Duger bluetoothlurar som man har till mobilen till gaming?

Permalänk
Medlem

Vad är det för protokoll som används när man kopplar hörlurarna med sladd till den trådlösa DS4 kontrollern? För där är det knappt någon fördröjning alls. Och Sony tillåter ju inte ens att man parar BT lurar direkt med ps4, gissningsvis på grund av att det inte är lika bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

awesome!

Skrivet av MonkeN:

de kan man ändra i bose appen på mobilen.. heter egen röst Mvh

Det var som tusan! Var tvungen att uppdatera appen men nu finns det alternativet där. Tack för tipset!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du får antingen välja; Du kommer låta som någon på radio alá 50 tal för alla andra, eller så kommer du ljudet som kommer ut ur dina lurar låta så. Testade detta en massa för något år sedan (Windows 10), och det har något med hur Windows hanterar BT-källor, codecs och bitrate att göra som resulterar i katastrofala resultat.

Erm, det har med hur Bluetooth hanterar ljudkällor. Du kan bara ha högkvalitets ljud i A2DP profilen. Men du kan inte ha den profilen aktiv när du har HSF profilen aktiv. Gör du det kommer du att vara begränsad till 64kbps bitrates, vilket är en begränsning in standarden.

Här är resultatet av att höra en XM3 i OSX till exempel:

Permalänk
Testpilot
Skrivet av eXale:

Erm, det har med hur Bluetooth hanterar ljudkällor. Du kan bara ha högkvalitets ljud i A2DP profilen. Men du kan inte ha den profilen aktiv när du har HSF profilen aktiv. Gör du det kommer du att vara begränsad till 64kbps bitrates, vilket är en begränsning in standarden.

Här är resultatet av att höra en XM3 i OSX till exempel:

https://i.imgur.com/OTMCZzO.png

Tackar för rättning!

Var ett tag sedan jag satt med det där nu, och ville minnas att det var ett Windows-relaterat problem med bitraten eftersom det ofta fungerar felfritt genom t.ex. mobilen för mig på Android (samtal, messenger, Discord o.s.v.).

Hur påverkas A2DP respektive HSF av t.ex. AptX eller andra saker som telefoner och lurar kommer med generellt idag? Kliver AptX över/in helt, eller är det något annat som sker?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Var ett tag sedan jag satt med det där nu, och ville minnas att det var ett Windows-relaterat problem med bitraten eftersom det ofta fungerar felfritt genom t.ex. mobilen för mig på Android (samtal, messenger, Discord o.s.v.).

Hur påverkas A2DP respektive HSF av t.ex. AptX eller andra saker som telefoner och lurar kommer med generellt idag? Kliver AptX över/in helt, eller är det något annat som sker?

Där Windows "PC" är jobbig är att det behandlar HSF och A2DP profilerna som separata outputs; de flesta andra system (inklusive Windows Mobile) behandlar det som en källa och skickar över ljudet från "högkvalitet" till "lågkvalitet" när mikrofonen blir aktiv. Men du kommer inte undan att ljudet blir skit om du försöker prata samtidigt som du lyssnar.

A2DP är den bluetooth profil som används för hög kvalitets ljud. Den profilen har explicit stöd för "codec extensions". Det är standardiserat krav att stödja SBC, men man får lägga till extra codecs om man vill - och förhandla användningen dem. Det är där AptX, AAC, etc kommer in.

HSF har inte det stödet.

Den här bilden, samma system, samma hörlurar, när mikrofonen inte är aktiv kanske kan ge svar:

Permalänk
Medlem

Sony 1000XM3

Skrivet av KingCobra:

Jag kör med moderkortets BT och mina Sony 1000xm3 och har verkligen ingen fördröjning. Kanonljud!
Huvudsaken är att båda stödjer nyare Codec. På xm3an finns Aptx, det gör det INTE på xm4an som är nyaste modellen så den kan jag inte svara på om den fungerar lika bra. Sonys lurar har även Ldac codec som val, men jag är osäker på om detta används på moderkortets BT anslutning, jag gissar att det är AptX som används.
Står lite om det här https://helgeklein.com/blog/2019/01/bluetooth-audio-quality-a...

