En bil för 40.000 pengar. Toyota for the win eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Min har snart rullat över 18k mil och bråkar inte än

Min Corolla 2005 är på ca 26000 mil och fortfarande inget gjort på drivlinan eller styrlänkaget utöver sedvanlig service (1500 mil intervall) - en del volvoägare (typ de mer motorstarkare 4-hjulsdrivna modeller) verka behöva byta styrleder mm. för 10 papp efter varje besiktning...

Kopplingen är något som behöver bytas förr eller senare (kör i Stockholmstrafik och oundvikligen kökörning ibland vilket innebär slir på kopplingen - det på helt annan nivå än Norrlandskörning ala 26000 mil)

Den största kapitalförstöring på fordonen är väl ändå VAG:s mfl. longlife-olja och service-intervall på 3000 mil, drabbar inte tjänste/förmåns-bilägandettiden, men inte så roligt när man är beg-köpare efter dem med koksande och otäta kolvringar (syns främst genom hög oljeförbrukning), i förtid slitna kamkedjor (vissa modeller/motorer) och sludge på olika ytor inne i motor och vevhus-ventilation som blir så tät att olja plötsligt trycks in på insugssidan (vissa serier av BMW) med allvarliga motorskador eller övertryck så hög att det pressar ut packboxar och tätningar och börja läcka olja - också dyrt att fixa, speciellt om det är packboxen vid svänghjulet.

Påfallande ofta är det premiumbilar som har den här typen av bekymmer, speciellt i norden - stora motorer som skall gå snålt (=dåligt med värme) - korta körningar allt för ofta (motorn hinner inte bli genomvarm) - europeiska importerade premiumbilar utan 'vinterkit' på alla slagarna inne på motorn - och sludge/oljemajonäs fälls ut av oljedimma och vattenånga på de dåligt isolerade och kalla slangarna och det blir propp efter en tid.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av xxargs:

Den största kapitalförstöring på fordonen är väl ändå VAG:s mfl. longlife-olja och service-intervall på 3000 mil, drabbar inte tjänste/förmåns-bilägandettiden, men inte så roligt när man är beg-köpare efter dem med koksande och otäta kolvringar (syns främst genom hög oljeförbrukning), i förtid slitna kamkedjor (vissa modeller/motorer) och sludge på olika ytor inne i motor och vevhus-ventilation som blir så tät att olja plötsligt trycks in på insugssidan (vissa serier av BMW) med allvarliga motorskador eller övertryck så hög att det pressar ut packboxar och tätningar och börja läcka olja - också dyrt att fixa, speciellt om det är packboxen vid svänghjulet.

...och deras DSG-lådor. Samt PSA/BMW:s 1.6-liters turbomotor och Renault/Nissans 1.5 dCi för att bara ta ett par exempel på motorer som är så billiga att de byts ut på löpande band tills garantin går ut och kund lämnas med räkningen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Ägde en Toyota Corolla 2002 förut, som vi brukade nästan 5år och avverkade ca 3000mil/år. Billig service, driftsäker, hade aldrig problem med bilen. Fick punktering en gång, det är det enda bortsett från stenskott som du kommer få oavsett märke på bilen.

Den fungerade perfekt med 2 vuxna och 1 barn med barnvagn. När det blev två barn och båda satt i barnvagn blev det trångt och egentligen anledningen till att vi byte till storebror avensis. Men har du ingen duo-barnvagn, så är det en rymlig bil. Den tar dig från A till Ö, men det är långt ifrån den körglädje man finner i bland annat en BMW(nuvarande bil). Behöver du utrymme för en bilsemester 1-2 ggr per år, överväg att skaffa en takbox. Den går alltid att flytta med till nästa bil, så gjorde vi.

Om ni ska ha bilen så få gånger i veckan, har ni övervägt att gå med en bilpool?

Permalänk
Medlem

Ska du ha "körglädje" köp en Alfa Romeo 166 eller liknande. Helt klart det mest fantastiska bil jag någonsin kört, älskade varje sekund i bilen.
Tyvärr älskade jag inte varje sekund av reparation som uppstod allt för ofta.

Ska du ha en bil du kör med så sällan, köp något funktionsdugligt / praktiskt.
Ska du köra dagligen och pendla köp något mer bekvämt.

Äger själva en Peugot 107 (toyota aygo), perfekt i stadskörning, extremt billig, ett hat objekt på motorvägen, men jag kör 98% i staden.
Hade jag pendlat på motorväg eller längre sträckor hade jag bytat till något som passat mig bättre.

Tänk på dina egna behov framför alla rekommendationer.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Ägde en Toyota Corolla 2002 förut, som vi brukade nästan 5år och avverkade ca 3000mil/år. Billig service, driftsäker, hade aldrig problem med bilen. Fick punktering en gång, det är det enda bortsett från stenskott som du kommer få oavsett märke på bilen.

Den fungerade perfekt med 2 vuxna och 1 barn med barnvagn. När det blev två barn och båda satt i barnvagn blev det trångt och egentligen anledningen till att vi byte till storebror avensis. Men har du ingen duo-barnvagn, så är det en rymlig bil. Den tar dig från A till Ö, men det är långt ifrån den körglädje man finner i bland annat en BMW(nuvarande bil). Behöver du utrymme för en bilsemester 1-2 ggr per år, överväg att skaffa en takbox. Den går alltid att flytta med till nästa bil, så gjorde vi.

Om ni ska ha bilen så få gånger i veckan, har ni övervägt att gå med en bilpool?

Komma från A till Ö, lite strul... Låter som det passar in väldigt bra på oss!

Jag kollar på bilpool också - som andra i tråden påpekat springer kostnaderna iväg även med en relativt prisvärd bil. Men ja det vore så klart skönt med en bil som alltid står där, som man kan lämna bilstolar och liknande i, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Komma från A till Ö, lite strul... Låter som det passar in väldigt bra på oss!

Jag kollar på bilpool också - som andra i tråden påpekat springer kostnaderna iväg även med en relativt prisvärd bil. Men ja det vore så klart skönt med en bil som alltid står där, som man kan lämna bilstolar och liknande i, osv.

Bilpool hade jag absolut använt mig av i stan om jag nu bott där. Nu bor jag som tur är på landet, och
därför behöver jag en egen bil. Har haft 3 olika Corollor 97->01. Av dem så var en kombi, tillverkad
i England "sämst", så ett tips är att kika på chassinummer, så den bild du köper är tillverkad i
Japan istället. Vad gäller rost så är det nog en del "gamla rykten", dvs gäller främst för Corolla
tillverkade tom -98. Har inte de problemen med min nuvarande t.ex. som är från -01. Skönt med
en bil som står där, som jag vet kommer att starta oavsett väder!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Toyota gör vanligtvis ganska tråkiga bilar, men de håller bättre än alla andra (ja, så är det faktiskt). Plockar man isär valfri Toyota-bil (eller för all del någon annan japansk bil) och jämför med exempelvis en isärplockad BMW förstår man snabbt varför det är så.

Om ni inte absolut måste ha en kombi för lastutrymmets skulle är mitt förslag en Toyota Prius. Den är tyvärr ganska ful, tycker jag personligen, men den är otroligt driftsäker och billig att köra och äga. Fordonsskatten kostar 360 kr/år (mindre än en tiondel av priset för Audin som det tipsas om ovan) och förbrukningen är inga problem att hålla under 0,5 liter/mil om man kör lite vettigt. Det är svårslaget i den prisklassen. Toyota har dessutom kamkedja på samtliga motorer från 2006 och framåt. Många av motorerna hade kedja redan från omkring 2000.

Toyota Corolla har förstås också en driftsäkerhet som ligger över snittet, men den känns betydligt burkigare och simplare än Prius.

Hmm, nu vet jag inte vad för Toyotor och BMW du skruvat i, men egna erfarenheter är precis tvärtom.
Där en BMW och Mercedes faktiskt går att ta isär, byta delar och få ihop det igen, så har de toyotor jag petat på varit med sådan stålkvalitet att alla skruvar gått av, varit fastrostade och allmänt äckliga vad gäller konstruktion.

Det är absolut trevliga bilar och prisvärda.
Men att skruva i en äldre icke rostskyddad Toyota eller fransk bil är -döden-.

Oavsett köp av bil så får man räkna med underhåll och reparationer.
En gammal bil oavsett märke kan snabbt bli dyr, och en "billig" bil som Toyota är inte nödvändigtvis billigare i reparationer.

Har TS kontakt med verkstad, bekant som kan bilar?
Oavsett märke kommer du troligtvis behöva reparera på något vis.
En stor monetär vinst är ju då om du har bekant på något vis som kan tänka sig reparera den eller göra enklare underhåll.
Renault Citroen, Saab samt Toyota är något jag ogärna tar in i verkstaden själv.

Om du inte köper en klart äldre bil, där en stor del av summan ligger i att du köper ett väl underhållet exemplar.

Hur ny behöver den vara? kan ju vara mer värt att lägga 20-25k på en aningen äldre bil, och ha 15-20k i reparationsbackup.
alternativt om du tittar på leasing eller bilpool.
2000:- i leasingkostnad per månad för en mindre bil kan i slutändan bli betydligt billigare än att köpa bil.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Hmm, nu vet jag inte vad för Toyotor och BMW du skruvat i, men egna erfarenheter är precis tvärtom.
Där en BMW och Mercedes faktiskt går att ta isär, byta delar och få ihop det igen, så har de toyotor jag petat på varit med sådan stålkvalitet att alla skruvar gått av, varit fastrostade och allmänt äckliga vad gäller konstruktion.

Det är absolut trevliga bilar och prisvärda.
Men att skruva i en äldre icke rostskyddad Toyota eller fransk bil är -döden-.

Oavsett köp av bil så får man räkna med underhåll och reparationer.
En gammal bil oavsett märke kan snabbt bli dyr, och en "billig" bil som Toyota är inte nödvändigtvis billigare i reparationer.

Har TS kontakt med verkstad, bekant som kan bilar?
Oavsett märke kommer du troligtvis behöva reparera på något vis.
En stor monetär vinst är ju då om du har bekant på något vis som kan tänka sig reparera den eller göra enklare underhåll.
Renault Citroen, Saab samt Toyota är något jag ogärna tar in i verkstaden själv.

Om du inte köper en klart äldre bil, där en stor del av summan ligger i att du köper ett väl underhållet exemplar.

Hur ny behöver den vara? kan ju vara mer värt att lägga 20-25k på en aningen äldre bil, och ha 15-20k i reparationsbackup.
alternativt om du tittar på leasing eller bilpool.
2000:- i leasingkostnad per månad för en mindre bil kan i slutändan bli betydligt billigare än att köpa bil.

Hej!

Jag har en bekant som skruvar i lite äldre bilar. Han skulle säkert kunna bistå med mindre reparationer.

Hur ny behöver den vara? Jag tänker att den ska vara så pass ny att det känns tryggt och trevligt att köra i den. Ngnstans runt 2006 verar det finnas en brytpunkt där det hände mkt med bilar vad jag amatörmässigt kan avgöra.

Leasing. Jag har faktiskt kollat på det under dagen. Verkar vara rätt snårigt med diverse regler/tillägg/fällor. Men exempelvis verkar det gå att få en Skoda kombi för ca 2000/mån. Med reservation för att det dyker upp diverse gömda kostnader på vägen.

Bilpool verkar landa på ungefär 2000 också.

Hittade ännu ett intressant alternativ idag - SnappCar: Hyra bil av grannen. Finns bilar som ser hyffade ut att hyra för en 300/dag. Låter som ev ett vettigt alternativ. (Varför måste bilarna som man hyr/bilpoolar vara nya liksom?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Den hederliga gjutjärnsmotorn klarar en hel del. Det är väl inte nån större vits att byta olja oftare än vartannat år på den bilen. Det är ju inte direkt att andrahandsvärdet sjunker ifall man inte följer servicerekommendationerna.

Möjligt att någon redan kommenterat, men det kan vara bra att känna till att oljan även smörjer turbon så att det är verkligen rekommenderat att byta oljan oftare om man vill undvika turbohaveri. Det kommer kosta mer än ett eller ett par extra oljebyten.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Pender:

Då finns det absolut en vinst i att kolla med honom vad han föreslår, eventuellt även om han kan bistå dig vid köpet.
Alla mekaniker har fordon de föredrar mer än andra, han kommer troligtvis känna till vanliga+dyrare fel på de modellerna ifråga, samt ha de specialverktyg som behövs för att byta delar, (numera behövs sådana verktyg även för slitagedelar)
Det är dessutom betydligt troligare att han vet vad han gör när han ska försöka reparera nämnda del, och inte förstör annat.

Ta det som husmekanikern föreslår.
Alla fordon har styrkor och svagheter. Bra motorer eller rostbenägna, bra på allt men dyrare osv osv.
Det är bara att titta på t.ex BMWs motorer från 2000tiden, finns mängder med olika varianter, olika beläggningar, olika typer av lager, olika kolvringar, som gör att de på modellnamnet ser ut att vara i princip exakt samma, men som är miltal ifrån varandra vad gäller felprocent.

mja, det hände en del säkerhetsmässigt, men det blev även betydligt mer elektronik som kan strula med. och just de grejerna är svåra att fixa själv.
Är det stadskörning ställs ju inte alls "samma krav" vad gäller säkerhet heller.

Är det en smidig stadsbil så är en 320/323 eller 328 E46 från 98 till 00 vad jag själv föreslagit, kombi som ligger bra på vägen, vettiga motorer och smidig bil på många vis.
men allt handlar ju om hur de hanterats med av tidigare ägare.

ps. gillar egentligen inte BMW, utan kör MB själv, men från de åren är BMW vettigare, Volvo klumpiga och fransmännen oparty på många vis. Japaner från de åren ser man ju knappt på vägarna alls längre.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Skönt med en bil som står där, som jag vet kommer att starta oavsett väder!

Har man haft bil innan som hela tiden krånglar, inte startar när det är 3.5 grader C istället för 4 grader C ute (jepp, har haft en sådan...) och spräcker dagplaneringar och tvingas dra samma ursäkt för femtielfte gången när man kommer in försent på jobbet så är ovanstående förbannat 'sexigt' - tillräckligt med strul tillräckligt länge med krångelbilar så skiter man i ev. körglädje så länge _VET_ att den startar säkert var gång och man kommer iväg oavsett väder och temperatur, inte blir stående efter vägen med dom mest konstiga felen, och startar även om bilen stått 3 veckor på en flygplatsparkering (dvs fortfarande har fräscht batteri och startar - det är inte alls givet med moderna bilar längre)

skall man ha en lekbil som inte är lika driftsäker så får det bli bil nummer 2, att om den krånglar så stör det inte vardagspusslet så mycket...

Permalänk
Medlem

@Pender: Det gör den inte, min familj har en V70 D4 också, så toyotan är mer en pendlar/hämta från dagis bil

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Hittade ännu ett intressant alternativ idag - SnappCar: Hyra bil av grannen. Finns bilar som ser hyffade ut att hyra för en 300/dag. Låter som ev ett vettigt alternativ. (Varför måste bilarna som man hyr/bilpoolar vara nya liksom?)

Finns flera sådana alternativ.. Här runt ser man ofta "Rent a wreck". Billigaste bilen landar på 199kr/dygn.

https://www.rent-a-wreck.se

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Pender:

Tack för bra info! Men du, hur kan man vara säker på att servicen är skött sådär ordentligt som du efterlyser?

Ska vara ifylld servicebok som är stämplad av verkstad och är man osäker kolla upp verkstaden med. Brukar inte vara något större problem men allt går ju att förfalska om man vill. Har aldrigt behövt ifrågasätta serviceboken på någon bil jag köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Ska vara ifylld servicebok som är stämplad av verkstad och är man osäker kolla upp verkstaden med. Brukar inte vara något större problem men allt går ju att förfalska om man vill. Har aldrigt behövt ifrågasätta serviceboken på någon bil jag köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för info!

Permalänk

Saab 9-5 2.3T Biopower självklart! Har själv en och det är en trevlig bil och prisvärd.
Kamkedja, säker, etanol, billig skatt, kombi, bra med plats för barnen i baksätet.

Kör just nu på Etanol och då drar den 1,1 l/m om du är snäll på gasen.

Turbon ger upp vid 20-22000 mil (standard) så ha det i åtanke.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Jag förordar Toyota Avensis kombi eller Honda Accord Tourer (kombi).

Toyota Avensis är tråkig, men driftsäker. Två saker att tänka på bara:

1. Man vill ha den faceliftade versionen som kom 2006. Den känns igen på den lilla "bullen" i mötet mellan grillen och motorhuven. Den icke faceliftade versionen har en helt rak linje där, bilen bullrar mer och dess motor har i enstaka fall tvärdött pga konstruktionsfel -- och detta har Toyota INTE tagit något ansvar för. Köper man en faceliftad är den däremot säker.

2. Man vill inte ha en med xenonljus. Xenonljusen får ofta nedslag på besiktningen och en ny insats är INTE billig. Håll dig till den vanligare modellen med halogenljus.

Honda Accord är den som jag haft själv i tre år, en 2006 med 2.4-motorn på 190 hk med 13.000 mil på mätaren när jag köpte en för 69.000 kr. Idag kan man hitta dessa med 17-25.000 mil på mätaren för 30-50.000 kr. Inte ett enda fel har jag haft. Den är körglad, snabb (med 2.4-litersmotorn på 190 hk), driftsäker och faktiskt lastar den ännu mer än Toyotan. Även där vill man ha den faceliftade versionen, eftersom den är lite tystare på vägen och har antisladd som standard på alla motorer. Dock inga plötsliga motorras på den icke faceliftade, så hittar man en sån som är skitbillig behöver man inte oroa sig för problem. Den har dessutom kamkedja, som håller hela bilens livslängd om man bara byter olja inom föreskrivna intervaller.

Teknikens värld: Ägarna om Honda Accord: Kul kvalitet Tyvärr verkar automotorsportartikeln ligga bakom betalvägg nu, men jag minns särskilt en formulering i den: 'när en ägare under rubriken "problem" skriver att "instruktionsboken är för tjock" så förstår ni vilken nivå vi talar om.'

Expressen: Honda Accord - begköp med få orosmoln

Vi Bilägare: Alfa 159, Honda Accord Type-S

Dock gäller för dessa bilar, liksom för alla begbilar, att man måste vara väldigt noga med bilens historik. Använd transportstyrelsens tjänst "fråga på annat fordon" och ange regnumret. De kan maila de fem senaste ägarna till dig om du har bankID, guld värt.

Sen lite allmänt om begbilköp:

1. Om ägaren inte vill framträda med namn eller har dolt registreringsskylten hoppar jag över den annonsen. Det kan vara förståeligt om man säljer en BMW M5 eller liknande bil där risken är hög att bli nerringd av hel- och halvkriminella "grupperingar" som försöker hota och tjata till sig lägre priser, eller helt sonika kommer och stjäl bilen. Men på en bil i 40.000-kronorsklassen?

2. Jag åker inte ens och tittar på bilar som genomgått nyliga ägarbyten, såvida det inte är en bilhandlare som precis köpt den då. En privatperson som vill sälja sin nyinköpta bil efter två månader, vad har han upptäckt med sin bil som han inte vill låtsas om?

3. En bil skall vara nybesiktad vid försäljning. Jag köper INTE en bil som skall in på besiktning om några månader. Numer kan man besikta bilen när man vill, så acceptera inte att ägaren säger att den har slutsiffra x och inte kan besiktas förrän om tre månader.

4. Kolla serviceboken. Bilen skall vara servad inom någorlunda serviceintervall, inte vart fjärde år och 4000:e mil. Och verkstaden skall vara belägen någorlunda inom det område där ägaren vid tillfället bodde. Om tredje ägaren bor i Kalmar och alla servicestämplar kommer från den verkstad i Stockholm som även ägare fem och sex använt skulle jag bli misstänksam...

5. Bilhandlare kontrolleras i allabolag.se. Är firman nystartad? Vem äger den? Förekommer han i Lexbase? Den ideala privatpersonen som säljer är förstås en pensionär på landsbygden som måste sluta köra bil pga nedsatt syn. Vem som är den värsta privatpersonen som säljer tänker jag inte gå in på närmare, men läser man på flashback finns det utläggningar även om sådant.

Det finns ju hur mycket som helst att skriva om det här, men mina slutord får bli följande:

Bestäm dig inte för att "den här helgen skall jag köpa bil". Var mentalt inställd på att det kan ta en månad eller två innan du hittar något som känns rätt. Då kommer du inte köpa en rishög med oklara ägarförhållanden och historik på söndag eftermiddag för att du är trött och hungrig och trött på hela grejen.

Gör inte heller som min syster och hennes kille, de åkte trettio mil till en bilfirma i en annan stad för att titta på en bil i 150.000-kronorsklassen och kommer fram en kvart innan stängning. Och de talar om det för bilhandlaren! Knappast prutläge där. Den bil de stressköpte visade sig INTE ha fått stora servicen som kostar 15.000 kr, vilket påstods i annonsen, men när de upptäckte det var annonsen borttagen. Och så var det lite andra problem med bilen som de hade undvikit om de bara inte hade haft så bråttom.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av christobald:

Jag förordar Toyota Avensis kombi eller Honda Accord Tourer (kombi).

Toyota Avensis är tråkig, men driftsäker. Två saker att tänka på bara:

1. Man vill ha den faceliftade versionen som kom 2006. Den känns igen på den lilla "bullen" i mötet mellan grillen och motorhuven. Den icke faceliftade versionen har en helt rak linje där, bilen bullrar mer och dess motor har i enstaka fall tvärdött pga konstruktionsfel -- och detta har Toyota INTE tagit något ansvar för. Köper man en faceliftad är den däremot säker.

2. Man vill inte ha en med xenonljus. Xenonljusen får ofta nedslag på besiktningen och en ny insats är INTE billig. Håll dig till den vanligare modellen med halogenljus.

Honda Accord är den som jag haft själv i tre år, en 2006 med 2.4-motorn på 190 hk med 13.000 mil på mätaren när jag köpte en för 69.000 kr. Idag kan man hitta dessa med 17-25.000 mil på mätaren för 30-50.000 kr. Inte ett enda fel har jag haft. Den är körglad, snabb (med 2.4-litersmotorn på 190 hk), driftsäker och faktiskt lastar den ännu mer än Toyotan. Även där vill man ha den faceliftade versionen, eftersom den är lite tystare på vägen och har antisladd som standard på alla motorer. Dock inga plötsliga motorras på den icke faceliftade, så hittar man en sån som är skitbillig behöver man inte oroa sig för problem. Den har dessutom kamkedja, som håller hela bilens livslängd om man bara byter olja inom föreskrivna intervaller.

Teknikens värld: Ägarna om Honda Accord: Kul kvalitet Tyvärr verkar automotorsportartikeln ligga bakom betalvägg nu, men jag minns särskilt en formulering i den: 'när en ägare under rubriken "problem" skriver att "instruktionsboken är för tjock" så förstår ni vilken nivå vi talar om.'

Expressen: Honda Accord - begköp med få orosmoln

Vi Bilägare: Alfa 159, Honda Accord Type-S

Dock gäller för dessa bilar, liksom för alla begbilar, att man måste vara väldigt noga med bilens historik. Använd transportstyrelsens tjänst "fråga på annat fordon" och ange regnumret. De kan maila de fem senaste ägarna till dig om du har bankID, guld värt.

Sen lite allmänt om begbilköp:

1. Om ägaren inte vill framträda med namn eller har dolt registreringsskylten hoppar jag över den annonsen. Det kan vara förståeligt om man säljer en BMW M5 eller liknande bil där risken är hög att bli nerringd av hel- och halvkriminella "grupperingar" som försöker hota och tjata till sig lägre priser, eller helt sonika kommer och stjäl bilen. Men på en bil i 40.000-kronorsklassen?

2. Jag åker inte ens och tittar på bilar som genomgått nyliga ägarbyten, såvida det inte är en bilhandlare som precis köpt den då. En privatperson som vill sälja sin nyinköpta bil efter två månader, vad har han upptäckt med sin bil som han inte vill låtsas om?

3. En bil skall vara nybesiktad vid försäljning. Jag köper INTE en bil som skall in på besiktning om några månader. Numer kan man besikta bilen när man vill, så acceptera inte att ägaren säger att den har slutsiffra x och inte kan besiktas förrän om tre månader.

4. Kolla serviceboken. Bilen skall vara servad inom någorlunda serviceintervall, inte vart fjärde år och 4000:e mil. Och verkstaden skall vara belägen någorlunda inom det område där ägaren vid tillfället bodde. Om tredje ägaren bor i Kalmar och alla servicestämplar kommer från den verkstad i Stockholm som även ägare fem och sex använt skulle jag bli misstänksam...

5. Bilhandlare kontrolleras i allabolag.se. Är firman nystartad? Vem äger den? Förekommer han i Lexbase? Den ideala privatpersonen som säljer är förstås en pensionär på landsbygden som måste sluta köra bil pga nedsatt syn. Vem som är den värsta privatpersonen som säljer tänker jag inte gå in på närmare, men läser man på flashback finns det utläggningar även om sådant.

Det finns ju hur mycket som helst att skriva om det här, men mina slutord får bli följande:

Bestäm dig inte för att "den här helgen skall jag köpa bil". Var mentalt inställd på att det kan ta en månad eller två innan du hittar något som känns rätt. Då kommer du inte köpa en rishög med oklara ägarförhållanden och historik på söndag eftermiddag för att du är trött och hungrig och trött på hela grejen.

Gör inte heller som min syster och hennes kille, de åkte trettio mil till en bilfirma i en annan stad för att titta på en bil i 150.000-kronorsklassen och kommer fram en kvart innan stängning. Och de talar om det för bilhandlaren! Knappast prutläge där. Den bil de stressköpte visade sig INTE ha fått stora servicen som kostar 15.000 kr, vilket påstods i annonsen, men när de upptäckte det var annonsen borttagen. Och så var det lite andra problem med bilen som de hade undvikit om de bara inte hade haft så bråttom.

Wow! Du skulle kunna skriva artiklar om beg-köp för tidningar! Så extremt hjälpfulla tips och tankar! Tack så himla mycket!

Perfekt med generella råd och med tips om specifika modeller! Gillar både accorden och avensis!

Vi har en liten bebis på väg med storken inom några veckor och sen blir det bilshopping!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack! Jag glömde att nämna att Accorden fick sin facelift 2006.

Permalänk
Medlem

Hur ligger gen 2 prius till i pris? Den får inte lasta särskilt mycket men man åker utan problem 4st i den, och du kommer inte få någon annan bil med bensinmotor att gå billigare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

När jag själv satt och tittade på Blocketannonser i kväll upptäckte en miss mitt Avensis- och Accordinlägg: Avensisens facelift som kom halvvägs 2006 var inte en ny "bulle" mellan grill och huv. Istället flyttades toyotamärket ut från kromlisten runt grillen och kromlisten fick en "bulle" längst ner närmast stötfångare.

Viktig skillnad, eftersom den faceliftade är den versionen man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Hur ligger gen 2 prius till i pris? Den får inte lasta särskilt mycket men man åker utan problem 4st i den, och du kommer inte få någon annan bil med bensinmotor att gå billigare.

Priserna varierar ganska mycket beroende på främst mil och årtal. Men vettiga ex under 50k går att hitta.

Tycker själv att Priusen går bra att lasta , var inga problem att få i en fullstor barnvagn och packning när det behövdes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Du kommer att få många svar från fanboys som vill promota "sitt" bilmärke, och det är inget konstigt. Har man en positiv upplevelse av ett specifikt märke är man mer benägen att bortse från ev. brister och framhäva märkets fördelar.

Jag kommer att göra exakt samma sak! Jag är nämligen mycket förtjust i Ford... och nu kommer du få X antal som helt sågar Ford... Ford gör enligt min mening prisvärda bilar, säkra, rymliga och förvånansvärt körglada. De gör helt enkelt bra kompromisser - inte bäst på något,, men inte dåliga på något hellt. Jag har haft extremt lite problem med mina bilar och ej heller haft något problem med rost alls.

I den prisklass du är intresserad av skulle jag titta på en Ford Focus runt årsmodell 2010-2011, finns ett antal i Stockholm med omnejd (Södermansland, Västmanland och Uppsala).

Det enda jag "begär" är att du inte skall räkna bort Ford bara för att en massa Saab/Volvo/VW/Toyota-fanboys skriker sig hesa. Gå till en seriös återförsäljare och provkör - jag tror du kommer att bli nöjd.

Nu är jag inte expert på alla Ford modeller men har en Fiesta själv. Väldigt skön bil att köra och Ford skall vara några av dom billigaste att äga. När jag försökte få råd på bil (speciellt på fordonsdedikerade forum) så var det väldigt mycket "fanboyism" precis som det är när folk vill ha råd om datorköp här. Därför är statistik bra att titta på. Hur många är nöjda med modell X, hur mycket kostar den att äga, kända fel osv.

Permalänk
Skrivet av Pender:

Apropå rost i hjulhus.. Ska man utgå från att bilhandlare är "hederliga" /schyssta eller tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Be att få testa den på närmaste bilprovning eller verkstad så du kan få den upphissad och få en oberoende bedömning! Om du betalar dom 500-1000 kr så får du säkert en utförlig rapport om bilens skick.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Priserna varierar ganska mycket beroende på främst mil och årtal. Men vettiga ex under 50k går att hitta.

Tycker själv att Priusen går bra att lasta , var inga problem att få i en fullstor barnvagn och packning när det behövdes.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nej inte så jag tänkte heller, den är ju stor när det gäller utrymme, men lastvikten är typ 325 kg på min gen 3 prius.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.