Permalänk
Medlem

Felsöka en död D5-pump

Jag har en D5-pump med PWM som har kört utan problem i ca 1.5 år. Jag rev ner loopen för rengöring, passade på att köpa lite nya komponenter och därför var systemet nere lite längre än vanligt - två veckor ungefär.

När jag bygger ihop allt igen, fyller på vätska och startar med en sån där jumper för 24-pinskontakten för läcktest så är pumpen stendöd och knäpptyst. Jag tror först att det är nåt knas med nätaggregatet, men det levererar 5V utan problem.

Vad kan man göra för att fortsätta felsöka en D5-pump med PWM? Är det bara att ge upp och köpa en ny?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag gissar bara här då jag själv aldrig haft någon dylik pump, men om du kör med byglad 24pin så är inte moderkortet igång och du har mao ingen pwm signal? Hur hanterat pumpen att det inte finns någon pwm signal?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kirayatail:

Jag har en D5-pump med PWM som har kört utan problem i ca 1.5 år. Jag rev ner loopen för rengöring, passade på att köpa lite nya komponenter och därför var systemet nere lite längre än vanligt - två veckor ungefär.

När jag bygger ihop allt igen, fyller på vätska och startar med en sån där jumper för 24-pinskontakten för läcktest så är pumpen stendöd och knäpptyst. Jag tror först att det är nåt knas med nätaggregatet, men det levererar 5V utan problem.

Vad kan man göra för att fortsätta felsöka en D5-pump med PWM? Är det bara att ge upp och köpa en ny?

Pumpen går rimligen på 12 V och inte 5 V. Är kablarna hela?

Skrivet av adzer:

Jag gissar bara här då jag själv aldrig haft någon dylik pump, men om du kör med byglad 24pin så är inte moderkortet igång och du har mao ingen pwm signal? Hur hanterat pumpen att det inte finns någon pwm signal?

Utan PWM går enheten i full hastighet rimligen. Tänk 4-pin-fläkt i 3-pin kontakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Pumpen går rimligen på 12 V och inte 5 V. Är kablarna hela?
Utan PWM går enheten i full hastighet rimligen. Tänk 4-pin-fläkt i 3-pin kontakt.

Och förstapris går till DavidtheDoom!

Jag hade pluggat ut kablarna ur kontakten för att få dem igenom chassit och bevisligen någonstans glömt bort att den går på 12V. Således satt kablarna i 5V & GND. Pumpen funkar igen! Tack!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kirayatail:

Och förstapris går till DavidtheDoom!

Jag hade pluggat ut kablarna ur kontakten för att få dem igenom chassit och bevisligen någonstans glömt bort att den går på 12V. Således satt kablarna i 5V & GND. Pumpen funkar igen! Tack!

Skönt att det inte var krångligare än så! 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Läste detta precis efter jag slängt in min i massor med ättika om hopp att rensa skiten. Gick knappt att snurra på "bollen" i pumpen. Hur vet jag vad som är 5v och 12v molex? Ser man det på något enkelt sätt?

Rev hela loopen o den funkar inte längre. Rev loopen för tempsen var höga i idle...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZeSalmon:

Läste detta precis efter jag slängt in min i massor med ättika om hopp att rensa skiten. Gick knappt att snurra på "bollen" i pumpen. Hur vet jag vad som är 5v och 12v molex? Ser man det på något enkelt sätt?

Rev hela loopen o den funkar inte längre. Rev loopen för tempsen var höga i idle...

Molex 4-pin har just 4-kontakter var av en är 5V, en är 12V och två är jord.

Bilden visar bara ena änden på kontaktparet så utan att veta om du har en hon- eller en han-kontakt så kan jag inte säga om bilden stämmer eller är spegelvänd mot vad du har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Molex 4-pin har just 4-kontakter var av en är 5V, en är 12V och två är jord.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0447/3693/products/3_d1a894f6-2c88-43dc-a893-e3e704a541f0_800x.jpg
Bilden visar bara ena änden på kontaktparet så utan att veta om du har en hon- eller en han-kontakt så kan jag inte säga om bilden stämmer eller är spegelvänd mot vad du har.

Ah funkade inte ändå, blev att dränka "magnetbollen" i ättika över natten för att se om skit släpper var köper man annars en d5? Vill ha så jag kan sätta dit den i min pumpres kombo och att måtten ej diffar mot befintliga.

Update, nu verkar pumpen funka. Botten av pumpen var ej tät/sprucken typ så banka till lite o nu går den.

Update igen, hjälper man pumpen på traven så hoppar den igång. Antar det är skit någonstans som jag ej får bort. Såg att webhallen hade en alphacool D5 single edition, förmodar att den passar till min ek pump res kombo då de båda är D5or? Ska iallafall iväg senare och köpa en så jag ksn få ihop skitdatorn.