Fungerar klockrent för mig med, dock säger tester att micken på dessa lurar är under all kritik. Men sitter du i ett hyfsat tyst rum så har jag aldrig hört någon klagat på att jag hörs dåligt!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Intressant tråd

Och något som jag själv precis gått igenom, men från ett lite annat perspektiv kanske.
Jag hade redan innan hittat de lurar jag absolut vill ha för gaming (de funkar för musik också, men är helt outstanding för gaming).
Det är AKGs K712 pro och jag har haft dem i över 3 år och när de går sönder kommer jag att köpa ett nytt par.

Mikrofon som används var först en V-Moda boom pro och en mini xlr-3.5mm TRS adapter för att slippa separata kablar, sen bytte jag till Modmic Wireless då jag tyckte att det blev lite bulkigt med xlr adapter samt att kvalitén på boom pro var sådär, gillade inte heller den köttiga volym/mute klotsen på kabeln.

Efter att ha utvecklat någon konstig "allergi" mot kablar och allt från mus till Teams headset bytts ut mot trådlösa alternativ var det bara "gamingheadsetet" kvar. Det var en lång resa men äntligen har jag ett trådlöst headset som har acceptabel latens, ypperligt ljud och stabil anslutning.

Codecs och bluetooth adaptrar för sändning
Min erfarenhet är att ska du köra bluetooth och spela är AptX-LL ett absolut måste.
För egen del har jag också noll tolerans vad gäller ljudartifakter som små knäpp och glitchar.
Ser att det refereras friskt i tråden till Avantree DG60 som en lämplig lösning, det är den inte!
Körde DG60 i någon månad och det är en utmärkt produkt för de som vill åt AptX-HD (varför den också har så fina omdömen på div. siter) men den har stora problem med AptX-LL implementationen, så pass att Avantree support själva tillstår det och erbjöd mig returnera den.
Jag landade tillslut med en Fiio BTA30, lite mer än en adapter och mer än dubbla priset mot DG60, men den fungerar klockrent (i denna applikation). Den har appstyrning vilket är guld värt då man kan stänga av de codecs man inte vill använda. Ett ofta förekommande problem jag upplevde med andra adaptrar var svårigheter att få både sändare och mottagare att använda rätt codec.

Klipp tråden till dina lurar
Det finns massvis med BT adaptrar för HiFi folk ämnade att ta emot BT, DA konvertera signalen och sedan förstärka den och mata hörlurar med högkvalitativt ljud.
Qudelix, Fiio, Earstudio osv. osv.
Jag ville ha något med hög ljudkvalité, AptX-LL stöd och litet format men tillräckligt med kräm för att driva mina lurar (även för musik).
Jag landade i Fiio BTR3K. Var inne på den större BTR5 men den kändes för klumpig för applikationen, att hänga på ena sidan av ett par lätta lurar. Som grädde på moset har BTR3K inbyggd EQ.
Valet av BRT3K tvingade mig att konvertera lurarna till balanserad drift (mer effekt från förstärkardelen) men oooh om det var värt det!

Reultatet

AKG K712 Pro
Antlion ModMic Wireless
Fiio BTR3K
Fiio BTA30
Konvertera AKG lurar till balanserad drift

Stavfel
Permalänk
Medlem

Annars är det bara att vänta in Bluetooth Audio LE/LC3, förhoppningsvis så finns det produkter med Bluetooth Audio LE innan året är slut.

Nästa gen Bluetooth-ljud är en mindre revolution, tyvärr så har tekniken blivit kraftigt försenat, tanken innan COVID var att produkterna annars skulle ha släppts på slutet av 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Fast det är väl för att Windows läser donglen som ett externt USB-ljudkort och sen gör donglen sin BT-magi separat från Windows crappiga BT-hantering? Utgår man från att OT menar gaming som i voicechatt och ljud på Windows via BT så är det ganska dåligt då Windows revertar till Headset-Profile eller Handsfree-profile vilket är burkljud-deluxe. Behöver man dedikerade USB-stickor för att frångå Windows BT-hantering så är det ju inte mycket skillnad från vilket RF-headset som helst med dedikerad dongle. Anledningen till att man vill ha BT är ju ofta för att alla enheter har det och just att man slipper en massa dongles.

