Nvidia Geforce GTX 1000-serien återvänder från de döda

Permalänk
Medlem

Jag tror att man släpper just 1050ti beror på att den tillverkas av Samsung på 14nm medans 1060 till 1080ti tillverkas på TMSC 16nm, jag skulle tro att Samsung har kapacitet men inte TMSC annars tror jag att de gladeligen hade kickat igång tillverkningen på 1060 och 1070ti.

AMD verkar också "öka" tillverka rx580/rx570 som tillverkas av Samsung, jag baserar den killgissningen på följande nyhet "Asrock avslöjar 12 GB minne för Radeon RX 6600 XT" så verkar Asrock "lansera" "nya" RX580 och RX570.
Men som sagt det är ren spekulation från min sida och jag kan ha missuppfatta en del saker.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Man säljer dessa för att de fortfarande kan driva t ex CS:GO och Fortnite helt OK och därför att de inte är intressant för miners.

Ja kör cs i 2k utan problem med mitt 11 år gamla HD 6950 hahhaha 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om jag nu på något vis måste "bevisa" att 2016 inte är samma som 2021 och därmed inte betingar 2021 års priser så kan jag tycka att vidare diskussion är total waste of time.

Fast ett fem år gammalt begagnat grafikkort kostar inte heller lika mycket som ett nytillverkat likadant grafikkort, vilket är självklar, precis som med bilar, saken kvarstår dock att det finns massor med bilmodeller som är så gott som identiska förutsatt att båda är inom samma generation (samt utrustningsnivå och motoralternativ) av modellen och har kostat runt samma pris när dem är/var nya.

Vad du försökte förmedla vet jag ej men ditt exempel var en bil ur en senare generation med en äldre generation och du sa att det är ej en likadan bil, vilket är självklart. Man får ju jämföra bilar ifrån samma generation.

Förklara gärna vad du menade.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hoppas mitt Titan XP håller ihop i några år till nu. Är redo att köpa nytt, men inte vad som helst, eller till vilket pris som helst.

Eller så bara lägger jag ner pc-gaming ett tag och spelar på sonens playstation istället.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Men var det inte Nvidia som gick ut med att det var vansinne att köpa ett kort utan RTX?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Avstängd

Om AMD är smarta börjar dem producera 580/590 8gb direkt till miners.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

2000 spänn för ett 1050? Vem tusan kommer köpa dessa?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om AMD är smarta börjar dem producera 580/590 8gb direkt till miners.

Ärligt talat kan de väl göra någon miningasic på 14nm då istället, det hade kanske hade ändrat marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ärligt talat kan de väl göra någon miningasic på 14nm då istället, det hade kanske hade ändrat marknaden

Ja och lägga tillverkningen på GF.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om du accepterar motorcyklar så har jag en NX 650.
Tillverkades 1998-2003.

I stort sett samma hoj i 15 år.
Lite olika färgscheman och några detaljskillnader.
Men i stort sett samma i 15 år.

Grafikkorten är ju inte ens samma inom samma generation och grundmodell.
Finns Founders Edition och olika tredjeparts varianter med olika kyllösningar, utseenden, klockfrekvenser, strömförsörjning, mm.
Där är det ju t.o.m. massa olika modeller som är släppta SAMMA ÅR.

Men visst är det en praktisk lösning att häva ur sig något och sen möta argument med att man inte vill diskutera. 😉

Fast 1998 - 2003 blir ju bara fem år (eller sex årsmodeller om du så vill), inte femton .

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antar att du försöker skämta så lägger inte ner tid på att ge dig exempel.

Vilken bilmodell uppdateras inte varje år? Bara för att den är rätt lik på utsidan innebär inte att det är samma saker under skalet. Det är lite som att säga att ett grafikkort är likadant bara för att det har samma kylare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Om AMD är smarta börjar dem producera 580/590 8gb direkt till miners.

Ja, verkligen. Möta demand från kunden.
Men det är la för lite förtjänst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Proffsmoddare

Kan inte se hur det skulle hjälpa efterfrågan öht, då det inte är detta som efterfrågas. Mer troligt är väl att de har ett lager med gammalt skräp som de passar på att sälja till överpris.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Ngl, har fortfarande 1080 ti och funderar på att köpa fler

väntade ett tag med att köpa 2080 ti för itx-bygge och verkar som att det inte kommer finnas tillgänglighet innan 4000 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Varför köpa ett 1050 när ett begagnat 1080TI kostar lika mycket.

