Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakl1:

Det är ju trevligt om inte konsolspelande bara ska vara något för rika människor att det finns ett billigare alternativ.

Slår du ut inköp av en xbox series x och en helt ok 4k TV är det inte superdyrt exempelvis 11 tusen totalkostnad under 7 år.

Är 130kr/månad för att äga det, och spel kan man låna gratis på bibliotek (iaf där jag bor)

Permalänk
Konsolgrävare

Reklamvideo:

https://twitter.com/_h0x0d_/status/1303252607759130624

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Lite överdrivet med tjat om 4K tycker jag. Kan inte se minsta skillnad på en TV på rimligt avstånd, men prestandakraven höjs markant.

/hulle.

Håller med, känns inte som medelkonsumenten som köper en spelkonsol kommer bry sig om spelet är native 4K eller bara uppskalat från 1080p, förutsatt att fps är densamma. Att erbjuda en billigare konsol som kör samma spel identiskt med 1080p istället för 4K är genialt i min mening.

Sen kommer spelkonsoler kommer aldrig vara "bäst" i termer om grafik eller prestanda, det är helhetskonceptet som har en appeal för mig iallafall. Du har en låda som spelar dina spel utan att du behöver bry dig om något, kan glömma allt vad drivers, grafikinställningar, prestandakrav etc heter. Med Game Pass behöver man dessutom inte ens fundera på att köpa spel, bara ta något ur ett redan stort bibliotek och köra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror att det är ett genialiskt drag av MS att släppa en så pass mycket billigare version! Tänk att ensamstående som kanske då har råd med en sådan som julklapp eller alla småttingar som inte har några krav på FPS, som bara vill spela. Eller alla de som inte har råd med de dyra versionerna!

Ser lite ut som nån högtalare från IKEA kanske, fast snygg!

Finns ju de som inte har råd med så mycket också ... Alla kan ju inte vara täta liksom. Gott om fattiga i Sverige ifall du inte visste. Sådana som ber om lite blöjor och en kasse mat på Facebook.

Skrivet av jakl1:

Det är ju trevligt om inte konsolspelande bara ska vara något för rika människor att det finns ett billigare alternativ.

Om du skaffar en konsoll och är villig att betala dyra pengar för spel så är skillnaden i pris mellan S och X en ganska liten del. Köper du spel för 600kr/st (som enligt rykten stiger till nästa generation) så försvinner mellanskillnaden snabbt. Är du prismedveten så får du mycket mer genom att köpa en begagnad pc och spela förra årets spel, då priserna faller mycket snabbare på pc.

Series S lär ju också i längden bli dyrare än X, när man inte kan sälja spelen vidare.

Skrivet av Dumbullen:

hurrdurr masterrace osv...
Alla spel som jag regelbundet återkommer till på datorn är 'äldre', dvs ingen upplösning i världen skulle kunna få dem att se bättre ut än de gör, och under senare år så har jag till majoritet spelat på Switch, oftast handhållet. Upplösningen spelar absolut ingen roll så länge spelet är väldesignat

$299 för senaste generationens konsol? Det är ett fantastiskt överkomligt pris.

På ett helt annat spår som någon nämnde tidigare i tråden - tänk om Microsoft kunde sälja Xboxes fast med windows 10 istället som Surface Game eller liknande - till samma pris. Jäklaaaar vad Surface Series S skulle flyga från hyllorna. Borde väl inte vara något - egentligen - som hindrar det idag? Det är ju x86 så i praktiken är det väl ""bara"" operativet som behöver bytas?

Microsoft skulle inte sälja Series S med öppen miljö för samma pris. Konsollerna säljs under eller vid tillverkningskostnad, eftersom Microsoft och Sony sen gör pengar på spelen. Det är därför spel kostar så mycket mera på konsoll än på PC.

Edit: Poängen är alltså inte att en billigare konsoll inte skulle vara en bra sak, eller att 4K skulle vara nödvändigt. Poängen är att Series S faller in i ett mellanområde där kombinationen 4K-skärmar, lång livslängd och dyra spel gör att antingen Series X eller PC blir både billigare och bättre val i långa loppet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om du skaffar en konsoll och är villig att betala dyra pengar för spel så är skillnaden i pris mellan S och X en ganska liten del. Köper du spel för 600kr/st (som enligt rykten stiger till nästa generation) så försvinner mellanskillnaden snabbt. Är du prismedveten så får du mycket mer genom att köpa en begagnad pc och spela förra årets spel, då priserna faller mycket snabbare på pc.

