Hur installerar ni datorer på ert företag? / systems management

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

@Gorian
För mig som inte kan något om skatteekonomi, kan du förklara varför det skulle vara fördel att byta ut datorn direkt när den blir avskriven istället för att ex. göra det ett eller ett par år efter?

Tror det mer var menat som en undre gräns?

Där jag jobbat har man valt att byta burkarna så ofta avskrivning/serviceavtal tillåtit av lite olika anledningar:
* Många jobbar med krävande arbetsuppgifter vilket gör att ny hårdvara ger bättre flyt = gladare användare
* Folk tar tyvärr inte hand om grejorna. På arbetsplatserna jag varit har vissa laptops varit redo för soptippen efter så lite som 1-2 år.
Därav har man valt att byta så fort serviceavtal löpt ut eftersom burkarna efter den tiden blir den "egna" it-avdelningens problem att underhålla. Äldre burkar = mer slitna = statistiskt sett mer problem = inget serviceavtal kvar = större huvudvärk.
Skulle nog säga att detta är största anledningen jag stött på, just att folk väljer att "outsoruca" "problemområden". 100 ggr mer bekvämt för en person inhouse att kunna ringa en support än att ta tag i skiten själv

Men det är klart, funkar maskinerna för användningsområdet så är det nog dumt att byta ut.

Permalänk
Medlem

@galenmyra: Jag önskar att jag kunde, men jag är verkligen inte kvalificerad att förklara det. Var flera år sedan jag läste den kursen. Men avskrivningar räknas som kostnader, vilket påverkar resultatet, och resultatet skattar bolaget på. Så avskrivningar över tid möjliggör smidigare skatteplanering.

Det påverkar också bolagsvärdet. Värdet på bolaget kan ju omöjligen vara lägre än det ackumulerade värdet av sakerna bolaget äger. Just datorers värde räknas av på tre år, så efter att datorn fyllt 3 år så är dess värde 0kr. Om bolaget säljer den så räknas därmed hela försäljningsbeloppet som en vinst.

Det är ungefär så mycket jag minns, och jag erkänner glatt att det kan finnas fel. ^^
Finns säkert någon härlig video som kan förklara det bättre.

MVH,
G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite

Har ni några rekommendationer om man ska göra en mindre nyinstallation av 6-7 identiska datorer som levereras med förinstallerat W10 Pro? Har skumläst igenom liknande trådar och snappat upp Clonezilla och FOG project som två möjliga lösningar, men är lite osäker på hur det blir med licenshanteringen i.o.m. att windowslicenserna är låsta till varje dator.

I värsta fall kommer jag sitta och installera datorerna manuellt, men det hade varit smidigt om jag kunde göra installationen på en dator och sedan klona över denna till resterande.

Permalänk
Medlem

Kan ni få ut informationen om vilka datorer som är äldre än 3 år och behöver bytas, proaktivt istället för att kunderna själva ska beställa en ny. Mjukvaran behöver också finnas med. Hittar inget bra sett att göra detta på.

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

@Gorian
För mig som inte kan något om skatteekonomi, kan du förklara varför det skulle vara fördel att byta ut datorn direkt när den blir avskriven istället för att ex. göra det ett eller ett par år efter?

Man betalar samma pris för en ny som en gammal ?
Alltså oftast har ju företagen en månadskostnad för sina datorer inte en engångskostnad.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av Bebben:

1) Hur installerar ni klientdatorer på de företag där ni jobbar? Använder ni någon form av systems management (ex. sccm) för att automatisera installationsprocesser och/eller låsa ner datorer, eller installerar ni varje dator från grunder och alla applikationer manuellt?
SCCM. Våra PC får windows + office installerat. Utöver det får de beställa andra mjukvaror om det behövs. En PC som byts mot en ny får samma program som den gamla hade.

2) Hur många användare har ni?
55 000.

3) Hur länge behåller ni bärbara datorer (antal år)?
3 år.

VGRIT?