Permalänk

Önskar trådad anslutning

Hej!

Rakt på sak;

Jag vill ha trådad nätverksanslutning på vissa platser i min bostad.
Det är för långa avstånd för att dra kablar.

Jag har ett s.k. "mediaskåp", se bild:

Dold text

Just nu är det kopplat från vita dosan (router? converter?) i mediaskåpet, in i uttag 17 på patchpanelen.
Från andra sidan på uttag 17 så går den in i en ASUS RT-AC87U, sedan trådat därifrån in i min stationära dator.

Låt säga att jag jag nu vill ha trådat i uttag 5 på patchpanelen. Hur går jag tillväga?
Jag har en EdgeRouter X liggandes. Kan den hjälpa mig fördela det hela?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WalterMitty:

Hej!

Rakt på sak;

Jag vill ha trådad nätverksanslutning på vissa platser i min bostad.
Det är för långa avstånd för att dra kablar.

Jag har ett s.k. "mediaskåp", se bild:

Just nu är det kopplat från vita dosan (router? converter?) i mediaskåpet, in i uttag 17 på patchpanelen.
Från andra sidan på uttag 17 så går den in i en ASUS RT-AC87U, sedan trådat därifrån in i min stationära dator.

Låt säga att jag jag nu vill ha trådat i uttag 5 på patchpanelen. Hur går jag tillväga?
Jag har en EdgeRouter X liggandes. Kan den hjälpa mig fördela det hela?

Tacksam för alla tips!

Du vill ha trådat men inte dra kabel?

Finns ju homeplug som går över elnätet, tex devolo. Sen om/hur bra det funkar på ditt elnät måste man ju testa i så fall.

Läser jag rätt så har du 4 portar lediga på din ASUS RT så en kabel från en av dem till #5 på patchpanelen torde vara det som gäller.

Sen om homeplug, så kabel från #5 till homeplug som sitter i eluttaget.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WalterMitty:

Hej!

Rakt på sak;

Jag vill ha trådad nätverksanslutning på vissa platser i min bostad.
Det är för långa avstånd för att dra kablar.

Jag har ett s.k. "mediaskåp", se bild:

Just nu är det kopplat från vita dosan (router? converter?) i mediaskåpet, in i uttag 17 på patchpanelen.
Från andra sidan på uttag 17 så går den in i en ASUS RT-AC87U, sedan trådat därifrån in i min stationära dator.

Låt säga att jag jag nu vill ha trådat i uttag 5 på patchpanelen. Hur går jag tillväga?
Jag har en EdgeRouter X liggandes. Kan den hjälpa mig fördela det hela?

Tacksam för alla tips!

Första enheten i kedja måste vara en router. Att köra in två routers i systemet är möjligt men medför bara huvudvärk.

Stoppa in din Asus i mediaskåpet och koppla kablar mellan router och de portar i patchpanelen som du vill ha trådat på. Mediakonvertern kopplar du till routern (Den som just nu kopplas till patchpanelen).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Första enheten i kedja måste vara en router. Att köra in två routers i systemet är möjligt men medför bara huvudvärk.

Stoppa in din Asus i mediaskåpet och koppla kablar mellan router och de portar i patchpanelen som du vill ha trådat på. Mediakonvertern kopplar du till routern (Den som just nu kopplas till patchpanelen).

Tack! Jag har nu satt Edge. X-routern först efter mediaskåpet. Tanken är ju att jag fortfarande vill ha WiFi och förhoppningen är att jag kan få det att rulla med den Asus-router jag har, får se hur det går.
Det är väl någon form av accesspunkt jag vill få den till att bli, antar jag. Jag kämpar vidare!

Permalänk

Är det singeluttag i "bortre" änden på uttag 17? Annars, om det är dubbla uttag, kan du ju använda det andra som returlina tillbaka in till mediaskåpet och patcha den linan till uttag 5.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WalterMitty:

Det verkar som att jag fått både trådat till datorn via Edgerouter X och WiFi via ASUS-routern som accesspunkt att fungera.
Men nu är min fråga, skriver jag in 192.168.1.1 från min stationära så kommer jag in i Edgerouter X's inställningar.
Hur i hela världen kommer jag åt ASUS-routerns dito?

Behöver jag sätta fast ip på datorn?

Du bör kunna hitta ip tilldelad i din router.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Enklast med Asus router app så letas även AP'n upp

https://www.asus.com/se/ASUS-Router-App/

Sen finns det även en discovery utility om du kollar på din supportsida hos Asus.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Är detta en trollning? Ställ routern i mediaskåpet och patcha från den till uttagen i skåpet. Problemet löst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WalterMitty:

Det verkar som att jag fått både trådat till datorn via Edgerouter X och WiFi via ASUS-routern som accesspunkt att fungera.
Men nu är min fråga, skriver jag in 192.168.1.1 från min stationära så kommer jag in i Edgerouter X's inställningar.
Hur i hela världen kommer jag åt ASUS-routerns dito?

Behöver jag sätta fast ip på datorn?

Du har troligen enheterna på olika nät eller så har du samma adress till flera admininterface. Det är bökigt att ha 2 routers och kräver att du tänker genom adresseringen i lanet och hur du ska kunna få den rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Leoms:

Är detta en trollning? Ställ routern i mediaskåpet och patcha från den till uttagen i skåpet. Problemet löst.

Okej, då är det väl det då. Tack, jag tar bort mina frågor ovan

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror folk har missförstått vad du vill åstakomma.
Det du vill göra är att ha din edgerouter x i mediaskåpet. Den skall kopplas in i din fiberkonverteraren (WAN).

Sedan behöver du configurera asus routern och sätta den i AP läge, du kan se hur här: https://www.asus.com/support/FAQ/1015009/

Sedan kopplar du bara in din dator samt asus router i var sin LAN port (via patchpanelen)

Ett diagram kan du hitta här: https://drive.google.com/file/d/1l6tsA_9FsiA20me8enzfDmylAvuE...

Skulle du någonsin behöva koppla in fler enheter än du har LAN portar så kan du alltid köpa en switch för att få fler.

Självklart kan du sätta en statisk IP dock så får du se till att inte ha med samma IP i ditt DHCP scope, Blir det en IP krock så slutar alla trådlösa enheter samt enheten som har samma IP som routern.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!