Anledningen till att använda bluetooth är snarare pga valet av hörlurar som man kan göra. Det låter som du har missat vad tråden handlar om vilket var: "Duger bluetoothlurar som man har till mobilen till gaming?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Intressant tråd

Codecs och bluetooth adaptrar för sändning
Min erfarenhet är att ska du köra bluetooth och spela är AptX-LL ett absolut måste.
För egen del har jag också noll tolerans vad gäller ljudartifakter som små knäpp och glitchar.
Ser att det refereras friskt i tråden till Avantree DG60 som en lämplig lösning, det är den inte!
Körde DG60 i någon månad och det är en utmärkt produkt för de som vill åt AptX-HD (varför den också har så fina omdömen på div. siter) men den har stora problem med AptX-LL implementationen, så pass att Avantree support själva tillstår det och erbjöd mig returnera den.

Kan du gå in lite närmare på problemet med Avantree DG60? Jag har en Avantree aptX-LL adapter och får obehagligt knastrande första 10sek när jag ansluter men antog att det var hörlurarna som spökade.

Skrivet av Applemos:

Anledningen till att använda bluetooth är snarare pga valet av hörlurar som man kan göra. Det låter som du har missat vad tråden handlar om vilket var: "Duger bluetoothlurar som man har till mobilen till gaming?"

Adaptern du länkade har en separat 3.5mm mikrofon just pga. Windows inte är plug'n'play med BT headset. Har man en separat mikrofon så kan man ju använda vilka hörlurar som helst, BT eller inte, det är allt jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Hej!

Jag har ett litet dilemma. Har inte hoppat på den här blåtandsvågen som varit när det gäller hörlurar.
Använder ett par Bowers & Wilkins P7 just nu både i telefon och dator. Dessa hörlurar har varit fantastiska tycker jag men de är rätt slitna vid det här laget och sladden glappar(startar google assistenten hela tiden).

Tidigare när jag spelat mycket så har jag haft ett gamingheadset, men ambitionsnivån är lägre nuförtiden. Spelar mest med kompisar några timmar i veckan och då duger mina P7 rätt bra, även fast mikrofonen är lite sisådär.

Nu kommer vi till frågan, skulle det funka för mig att köpa ett par bluetoothlurar för att ersätta dessa lurar? Som funkar till telefon/ipad/dator utan en massa krångel och som funkar bra i spel/discord? Det jag tänker mest på är om det blir fördröjning eller att mikrofonerna är för dåliga eller vad det nu kan vara.

Jag har inte tänkt någon budget direkt, det är mer en generell frågeställning, men om någon har tips så mottages det gärna.

Eller är det bättre att jag köper ett headset till datorn och ett par hörlurar till annat?

Tack på förhand

Jag skulle väl säga att de duger med några undantag, jag har ett par "Sony WH-H910N h.ear on 3" Och ett par "Jabra Elite 65t" supernöjd med båda, har testat att köra dom med en vanlig blåtandsdongle när jag spelar och det funkar utmärkt.

Det är väl bandbredden som spökar när man skall försöka använda micen samtidigt som man skall köra voice när man spelar.

Det går att lösa med en extern mic, streamingmic eller en modmic från Antlion motsvarande. Jag har dock krupit till korset och skaffat ett headset till datorn just för gaming och voice. Det är värt det om man har budget för det.

Köp dock det du vill ha och inte något billigt skit bara för att du behöver funktionen, då kommer du ångra dig tror jag.

Räkna med allt från 600-1200, kolla reor, kampanjer, prisjakt.se och motsvarande konstant efter schyssta deals, kanske att det finns på blocket med (många fabrikat har nya hygiensatser man kan köpa, dvs nya muffar, öronsnäckor osv...) själv hittade jag ett par Corsair HS70 PRO WIRELESS på rea och är supernöjd med dom, fint headset som ser neutralt ut, skriker inte gaming, och har avsaknaden av RGB. Ett trådat skulle nog funkar fint för mig med i dagsläget, då slipper man att batteriet tar slut vid långa spelsessioner, så klart att man kan ladda det under användning. Schyssta märken att kolla efter är Corsair, HyperX (Kingston), SteelSeries, Razer och Logitech, finns så klart andra men jag kommer inte på fler i skrivande stund.

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Gaming-Head...

Det enda jag kanske kan klaga lite på är iCUE-mjukvaran som är rätt kass för just lurarna, har man inget annat från Corsair man vill koppla så kan man skippa den installationen helt.

