Permalänk
Medlem

Enda stället jag självscannar på är biltema, det är dock enbart för att det brukar ta en jäkla tid i kassorna där. Annars undviker jag att köra självscanning om det går.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det där har inte förankring i verkligheten. Jag har själv åkt dit på att ha missat scanna 2 gånger och allt jag fick var "det är sånt som händer ingen fara". Sen fick jag delavstämning nån extra gång efter det, vilket de såklart skiter i för vem som helst kan få delavstämning som stickprov.

Håller med. Har även råkat ut för köp 5 av olika smaker från ett märke för rabatt och så råkar en av dom blivit fel smak eller liknande. Inget anklagande om tjuveri utan mer att de förklarat att "priset blir rätt men vår lagerstatus blir fel".

Jag har iofs ALDRIG haft problem när jag tex pratat med ordningsvakter/polis ute i nattlivet eller liknande heller, vilket många andra ALLTID har. Så även där tror jag det spelar roll hur jag själv agerar mot personen jag möter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Självscannar i stort sett aldrig, ibland tänker jag att jag ska testa och blir alltid, verkligen alltid stoppad för kontroll. Just därför känns det bortkastat.

Skannar du sällan i en butik så kommer du troligtvis bli kollad oftare. Veckohandlar på Ica, blir nästan aldrig kollad där. Tror jag fått 5 varor skannade 2 gånger på ett år. På Coop däremot om jag svänger in för att köpa något efter jobbet kanske 1 gång/månad har jag fått helavstämning flera gånger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Vi har olika syn i frågan.

Jag har hört lite för många historier som säger motsatsen för att nånsin ens fundera på den typen av självskanning. Har aldrig testat, kommer aldrig att testa.

Du kanske ska tänka lite på hur du formulerar dig först och främst. Du skrev:

Det handlar om att personalen alltid utgår från att den vars avstämning inte stämmer har försökt stjäla

Vilket uppenbarligen inte stämmer, det kan de flesta som självscannat intyga. Du har inte heller testat själv så det är dags att sluta presentera rykten och "jag känner en kompis som sa"-argumentation som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du kanske ska tänka lite på hur du formulerar dig först och främst. Du skrev:

Det handlar om att personalen alltid utgår från att den vars avstämning inte stämmer har försökt stjäla

Vilket uppenbarligen inte stämmer, det kan de flesta som självscannat intyga. Du har inte heller testat själv så det är dags att sluta presentera rykten och "jag känner en kompis som sa"-argumentation som fakta.

Naturligtvis anser de alltid det, även om de inte visar det. Men självklart har de som utgångspunkt att alla som "fastnar" är skurkar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Naturligtvis anser de alltid det, även om de inte visar det. Men självklart har de som utgångspunkt att alla som "fastnar" är skurkar.

Känns lite som du projicerar ganska friskt. Att lägga egenskaper på andra människor sådär brukar oftast komma från en själv.

Har självscannat i många år nu, ända sedan det började bli möjligt. Aldrig någonsin "fastnat" i någon kontroll. Det inte sagt att jag aldrig scannat fel, det har säkert hänt utan att jag själv blivit medveten om det, men varje gång jag har blivit kontrollerad har allt stämt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Naturligtvis anser de alltid det, även om de inte visar det. Men självklart har de som utgångspunkt att alla som "fastnar" är skurkar.

Jisses, det måste vara tufft för hälsan att vara så pessimistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jisses, det måste vara tufft för hälsan att vara så pessimistisk.

Jag är realist. Folk ser nästan alltid ner på andra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag är realist. Folk ser nästan alltid ner på andra.

Hela grundidén med realismen är rätt så förstörd om det man säger inte har verklighetsförankring dock. Så kort och gott - du självscannar inte för att du är rädd att de ser ner på dig om du gör fel?

Permalänk
Medlem

Jag självscannar när jag handlar få varor. Om det blir mer än 10 varor så går jag till kassan istället.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Brukar få avstämning om jag scannar och tar bort en massa saker.

Lustigt, idag var frugan och jag på ICA, har ett system, varor lagda vid sidan om är inte scannade, alltså ej lagd i påse. Idag la frugan 3 bröd vid sidan i vagnen och självklart trodde jag att dom inte var scannade, blev att ta bort, och självklart blev det delavstämning. Inga konstigheter.

Skrivet av Niivpzi:

Storhandel är skönt med självscanning, vagn och egna påsar, bara blippa och packa rätt från början, betala och gå hem.
De har nog nu under senaste året infört alla bra funktioner, som affärsspecifika erbjudanden och dina personliga.
Jag hade någon "Köp 2 Tortillas för 20kr" som vi inte ens visste om och det blev aktiverat automatiskt när vi skulle ha 2 paket, bonuscheckar dyker upp innan du betalar med kortet och du ser giltighetstiden där etc.

Kan bara hålla med, mycket smidigt att slippa packa upp och ner igen, lägger till på plussidan dubbla poäng och storköps rabatt 5-10% dimper in ibland.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pentav:

Håller med. Har även råkat ut för köp 5 av olika smaker från ett märke för rabatt och så råkar en av dom blivit fel smak eller liknande. Inget anklagande om tjuveri utan mer att de förklarat att "priset blir rätt men vår lagerstatus blir fel".

Jag har iofs ALDRIG haft problem när jag tex pratat med ordningsvakter/polis ute i nattlivet eller liknande heller, vilket många andra ALLTID har. Så även där tror jag det spelar roll hur jag själv agerar mot personen jag möter.

Det behöver ju inte vara hur du agerar mot personerna ute i nattlivet heller, det kan ju ha en del att göra med vem man är.

Jag har personligen inte heller haft några större problem med poliser, ordningsvakter, butiksexpediter, etc, men situationen skulle ju kunna vara annorlunda om man inte ser ut som en normal etnisk svensk. Till exempel.

Om t.ex. en rom ska in i den lokala Ican och självscanna så är det nog större risk för ett jäkla liv och misstänkliggörande från butikspersonalens håll.

Vad jag vill ha sagt med det är att verkligheten ser annorlunda ut för olika personer, det är ju möjligt att cyklonens bekanta blivit utsatta för diskriminering.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag är lite anti till att självscanna, har aldrig fattat frälsningen med det
Gå runt med en streckkodsläsare var ju jättekul när man hade små barn men jäklar vilken tid det tog.. för att inte snacka om när det skulle vägas saker och få ur rätt etikett ur vågen

Dom där kassorna som man kan scanna och lägga i påsen själv är ju också lite meh.. som exempel så har jag sett flera gånger att de ställer en person som leker inkastare/kontrollant till de halvtomma självbetjäningskassorna och underbemannar samtidigt vanliga kassorna. När personen tom säger att "-jag kan scanna och göra allt åt dig" så måste man ju bara vägra och nonchalant stå kvar i den vanliga kön

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självscannat i nästan 2 år nu. Är förvånad varje gång varför inte fler gör det. Alltid lång kö vid kassorna. Men självscannings"kassan" är alltid ledig.

*Handscanner

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag är lite anti till att självscanna, har aldrig fattat frälsningen med det
Gå runt med en streckkodsläsare var ju jättekul när man hade små barn men jäklar vilken tid det tog.. för att inte snacka om när det skulle vägas saker och få ur rätt etikett ur vågen

Dom där kassorna som man kan scanna och lägga i påsen själv är ju också lite meh.. som exempel så har jag sett flera gånger att de ställer en person som leker inkastare/kontrollant till de halvtomma självbetjäningskassorna och underbemannar samtidigt vanliga kassorna. När personen tom säger att "-jag kan scanna och göra allt åt dig" så måste man ju bara vägra och nonchalant stå kvar i den vanliga kön

Heh tänker samma sak.
Kan dom ha 3 personer som bara väntar på att "haffa" någon dom inte gillar vid självskanningen så kan dom öppna en kassa eller 2 till.
Självscanningen är ju inte till för att göra kundernas besök bättre.

Permalänk
Lego Master

100% självscanning (med handskanner alltså).
Peace of mind att kunna packa varorna "rätt" för transport redan i butiken, och slippa stå och tramsa med det i kassan när 30 andra stressade småbarnsföräldrar står bakom och stampar och väntar på att man ska bli klar.

Har råkat ut för kanske tre fullständiga avstämningar, och några få mindre avstämningar. Sen får man ju stirra på personalen tills de kommer om man handlar öl eller rakblad, men sånt är livet. Totalt sett är det, för mig, en mycket smidigare upplevelse.

Reflektion:
Jag tycker "självscanning" med c ser ok ut, men "handscanner" ser inte klokt ut. "Handskanner", yes? Fan för låneord.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Använder alltid handskanner på ICA och Willys.
Tar en kundvagn och 2-3 medhavda papperskassar, skannar och packar ned varorna.
Man har koll på priserna direkt i skannern, kan enkelt lägga till eller ta bort saker.
Har inga problem att skanna rätt varor och har aldrig gjort fel, fått avstämning ett flertal gånger i början, men nu minns jag inte när det var senast.

