Permalänk
Medlem

Uppgradera eller nytt för VR?

i7 6700k
GTX 980 Gigabyte
16gb ram
Z170A KRAIT GAMING (MS-7984) (U3E1)

Ovan är min nuvarande dator, om jag skulle skaffa en Valve Index, vad hade rekommendationen varit för en riktigt bra VR upplevelse?
Jag har inte krav på köra grafiken helt maxad men tillräckligt för att få så jämn 90 fps som möjligt (då bägge ögonen får 90hz om jag inte minns fel?) samt att grafiken inte är så låg att det tar en ur upplevelsen. Det vill säga, kan jag idag sänka allt till minimum vad gäller grafik i spel och få jämn 90fps så duger det inte. Måste vara bättre än så.

Nu beror det så klart på vad man kör men kanske utifrån mina specs idag så kan man sätta en generell rekommendation om det är lönt att skaffa nytt grafikkort ala 5700 XT och kör på det eller om det troligen flaskhalsar med resten av hårdvaran så en ny dator är mer lämpligt?

Angående moderkortet vet jag inte om jag behöver någon särskild feature? Grafikkortet har flera DisplayPort 1.2.

Permalänk
Medlem

Körde med liknande setup förut men hade istället ett Oculus Rift och tyckte det upplevelsen var riktigt bra.
Blir nog svårt att klura ut hur upplevelsen blir, bästa skulle vara o få hyra/låna eller köpa en VR headset med öppetköp

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

Det beror mycket på spel men kommer fungera med en 980, det bästa med Index är ju att du kan köra spelen i 120/144 hz så jag kan rekommendera att du vid något tillfälle uppgraderar.

Du kör annars samma processor som jag och det bör inte vara något speciellt med moderkortet.

Permalänk

Du kommer en ganska bra bit med det där, vill du upp i högre frames måste du nog uppgradera upp dig till RTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillpiraten:

Du kommer en ganska bra bit med det där, vill du upp i högre frames måste du nog uppgradera upp dig till RTX.

Menar du helt enkelt ett nyare grafikkort eller specifik RTX av någon anledning? Ray Tracing har väl nästan ingen implementering i VR?

Permalänk
Viking
Skrivet av Svenpa:

Menar du helt enkelt ett nyare grafikkort eller specifik RTX av någon anledning? Ray Tracing har väl nästan ingen implementering i VR?

Han menar helt enkelt ett nytt, för ray tracing har ingen som helst påverkan på vr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz