Ny Gamingdator, ~35000:- Hjälp/Input uppskattad!

Permalänk

Ny Gamingdator, ~35000:- Hjälp/Input uppskattad!

Hej bästa Clockers.

Håller på med ett nytt bygge för att klara av vinterns nya coronarestriktioner. Har nog fått kläm på det mesta men hade uppskattat lite input på några delar.
Gällande CPU och GPU så ligger jag långt fram i kön och ska enligt beräkningar få det innan novembers slut. Jag kommer heller inte försöka mig på någon monsterklockning på denna rigg, vill egentligen försöka hålla tempen (ljudnivå) nere. Men kommer säkert försöka kräma ut några % till ur cpu/gpu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14431789/2020-11-16

Det som jag är osäker på är egentligen framförallt moderkort, minnen och kylare. Skriver mina tankar och krav på komponenterna jag valt här nedan.

Mobo: Är det dumt att köra på ett B550 istället för X570. Kan inte se att jag behöver mer än 1st M2. PCIE4 slot. Kommer heller inte försöka kräma ut all möjlig överklockning så behöver inte det vassaste moderkortet. Har jag förstått det rätt så är Tomahaken en av det bästa B550 korten i den prisklassen. Kom gärna med andra alternativ om ny tycker att jag väljer fel, varför ska jag köra ett X570?

Chassi: Jag är inte ett dugg intresserad av RGB och fönsterchassi, utan vill mer ha en minimalistisk look som kan smälta in under skrivbordet. Gillar Fractal Designs look, och jag hade velat köra ett vitt chassi. Jag har funderat på meshify 2, men det kommer ju inte i vitt. Men kan absolut tänka mig att byta till det om ni tror att det är bättre val. Jag vill ha ett ljuddämpat chassi (läs tyst) som inte ser ut som ett jävla rymdskepp. Jag vet att många här rekommenderar phanteks p400s men jag gillar inte designen på den direkt.

PSU: 750W kanske är på gränsen så jag tog ett 850W. Föredrar ni ett annat så får ni gärna byta.

RAM: 32GB, 3600, så långt är jag med. Hur stor skillnad märker man egentligen på 3200vs 3600, CL16 vs CL18. Det kan ju skilja rätt mycket i pris. Ryzen gillar ju 3600. Jag tror inte jag kommer orka hålla på och jaga timings. Uppskattar gärna input här!

Kylare: Var först inne på AIO, men tror nog att en bra Noctua blir bättre. Frågan är om minnena får plats under denna med två fläktar på, 32 mm, (64mm single fan mode) enligt produktsidan. Finns ju inte många minnen som klarar 32mm..
Kan de även bli problem med plats för Grafikkortet? Kanske bättre att välja Noctua NH-D15S, men problemet med RAM kvarstår ju?

Skärm: Funderat på 4k 60hz vs 1440 144hz ett tag men kommit fram till att det nog är mer värt med högre framrate. Har redan en ordentlig 4k tv som all mediekonsumtion görs på, så denna skärm blir enbart för gaming. Enligt rtings.com https://www.rtings.com/monitor/tools/table så är detta den bästa gamingskärmen för 2k. Visst den kanske är lite dyr, men gillade den avskalade designen och små bezeels. Kommer nog sätta skärmen på väggmonterat stativ för att bli av med den fula foten. Är det ett dumt val?

SSD: Börjar med en 1TB PCIE4 SSD för spel och OS. Jag har några gammla 500GB Sata ssd samt en 2TB mekanisk som jag tänkte flytta över för mer media.

Väldigt tacksam för all input & feedback jag kan få!

Permalänk
Medlem

Man kan flytta upp fläkten på NH15 för att få plats med högre minnen. Den blir dock lite högre då - men ditt chassi har 2cm över tills den blir för hög. Dvs bör vara lugnt med minnena.

Permalänk
Medlem

Jag bygger något väldigt liknande och har fått intrycket att M.2 PCIe 4.0 lagringen du valt egentligen inte tillför något för gaming, så man kan lika gärna skaffa en 2TB M.2 Samsung 970 EVO Plus istället. Med det sagt så köpta jag själv en 2TB Silicon Power US70 M.2 PCIe.4 som fått bra betyg och kostar nästan lika mycket some 970.

Permalänk
Medlem

"Fractal Design Define 7 Compact Vit Solid" är lite mindre och några hundra kronor billigare.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du gjort bra research själv redan. Visst, 5600X eller 5900X är mer prisvärd men på grund av att det råder brist får man nog ta vad man får.

NH-D15S inkluderar bara en fläkt förövrigt så där skiljer de sig åt. Förmodligen är det åtminstone inget problem att montera grafikkortet även med vanliga NH-D15, även om det kan vara lite tight. På mitt moderkort har man några få millimeters marginal och ditt moderkort verkar ha samma placering av första PCI-E 16X-sloten som mitt baserat på lite snabbt skalande av produktbilder. Jag använder bara mittenfläkten på min kylare just för att minnena inte får plats under fläkten.

Premium-skärmar hamnar ofta i den prisnivån numera, annat än vid någon rea. 1440p med högre uppdateringsfrekvens är absolut en trevligare upplevelse för spelande än 4K 60 Hz enligt mig så där har jag inget att anmärka på.

Vill man spara en tusenlapp eller så kan man ju hitta Windows 10 Pro för någon hundring på diverse ställen (räcker med en sökning på prisjakt) eller helt enkelt återanvända en gammal Windows 7, 8 eller 8.1-nyckel från någon tidigare dator.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

MoBo: B550 räcker gott om du inte vet att du behöver ett X570, jag brukar rekommendera Aorus Elite, skillnaden är nog i princip bara några hundralappar och med MSI kortet får du 6 fläktplatser istället för 3.

Chassi: Så länge du prioriterar tyst över kallt så är Define 7 ett bättre val än meshify 2, meshify 2 är dessutom mer gjort för vattenkylning.

PSU: 650W bör nog inte va några problem alls, men 750W är inte fel om du ska överklocka. TX650M eller TX750M skulle jag nöjt mig med.

RAM: Du kan få tag på 2x16GB 3600MHzCL18 för halva priset som t.ex corsair LPX då är inte NH-D15 ivägen heller.

Skärm: Du kan få en "AOC CQ27G2U" som har premium Freesync för 3000:-, men Asus skärmen har säkert mer ögongodis som jag inte vid en snabbtitt kan motivera över dubbla priset.

SSD: Samsung 980 Pro är kanon, håll dock utkik efter 2TB versionen som ska komma snart, tänk på att det bara är PCIE4x4 på en utav M.2 platserna på ett B550, så peta inte in snabbare än en Samsung 970 på plats 2.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Skulle säga att du gjort bra research själv redan. Visst, 5600X eller 5900X är mer prisvärd men på grund av att det råder brist får man nog ta vad man får.

NH-D15S inkluderar bara en fläkt förövrigt så där skiljer de sig åt. Förmodligen är det åtminstone inget problem att montera grafikkortet även med vanliga NH-D15, även om det kan vara lite tight. På mitt moderkort har man några få millimeters marginal och ditt moderkort verkar ha samma placering av första PCI-E 16X-sloten som mitt baserat på lite snabbt skalande av produktbilder. Jag använder bara mittenfläkten på min kylare just för att minnena inte får plats under fläkten.

Premium-skärmar hamnar ofta i den prisnivån numera, annat än vid någon rea. 1440p med högre uppdateringsfrekvens är absolut en trevligare upplevelse för spelande än 4K 60 Hz enligt mig så där har jag inget att anmärka på.

Vill man spara en tusenlapp eller så kan man ju hitta Windows 10 Pro för någon hundring på diverse ställen (räcker med en sökning på prisjakt) eller helt enkelt återanvända en gammal Windows 7, 8 eller 8.1-nyckel från någon tidigare dator.

Skrivet av Fenrisulvfan:

MoBo: B550 räcker gott om du inte vet att du behöver ett X570, jag brukar rekommendera Aorus Elite, skillnaden är nog i princip bara några hundralappar och med MSI kortet får du 6 fläktplatser istället för 3.

Chassi: Så länge du prioriterar tyst över kallt så är Define 7 ett bättre val än meshify 2, meshify 2 är dessutom mer gjort för vattenkylning.

PSU: 650W bör nog inte va några problem alls, men 750W är inte fel om du ska överklocka. TX650M eller TX750M skulle jag nöjt mig med.

RAM: Du kan få tag på 2x16GB 3600MHzCL18 för halva priset som t.ex corsair LPX då är inte NH-D15 ivägen heller.

Skärm: Du kan få en "AOC CQ27G2U" som har premium Freesync för 3000:-, men Asus skärmen har säkert mer ögongodis som jag inte vid en snabbtitt kan motivera över dubbla priset.

SSD: Samsung 980 Pro är kanon, håll dock utkik efter 2TB versionen som ska komma snart, tänk på att det bara är PCIE4x4 på en utav M.2 platserna på ett B550, så peta inte in snabbare än en Samsung 970 på plats 2.

Tack för all input!

Har sneglat på FD Define 7 compact, men eftersom jag först var inne på AIO så var det för litet. Men nu har du ju helt rätt, är absolut ett alternativ!

Tack för tipset med Win10.

650W är väl för lite, är ju rekommederat med >750W för 3000-serien, med tanke på spikes. Därav valet av 850W för att vara på den säkra sidan.

Gällande RAM är jag fortfarande väldigt osäker. Visst, Corsairs LPX får ju plats under kylaren, Men hur stor skillnad är det på CL18 vs CL16 då. Är det skillnad man bara märker av i siffror under benchmark? I såfall är det ju kanske värt att ta cl18 i och med att det typ är halva priset.

Gällande MOBO så har Aorous Elite inte någon USB-C varken på backpanel eller internt om jag ser rätt. Tomahawken har 7 fläktplatser och både intern och backpanel USB-C. Så det gör ju att den lockar mer än Arous Elite.

Permalänk

Hej igen,

Kollade igenom QVL för B550 Tomahawk, https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK#sup...

Tyvärr kan jag inte hitta Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart (CMK32GX4M2Z3600C18)

Däremot så finns 3200Mhz varianten av Corsair LPX med, bör jag vara orolig och istället välja exempelvis G.Skill varianten som finns med (den som är i builden ovan).

I och med att jag tänkte köra Noctua NH-D15, så kan jag inte ha för stora minnen. Jag har 10cm spelrum som jag kan flytta upp fläkten, vilket i teorin ger mig 52mm höjd, men det är ju inte optimalt att flytta upp fläkten så mkt, ja tänker dels på sämre kylning men också möjlig turbulens och ljud.

Sen känns det lite trist att betala 1000kr mer för g.skill som sen har RGB som är totalt onödigt då det dels göms bakom kylaren + att jag inte kommer ha ett fönster på chassit.

Vad tror ni? G.skill som e med på QVL eller Corsair LPX, eller kanske något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RipTheJacker:

Hej igen,

Kollade igenom QVL för B550 Tomahawk, https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK#sup...

Tyvärr kan jag inte hitta Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart (CMK32GX4M2Z3600C18)

Däremot så finns 3200Mhz varianten av Corsair LPX med, bör jag vara orolig och istället välja exempelvis G.Skill varianten som finns med (den som är i builden ovan).

I och med att jag tänkte köra Noctua NH-D15, så kan jag inte ha för stora minnen. Jag har 10cm spelrum som jag kan flytta upp fläkten, vilket i teorin ger mig 52mm höjd, men det är ju inte optimalt att flytta upp fläkten så mkt, ja tänker dels på sämre kylning men också möjlig turbulens och ljud.

Sen känns det lite trist att betala 1000kr mer för g.skill som sen har RGB som är totalt onödigt då det dels göms bakom kylaren + att jag inte kommer ha ett fönster på chassit.

Vad tror ni? G.skill som e med på QVL eller Corsair LPX, eller kanske något annat?

Corsair LPX brukar använda de minneschip som är billigast för tillfället, vilket innebär att de kan skilja väldigt mycket beroende på revision, något man oftast inte vet innan man köper dem. Även de G.Skill-stickorna du länkade längre upp verkar vara använda Hynix-chipp om man ska tro Reddit så ingen av dem är förmodligen fantastiska, även om det är lovande att G.Skill-stickorna finns med i QVL. Ibland kan man hitta stickor med Micron rev. E för ganska låga priser men jag har tyvärr inte koll på några passande sådana som samtidigt har en XMP-profil för 3600 MHz.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kollar på ungefär samma

Var också inne på Corsair LPX i olika varianter i början, mest för att jag valde satsa på NH-D15.