Även om du bestämt dig så har du lite alternativ nedan tl;dr:
För att komplettera med det du har:
Modmic Wireless - Ganska dyrt men verkar vara en schysst lösning för voice.
Extern usb-mic, gärna med puffskydd, finns bra billigare alternativ.

Mest funktionellt är nog ändå ett riktigt headset, trådat eller trådlöst är en smaksak samt att det hänger lite på hur det ser ut i plånboken, kom ihåg att begagnat kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan du gå in lite närmare på problemet med Avantree DG60? Jag har en Avantree aptX-LL adapter och får obehagligt knastrande första 10sek när jag ansluter men antog att det var hörlurarna som spökade.

Min DG60 gör samma sak, men fortsätter med intermittenta sprak i all oändlighet (OBS, endast med AptX-LL, den fungerar utmärkt med AptX/AptX-HD).
Jag testade den med flera mottagare (Fiio BTR3K, Fiilo BTA30 (RX mode), Inateck BR1008) och alla uppvisade samma beteende med Avantree DG60 som sändare.
Testade detta utförligt och med 3 olika firmware.
Endast en av de firmware som testades kunde korrekt prioritera AptX-LL, trots att enheten har en switch Gaming/Music som ska sätta prio mellan AptX-LL/AptX-HD, och det råkar dessutom vara den firmware som jag uppfattade som mest problematisk när det kommer till missljud.

Fiio BTA30 uppvisar (i kombination med BTA3K) ibland någon halv sekund missljud precis när enheterna återparats. Efter det, NADA missljud.

Då det verkar vara lite hit or miss vad gäller just AptX-LL är det nog bäst att hålla sig ifrån "starka rekommendationer" men för just mig har Fiio's produkter fungerat i stort sett felfritt, efter uppgradering till senaste firmware ska tillägggas men det gäller väl allt från bilar till brödrostar nuförtiden....

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Min DG60 gör samma sak, men fortsätter med intermittenta sprak i all oändlighet (OBS, endast med AptX-LL, den fungerar utmärkt med AptX/AptX-HD).
Jag testade den med flera mottagare (Fiio BTR3K, Fiilo BTA30 (RX mode), Inateck BR1008) och alla uppvisade samma beteende med Avantree DG60 som sändare.
Testade detta utförligt och med 3 olika firmware.
Endast en av de firmware som testades kunde korrekt prioritera AptX-LL, trots att enheten har en switch Gaming/Music som ska sätta prio mellan AptX-LL/AptX-HD, och det råkar dessutom vara den firmware som jag uppfattade som mest problematisk när det kommer till missljud.

Fiio BTA30 uppvisar (i kombination med BTA3K) ibland någon halv sekund missljud precis när enheterna återparats. Efter det, NADA missljud.

Då det verkar vara lite hit or miss vad gäller just AptX-LL är det nog bäst att hålla sig ifrån "starka rekommendationer" men för just mig har Fiio's produkter fungerat i stort sett felfritt, efter uppgradering till senaste firmware ska tillägggas men det gäller väl allt från bilar till brödrostar nuförtiden....

https://i.imgur.com/LYErF2m.jpg

Intressant, mina hörlurar höll också på att spraka av och till hela tiden tills jag såg till att endast para med min Avantree-adapter. Hörlurarna ska klara av simultaneous BT-connection med två enheter så antog bara att den buggade med prioriteringen, då kanske adaptern var problemet. Försent att returnera nu Hade bara hört positivt om Avantrees BT-adaptrar tidigare, därför jag valde just den.

EDIT: Jag har en Avantree Oasis Basic btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Adaptern du länkade har en separat 3.5mm mikrofon just pga. Windows inte är plug'n'play med BT headset. Har man en separat mikrofon så kan man ju använda vilka hörlurar som helst, BT eller inte, det är allt jag säger.

Nej, den mikrofonen är till för att användas i en PS4 handkontroll. Som jag sa tidigare så spelar det ingen roll vad Windows stödjer när det kommer till bluetooth. Dongeln använder USB audio och är helt "plug'n'play".