Vart hittar du ett 1080Ti för 1500 pix? De ligger på 3500 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nä man ska nog inte stirra på %. Kan också tänka mig att nVidia har slutat att optimera för 770 m.fl. också.

Jag tycker det verkar som att de dragit ner på optimeringen för Pascal också. Frågan är om det nu även blir en renässans för Pascal gällande arbetet på nya drivrutiner, så att de får mer utvecklingsresurser?

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest varför Nvidia inte släpper någon uppdaterad version av GT 1030. Det behövs fler billiga kort med flera bildutgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vilken bilmodell uppdateras inte varje år? Bara för att den är rätt lik på utsidan innebär inte att det är samma saker under skalet. Det är lite som att säga att ett grafikkort är likadant bara för att det har samma kylare.

Jag vet att det kan ändras någon detalj på bilarna, jag anser i alla fall att det är samma modell fram till det kommer en ny kaross, räcker inte att de byter stereo eller några plast paneler. Biltillverkare hävdar säkert något annat men de gör ju allt för att sälja.
GTX 1050 Ti finns ju i många olika varianter men det är fortfarande samma modell så länge de använder samma gpu, samma med 8800gt/9800gt r9 290x/r9 390x rx 480/rx580 trots att de rebrandat de korten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Helt fel kort att återuppliva ur Pascal.

1080 och 1080ti hade varit helt perfekt. Fortfarande helt fenomenala 60-100fps 1080p-kort, vilket är gott och väl för väldigt många.

1050ti var väl aldrig ett gaming-kort direkt. Mer om man behövde ett dedikerat gpu och kanske lite lättare jobb eller e-sport gaming.
Denna nisch finns redan i de mycket bättre och fortfarande tillgängliga 1650/1660

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Äh gör som mig istället, bygg en APU build och överclocka den.

Bättre än 1030 prestanda. Visst 1050ti är snäppet bättre men kostar ju mer än vad en APU gör.

Sedan beror det väl på hur kräsen man är men jag är nöjd. får upp till 60fps i PoE 1080p medium. Spelar nu Shadow of the tombraider, där fick jag visseligen gå ner till 720p Men med maxade texturer aa osv. ligger runt 35+fps där upp till 60 i vissa miljöer.

Min poäng är helt enkelt att 1050ti är ju så otroligt ovärt.

Jag ångar mig dock att jag inte köpte 1660 super för 2300 tror jag det var som fanns i lager på lokala netonnet. Tänkte att de får komma senare. Det var ju lite dumt.

Det som stör mig mest med det hela är dock begagnat marknaden som skenar iväg totalt.

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Jag hade nog hellre kört på en APU än att köpa ett fyra år gammalt low-end kort för 1600-2000kr.
Men det troligaste hade nog varit att plocka upp ett begagnat 1080TI för 3000-3500kr.

3000-3500? Jag sålde mitt förra veckan på Tradera för 5100 + frakt 😅.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast 1998 - 2003 blir ju bara fem år (eller sex årsmodeller om du så vill), inte femton .

Doh! (läs det i Homer S. röst),
Underlättar om man skriver rätt också...

Det ska vara 1988 - 2003.
Jag editerade precis inlägget.
Tack för att du är uppmärksam.

Skrivet av FattarNiInte:

Volvo 240 1975 - 1993.Visst den bytte grill, lampor och lister, men det mesta går att flytta mellan dem.

Skrivet av Vapo:

Glöm in Bubblan! VW typ 1 tillverkades mellan 1938 och 2003, så att jorå...

Skrivet av Robins:

Lada Niva *host*

Även om det egentligen inte var vad tråden handlar om.
Så vill jag säga att jag uppskattar era inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vet att det kan ändras någon detalj på bilarna, jag anser i alla fall att det är samma modell fram till det kommer en ny kaross, räcker inte att de byter stereo eller några plast paneler. Biltillverkare hävdar säkert något annat men de gör ju allt för att sälja.
GTX 1050 Ti finns ju i många olika varianter men det är fortfarande samma modell så länge de använder samma gpu, samma med 8800gt/9800gt r9 290x/r9 390x rx 480/rx580 trots att de rebrandat de korten.

Mja, det är lite mer än så som ändras och borde inte en bilanalogi handla i sådana fall vad det är för motor i och redan där kommer vi till det faktumet att de flesta hinkar i både diesel och bensinare och sen brukar det alltid finns olika volymer på motorerna och även olika antal cylindrar.

Så att säga att det är samma bil rakt igenom alla år är inte riktigt sant.

Man skulle ju kunna säga att alla bilar med Chevys small block är samma för det är ju samma motorblock i dom alla från 1954 till 2003.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

3000-3500? Jag sålde mitt förra veckan på Tradera för 5100 + frakt 😅.

Som tur är kikar jag snarare på SweC-marknaden.
Där har priserna inte sprungit iväg fullt så mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det enda skälet jag kan se till att någon vill köpa 1050ti idag och till det priset, är att man är desperat och inte kan få tag på något annat.

Naturligtvis är det ett sätt att slå mynt av en desperat situation.
Måste man ha ett nytt grafikkort är Nvidia beredda att sälja ett.
Som väl är använder jag bara grafikkortet till spel, och har ett AMD 280x som ligger som reserv. Så jag klarar mig under överskådlig framtid.
Hmm. Undrar vad ett 280x är värt nuförtiden. Parkeringsboten jag fick för en timma sedan? (Ouch!)

Permalänk
Medlem

Det här är bedrägeri!
Jag köpte en Palit GTX 1650 SUPER 4GB på Elgiganten för ca 1700kr i april 2020.
Detta kortet krossar ett 1050 Ti.

Kolla in detta bara:
https://www.youtube.com/watch?v=2yjklScX9Hc

Visa signatur

/ Nero

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNero:

Det här är bedrägeri!
Jag köpte en Palit GTX 1650 SUPER 4GB på Elgiganten för ca 1700kr i april 2020.
Detta kortet krossar ett 1050 Ti.

Kolla in detta bara:
https://www.youtube.com/watch?v=2yjklScX9Hc

Ja.
Men finns det några prisvärda grafikkort i lager någonstans?
Det är väl bara kort som antingen har betydligt högre pris än vad de borde kosta eller grafikkort som nästan ingen vill ha som finns i lager.
Det är ju inte specifikt 1050Ti, utan hela grafikkortsmarknaden som är bisarr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja.
Men finns det några prisvärda grafikkort i lager någonstans?
Det är väl bara kort som antingen har betydligt högre pris än vad de borde kosta eller grafikkort som nästan ingen vill ha som finns i lager.
Det är ju inte specifikt 1050Ti, utan hela grafikkortsmarknaden som är bisarr.

Precis. Prova att gå in på Inet eller Webhallen. Kolla vilka grafikkort GTX eller Radeon som finns i lager. ...hey, jag gjorde just det och läget är faktiskt förbättrat! När jag kollade senaste hade inet några RTX 3090 inne, i övrigt helt noll hos båda. Nu finns det faktiskt 10 st 3070 hos Inet (ja jag är frestad), några 3090 och ett antal GTX-kort i lägre klasser. Poängen jag försökte göra var i alla fall: om du bygger en ny dator nu - du kanske måste bygga den nu - vad sjutton ska du göra? Nä ett 1050Ti är kanske inte så hett, men bättre än inget, i väntan på bättre tider?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNero:

Det här är bedrägeri!
Jag köpte en Palit GTX 1650 SUPER 4GB på Elgiganten för ca 1700kr i april 2020.
Detta kortet krossar ett 1050 Ti.

Kolla in detta bara:
https://www.youtube.com/watch?v=2yjklScX9Hc

Hur får du det till bedrägeri? Bara för att du fick ett 1650Super som är bättre gör inte detta till bedrägeri... Hade som sagt att det var det bästa kortet på marknaden så vist, men herregud...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hur får du det till bedrägeri? Bara för att du fick ett 1650Super som är bättre gör inte detta till bedrägeri... Hade som sagt att det var det bästa kortet på marknaden så vist, men herregud...

Jag håller med honom, hade de valt att göra 1080 eller 1080ti för 2000-3000:- så hade jag inte sagt något om det.
Bara för 2-3 månader sedan fanns 1660 super hos netonnet för 2300 ca. Men valde att inte köpa det då det inte var prio allrahelst då jag väntade på nya gen.
Sedan så är man en sjukskriven fattig än, så det tar ett tag att spara. Därför går säkert många fler än jag på att man vill ha prestanda för pengarna.

Även därför jag hållit hård koll på begg marknaden. Som skjutit i höjden. Så nu är inte heller de prisvärt.

1050ti för 2000:- är bedrägeri kanske inte i dess direkta bemärkelse. Men vad du betalar och vad du får är.

Alla har inte 10-12.000:- för ett grafikkort.
Och inte heller är det värt att betala 4000:- för 1080 begagnat. Som kan dö när som helst. Kanske t.o.m var ett mining kort så minnet är kaputt.

Marknaden är sjuk just nu, likasom världen är.

Så det är i det hela stora ett ilandsproblem egentligen.