Jag tror att Game Pass kommer bli speciellt stort denna generation, och det blir mindre vanligt att köpa spel till fullpris när t.ex. alla first-party spel till Xbox finns på Game Pass. Där faller din argumentation kan jag tycka.

Skrivet av Sando:

Edit: Poängen är alltså inte att en billigare konsoll inte skulle vara en bra sak, eller att 4K skulle vara nödvändigt. Poängen är att Series S faller in i ett mellanområde där kombinationen 4K-skärmar, lång livslängd och dyra spel gör att antingen Series X eller PC blir både billigare och bättre val i långa loppet.

Förstår inte riktigt din tankegång, om man har en 4K-skärm, behöver man då spela alla spel i native 4K? Spelen kommer inte se sämre ut än på en 1080p-panel, speciellt när konsolen tar hand om uppskalningen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Jag klarar mig fint med min 1080-tv, så denna blir nog perfekt!

Permalänk
Medlem

Hmm kan mycket väl tänka mig köpa denna senare under denna generation ihop med Xbox Game Pass, när priset är ännu lägre och fler spel finns.

Men fram tills dess så blir det PS5 för hela slanten.

Denna blir nog perfekt för småbarnsfamiljen/familj med liten budget, kan nog också sälja en hel del till personer som egentligen kör PS5 som sin main men ändå vill lira Microsoft-exklusiviteterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Jag klarar mig fint med min 1080-tv, så denna blir nog perfekt!

Den funkar lika bra till en 4K tv med dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om du skaffar en konsoll och är villig att betala dyra pengar för spel så är skillnaden i pris mellan S och X en ganska liten del. Köper du spel för 600kr/st (som enligt rykten stiger till nästa generation) så försvinner mellanskillnaden snabbt. Är du prismedveten så får du mycket mer genom att köpa en begagnad pc och spela förra årets spel, då priserna faller mycket snabbare på pc.

De flesta föräldrar till barn har ingen koll alls när det gäller datorer eller något annat. Om jag bara kollar lite i gemenskapen på skolorna som mina barn går på så är det så. Ingen har koll alls. De köper bara en konsol och sen så är det så. Priset avgör så klart.

Själv så vill jag äga spel och allt och kommer antagligen inte köpa varken xbox eller ps eftersom vi redan har switch tillbarnen och de har en uppsjö av "gamingdatorer" att tillgå :).

DOCK så är jag väldigt nyfiken på nästa generation av PSVR om det skall komma en sådan. Det är något som kan få mig att köpa en konsol. Barnen har varit sugna länge och tycker det verkar för meckigt med det som erbjudits till datorer än så länge, även om upplevelsen är överfet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Slår du ut inköp av en xbox series x och en helt ok 4k TV är det inte superdyrt exempelvis 11 tusen totalkostnad under 7 år.

Är 130kr/månad för att äga det, och spel kan man låna gratis på bibliotek (iaf där jag bor)

Slår du ut en mobil på 5 år är inte den heller så dyr, 12999 á 5 år är ~216 i månaden.
En bil på 20 år du köper för 245k är bara 1020kr i månaden
Ett hus på 3 miljoner blir bara 5000 i månaden i 50 år.

Det är alldeles fantastiskt vad mycket man har råd med om man bara ser till att skuldsätta sig ett par år, eller tänkte du att alla har 11k liggandes för att köpa leksaker?

Permalänk
Medlem

Hoppas Sony kontrar. Svårt kåt på FF7 men det känns svårt att motivera för runt 7 papp.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av StarChild42:

Den ser ut som en bashögtalare från Andersson för 299kr.

Hahaha ja verkligen, skrattade så jag grät av din kommentar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Folk har den fula ovanan att applicera ett visst upplösnings/frekvens-epitet på hårdvara men om man ändå ska göra det så är ett sätt att göra det är att använda TechPowerUps test-svit. I betydelsen "vad krävs för hårdvara för att snitta 60 fps i TPUs testsvit?"
https://www.techpowerup.com/review/evga-geforce-rtx-2070-supe...

För att snitta 60 fps i 2160p krävs 2080Super.
Men, för att snitta 60 fps i 1080p krävs bara ett 1060!
Det visar rätt bra att Series S är i sig en rätt bra idé.

2080Super rimmar troligtvis rätt bra med Series X, ge och ta. Dvs man kan köpa att den marknadsförs som 4K-konsolen.
Men, om nu Series S har spec enl rykte (4TF RDNA2 och 10GB, troligtvis 160 bit buss då) så känns det lite väl svagt för att marknadsföras som "1440p-konsol". På pappret borde Series S vara svagare än 1660Super (5TF Turing, 192 bit buss) och den klarar faktiskt inte att snitta 60 fps i sviten (även om det är nära, 58 fps).

Slutsats: hoppas ryktet är fel och att Series S är iaf liiite bättre än ryktet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Är det bara jag som tycker 512 GB lagring är på gränsen? Speciellt om man nu köper den för att använda Game Pass. Spelen är ju humongous nu för tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det bara jag som tycker 512 GB lagring är på gränsen? Speciellt om man nu köper den för att använda Game Pass. Spelen är ju humongous nu för tiden!

Ja, det är ju kört om du vill lira Call of Duty och GTA så är det fullt sen..

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Stefan94:

Ja, det är ju kört om du vill lira Call of Duty och GTA så är det fullt sen..

Vem vet, de kanske vill kränga på folk snordyra expansionsmoduler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det bara jag som tycker 512 GB lagring är på gränsen? Speciellt om man nu köper den för att använda Game Pass. Spelen är ju humongous nu för tiden!

Håller med, det är verkligen på gränsen! Vet inte om dom räknar med att alla som kör Gamepass kommer streama spelen via XCloud (ingår ju i gamepass) istället kanske då blir det lättare.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Var det inte en artikel som handlade om att de har krymt storleken för spel också? någon komprimering, hittar inte nu dock så kanske kommer ihåg fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Om du skaffar en konsoll och är villig att betala dyra pengar för spel så är skillnaden i pris mellan S och X en ganska liten del. Köper du spel för 600kr/st (som enligt rykten stiger till nästa generation) så försvinner mellanskillnaden snabbt. Är du prismedveten så får du mycket mer genom att köpa en begagnad pc och spela förra årets spel, då priserna faller mycket snabbare på pc.

Du får absolut fler spel, och fler billiga spel, att välja mellan men det är inte så att alla konsolspel kostar 6-700 i all evighet utan priserna går ner över tiden och det är konstant rea på spel i konsolernas butiker precis som på Steam eller liknande. Många spel är också billigare än så från start. Sen tillkommer förstås Gamepass. Har man inte så mycket pengar och vill variera sitt spelande så är det ju väldigt prisvärt.

Frågan är om en begagnad PC blir så mycket billigare i längden. Visst kanske man äger en del spel till den, men man kan ju ha en hel del gamla XB-spel också som funkar på nästa generation minst lika bra som på tidigare. Där skon klämmer är väl att man inte får så mycket ens begagnad PC för ~5000 än mindre för ~3000 som XSS. Men visst, är man extremt budgetbegränsad så kan man köpa en väldigt billig PC och bara typ köpa Humble Bundles eller så, men man får ju vad man betalar för i viss mån liksom. En ny XB lär slå de flesta begagnade datorer i spelprestanda om man inte går en bra bit över kostnaden för konsolerna.

Citat:

Series S lär ju också i längden bli dyrare än X, när man inte kan sälja spelen vidare.

Microsoft skulle inte sälja Series S med öppen miljö för samma pris. Konsollerna säljs under eller vid tillverkningskostnad, eftersom Microsoft och Sony sen gör pengar på spelen. Det är därför spel kostar så mycket mera på konsoll än på PC.

Edit: Poängen är alltså inte att en billigare konsoll inte skulle vara en bra sak, eller att 4K skulle vara nödvändigt. Poängen är att Series S faller in i ett mellanområde där kombinationen 4K-skärmar, lång livslängd och dyra spel gör att antingen Series X eller PC blir både billigare och bättre val i långa loppet.

Tja, jag bryr mig om 4K i alla fall. Skillnaden är markant och påtaglig jämfört med 1080p om ens enhet klarar samma detaljnivå. Men alla bryr sig inte så mycket om toppgrafik och då är ju en XSS ganska trevlig. Än mer så om den bundlas med GP för en hyfsat låg månadskostnad med möjlighet att uppgradera till X eller en eventuell nyare variant av S om/när en sådan kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Är det bara jag som tycker 512 GB lagring är på gränsen? Speciellt om man nu köper den för att använda Game Pass. Spelen är ju humongous nu för tiden!

Jo, lite snålt är det. Det finns flera spel som redan idag bräcker 100GB. Men man kan ju köpa en billig extern disk att ha som mellanlagring vilket borde underlätta en del, även om man måste flytta spelen till den interna disken innan man kan spela dem. Och gamla spel kan ju spelas från en extern disk direkt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@JonasT: jag kan inte heller se det där facket för flash-minneskorten som Series X har, eller har jag missat något? Om Series S inte har stöd för det kan man ju bara expandera lagringen via USB 3.2, och det är ju rätt rejäl skillnad från den interna NVME-SSD:n. Alla är inte som jag är förvisso, men för mig skulle 512 GB alla gånger vara i minsta laget. Har ständigt en drös spel installerade samtidigt, och då räcker inte 512 GB långt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vem vet, de kanske vill kränga på folk snordyra expansionsmoduler?

Bingo.

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

@JonasT: Var det inte en artikel som handlade om att de har krymt storleken för spel också? någon komprimering, hittar inte nu dock så kanske kommer ihåg fel

Dom behöver inte heller ha samma sak kopierat utspritt på disken för att underlätta laddtider. Cerny sa ju att samma brevlåda som måste vara snabbt tillgänglig återfanns typ 260 gånger på disken i nått spel (kommer inte ihåg exakt vad han sa men typ, och poängen är att detta slipper man med SSD, så - spelen blir mindre).

Permalänk
Medlem

Känns inte bra. Spelutveckling på konsolsidan måste alltid utveckla så att spelen funkar på den svagaste länken. Så istället för att nu få nextgen games vad får vi nu? last gen? Förstår inte hur detta kommer gå ihop.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Modern warefare 197GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kissekotten4: jo både XSX/XSS och PS5 använder modernare komprimeringsteknik som både komprimerar bättre och belastar processorn mindre, så det kommer absolut göra det möjligt att få plats med lika mycket innehåll med mindre utrymmeskrav, men sannolikheten är också hög att innehållet kommer växa med de nya konsolernas kapacitet.

Men Series S är inte framtagen för oss som köper tonvis med spel och har en hel hög installerade samtidigt. För oss skulle 512 GB vara lite, men för den tilltänkta målgruppen är det nog tillräckligt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Förstår inte hur detta kommer gå ihop.

Grafik är skalbart, är svaret.

Citat:

Så istället för att nu få nextgen games vad får vi nu?

Next-gen. Fast i lägre upplösning och, i flera fall, lägre renderings-inställningar.

Det var iaf min förhoppning när jag hörde om Lockhart första gången. Men viss huvudvärk kan man ana dock. Ryktet säger att Series S bara har 10 GB - och det kan man tänka sig kan orsaka problem i vissa fall (beroende på hur långt man kan komma med att skruva ner texturerna).

Hade helst sett 12 GB. Och som sagt iaf 5 terrafloppar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@kissekotten4: jo både XSX/XSS och PS5 använder modernare komprimeringsteknik som både komprimerar bättre och belastar processorn mindre, så det kommer absolut göra det möjligt att få plats med lika mycket innehåll med mindre utrymmeskrav, men sannolikheten är också hög att innehållet kommer växa med de nya konsolernas kapacitet.

Men Series S är inte framtagen för oss som köper tonvis med spel och har en hel hög installerade samtidigt. För oss skulle 512 GB vara lite, men för den tilltänkta målgruppen är det nog tillräckligt.

Det kan ju också vara så att de släpper fler varianter med olika storlek på disken, som de har gjort typ sedan de började komma med internlagring. Det var väl någon läcka som tydde på det har jag för mig, typ PS5 med 2TB för något extremt högt placeholderpris, tror det var runt €1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@kissekotten4: jo både XSX/XSS och PS5 använder modernare komprimeringsteknik som både komprimerar bättre och belastar processorn mindre, så det kommer absolut göra det möjligt att få plats med lika mycket innehåll med mindre utrymmeskrav, men sannolikheten är också hög att innehållet kommer växa med de nya konsolernas kapacitet.

Men Series S är inte framtagen för oss som köper tonvis med spel och har en hel hög installerade samtidigt. För oss skulle 512 GB vara lite, men för den tilltänkta målgruppen är det nog tillräckligt.

Och köper man Series S så är det nog många i den målgruppen som också köper gamepass och då kan du ju streama spelen också i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Väldigt bra pris iallafall.

Men varför utannonserar de inte series X ordentligt också?

Mmm det är heeelt sjukt hur många announcements Sony/MS lyckas göra utan att egentligen säga det enda som folk undrar, pris & releasedag för dom primära enheterna.