Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag fattar ditt tankesätt!! I really do.

Men att aldrig förstå folks lycka över att få pengar tillbaka på skatten.

Shit, det är djupt. Väldigt djupt.

Är ju pengar du kunde haft nytta av under året. Själv får jag alltid restskatt numer pga att alla uppdrag som idrottsdomare betalas ut brutto.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få 72 till som påpekar att skatteåterbäring är ett räntefritt lån till staten och är dum dumt?
Men hinner ju nästan glömma det när det kommer ett annat inlägg imellan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan vi inte få 72 till som påpekar att skatteåterbäring är ett räntefritt lån till staten och är dum dumt?
Men hinner ju nästan glömma det när det kommer ett annat inlägg imellan...

Det är folk som inte förstår sig på sparande.
En liknelse är något som vi flesta gjort som barn, haft en spargris av något slag. Kasta in lite för mycket skatt här och där, lite avdrag här och där. Och varje år får man ut det som slängts in i spargrisen som kallas skattekonto. Klart man blir glad över pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan vi inte få 72 till som påpekar att skatteåterbäring är ett räntefritt lån till staten och är dum dumt?
Men hinner ju nästan glömma det när det kommer ett annat inlägg imellan...

Elitismen florerar här likväl som på andra platser.

Personligen betalar jag hellre lite för mycket skatt och får tillbaka än riskera betala för lite och få restskatt. Det blir lite till semesterkassan istället. Det är ändå bara någon tusenlapp som mest ändå så det förräntar sig rätt lite i alla fall.

Den som tycker det är dumt kan fortsätta leva sitt eget liv och sluta tala om för andra hur de ska leva sitt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fram till 1996 blev man medlem vid födseln om ens föräldrar var medlemmar.
Efter 1996 är det vid dop man blir medlem.
Jo, jag är född långt före 96

Med andra ord är det dina föräldrar som valt åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är folk som inte förstår sig på sparande.
En liknelse är något som vi flesta gjort som barn, haft en spargris av något slag. Kasta in lite för mycket skatt här och där, lite avdrag här och där. Och varje år får man ut det som slängts in i spargrisen som kallas skattekonto. Klart man blir glad över pengar

Jag förstår mig på sparande, men jag sparar mina pengar på konton som faktiskt ger något tillbaka, och jag har ett väldigt aktivt sparande i övrigt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hinkan:

Är ju pengar du kunde haft nytta av under året. Själv får jag alltid restskatt numer pga att alla uppdrag som idrottsdomare betalas ut brutto.

Jo fast alla fungerar inte så. För många är det helt enkelt ett sätt att spara utan att man "märker av" det. Jag har bett jobbet dra 300kr extra i månaden, bara för att aldrig riskera att hamna minus på skatten. Det är inte så att det hade gjort någon direkt skillnad i livet om jag hade tagit dom direkt i plånboken varje månad.

Ofta är det liksom småsummor, som man faktiskt inte har nytta av under året utan hellre tar som en klumpsumma.

Skrivet av Dhanjel:

Kan vi inte få 72 till som påpekar att skatteåterbäring är ett räntefritt lån till staten och är dum dumt?
Men hinner ju nästan glömma det när det kommer ett annat inlägg imellan...

Exakt, åh nej liksom. Jag har råkat låna ut 3000 eller annan pruttsumma till staten utan ränta.

Det är lugnt staten, jag bjuder på den! Hur orkar man ens bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jo fast alla fungerar inte så. För många är det helt enkelt ett sätt att spara utan att man "märker av" det. Jag har bett jobbet dra 300kr extra i månaden, bara för att aldrig riskera att hamna minus på skatten. Det är inte så att det hade gjort någon direkt skillnad i livet om jag hade tagit dom direkt i plånboken varje månad.

Ofta är det liksom småsummor, som man faktiskt inte har nytta av under året utan hellre tar som en klumpsumma.

Är förvisso väldigt ekonomiskt lagd och även då jag enbart hade aktivitetsersättning lyckades jag ha ett sparande, så kan vara därför jag inte ser poängen då jag sparar oavsett. Har man svårt att ha pengar utan att de åker iväg så kan det väl bli en en fördel att "låsa dem" hos skatteverket.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hinkan:

Är förvisso väldigt ekonomiskt lagd och även då jag enbart hade aktivitetsersättning lyckades jag ha ett sparande, så kan vara därför jag inte ser poängen då jag sparar oavsett. Har man svårt att ha pengar utan att de åker iväg så kan det väl bli en en fördel att "låsa dem" hos skatteverket.

