Permalänk
Medlem

Mamma som behöver köpråd

Hej,
Kan tyvärr inget om ”denna värld” men vill ge vår son en bra gaming dator. Har heller inte en obegränsad budget så det som gäller är bra gaming till så bra peng som möjligt. Jag behöver köpa alla tillbehör också, så gärna paket. Har inget emot begagnat så länge det inte är för gammalt, vill att det ska fungera för honom ett tag.
Tacksam för all hjälp!

Permalänk

Behöver en budget för att kunna hjälpa

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Begagnat är en "risk", visst man kan göra fynd men oftast ingen garanti och många delar kan vara hårt slitna av ex bitcoin minat 24/7.

den här är bra ( 3 års inskicksgaranti, ger trygghet ett tag)

https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Den där som Xripper länkade ser bra ut, lär hålla några år.
Det du behöver slänga på är skärm, mus, tangentbord och bör ha 8GB RAM till (inte kritiskt idag men kommer behövas efterhand). Köp likadant minne (2x4GB) och be komplett stoppa in dom också.

Den här är helt OK också:
https://www.webhallen.com/se/product/284802-HP-OMEN-880-119no...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hur lågt i pris kan man gå för att ändå få kvalitet?
Budget är 8000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Hur lågt i pris kan man gå för att ändå få kvalitet?
Budget är 8000.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.komplett.se/product/11259/datorer/komplett-pc/kom...

Detta är "budget" gaming. Och är inte särskilt "framtidsäkert" (personlig åsikt)

Alla budgetar under ca 12k, är ett misstag, och det finns stor risk att man blir besviken. (personlig åsikt)

Visa signatur

XripperX

Permalänk

Vilka spel spelas idag/kommer spelas i framtiden? Hur gammal är grabben?

Finns inte intresset (eller kunnandet!) att sätta ihop en dator från olika komponenter är det smidigaste att köpa ett färdigbygge.

Begagnat behöver inte betyda att man köper av nån privatperson nånstans, exempelvis Inrego har några datorer med grafikkort som gör de lämpliga för spel.

Fördelen med ett såpass billigt system är att man kan uppgradera det man vill (ffa grafikkortet) vid ett senare tillfälle.
Nackdelen är det kanske inte är så snabbt som man hoppas från början, det finns andra här som kan sånt betydligt bättre än jag.

Vår yngsta son spelar mest Roblox och Minecraft, samt lite Lego Marvel-spel. Jag skaffade minstingen i länken ovanför och det flyter på bra tycker jag, och han har inga klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/11259/datorer/komplett-pc/kom...

Detta är "budget" gaming. Och är inte särskilt "framtidsäkert" (personlig åsikt)

Alla budgetar under ca 12k, är ett misstag, och det finns stor risk att man blir besviken. (personlig åsikt)

Vad är det han kommer märka som inte är ok? Om jag köper ”budget”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Vad är det han kommer märka som inte är ok? Om jag köper ”budget”.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för spel sonen spelar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/11259/datorer/komplett-pc/kom...

Bästa jag kan hitta. Gäller till 8/7.

Oops..länkade visst samma maskin som ovan. Jaja

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Vad är det han kommer märka som inte är ok? Om jag köper ”budget”.

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn har ett GTX 1050TI vilket är ett instegskort det fungerar fint för de allra flesta spelen om man är beredd att kompromissa med inställningar och köra på Medium istället för high. Grafikkort är även en grej som är väldigt simpel att byta ut så om några år är det bara att köpa ett bättre kort och montera. Finns många bra videor på youtube att ta hjälp utav.

8GB ramminne kan även det begränsa i framtiden även det är enkelt att komplettera med mer.

Den datorn är en helt okej grund som går att bygga vidare på om behov av mer prestanda uppstår.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffisimo:

Vilka spel spelas idag/kommer spelas i framtiden? Hur gammal är grabben?

Finns inte intresset (eller kunnandet!) att sätta ihop en dator från olika komponenter är det smidigaste att köpa ett färdigbygge.

Begagnat behöver inte betyda att man köper av nån privatperson nånstans, exempelvis Inrego har några datorer med grafikkort som gör de lämpliga för spel.

Fördelen med ett såpass billigt system är att man kan uppgradera det man vill (ffa grafikkortet) vid ett senare tillfälle.
Nackdelen är det kanske inte är så snabbt som man hoppas från början, det finns andra här som kan sånt betydligt bättre än jag.

Vår yngsta son spelar mest Roblox och Minecraft, samt lite Lego Marvel-spel. Jag skaffade minstingen i länken ovanför och det flyter på bra tycker jag, och han har inga klagomål.

Vår son fyller 13. Han spelar Roblox, Fortnite, Overwatch, Star Wars Battlefront. Inom några år kommer det även bli annat.
Önskar jag kunde bygga själv, men har ingen kunskap alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska skärm räknas med i 8000:-??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sawrem:

Hur lågt i pris kan man gå för att ändå få kvalitet?
Budget är 8000.

Skickades från m.sweclockers.com

När du säger 8000kr, är det inklusive skärm, mus, tangentbord och hörlurar? För i så fall blir det jäkligt tight!

Permalänk
Medlem

Finns ju konsoler man kan köpa, kanske titta på det istället. ex Xbox one x är stark för sitt pris. (gamepass=massor med spel för en skitsumma)
ps4 har massor med sjukt bra exklusiva spel .

Pc gaming är dyrt, men är man villig att spela på relativt låga inställningar, så visst det går väl det också.

Visa signatur

XripperX

Permalänk

Finns flertal videos på nätet hur man bygger själv.Finns fler kunnig killar och tjejer här på forumet som kan hjälpa till.Kan var kul för både dig och sonen att bygga ihop tillsammans.Lite som lego bara att det är ett par saker man måste vara försiktig med.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffisimo:

Vilka spel spelas idag/kommer spelas i framtiden? Hur gammal är grabben?

Finns inte intresset (eller kunnandet!) att sätta ihop en dator från olika komponenter är det smidigaste att köpa ett färdigbygge.

Begagnat behöver inte betyda att man köper av nån privatperson nånstans, exempelvis Inrego har några datorer med grafikkort som gör de lämpliga för spel.

Fördelen med ett såpass billigt system är att man kan uppgradera det man vill (ffa grafikkortet) vid ett senare tillfälle.
Nackdelen är det kanske inte är så snabbt som man hoppas från början, det finns andra här som kan sånt betydligt bättre än jag.

Vår yngsta son spelar mest Roblox och Minecraft, samt lite Lego Marvel-spel. Jag skaffade minstingen i länken ovanför och det flyter på bra tycker jag, och han har inga klagomål.

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Finns flertal videos på nätet hur man bygger själv.Finns fler kunnig killar och tjejer här på forumet som kan hjälpa till.Kan var kul för både dig och sonen att bygga ihop tillsammans.Lite som lego bara att det är ett par saker man måste vara försiktig med.

Bra idé, han älskar ju lego😉. Är dock tveksam tull min egen förmåga. Ser gärna att det är något han kan bygga vidare på själv, det intresset kommer säker att finnas hos honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="17456730" userid="166078" name="tBiorrith"]
När du säger 8000kr, är det inklusive skärm, mus, tangentbord och hörlurar? För i så fall blir det jäkligt tight.

Inser att det kommer att bli tight med min budget, efter att ha läst allas inlägg. Fantastiskt vilen hjälp ni alla ger!! Men min budet är som den är, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Finns ju konsoler man kan köpa, kanske titta på det istället. ex Xbox one x är stark för sitt pris. (gamepass=massor med spel för en skitsumma)
ps4 har massor med sjukt bra exklusiva spel .

Pc gaming är dyrt, men är man villig att spela på relativt låga inställningar, så visst det går väl det också.

Han har x-box men det verkar som om de flesta av hans kompisar spelar på dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX: Det finns en tråd på forumet med massor med människor som kan hjälpa dig sätta ihop datorn om du köper den i delar. Hittar dock inte tråden just nu :S
Men där kan du nog få hjälp, så kan grabben få vara med och bygga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@XripperX: Det finns en tråd på forumet med massor med människor som kan hjälpa dig sätta ihop datorn om du köper den i delar. Hittar dock inte tråden just nu :S
Men där kan du någ få hjälp, så kan grabben få vara med och bygga!

Nu gäller tråden inte mig, kanske var lite otydlig jag försöker hjälpa TS.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Nu gäller tråden inte mig, kanske var lite otydlig jag försöker hjälpa TS.

My bad! Svarade fel person bara!

Permalänk
Medlem

Nått sånt här kanske? Ger lite utrymme för tillbehör som skärm, tangentbord och mus.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11631891/

Permalänk
Medlem

Brukar gå att fynda i SweC marknaden, tex https://m.sweclockers.com/forum/trad/1522723-speldator-med-ga...
Bud atm 7k för helt ok dator med skärm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Skulle den räcka och även få att utveckla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Brukar gå att fynda i SweC marknaden, tex https://m.sweclockers.com/forum/trad/1522723-speldator-med-ga...
Bud atm 7k för helt ok dator med skärm.

rätt skjyst för priset faktiskt Helt klart ett helt okej kap för TS

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Ska skärm räknas med i 8000:-??

Om det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com