Permalänk
Medlem

Takbjälkar, hänga saker?

Flyttade nyligen till en lägenhet med synliga takbjälkar i trä. Är lite sugen på att hänga en pullup-stång eller annat träningsverktyg i de då de ser väldigt stadiga ut, men känner mig lite osäker på om det är en dum idé.

Huset är från 30-talet och från vad jag kan se så är bjäklarna inte "kosmetiska", dvs de verkar vara lastbärande. Säkrast är nog att prata med vaktis som sköter om fastigheten, men är nyfiken på forumets synpunkter också.

Nån som gjort någon liknande eller gått i samma tankar?

Bild:

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Ställ dig på en stol och lägg lite av din kroppsvikt i taket på dom, om du känner att det rör sig minsta lilla så skulle jag nog skippa den idén.
Men jag skulle nog tro att det är en del av takstolen, på 30 byggde man bra hus!

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Är det husets egna bjälkar och det är från 30 talet så är det nog rätt lugnt.

Men jag skulle nog försöka hålla mig under 500kg belastning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Balkarna lär aldrig gå av för din kroppsvikt, så om det inte är prydnad som sitter "löst" i taket kan du tryggt hänga i dom.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tycker ide`n är lite fel, du hyr lägenheten och balkarna kan var ett konstnärligt uttrytck för lägenhetsägare så då får nog kontakta ägare om dina ideer, troligtvis får du ett nej då taket kan ta skada och det kn bli kostsamt att fixa till skadorna och räkningen hamnar hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Tycker ide`n är lite fel, du hyr lägenheten och balkarna kan var ett konstnärligt uttrytck för lägenhetsägare så då får nog kontakta ägare om dina ideer, troligtvis får du ett nej då taket kan ta skada och det kn bli kostsamt att fixa till skadorna och räkningen hamnar hos dig.

Jag har ett hus från samma tidsperiod och det var så man byggde förr.

Jag hade nästan garanterat att man kan lyfta ett ton med de två bjälkarna om man fördelar vikten väl.

Lite träningsgrejor är knappast ett problem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om man inte bygger taket på det viset så är ju vinden byggd på samma bjälkar, så det håller nog.

Permalänk
Avstängd

Är nog inga problem, men borra inte i bjälkarna, lägg ett rep eller liknande runt om du vill montera träningsredskap i dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihop! Låter som att det borde vara lugnt att hänga grejer i balkarna. I förrådet som ligger bredvid ser man också tydligt hur balkarna fortsätter utåt mot fasaden och verkar vara del av takstolen.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Avstängd

Jag kan köra pullups i bjälkarna här utan problem i allafall...
Det finns inga dumma frågor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om du inte gått vidare redan så varför inte köra ett par rejäla mekaniska lastremmar sånna man säkrar lasten på ett flak med runt en rejäl träbit typ 1,3m lång och sedan fästa den pullup bar i den. Vill du vara extra snäll mot bjälken kan du dra några varv tyg eller nått mellan. Ingen åverkan på bjälken och en bit trä som du kan skruva i.... flrutsatt att bjälken håller då.. kör du långsamma strikta chins o pulls kan du lika gärn bara köpa två enkla lastremmar, loopa runt o dra en stång av valfritt material mellan typ som en trapets. Rör sig minimalt om duinte försöker svinga dig upp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz