Hur söker man jobb utomlands egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur söker man jobb utomlands egentligen?

Jag funderar på hur man söker jobb utomlands egentligen. Jag tänker då även utanför EU där man behöver Visum eller Visum "sponsor". Jag känner ju inte till alla företag som kan finnas i respektive land så jag bör väl använda någon aggregator men dessa verkar ju oftast vara gjorda för att lokalbefolkningen skall söka.

Jag har inget specifikt land i åtanke utan funderar bara generellt. Tänkte förstås även vänta ut Covid

Är runt 30 och jobbar inom IT.

Några tips / erfarenheter på hur man börjar gå till väga ifall man vill prova jobba utomlands? Finns det resurser för sådant eller måste jag specifikt söka i land X och kolla på deras Visa regler etc?

Permalänk
Medlem

Borde väl finnas något liknande Arbetsförmedlingen i flera länder. Vissa "globala" företag kan ha tillgång till att jobba i andra länder. Hur det blir om man bara skulle jobba digitalt vet jag inte, men som du säger så måste man (ofta?) ha tillåtelse av det landet för att få jobba, när du är där.

Permalänk
Lego Master

Utan att ha någon specifik erfarenhet i ämnet, så är det viktigt att reda ut vilket land du tänkt jobba i eftersom de har olika regler.
EU har ju en slags inre marknad där du i stort sett fritt kan jobba och bo i valfritt land, även Norge (men det är ju pga andra avtal inom norden).
USA kräver visa, samma med tex Kanada (nåt slags work permit). Jag tänker mig att många länder har liknande restriktioner för att ha koll på vem som jobbar där utan att vara medborgare.

Börja med att sikta in dig på en specifik region så blir det lättare att leta info.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om du tänker på USA så har det blivit lite svårare att få sponsor på en hel del IT jobb på senaste åren.
Det kom lite väl mycket personal från låglöneländer såsom Indien så att reglerna har stramats åt lite och då tackar fler företag nej till folk som måste ha sponsor.

De jag känner som bytt land nyligen har sökt via linkedin eller blivit headhuntade där. Någon hade också redan jobb på Microsoft och en på Volvo som sökte internt och fick tjänster utomlands så det är ju ett alternativ.
Sätt dig som "open for work" på linkedin och se till att dina certifikat syns i din bio. Har du en någorlunda het inriktning så kommer det rassla in erbjudanden är min erfarenhet, man får sålla mycket skit. Tog själv och skrev på för en ny arbetsgivare i veckan, dock i Sverige, som kom denna vägen.

Lycka till.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Utan att ha någon specifik erfarenhet i ämnet, så är det viktigt att reda ut vilket land du tänkt jobba i eftersom de har olika regler.
EU har ju en slags inre marknad där du i stort sett fritt kan jobba och bo i valfritt land, även Norge (men det är ju pga andra avtal inom norden).
USA kräver visa, samma med tex Kanada (nåt slags work permit). Jag tänker mig att många länder har liknande restriktioner för att ha koll på vem som jobbar där utan att vara medborgare.

Börja med att sikta in dig på en specifik region så blir det lättare att leta info.

Norge är med EES och har genom det tillgång till den inre marknaden och de fyra friheterna, så tex en tysk eller italienare är också fria att åka till Norge och jobba så det gäller inte bara för nordbor.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av filbunke:

Norge är med EES och har genom det tillgång till den inre marknaden och de fyra friheterna, så tex en tysk eller italienare är också fria att åka till Norge och jobba så det gäller inte bara för nordbor.

Check på det, man lär sig nåt nytt varje dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zann:

Jag funderar på hur man söker jobb utomlands egentligen. Jag tänker då även utanför EU där man behöver Visum eller Visum "sponsor". Jag känner ju inte till alla företag som kan finnas i respektive land så jag bör väl använda någon aggregator men dessa verkar ju oftast vara gjorda för att lokalbefolkningen skall söka.

Jag har inget specifikt land i åtanke utan funderar bara generellt. Tänkte förstås även vänta ut Covid

Är runt 30 och jobbar inom IT.

Några tips / erfarenheter på hur man börjar gå till väga ifall man vill prova jobba utomlands? Finns det resurser för sådant eller måste jag specifikt söka i land X och kolla på deras Visa regler etc?

Som någon ovan nämnde Norge är en bra början. Bra löner och enkelt att komma igång, bara åka över i börja jobba i princip. Ett besök på skatteetaten (skatteverket) för att regga dig etc och kontakta en bank, om möjligt samma bank du har hemma, ger fördelar. Var där och jobba själv några säsonger. Kan hända att de ändrat på regler nu iom corona.

Inte så långt hem om man behöver av någon orsak. Du kan hitta jobb enkelt via finn.no/nav.no.
Dock e de väl lite känsliga mot oss Svenskar just nu men förhoppningsvis så släpper det efter coronakrisen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Om du tänker på USA så har det blivit lite svårare att få sponsor på en hel del IT jobb på senaste åren.
Det kom lite väl mycket personal från låglöneländer såsom Indien så att reglerna har stramats åt lite och då tackar fler företag nej till folk som måste ha sponsor.

De jag känner som bytt land nyligen har sökt via linkedin eller blivit headhuntade där. Någon hade också redan jobb på Microsoft och en på Volvo som sökte internt och fick tjänster utomlands så det är ju ett alternativ.
Sätt dig som "open for work" på linkedin och se till att dina certifikat syns i din bio. Har du en någorlunda het inriktning så kommer det rassla in erbjudanden är min erfarenhet, man får sålla mycket skit. Tog själv och skrev på för en ny arbetsgivare i veckan, dock i Sverige, som kom denna vägen.

Lycka till.

1) USA har varit i åtanke men politiska situationen och hur jobbigt det är med Visa har gjort det ganska ointressant / icke prio.

2) Jobbar tyvärr inte på något företag som har kontor utomlands. Har funderat på att byta till ett sådan men hört att man måste jobba där ett år innan det är möjligt.

3) Mjo det ramlar ganska mycket i LinkedIn dock endast i Stockholm... Finns det någon knapp där man kan trycka in "gärna utomlands"?

Permalänk
Medlem

"Enklast" är väl att söka till något större företag, men direkt i utlandet då. Google etc är kanske inte alltid så lätta att komma in på, men de har stor erfarenhet av flytta omkring folk, så du behöver inte tänka så mycket på visum etc. Glöm att bli anställd lokalt i hopp om att bli förflyttad, de kan inte lova dig något och du vill inte sänka tid i dem.

Annars som andra sagt är det bäst att rikta in sig på något specifikt land och se vad som gäller där, främst vad gäller visum, men även bara var jobb postas, och om det finns särskilda communitys för ditt fält inom IT. T.ex. hittade jag mitt första jobb i Japan på craigslist av alla ställen, och sen ett på Hacker News också. Annars kanske LinkedIn används hårt i ett land medan Indeed används mest i ett annat, osv.

Ofta kräver visum någon slags universitet-exam, så förhoppningsvis blir inte det en show stopper för dig.

USA kanske inte är prio längre, men de har något ganska unikt lotteri för att få permanent uppbehållstillstånd, och jag vill minnas att någon här på forumet nämnde att Svenskar har ganska hög chans att vinna. (5%?) Så det kanske inte skadar att testa på. Edit: hittade

Vissa länder har poäng-system för somliga visum som man alltså kan få utan sponsor eller att ens sätta fot i landet, t.ex. Australiens subclass 189 som jag är på nu. Dessa kan också öppna vägen för att komma in i landet, sen söka jobb på plats.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Bor och jobbar i Kanada och för att få ett jobb här måste man ha ett work permit eller permanent uppehållstillstånd.

Enklaste sättet att få work permit i ett år är genom International Experience Canada (IEC). Dom har en pool med Working Holiday-visum som man kan söka varje år. Blir man godkänd får man ett open work permit som är giltigt i ett år. Det finns lite andra visum under International Experience Canada men working holiday är det som är enklast att söka. Man måste dock vara under 30 för att kunna ansöka den vägen.

Den svåra vägen till ett work permit är att få ett jobberbjudande från ett företag som då måste ansöka om en labour market impact assessment (LMIA) för att bevisa att dom inte kan hitta en kanadensare som kan göra jobbet.

För att få permanent uppehållstillstånd kan man ansöka genom Express Entry-programmet. Beroende på utbildning, språkkunskaper etc får man poäng för sina meriter och med jämna mellanrum skickar dom ut inbjudningar till dom med högst poäng och dessa individer kan då ansöka om permanent uppehållstillstånd.

Dom flesta provinser har sina egna program under Provincial Nominee Program där man kan ansöka om permanent uppehållstillstånd. För att ansöka den vägen måste man ha rätt erfarenhet och utbildning unikt till provinsen där man vill bosätta sig.