Helt otroligt att inte du kan se poängen. Även om du personligen inte fungerar så, så är det faktiskt inte så svårt att ställa sig in i tankegången hos dom som gör så.

De som gör så, har ju bevisligen inget behov av pengarna och "låser" gärna in dom hos skatteverket, om man nu kan kalla det för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Helt otroligt att inte du kan se poängen. Även om du personligen inte fungerar så, så är det faktiskt inte så svårt att ställa sig in i tankegången hos dom som gör så.

De som gör så, har ju bevisligen inget behov av pengarna och "låser" gärna in dom hos skatteverket, om man nu kan kalla det för det.

Finns bättre sätt att spara på, behöver man inte pengarna så skaffa låsta sparkonton med vettig ränta, det är bättre rent ekonomiskt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Till alla er som påpekar att man har lånat ut pengar gratis till staten om man får tillbaka.

Nej, det behöver man inte ha gjort!
Jag har alltid fått pengar tillbaka de senaste ~20 åren, men det är inte för att jag har betalat för mycket i skatt, utan för att jag har avdrag (som te.x ränteavdrag).
Utan dessa så får jag inget tillbaka och behöver heller inte betala något, eftersom det då blir +/- noll för mig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Finns bättre sätt att spara på, behöver man inte pengarna så skaffa låsta sparkonton med vettig ränta, det är bättre rent ekonomiskt.

Ja, det finns "bättre" sätt. Alla här förstår det. Fortfarande märkligt att du har så svårt att förstå andra sidan av argumentet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, det finns "bättre" sätt. Alla här förstår det. Fortfarande märkligt att du har så svårt att förstå andra sidan av argumentet.

Jag förstår argumentet, jag tycker dock det har brister.

Men folks egna val, i slutändan så blir det lika för alla.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Aldrig förstått mig på folks lycka över att få skatteåterbäring, rent krasst har du ju lånat ut pengar räntefritt till staten.

26k får jag! Då blir man glad!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

26k får jag! Då blir man glad!

Vilket betyder du egentligen skulle haft 2000 mer i månaden övriga året. De ger tillbaka vad du betalat för mycket, lite som att du får växel i butik.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Till alla er som påpekar att man har lånat ut pengar gratis till staten om man får tillbaka.

Nej, det behöver man inte ha gjort!
Jag har alltid fått pengar tillbaka de senaste ~20 åren, men det är inte för att jag har betalat för mycket i skatt, utan för att jag har avdrag (som te.x ränteavdrag).
Utan dessa så får jag inget tillbaka och behöver heller inte betala något, eftersom det då blir +/- noll för mig.

Någon form av skatt har betalats in som inte hade behövt betalas in om du får tillbaka pengar efter ränteavdrag.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Vilket betyder du egentligen skulle haft 2000 mer i månaden övriga året. De ger tillbaka vad du betalat för mycket, lite som att du får växel i butik.

Ja i det stora hela betyder de det, men vad är det som säger att han inte skulle spenderat de pengarna på annat?
Man anpassar tillvaron efter inkomst, nu blir det en fin semesterkassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Vilket betyder du egentligen skulle haft 2000 mer i månaden övriga året. De ger tillbaka vad du betalat för mycket, lite som att du får växel i butik.

Jag får 23k men jag har en rörlig del av lönen vilket gör att det alltid är lite klurigt att vet exakt hur mycket pengar som ska in. Har kollegor som åkt på rejäla smällar för att företaget inte dragit tillräckligt med skatt så jag ser hellre att de drar lite för mycket. Det är ju också kul för det är inte helt glasklart vad man ska få tillbaka. Nåt år satt jag och räknade och trodde att jag skulle få 20k tillbaka men det blev bara drygt 5, så lite som en present blir det ändå, precis som restskatt känns riktigt trist.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Är ju pengar du kunde haft nytta av under året. Själv får jag alltid restskatt numer pga att alla uppdrag som idrottsdomare betalas ut brutto.

