Permalänk
Medlem

Val av digital kamera 3-5k

Hej allesammans, tjejen är ute efter en nyare kamera då den nuvarande är en uråldrig grej som sjunger på sista versen. Brukar kunna läsa mig till lite info men just kameror är jag lost på. Hon är inte ute efter någon proffs grej men ändå bättre än telefonen med lite mer möjligheter. Vad ska man kolla efter? Vet att begagnat kanske är att föredra men är lite osäker på vad man ska leta där, så någon som kan tipsa om någon kamera nu med både kamera och obejktiv på rean? Tänkte en max runt 5k kanske kan gå över lite om det verkligen är stor skillnad.

Hoppas allt kom med!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Permalänk

@NatureBoyyy: Systemkamera eller kompaktkamera? Vilka ambitioner har tjejen med sitt fotande?

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara men är som sagt helt lost och vet inte vad man ska kolla efter

Skrivet av mbilander:

@NatureBoyyy: Systemkamera eller kompaktkamera? Vilka ambitioner har tjejen med sitt fotande?

Som jag har förstått det vill hon liksom kunna ta 'fina bilder' men även utvecklas lite och kunna testa lite inställningar osv. Skaffade henne även programvara för hon vill nog kunna sitta och exprimentera lite med bilderna efteråt. Vet inte om det är något att gå på men det är det jag vet :P. Just det, systemkamera tror jag hon är mer ute efter!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Mitt råd är att leta begagnat. Sikta på att lägga mer pengar på optiken än på kamerahuset.

Jag är nog rätt färgad i ämnet, men jag skulle rekommendera att kika på Fujifilm. X-T1 med 18-55 bör definitivt gå att hitta för 5000:-. Deras 18-55mm är ej att förväxla med andra tillverkares kitobjektiv då det håller betydligt högre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@NatureBoyyy: Om hon vill utvecklas och lära sig mer så tycker jag definitivt att hon borde kika på systemkameramarknaden. Kompaktkameror i all ära men för mer "manuellt" fotande så tycker jag helt klart att hon ska kika på en systemkamera.

Då är frågan hur mycket hon är beredd att lägga i slutändan. För nackdelen med systemkameror är ju att det sällan slutar vid kamera + det medföljande objektivet..

Storleken? Vill hon ha något litet och smidigt (ökar kanske chansen att den får följa med ut), eller spelar det mindre roll? Spelar storleken roll så är det en spegellös systemkamera som gäller. Då är Sonys A6000 ett bra alternativ imo. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2503442

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasstenstrom:

Mitt råd är att leta begagnat. Sikta på att lägga mer pengar på optiken än på kamerahuset.

Jag är nog rätt färgad i ämnet, men jag skulle rekommendera att kika på Fujifilm. X-T1 med 18-55 bör definitivt gå att hitta för 5000:-. Deras 18-55mm är ej att förväxla med andra tillverkares kitobjektiv då det håller betydligt högre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, fick kontakt av en som ville sälja sin fujifilm x-e2 med 36 f1.4 objektiv, kan det vara något?

Skrivet av mbilander:

@NatureBoyyy: Om hon vill utvecklas och lära sig mer så tycker jag definitivt att hon borde kika på systemkameramarknaden. Kompaktkameror i all ära men för mer "manuellt" fotande så tycker jag helt klart att hon ska kika på en systemkamera.

Då är frågan hur mycket hon är beredd att lägga i slutändan. För nackdelen med systemkameror är ju att det sällan slutar vid kamera + det medföljande objektivet..

Storleken? Vill hon ha något litet och smidigt (ökar kanske chansen att den får följa med ut), eller spelar det mindre roll? Spelar storleken roll så är det en spegellös systemkamera som gäller. Då är Sonys A6000 ett bra alternativ imo. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2503442

Ja hon är student nu så är ju lite begränsat med cash, men går ju som sagt att ta senare om man vill skaffa bättre grejer. Kikat lite på sonyn också, hört de ska vara rätt okej? Den ska väl inte vara allt för stor (typ national geographic) men den behöver inte vara super liten heller :P.

Ser ni någon begagnad annons kring Växjö området som ni tycker är värd att kolla upp får ni gärna säga det

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt mig en Panasonic GX80 för den budgeten (om man inte hittar begnagnat). Smidig och perfekt för foton med en elektronisk viewfinder vilket jag själv älskar. Fördelen men denna (enligt mig) över Sony'n som annars är liknande är att denna har "standard" M4/3 format på objektiv så man lätt kan hitta andra trevliga och även billiga objektiv från olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

@Nidala:

Kikat på den med, läste det också att denna kan man hitta andra objektiv till medan sonyn är låst till deras egna

Skönt med nytt på ett sätt med även om man kan få bättre begagnat..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Alright, fick kontakt av en som ville sälja sin fujifilm x-e2 med 36 f1.4 objektiv, kan det vara något?

