Återställa permanent borttagna filer?

Permalänk

Återställa permanent borttagna filer?

Tja.

Hade lite filmer på ett minneskort som jag la över på datorn. Jag la över dom på datorn direkt in i onedrive och samtidigt tog jag bort dessa från minneskortet. Alltså en permanent borttagning. Men datorn krashade då och filmerna försvann...

Letat lite på google och hittat olika program osv... Men behöver lite hjälp av er, kan man återställa dessa på något sätt och hur eller är det kört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Tja.

Hade lite filmer på ett minneskort som jag la över på datorn. Jag la över dom på datorn direkt in i onedrive och samtidigt tog jag bort dessa från minneskortet. Alltså en permanent borttagning. Men datorn krashade då och filmerna försvann...

Letat lite på google och hittat olika program osv... Men behöver lite hjälp av er, kan man återställa dessa på något sätt och hur eller är det kört?

Recuva är det program jag vänder mig till när detta händer.
Testa. Hittar du inga filer så kolla djup sökning.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

@Nollan: Tack, ska kolla.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte hämta dem på Onedrive om du laddat upo dem där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gissar att det kraschade i processen när det skulle överföras då om jag tolkade det rätt så var det precis i det momentet att kopiera över filerna och samtidigt tog bort från kortet som det hela sket sig.

Att använda copy, verifiera och sedan radera efteråt och inte använda 'move' är en hård läxa redan inlärt från DOS-tiden och när man caddade - samma sak att aldrig spara mellanversioner av ett arbete med samma filnamn då sådana grejor kunde kosta ett dygn till i arbete eftersom man oftast körde mot deadline...

Permalänk

@mrqaffe: De hann inte laddas över innan datorn krashade.

Permalänk
Medlem

@Adamskii13: Lite osäker på hur onedrive funkar, men jag tänker att filerna bör ligga i nån temporär mapp tills dess dom blivit uppladdade till onedrive? Kolla lite i tempfolders osv

Visa signatur
Permalänk

@immutable: Ska titta Tack.

Permalänk
Medlem

Förmodligen skall du titta i filträdet under 'AppData' för kontot du använder - det direktoryt är osynlig om man inte slår på rätt bockar i explorern/filhanteraren och det kan vara mycket junk som ligger där, uppblandat med saker man absolut inte får peta på...

Problemet med tempfiler är att de har ofta inte alls de namnen och extensionen du letar på och det blir att titta på varenda fil som stämmer med storlek typ

Permalänk
Medlem

@Adamskii13: När man pratar om permanent borttagning så brukar man mena att filerna inte bara tas bort från filsystemet, utan även skrivs över. I såna fall är det inte möjligt att återställa datan, så fort data skrivs över så är det kört. Annars är det ju inte permanent

Om du inte skrivit något till minneskortet sedan olyckan och du har en minneskortläsare till datorn så kan du testa PhotoRec, det är gratis och gjort just för att återställa bilder och video från minneskort.

Se bara till att spara återställda filer till någon annan disk och inte till minneskortet, annars är risken att du skriver över filer som inte återställts än. Det bästa är att först göra en avbild av minneskortet, och återställa från avbilden istället för direkt från minneskortet. Se t.ex. denna guide för hur man kan göra.