Jag kan verkligen INTE FÖRSTÅ folk som får restskatt. JAG som har ett otroligt aktivt sparande och EXAKT inkomst, som jag OMEDELBART investerar i nästa #GME får då ingen restskatt. Staten kräver ränta på restskatt vet du!! Oansvarigt av dig att ha restskatt! DÅLIGT

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag kan verkligen INTE FÖRSTÅ folk som får restskatt. JAG som har ett otroligt aktivt sparande och EXAKT inkomst, som jag OMEDELBART investerar i nästa #GME får då ingen restskatt. Staten kräver ränta på restskatt vet du!! Oansvarigt av dig att ha restskatt! DÅLIGT

Jag får det på mina sidouppdrag som domare av anledningen att föreningarna betalar ut alla arvorden brutto, däremot ingen på min vanliga lön.

Kan i övrigt sägas domaruppdragen inte är en exakt inkomst, det beror på tillsättning (och i år, restriktioner)... Fick bara 1/4 av normalt i sidoinkomst pga pandemin.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Med andra ord är det dina föräldrar som valt åt dig.

Woow

Bra uträkningar där

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Gällande milersättningen. Hade en kollega som åkte buss till jobbet. Bussen stannar precis utanför hemmet och jobbet. Han sökte och fick ersättningen år efter år. Täckte precis ett årskort för bussen.

En annan kollega söker också ersättning men åker bil. Säger att bussen stannar för långt från jobbet. Är max 5 minuter promenad.

Jag kör bil men söker ingen ersättning. Alla tre bor och jobbar i samma städer.

Undersöker skatteverket bara ett fåtal personer varje är? Otroligt att de (och många fler) här i trakten kommer undan med det så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Bästa tipset jag fått var att be att få höja min skatter % jag betalade in på lönen varje månad. En skön säkerhet och en fin liten extra slant sen på vårkanten.

Finns bättre sätt att spara pengar på än hos skatteverket

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Elitister som starkt ska hävda att de minsann jämkar och lägger pengarna i ett 1% sparkonto. För det är den jämförelsen man ska göra för att ha samma risknivå.

Jag skulle preliminärt betala in några tusenlappar, men med avdrag för dubbelt boende och många tjänsteresor blir det en del pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Efter att föräldrapenningen knuffat upp mig i en högre skattetabell ett år, med konsekvensen en klart kännbar restskatt. Så har jag lagt mig medvetet i en skattetabell högre hos arbetsgivaren.
Finns rörliga delar i min ekonomi som Skatteverket bedömmer olika från år till år. Så bättre att skratta till banken är mitt motto i denna fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

Efter att föräldrapenningen knuffat upp mig i en högre skattetabell ett år, med konsekvensen en klart kännbar restskatt. Så har jag lagt mig medvetet i en skattetabell högre hos arbetsgivaren.
Finns rörliga delar i min ekonomi som Skatteverket bedömmer olika från år till år. Så bättre att skratta till banken är mitt motto i denna fråga

Restskatt pga föräldrapenning, hur går det ihop?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim1024:

Finns bättre sätt att spara pengar på än hos skatteverket

Tror det kan vara för många det effektivaste eftersom de inte kan användas förrans de betalas ut.

Har även bott i Finland och där betalas de ut innan jul, säkerligen många som julhandlar med dessa, i Sverige så blir det för många en del av semesterkassan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ganska väntad restskatt för min del.
Men 26k ska jag betala in till staten. Väldigt tråkig utgift men har lagt undan pengarna för det

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Elitister som starkt ska hävda att de minsann jämkar och lägger pengarna i ett 1% sparkonto. För det är den jämförelsen man ska göra för att ha samma risknivå.

Elitiskt att informera folk i hur skattesystemet fungerar? Det vore elitistiskt att försöka hemlighålla information och dra nytta av det själv. Jag snittar en ok kvarskatt varje år (68.000 i år), var får jag ett lån under 12 månader till 0.0% ränta? Det är den rimliga jämförelsen, sen vad jag gör med dessa pengar under dessa 12 månader är upp till mig och min riskvillighet.

Tiden när man fick ränta på skattekontot, då fanns det en poäng att ha pengar där, men idag är det noll ränta både på skuld och överskott så då finns det ingen anledning att ha mer pengar än man absolut måste på skattekontot och sen se till att betala in skulden innan 12:e februari (om den är större än 30.000).

Visa signatur

Apple

Permalänk

Få tillbaka = pengar som är dina
Betala = pengar som skulle varit skatt men som du redan bränt på annat

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|