Med tanke på hur mycket som sedan handlat om att köra med Samsung B-die och den ständiga närvaron av diverse G.Skill minnen i fullhöjd i de flesta CPU-testerna så valde jag satsa på NH-D15S istället. Den har kylflänsen något bättre placerad i förhållande till andra komponenter och I den mån det kommer sitta en fläkt över minnena så kan jag sätta dit en NF-F12, clipsen följer med.

Till slut blev det GSKILL 3600MHz CL16

Permalänk
Medlem

650w är inte att rekommendera för RTX3080 som du själv verkar ha läst på om
Inte alls ovanligt att kortet spikar iväg i förbrukning.

Själv tycker jag G.skill är ett ruggigt bra minne och när man ändå bygger för den summan du gör är det i mitt tycke inte värt att snåla in på några hundralappar även om CL18 vs CL16 inte gör all världens skillnad i de spelen man kör.

För övrig blir det en riktigt vass burk som du säkerligen inte vara missnöjd med!

Permalänk
Medlem

Den har två stycken M2 slots vad jag kan se, det är bara att ena är PCIe 4.0 och andra inte?

Permalänk
Skrivet av BigDuke:

Jag kollar på ungefär samma

Var också inne på Corsair LPX i olika varianter i början, mest för att jag valde satsa på NH-D15.

Med tanke på hur mycket som sedan handlat om att köra med Samsung B-die och den ständiga närvaron av diverse G.Skill minnen i fullhöjd i de flesta CPU-testerna så valde jag satsa på NH-D15S istället. Den har kylflänsen något bättre placerad i förhållande till andra komponenter och I den mån det kommer sitta en fläkt över minnena så kan jag sätta dit en NF-F12, clipsen följer med.

Till slut blev det GSKILL 3600MHz CL16

Vilka G.Skill valde du då?

Finns ju både Trident Z Neo C (F4-3600C16D-32GTZNC)
och Trident Z Neo (F4-3600C16D-32GTZN)
Skiljer nästan 800kr.Någon Som vet skillnaden förutom latens (16-19-19-39 vs 16-16-16-36)

NEO C finns inte med på QVL men Neo finns. Hur nojjig bör man vara för att det inte finns med på QVL?

Jag är fett kluven nu på vad jag ska beställa. Har en order på Corsair LPX, Noctua NH-D15 och B550 Tomahawk, som skickas den 30 (väntar på minnena ska komma in i lager). Så jag har ju tid att korrigera ordern.

Ska man byta till en NH-D15S eller U14S? Kollar lite på deras specs och U14S har 220W kylningskapacitet men D15 har bara 165 även fast den är betydligt större? Hur går det ihop?

Permalänk
Skrivet av Glaz:

Den har två stycken M2 slots vad jag kan se, det är bara att ena är PCIe 4.0 och andra inte?

Stämmer, b550 har bara PCIe4.0 på en av m2 slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RipTheJacker:

Vilka G.Skill valde du då?

Finns ju både Trident Z Neo C (F4-3600C16D-32GTZNC)
och Trident Z Neo (F4-3600C16D-32GTZN)
Skiljer nästan 800kr.Någon Som vet skillnaden förutom latens (16-19-19-39 vs 16-16-16-36)

NEO C finns inte med på QVL men Neo finns. Hur nojjig bör man vara för att det inte finns med på QVL?

Jag är fett kluven nu på vad jag ska beställa. Har en order på Corsair LPX, Noctua NH-D15 och B550 Tomahawk, som skickas den 30 (väntar på minnena ska komma in i lager). Så jag har ju tid att korrigera ordern.

Ska man byta till en NH-D15S eller U14S? Kollar lite på deras specs och U14S har 220W kylningskapacitet men D15 har bara 165 även fast den är betydligt större? Hur går det ihop?

Jag körde på F4-3600C16Q-32GTZN för den var med i QVL för moderkortet Dark Hero, 16-16-16-36.
Man hade väl kunnat köra på 2x16 istället möjligtvis.

Det ska inte va lätt