Flyttstädning I evakueringslägenhet

Permalänk
Medlem

Flyttstädning I evakueringslägenhet

Ja, då jag har haft ett temporärt boende pga stambyte så lär jag städa efter mig vid utflytt.
Tagit ledigt från jobbet idag för att hålla på med flytten, nu till det jävliga.

Efter att flyttlasset gått iväg till min ordinarie lägenhet så återvänder jag till min evakueringslägenhet för att städa, men mitt i allt går strömmen för hela området och det är kolsvart i lägenheten, kan inte heller använda dammsugare eller liknande.

Nycklarna ska lämnas tillbaka imorgon och jag har bara möjlighet att göra det innan jobbet och I helgen är jag bortrest.

Blir jag skyldig till att leja en städfirma? Om jag inte gör det antar jag att hyresvärden kommer att göra det, vad brukar det kosta när en hyresvärd beställer flyttstädning? Lägenheten i fråga är en tvåa på 55 kvm.

Enligt tidigare samtal med hyresgästföreningen är hyresvärden skyldig att ersätta alla omkostnader man har pga den ofrivilliga evakuering, då bör detta täcka även kostnader för flyttstäd?
Renoveringen av lägenheten skulle ta 3 månader, som det ser ut nu har jag varit omplacerad I 9 månader och det är kanske skäligt att be dem efterskänka eventuell kostnad av flyttstäd pga fördröjningen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag anlitade häromveckan en städfirma för att städa min lägenhet på 56 kvm i Göteborg och det gick på drygt 1600 efter RUT. Inte någon massiv summa, men alltid tråkigt om du måste stå för det när du inte riktigt haft möjlighet att städa pga omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt klart en besvärlig situation... hmm... Det jag tänker på är en term som heter Force Majeure:
Wikipedia: Force majeure [fɔʂ maˈɧœ̞ːr] (franska för övermakt) är en juridisk term för övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter som inte kan hanteras på sedvanligt vis, eller "Guds hand", vilka förhindrar någon att göra vad den föresatt sig eller förbundit sig till, i synnerhet vad som ankommer någon att göra enligt rättsligt bindande avtal.

Läs mer på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure

Om man åberopar något sådant så kan det ju hända att t.ex du får till på måndag på dig, eller att de står för flyttfirman. Kan vara värt att ringa och prata med bolaget imorgon innan du lämnar nycklarna.

1600:- efter rut låter förövrigt helt rimligt. Beror väl lite på vart man bor och konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det är ju helt klart en besvärlig situation... hmm... Det jag tänker på är en term som heter Force Majeure:
Wikipedia: Force majeure [fɔʂ maˈɧœ̞ːr] (franska för övermakt) är en juridisk term för övermäktiga eller obemästerliga krafter, oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter som inte kan hanteras på sedvanligt vis, eller "Guds hand", vilka förhindrar någon att göra vad den föresatt sig eller förbundit sig till, i synnerhet vad som ankommer någon att göra enligt rättsligt bindande avtal.

Läs mer på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure

Om man åberopar något sådant så kan det ju hända att t.ex du får till på måndag på dig, eller att de står för flyttfirman. Kan vara värt att ringa och prata med bolaget imorgon innan du lämnar nycklarna.

1600:- efter rut låter förövrigt helt rimligt. Beror väl lite på vart man bor och konkurrens.

Tack för svaret. Kan dock tänka mig att det inte går att använda rut iom att det skulle gå direkt via hyresvärden. Chansen att jag får tag i en städfirma på en dag är lika med noll.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tack för svaret. Kan dock tänka mig att det inte går att använda rut iom att det skulle gå direkt via hyresvärden. Chansen att jag får tag i en städfirma på en dag är lika med noll.

Vissa ställen har väldigt låg straff avgift.
Har en kompis vars bovärd tog ut 150kr per rum, oavsett om dom hitta 1 fel i rummet eller 100 fel.
Så han sket helt i att städa sin 2a, och betalade 600kr för det hela
Så kolla upp det hela. Men dom bör ju ha överseende med vad som hänt kan man tycka.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Jag tror avgiften kan bli mycket högre än 1600. En flyttstädning som görs seriöst är inget enkelt jobb. Men du börjar förstås att diskutera lämplig lösning med din hyresvärd i morgon. Det finns ju inget annat att göra!

Visst kan du ha som argument att de borde behandla dig väl efter den förlängda tiden du fick flytta ut från din ordinarie lägenhet. Förhoppningsvis lyssnar hyresvärden på det argumentet.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Hyresvärden kommer stå för flyttstädningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME