Jag förordar Toyota Avensis kombi eller Honda Accord Tourer (kombi).
Toyota Avensis är tråkig, men driftsäker. Två saker att tänka på bara:
1. Man vill ha den faceliftade versionen som kom 2006. Den känns igen på den lilla "bullen" i mötet mellan grillen och motorhuven. Den icke faceliftade versionen har en helt rak linje där, bilen bullrar mer och dess motor har i enstaka fall tvärdött pga konstruktionsfel -- och detta har Toyota INTE tagit något ansvar för. Köper man en faceliftad är den däremot säker.
2. Man vill inte ha en med xenonljus. Xenonljusen får ofta nedslag på besiktningen och en ny insats är INTE billig. Håll dig till den vanligare modellen med halogenljus.
Honda Accord är den som jag haft själv i tre år, en 2006 med 2.4-motorn på 190 hk med 13.000 mil på mätaren när jag köpte en för 69.000 kr. Idag kan man hitta dessa med 17-25.000 mil på mätaren för 30-50.000 kr. Inte ett enda fel har jag haft. Den är körglad, snabb (med 2.4-litersmotorn på 190 hk), driftsäker och faktiskt lastar den ännu mer än Toyotan. Även där vill man ha den faceliftade versionen, eftersom den är lite tystare på vägen och har antisladd som standard på alla motorer. Dock inga plötsliga motorras på den icke faceliftade, så hittar man en sån som är skitbillig behöver man inte oroa sig för problem. Den har dessutom kamkedja, som håller hela bilens livslängd om man bara byter olja inom föreskrivna intervaller.
Teknikens värld: Ägarna om Honda Accord: Kul kvalitet Tyvärr verkar automotorsportartikeln ligga bakom betalvägg nu, men jag minns särskilt en formulering i den: 'när en ägare under rubriken "problem" skriver att "instruktionsboken är för tjock" så förstår ni vilken nivå vi talar om.'
Expressen: Honda Accord - begköp med få orosmoln
Vi Bilägare: Alfa 159, Honda Accord Type-S
Dock gäller för dessa bilar, liksom för alla begbilar, att man måste vara väldigt noga med bilens historik. Använd transportstyrelsens tjänst "fråga på annat fordon" och ange regnumret. De kan maila de fem senaste ägarna till dig om du har bankID, guld värt.
Sen lite allmänt om begbilköp:
1. Om ägaren inte vill framträda med namn eller har dolt registreringsskylten hoppar jag över den annonsen. Det kan vara förståeligt om man säljer en BMW M5 eller liknande bil där risken är hög att bli nerringd av hel- och halvkriminella "grupperingar" som försöker hota och tjata till sig lägre priser, eller helt sonika kommer och stjäl bilen. Men på en bil i 40.000-kronorsklassen?
2. Jag åker inte ens och tittar på bilar som genomgått nyliga ägarbyten, såvida det inte är en bilhandlare som precis köpt den då. En privatperson som vill sälja sin nyinköpta bil efter två månader, vad har han upptäckt med sin bil som han inte vill låtsas om?
3. En bil skall vara nybesiktad vid försäljning. Jag köper INTE en bil som skall in på besiktning om några månader. Numer kan man besikta bilen när man vill, så acceptera inte att ägaren säger att den har slutsiffra x och inte kan besiktas förrän om tre månader.
4. Kolla serviceboken. Bilen skall vara servad inom någorlunda serviceintervall, inte vart fjärde år och 4000:e mil. Och verkstaden skall vara belägen någorlunda inom det område där ägaren vid tillfället bodde. Om tredje ägaren bor i Kalmar och alla servicestämplar kommer från den verkstad i Stockholm som även ägare fem och sex använt skulle jag bli misstänksam...
5. Bilhandlare kontrolleras i allabolag.se. Är firman nystartad? Vem äger den? Förekommer han i Lexbase? Den ideala privatpersonen som säljer är förstås en pensionär på landsbygden som måste sluta köra bil pga nedsatt syn. Vem som är den värsta privatpersonen som säljer tänker jag inte gå in på närmare, men läser man på flashback finns det utläggningar även om sådant.
Det finns ju hur mycket som helst att skriva om det här, men mina slutord får bli följande:
Bestäm dig inte för att "den här helgen skall jag köpa bil". Var mentalt inställd på att det kan ta en månad eller två innan du hittar något som känns rätt. Då kommer du inte köpa en rishög med oklara ägarförhållanden och historik på söndag eftermiddag för att du är trött och hungrig och trött på hela grejen.
Gör inte heller som min syster och hennes kille, de åkte trettio mil till en bilfirma i en annan stad för att titta på en bil i 150.000-kronorsklassen och kommer fram en kvart innan stängning. Och de talar om det för bilhandlaren! Knappast prutläge där. Den bil de stressköpte visade sig INTE ha fått stora servicen som kostar 15.000 kr, vilket påstods i annonsen, men när de upptäckte det var annonsen borttagen. Och så var det lite andra problem med bilen som de hade undvikit om de bara inte hade haft så bråttom.