Jag hade själv en X-E2 innan jag köpte en X-T2.
Det är en riktigt trevlig kamera. Samma sensor och bildprocessor som X-T1. 35mm f/1.4 är ett av mina favoritobjektiv. Sanslös bra kvalitet på den gluggen, om än lite långsammare att fokusera än andra fujigluggar.

Vad vill hon fota? 35mm är kanon för porträtt och lite vardagligt, men blir lite för tajt för exempelvis naturbilder. Av den anledningen rekommenderar jag 18-55:an som första glugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jonasstenstrom:

Alright, vad för pris skulle vara vettigt för en sådan med det jag beskrev? (Har ingen koll på begagnat värde)

Är nog allt de du skriver så det objektivet blir lite mer universal?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@jonasstenstrom:

Alright, vad för pris skulle vara vettigt för en sådan med det jag beskrev? (Har ingen koll på begagnat värde)

Är nog allt de du skriver så det objektivet blir lite mer universal?

Både 18-55 och 35 f/1.4 brukar gå för runt 3000:-/st begagnade. Gällande kamerahus har jag sett X-E2 för 2000:-. X-T1 kostar oftast lite mer.

Paketpris bör hamna någonstans mellan 4000 och 5000 beroende på skick och tillbehör. Hon kommer vilja ha minst ett extra batteri.

Jag kan rekommendera dig att gå med i Facebookgruppen "Fuji-X fotografi Sverige", där kan du slänga in en blänkare om vad du vill köpa. Folk där är i regel rätt prismedvetna, vilket inte alltid är fallet på Blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jonasstenstrom:

Tack för hjälpen, men det är inget dumt köp då ändå till rätt pris? Går väl alltid att skaffa ett annat objektiv senare om man vill fota annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Låter som en high end compact vore det perfekta nästa steget. T.ex. Sony RX100 III eller IV. Alternativt Panasonic LX100.

Permalänk
Medlem

Kan själv starkt rekommendera en eos 7D. Köpte den själv för ca 1,5 år sedan för 3000 kr. En kamera som nysläppt var en riktig beast till semiprofskamera. Något som fortfarande märks idag. Visst kanske den inte har max antal megapixlar och mest antal autofokus punkter, men den har definitivt tillräckligt. Och allt annat är i bra klass. Kameran har dels en del nybörjarfunktioner men även mer avancerade allternativ, just eftersom att det är en semiprofskamera och inte instegskamera. Då den är byggd av aluminium/magnesium så väger den kanske lite mer än de billiga modellerna idag. Fördelen märks däremot ifall du råkar tappa den. Otroligt hållbar. Och dessutom vattentät.

Det är helt enkelt en perfekt kamera för den som vill börja ta mer seriösa bilder för en vettig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem

@Loweirst:

Alright tack för input, kan denna vara något ?

https://www.blocket.se/kronoberg/Canon_60D___Canon_18_135__40...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Kikat på den med, läste det också att denna kan man hitta andra objektiv till medan sonyn är låst till deras egna

Det är inte sant, det finns mängder av tredjepartsobjektiv även till Sony. Se t.ex. prisjakt för en lista med objektiv för Sony E-fattning (d.v.s. fattningen som t.ex. A6000 har). Sen kan man använda en enorm mängd äldre objektiv från andra märken m.h.a. adaptrar också, fast då oftast med manuell fokus.

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@jonasstenstrom:

Tack för hjälpen, men det är inget dumt köp då ändå till rätt pris? Går väl alltid att skaffa ett annat objektiv senare om man vill fota annat.

Inget dumt köp alls, förutsatt att allt är i gott skick. Har du möjlighet att kolla på grejorna innan köp?

Något som verkligen talar för Fuji (och spegellöst i allmänhet) är storleken. En liten och smidig kamera kan man alltid ha med sig. Att köpa en begagnad bjässe för bra pris är inte heller dumt, förutsatt att man inser att man får en betydligt större kamera med minimala vinningar (om ens några) i bildresultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perost: Där ser man, tack för det då var det avklarat

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Låter som en high end compact vore det perfekta nästa steget. T.ex. Sony RX100 III eller IV. Alternativt Panasonic LX100.