Jag tycker det är hur smidigt som helst, aldrig råkat ut för kö.
Slipper all stress vid kassorna och att packa upp och ner alla varor en extra gång.
Förstår inte vad som är så svårt och läskigt med handskanner?
Aldrig råkat ut för otrevlig personal i någon affär och då handlar jag i olika städer.

EDIT: bytt "c" till "k"

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Jag kör mycket självscanning på de två butiker av mina vanliga som har det. Hemköp som jag nog handlar mest i funkar det väldigt bra på, någon delavstämning då och då, men på Ica Maxi som jag inte handlar på lika ofta blir det väldigt ofta avstämningar och inte sällan en helavstämning med uppackning av allt och så. Fortfarande snabbare än att stå och köa i de vanliga kassorna men lite frustrerade är det allt.

Värst var det en gång när jag hade rätt bråttom och var stressad. Sonen var med och satt i kundvagnen och började gnälla för att han var bajsnödig när vi knappt kommit in i affären vilket ökade på stressen en del. Men jag stressade på och hetshandlade, har för mig att vi skulle ha något kalas eller liknande. Sen blev det delavstämning, fick vänta rätt länge för det fanns inga tillgängliga personer. Sen när vi väl fick hjälp så råkade personen dubbelscanna en grej och hon kunde inte liksom säga åt systemet att det var hennes fel utan det blev helavstämning och jag fick ställa mig i kö till den kassan istället. Och hela tiden gapade och grät sonen om att han måste bajsa. Som plåster på såren fick vi två äckliga kexchoklad istället för bara en.

Självscanningskassorna däremot är sällan värt jobbet i mina ögon. Ofta är det väldigt känsliga system med vågar och så, och vikten på allt måste stämma annars blir det ju tvärstopp, "Var vänlig och placera varan på packytan." "Jag har ju gjort det fem gånger om redan! Aargh!" Dock brukar jag göra det vid de få tillfällen jag handlar på Willys här i närheten då det oftast är helt tomt i de kassorna trots lång kö till de vanliga. Jag misstänker att det beror på att Willys kunder i större utsträckning antingen inte betalar med kort eller så saknar de den tekniska kompetensen eller självförtroendet för att hantera kassorna.

Permalänk
Medlem

Skannade själv på ett Willys i sån där självskanningskassa ett par tre gånger när skannandet var nytt, men det var alltid nått som inte fungerade som det skulle och personalen fick låsa upp och lösa problemet varje gång. Så efter de gångerna undviker jag självskannandet. Fungerar säkert bättre nuförtiden men jag blev iallafall avskräckt ifrån att använda dem.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

En sak glömde jag när jag gnällde på självskanningskassorna, nämligen att de ofta är fulla med samma skräp som när man försöker köpa en hamburgare e dyl i terminalerna på den sortens ställen. Det jag syftar på är alla frågor man måste ta sig igenom. Kasse? Medlem? Kupong? Dipsås? Kaffe? Plusmeny? Är du säker? Har du gjort tre volter och druckit fem klunkar vatten? Osv...

Permalänk

Aldrig stött på en butik som har självscanning.

Och skulle jag gå in i en så skulle jag troligen ha cigaretter så blir i förbutiken isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Här i Motala var Ica Maxi tidiga med handscanning. Jag var skeptisk i början. "Ska jag göra jobbet?". Men sedan testade jag efter ett tag och nu många år senare så kan jag inte tänka mig något annat. Vi brukar ofta storhandla på ICA och då är det så smidigt att man tar sin handscanner och väljer "inköpslista" så kan man gå och handla mycket fort och smidigt i butiken. bara bocka av det på handlingslistan (som gjorts innan i ICA appen). När man är klar så är allt packat som jag vill ha det, utan stresspackning i någon kassa. Man betalar och går ut.

Och aldrig någon kö. När man får del/avstämning, och missat (va länge sedan nu) så är det inga sura miner och de gånger handscannern strular hjälper de till utan problem.

Snabbkassorna använde jag hela tiden när man handlade på lunchen när man jobbade bredvid.

Coop har även öppnat nära oss, med snabbkassor, jag väljer alltid den med. Likaså hemköp i närheten också. Det känns konstigt att i huvud taget stå i en kö i andra butiker nu för tiden

För och nackdelar enligt mig:

Fördelar:

  • Slipper stå i kö! Helst nu i dessa tider

  • Man kan ha inköpslistan i scannern och bocka av när man scannat

  • Man har koll på priser och slutsumma hela tiden

  • Man slipper packa ner i vagnen två gånger och det är så skönt

  • Det går så mycket fortare att handla

  • Frysvaror och även kylvaror håller sig bättre av att vara i påse under köpet och ända hem.

Nackdelar:

  • Ica/Coop vet exakt vad du handlar

  • Du har ansvaret att slå in rätt, vilket efter ett tag blir ett ickeproblem.

  • Handscannern kan lägga av mitt i handlingen, även nätverket. Hänt bara någon gång på vårat MAXI.

  • Man ska väga sin egen frukt och grönt, vilket i början kan ta lite tid men nu går i ett kick.

En rolig sak med handscanningen: Vägde bananer och fick en prislapp. Råkade scanna den snett på något sätt. Så de blev typ 3-4 gånger dyrare, och gick inte ta bort den igen eftersom de inte fanns om scannade dom. man kunde scanna bananerna igen med rätt pris. Så då fick jag gå till servicen och plocka upp en ny scanner och börja om att scanna. Vet verkligen inte hur jag lyckats scanna snett och få bananer fast mycket dyrare. Har även jobbar själv i butik där vi scannade varor hela tiden i kassan med handscanner och aldrig kunnat scanna på detta sätt.

Dold text
Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

@Lagers
Det där med felskanning har jag "lyckats med" i bankappar när det gäller OCR-nummer. Förmodligen blir det väl något liknande här att den lyckas läsa fel siffror som kontrollsiffran ändå stämmer med.

Permalänk
Medlem

Ändrat inlägg, kommentar på gammalt inlägg av ztenlund

Skrivet av ztenlund:

En sak glömde jag när jag gnällde på självskanningskassorna, nämligen att de ofta är fulla med samma skräp som när man försöker köpa en hamburgare e dyl i terminalerna på den sortens ställen. Det jag syftar på är alla frågor man måste ta sig igenom. Kasse? Medlem? Kupong? Dipsås? Kaffe? Plusmeny? Är du säker? Har du gjort tre volter och druckit fem klunkar vatten? Osv...

De kan vara lite frustrerade ibland, men man lär sig i matbutikerna när frågorna kommer och så det går fort det med.
De andra frågorna syftar du på självbetjäningskassorna på t.ex. McD, Burgerking? De tycker jag är lite jobbiga, men troligtvis för att de försöker sälja så mycket tillbehör som möjligt. Där vill jag gärna ha en person som jag kan prata med.

Men i en mataffär så har jag redan valt allt och ska bara betala mina varor.

Ändrat org. inlägg
Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Lagers
Det där med felskanning har jag "lyckats med" i bankappar när det gäller OCR-nummer. Förmodligen blir det väl något liknande här att den lyckas läsa fel siffror som kontrollsiffran ändå stämmer med.

OCR-nummer scannar jag inte, kör in de manuellt, men jag är van vid att skriva siffror på datorn. Nu får jag inte mycket räkningar som behöver skrivas OCR-nummer. Men lite skumt att det går att göra fel där med.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Ja, speciellt sedan Covid-19. Vill absolut inte att någon kassörska som nyss rört 1001 kunders mat rör min mat. Större chans att få mindre påpillade produkter om man själv lägger ner i påse. Ja, just det, att kunna packa som man vill medan man handlar är ett stort plus. Inte bara stressat vräka ner banor från bandet. Bärbar scanner alltså, jävla strul att komma med 1500kr oscannat i vagn och sedan stå och scanna själv vid slutet. Avstämning vettefan hur det funkar. Vid fråga så sägs det att det bestäms redan när man tar blipparen, det man sedan handlar spelar mindre roll, fan tro't.

Mesta maten köper vi dock online och hämtar i box numera pga Covid.

Skrivet av Schluug:

Jag körde generellt självscanning fram tills jag fick barn. Efter det så vågar jag inte då barnen kan få för sig att lägga ner allt möjligt i vagnen om man inte har stenkoll.

Sen gillar jag inte riktigt känslan över att behöva ha stenkoll på att man skannat allt. Jag höll på att dö av skämsel när jag missat scanna en liter mjölk någon gång.

Första barnet scannade jag en del med. Svårare med 2. Har scannat i flera år, säkert varor för långt över 100 000kr, helavstämningar och delavstämningar, det har bara blivit fel 1 gång vad jag kan minnas, en yoghurt när jag handlade med fru och barn. Aldrig fel när jag handlat själv. Yoghurten var inga problem, de fattade att man inte snor en yoghurt om man handlar för 1500kr. Om man däremot scannar morötterna men missar 2 paket oxfilé kanske det låter annorlunda.

Skrivet av cyklonen:

Jag väljer den metod som innebär kortast hantering. Om det är tomt i vanliga kassan ställer jag mig där. Men är det nån i kö då går det snabbare med självskanning. Jag är en oerhört snabb shoppare. Normalt är jag inne i butiken och plockar varor i bara 1-3 minuter. Resten av tiden är tiden i kassan. Därför kan tiden att stå i kö förlänga mitt besök i en butik med många hundra procent.

Ja, stå i kö typ 10 minuter retar mig oerhört, speciellt under Covid-19 såklart. Därför är det extra irriterande när det i fåtalet fall blir helavstämning, och det är fan alltid när man har som mest bråttom. Allt man mödosamt packat ner i 4 påsar får man sedan slänga ner i 7.

Skrivet av Gelantious:

Självscannar alltid förutom på coop om jag ska handla energidryck då dom envisas fortfarande på ålderskontroll där och dom har aldrig personal på plats så får alltid vänta.
Willys och ICA så blir det alltid självscanning.

Märkligt, men det är olika antar jag, här är det endast Coop som låter en handla öl utan kontroll, alla andra vill ha leg vid scanning, fast Coop kanske är hårdare på Red Bull än på Porter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Helst inte.

Aldrig med handscanner och bara i vissa undantag vid en betalkiosk. Jag är aldrig så stressad att jag har behov av att komma ut ur butiken någon minut snabbare. Hade så varit fallet hade jag inte åkt och handlat från början.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Brukar ni självscanna eller betala i kassa? Nu tänker jag på matvarubutiker som coop och Ica. Jag blir alltid lite fundersam över varför man väljer att inte göra det, stå i kö, vänta på att personalen scannar, betala, sen packa kassarna igen.

Känns lite ineffektivt. Hur gör ni? Varför väljer man att inte självscanna?

Jag funderade faktiskt på det idag när jag va på ICA idag, ganska liten butik men kön till kassan började växa.
Kan det vara folk som vägrar använda kort?

Sen undrar jag lite varför inte alla butiker kan införa detta? Min Lidl är lite lustiga hos mig de har system för det men vägrar dra igång det.

Detta göra att jag sällan använder min lokala Lidl då det kan bli lång kö. I nu läget så går jag bara till butiker som faktiskt har det.

Jag kan förstå att Systembolaget inte kan införa detta på grund av id kontroll. Men kanske i framtiden med AI.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, speciellt sedan Covid-19. Vill absolut inte att någon kassörska som nyss rört 1001 kunders mat rör min mat. Större chans att få mindre påpillade produkter om man själv lägger ner i påse. Ja, just det, att kunna packa som man vill medan man handlar är ett stort plus. Inte bara stressat vräka ner banor från bandet.

Mesta maten köper vi dock online och hämtar i box.

Med Covid-19 är det mycket säkrare om man handskannar. På Maxi här desinfekterar de handskannarna mellan varje kund, de gör rent pekskärmarna ofta. Och sedan har jag varit städare förr och rutinerna sitter kvar. Så man vet vart man har händerna och inte kliar sig och pillar på onödiga saker i onödan. Vi åker och handlar efter 21.00 då det är mycket lite folk, men bäst är ju att beställa maten hem eller plocka ut den. Tyvärr är varorna 2-3% dyrare över lag då.

Edit: "Vid fråga så sägs det att det bestäms redan när man tar blipparen, det man sedan handlar spelar mindre roll, fan tro't"

Jag har fått avstämning med 3 varor så stämmer nog.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Nej aldrig men jag har försökt, användarvänligheten är inte på topp direkt.
Om jag köper två olika bullar och stoppar dem i samma påse så krånglar det. Om jag plockar två varor samtidigt för att scanna lite snabbare tycker kassan inte om det. I alla fall på Willys där de envisas med att ha inbyggda vågor i kassorna, Coop har ett smidigare system. Folköl problem. Energidryck problem. Scanna ID-kortet själv borde inte vara så svårt. Råkat skanna två gånger och plockat bort det igen? Problem. Det går oftast snabbare att vänta i kassan än att självscanna ändå, även om du lyckas undvika ovanstående problem.

Handscannern är betydligt smidigare men jag orkar inte med avstämningen som man verkar få typ hälften av gångerna.

De kanske ska erbjuda rabatt till dem som självscannar för att få fler att frivilligt plåga sig själva