Datorn startas om när jag stänger av den!

Permalänk

Datorn startas om när jag stänger av den!

God kväll damer och herrar.

Har byggt ihop en dator åt bror min. Allt gick galant förutom att det går inte att stänga av datorn. Då startas den om direkt.
- Stängt av fast startup i bios samt win-inställningar.
Någon som har en aning vad detta kan vara?

Specs:
Ryzen 7 3800X
Gtx 1060 6gb
B450-F

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur stänger du av som? Power-knappen på chassit eller i Windows 10? Samma symtom om du ALT-F4, Shutdown?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Har samma problem, kom helt plötsligt igår. Stäng av "Fast-startup"" i W10 samt bios. Testat att rensa CMOS, felsöka energi inställningarna, kan inte lösa det. Hur jag än försöker stänga av den via W10 så släcks skärmen, tangentbordet och musen men fläktarna fortsätter lysa och gå, samma med cpu-kylaren samt grafikkortet fortsätter lysa ( dock stannar fläktarna). Vet inte hur jag ska lösa detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma problem om du använder power-knappen på chassit?

Vilka chipset drivers?

https://drivers.amd.com/drivers/amd_chipset_software_2.10.13....

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Sötast

Har samma problem sedan en vecka tillbaka.

Gissar en botchad windows update eftersom vi är 3 i samma tråd änsålänge med samma problem och det kommit nyligen.

Skönt, slipper jag felsöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har samma problem sedan en vecka tillbaka.

Gissar en botchad windows update eftersom vi är 3 i samma tråd änsålänge med samma problem och det kommit nyligen.

Skönt, slipper jag felsöka

Hoppas det! Det driver mig till vansinne då jag inte kan hitta någon logisk förklaring!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som datorn går ner i s1 sleep state, prova stänga av det(bios)?
kan även vara intel mei drivern som spökar, prova hoppa en version bakåt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Hur stänger du av som? Power-knappen på chassit eller i Windows 10? Samma symtom om du ALT-F4, Shutdown?

Japp! Den startas om hur som, till o med i cmd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Låter som datorn går ner i s1 sleep state, prova stänga av det(bios)?
kan även vara intel mei drivern som spökar, prova hoppa en version bakåt.

Kollat S1 och det är avaktiverat så inte det. Hur backar man Intel MEI drivern?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Adamskii13

Har du testat att flytta om eller byta minnen?

Hade samma strul med flera datorer på Sandy Bridge tiden, och det var alltid minnesrelaterat.
Testade allt mellan biosuppdateringar, till att stänga av olika sleep-states och fast boot m.m. men som sagt, var alltid minnesrelaterat.

Behövde nödvändigtvis inte vara något fel på minnena i sig, utan tex. moderkortet fixade inte att ha alla minnesplatser ockuperade eller gillade inte att man hade minnena i dem två slottar man hade dem i...
Höll på att bli galen på detta fenomen då det nästan aldrig visade sig på något annat sett än som du nämner, när man ville stänga av datorn så boota den upp igen. :S

Oavsett, har du möjlighet tycker jag du ska testa att antingen flytta minnena till nästa slott par, ta ut 2 stickor om du har alla platser ockuperade, eller prova andra minnen om möjligt.

Lycka till!

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Skrivet av SweCrow:

@Adamskii13

Har du testat att flytta om eller byta minnen?

Hade samma strul med flera datorer på Sandy Bridge tiden, och det var alltid minnesrelaterat.
Testade allt mellan biosuppdateringar, till att stänga av olika sleep-states och fast boot m.m. men som sagt, var alltid minnesrelaterat.

Behövde nödvändigtvis inte vara något fel på minnena i sig, utan tex. moderkortet fixade inte att ha alla minnesplatser ockuperade eller gillade inte att man hade minnena i dem två slottar man hade dem i...
Höll på att bli galen på detta fenomen då det nästan aldrig visade sig på något annat sett än som du nämner, när man ville stänga av datorn så boota den upp igen. :S

Oavsett, har du möjlighet tycker jag du ska testa att antingen flytta minnena till nästa slott par, ta ut 2 stickor om du har alla platser ockuperade, eller prova andra minnen om möjligt.

Lycka till!

Nej, det har jag faktiskt inte testat! Tack för tipset, ska testas direkt! Kör med två 16 stickor btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Nej, det har jag faktiskt inte testat! Tack för tipset, ska testas direkt! Kör med två 16 stickor btw.

Nyfiken på hur det går för dig?

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Skrivet av SweCrow:

Nyfiken på hur det går för dig?

Fungerade inte när man bytte platser på ram.
Kom på nu att det går stt stänga av datorn via knappen på chassit. Det är inte min dator så hade inte full koll.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Samma problem om du använder power-knappen på chassit?

Vilka chipset drivers?

https://drivers.amd.com/drivers/amd_chipset_software_2.10.13....

Rättelse! Kan stänga av datorn via chassit. Ej i cmd, f4 eller "vanligt".

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem, så jag tar och lånar tråden lite. Hoppas det går bra!

Istället för att stänga av sig när jag väljer stäng Windows, startar datorn om istället. Detta har hänt två av fyra kvällar nu. Jag stänger alltså av datorn som vanligt via start, får fram "Windows avslutas" men efter några sekunder bootar den upp igen. Måste alltså stänga av datorn två gånger.

Första gången det hände noterade jag även att en vit lysdiod på moderkortet lös konstant efter att datorn valde att reboota. Detta hände inte andra gången, men hann se något i uppstarten som hastigast som jag tror var "Scanning & Repairing". Det försvann snabbt och jag kom till inloggnigsskärmen som vanligt efteråt. Vet inte om det är Windows Update-relaterat (en uppdatering installerades nu 24 jan) eller något annat.

Datorn är ca två månader gammal, byggd av Inet som föreslog uppdatering av BIOS, ominstallation av Windows och att det ev var fel på moderkortet eller nätagget. Tror ni att det kan vara en idé att avvakta till kommande uppdateringar, eller bör man ta tag i det direkt och exv uppdatera BIOS (som verkar läskigt..)?

Ryzen 7 3700X
Asus ROG STRIX B550-F
MSI RTX 3070 Ventus 3X
Corsair 2x16GB 3200MHz
Seasonic FOCUS GX 750W

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]