Kompakta kameror är ju idag riktigt nice. Problemet är väl att de år efter år försvinner mer och mer, när mobilerna kommer ikapp. Systemkamerorna i sin sida är en helt annan klass av kameror, med helt andra typer av optik. Därför tror jag personligen att det är ett bättre val om man skall vara lite mer långsiktig. Men det är bara min personliga åsikt! De kompaktkameror du t.ex. listat är ju riktigt riktigt bra! Och de väger ju inget i jämförelse med t.ex. en 7d.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

En 60d kan definitivt vara något. Det är exakt samma censor som i en 7d. Den väger dessutom mindre. Dock så är min uppfattning att den även känns lite billigare och att t.ex. autofokuset och bildprocessorn inte riktigt är lika snabba. Så för t.ex. sportfotto är det nog ett sämre alternativ. Den är inte heller vattentät. Men annars , en riktigt bra kamera! Lätt, händig touchskäm och ännu fler instegsfunktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem

@Loweirst:

Känns priset vettigt på 60d:n med vad som medföljer? Kommer tas 99.9% stillbilder så är den lite långsammare borde det inte vara någon fara.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Loweirst:

Känns priset vettigt på 60d:n med vad som medföljer? Kommer tas 99.9% stillbilder så är den lite långsammare borde det inte vara någon fara.

Det tycker jag ändå. Ifall både 40mm och 18-135 mm objektiven ingår. Såg nu att det även ingår filter, väska batterigrepp och blixt. Ett riktigt megakit för att börja utforska systemkameravärlden helt enkelt. Så kör på det! Av ren sedvana hade jag väl kanske försökt pruta ner det lite men tror ärligt talat att det redan är en ganska bra deal.

Det ända du behöver köpa till är väl sd kort, och det kostar ju inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem

@jonasstenstrom:

Får det för 4000 kr, är I karlstad så lite långt för mig att åka (bor i växjö)men har fått bilder.

Av den fujin och den canonen jag har länkat vad kommer tjejen bli mest nöjd med? Rent ur kvalitet synpunkt av bilder, objektiv osv?

@Loweirst

Av den jag länkade och fujin jag får för 4000, vad anser du är 'bäst?'

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ja du... Fujin är ju lite nyare. Den har lite sämre upplösning än canonen men är i andra sidan snabbare. Den har sämre batteritid än canonen men är smidigare.

Tänkte precis börja hacka på att fujin har en micro 4/3s censor när jag insåg att den, precis som canonen har en Aps-C censor. Så det blir svårt .

Jag tror att hon skulle lära sig mer av Canon kittet. Det ingår mycket olika saker att experimentera med och hon skulle senare med enkelhet kunna uppgradera till en mer avancerad kamera och behålla de bägge objektiven, blixt och väska.

Jag tror däremot hon skulle tycka att fujin är smidigare att bara ha med sig. Lite mindre kontrast från hennes förra kamera alltså.

Liten kontrast från tidigare men bättre bilder: Fuji
Testa en ny division av foto med olika ljussättningar och brännvidd: Canon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@jonasstenstrom:

Får det för 4000 kr, är I karlstad så lite långt för mig att åka (bor i växjö)men har fått bilder.

Av den fujin och den canonen jag har länkat vad kommer tjejen bli mest nöjd med? Rent ur kvalitet synpunkt av bilder, objektiv osv?

För 4k är det riktigt mycket för pengarna med tanke på att bara 35:an kostar betydligt mer än så. Den kan du utan problem sälja för 3k om hon vill ha en annan glugg framöver.

Det enda som X-E2 är sämre på är att filma. Filmar man bör man kika på Fujis nyare modeller, eller ännu hellre ett annat märke som nischat sig mer åt det hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jonasstenstrom:

Ja det känns så, enda är väl att det inte går att zooma med objektivet, men ska kolla vad tjejen prioriterar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@jonasstenstrom:

Ja det känns så, enda är väl att det inte går att zooma med objektivet, men ska kolla vad tjejen prioriterar.

Det är nog inga problem att hitta någon som vill byta sin 18-55:a mot 35:an om så skulle vara fallet.

För övrigt kan det vara värt att kosta på sig en fotokurs. Fotandet blir kul när man själv bestämmer istället för att förlita sig på kamerans automatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inte sant, det finns mängder av tredjepartsobjektiv även till Sony. Se t.ex. prisjakt för en lista med objektiv för Sony E-fattning (d.v.s. fattningen som t.ex. A6000 har). Sen kan man använda en enorm mängd äldre objektiv från andra märken m.h.a. adaptrar också, fast då oftast med manuell fokus.

Sony E har ju tom kortare registeravstånd än m4/3 så rimligen är Sonys kameror ännu mer flexibla. Dock så satsar ju Sony hårt på småbild och APS-C hänger väl med mest för att man inte vågat/orkat ta steget att lägga ner dem ännu. Sony satsar ju varken på att släppa mycket nya flashiga modeller, åtminstone inte på samma sätt som för småbild. Objektivutbudet ÄR ju lite skralt, även om man räknar 3:e part, såvida man inte kan leva med manuella objektiv på adapter.
Största nackdelen är väl kanske att kitzoomen är den sämsta på marknaden, typ.

Om man kollar Sony APS-C så kan man nog kolla på EOS M åxå. Där är situationen ungefär liknande. Ganska skralt objektivutbud, men man kan använda EF-(S)-objektiv med adapter som funkar lite bättre än adaptrarna för EF till Sony.