Permalänk
Avstängd

En sak som INTE tagits upp i tråden det är BT med mycket enheter.
I familjen så en vanlig dag så är minst 4 enheter med BT igång. Det kan vara 10 st med. Vi får även in en del BT från grannar.
BT liksom all signalöverföring som är luftburen i ett smalt frekvens spektrum blir ju "störd" om det är mycket trafik som vill fram i det frekvensområde som används. För att då motverka det så brukar korta avstånd mellan sändare och mottagare användas. BT kan ju fungera väl på kort avstånds med få enheter, få överföringar använda, hörlurar + mic men på lite längre avstånd med störningar, fler enheter fler överföringar.. oanvändbart. BT lyder ju här under samma naturlagar som all annan utrustning som nyttjar ett samlat frekvensområde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Jag kör med moderkortets BT och mina Sony 1000xm3 och har verkligen ingen fördröjning. Kanonljud!
Huvudsaken är att båda stödjer nyare Codec. På xm3an finns Aptx, det gör det INTE på xm4an som är nyaste modellen så den kan jag inte svara på om den fungerar lika bra. Sonys lurar har även Ldac codec som val, men jag är osäker på om detta används på moderkortets BT anslutning, jag gissar att det är AptX som används.
Står lite om det här https://helgeklein.com/blog/2019/01/bluetooth-audio-quality-a...

Jag har bluetooth USB, både XM2 och XM4 fungerar fin fint, ingen delay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applemos:

Som flera andra också har nämnt tidigare i tråden så är den här bra: https://se.creative.com/p/headphones-headsets/creative-bt-w3

Alla enheter som stödjer USB audio ska fungera med den där och du kan switcha mellan aptX LL, aptX HD, aptX och SBC med knappen på dongeln. Jag ser ingenting som skulle tyda på att de ljuger om att det är BT 5.0. Inga drivrutiner eller mjukvara.

Beställde hem ett par och kan bara säga att jag är inte nöjd, bland annat så funkar inte Windows ljud kontroll ihop med dessa så de spelar alltid upp allt ljud i max volume vilket gör produkten totalt obrukbar.

Det enda som funkar 'bra' med den är räckvidden, men tyvärr kan jag inte utnyttja denna då jag föredrar att inte bli hörselskadad så pengar i skön för min del.

För er som vill köpa denna, en fet varning, den verkar ha problem problem med mycket hårdvara där ute!

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Min DG60 gör samma sak, men fortsätter med intermittenta sprak i all oändlighet (OBS, endast med AptX-LL, den fungerar utmärkt med AptX/AptX-HD).
Jag testade den med flera mottagare (Fiio BTR3K, Fiilo BTA30 (RX mode), Inateck BR1008) och alla uppvisade samma beteende med Avantree DG60 som sändare.
Testade detta utförligt och med 3 olika firmware.
Endast en av de firmware som testades kunde korrekt prioritera AptX-LL, trots att enheten har en switch Gaming/Music som ska sätta prio mellan AptX-LL/AptX-HD, och det råkar dessutom vara den firmware som jag uppfattade som mest problematisk när det kommer till missljud.

Fiio BTA30 uppvisar (i kombination med BTA3K) ibland någon halv sekund missljud precis när enheterna återparats. Efter det, NADA missljud.

Då det verkar vara lite hit or miss vad gäller just AptX-LL är det nog bäst att hålla sig ifrån "starka rekommendationer" men för just mig har Fiio's produkter fungerat i stort sett felfritt, efter uppgradering till senaste firmware ska tillägggas men det gäller väl allt från bilar till brödrostar nuförtiden....

https://i.imgur.com/LYErF2m.jpg

Hejsan! Vart köpte du din BTA30? Jag är definitivt intresserad, men ser bara ali express och amazon som säljare

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Beställde hem ett par och kan bara säga att jag är inte nöjd, bland annat så funkar inte Windows ljud kontroll ihop med dessa så de spelar alltid upp allt ljud i max volume vilket gör produkten totalt obrukbar.

Det enda som funkar 'bra' med den är räckvidden, men tyvärr kan jag inte utnyttja denna då jag föredrar att inte bli hörselskadad så pengar i skön för min del.

För er som vill köpa denna, en fet varning, den verkar ha problem problem med mycket hårdvara där ute!

Det står på dess hemsida att det är så det funkar. Volymkontrollen måste vara i hörlurarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Hejsan! Vart köpte du din BTA30? Jag är definitivt intresserad, men ser bara ali express och amazon som säljare

Jag köpte från Amazon, försökte beställa från en Finsk webshop först, med det strulade som f-n med betalningen.