Permalänk
Medlem

Ljud/Musik i bastu?

Hej på er

Jag har redan forskat i ämnet dock inte här, ger det en chans innan jag "ger upp"

Bor i ny lgh med bastu och det är ju supertrevligt, pricken över i:et vore att få in ljud i bastun och det vanligaste rådet är våtrum/båt högtalare kopplade till en vanlig stereo eller den enkla varianten en bärbar Blåtands högtalare.

Mitt eget önskemål vore en smart högtalare så att jag kan styra Spotify, Ljudböcker och poddar utan att gå in och ut och pilla på en telefon/padda med våta händer.
Här har jag kammat noll, möjligen kan man hitta en lite blåtandshögtalare men har inte funnit någon med Assistent funktion (är djupt i Google träsket)

Idag har jag olika smarta enheter i alla rum, uteslutande Google, i badrummet har jag en Nest Audio för när jag tex duschar.

Så har ni någon ide eller förslag som jag kanske missat?

Permalänk
Avstängd

I bastu löser man världsproblem, att besudla upplevelsen med poddar och ljudböcker är nästan pervest.

Permalänk
Medlem

Kom direkt att tänka på Sonos One. Den har google assistant och "humidity resistant" om det räcker för ett stänk säkert ställe i bastun.

Lycka till i sökandet!

Permalänk
Medlem

Största frågan äre en ordentlig bastu eller äre bara ett varmt rum?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ser flera delar i det här.

En är vilken teknisk lösning som är lämplig för aktuellt scenario. Smart högtalare som även tål vatten/fukt, el någon egen variant där man t ex plastar in någon icke-vattentålig högtalare (så att den blir tillräckligt tät, om än med viss påverkan på ljudkvalitén).

Den andra delen är ju vilket behov det egentligen finns för det.
En del måste ha ljud omkring sig absolut hela tiden, tystnad och stillhet stressar dem. Att inte kunna vara utan ens under kortare stunder och dessutom även behöva kunna växla mellan olika hela tiden. Det är ett slags beroende och ger abstinens när man inte får det.
Jag säger inte att TS nödvändigtvis är så, behöver inte alls vara det, men det kan vara värt att reflektera över för de flesta idag.
Bastun bör ju vara en plats för att slappna av, inte minst från ljuden och tekniken, känna värmen osv i tystnad utan att vara någon annanstans som tekniken/ljuden ju ofta syftar till att ge sken av.

Permalänk
Medlem

Marinhögtalare

Permalänk
Samsung Sverige

Jag tror att det blir tufft att hitta en smart högtalare som trivs i 70-80 grader (eller mer om du bastar hett). Du närmar dig ju max drifttemperatur på många komponenter bara på 10-20 grader över det. Den bästa lösningen brukar vara att ha en lite fukttålig högtalare i relaxrummet utanför om det finns ett sådant.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

I bastu löser man världsproblem, att besudla upplevelsen med poddar och ljudböcker är nästan pervest.

Går inte att argumentera emot det, du har så klart helt rätt!

Skrivet av djockish:

Kom direkt att tänka på Sonos One. Den har google assistant och "humidity resistant" om det räcker för ett stänk säkert ställe i bastun.

Lycka till i sökandet!

Jag har fått det tipset från annat håll också så det skall jag undersöka absolut!

Skrivet av nick-li:

Största frågan äre en ordentlig bastu eller äre bara ett varmt rum?

En "riktig" bastu är det! Tylö aggregat och allt, sedan tycker väll jag att riktig-riktig bastu är eldad och i ett separat hus/bod vid en sjö, men i denna relativt nya lgh från 2008 så var det en av orsakerna att jag köpte den, lite av en USP

Skrivet av D.:

Ser flera delar i det här.

En är vilken teknisk lösning som är lämplig för aktuellt scenario. Smart högtalare som även tål vatten/fukt, el någon egen variant där man t ex plastar in någon icke-vattentålig högtalare (så att den blir tillräckligt tät, om än med viss påverkan på ljudkvalitén).

Den andra delen är ju vilket behov det egentligen finns för det.
En del måste ha ljud omkring sig absolut hela tiden, tystnad och stillhet stressar dem. Att inte kunna vara utan ens under kortare stunder och dessutom även behöva kunna växla mellan olika hela tiden. Det är ett slags beroende och ger abstinens när man inte får det.
Jag säger inte att TS nödvändigtvis är så, behöver inte alls vara det, men det kan vara värt att reflektera över för de flesta idag.
Bastun bör ju vara en plats för att slappna av, inte minst från ljuden och tekniken, känna värmen osv i tystnad utan att vara någon annanstans som tekniken/ljuden ju ofta syftar till att ge sken av.

Som jag skrev till Meathim så är det så klart helt rätt, initialt tänkte jag inte på detta med att aldrig ha lugnt och tyst runt om kring sig i detta fallet, men flera personer har påpekat det och det ÄR en bra poäng som jag försöker reflektera över!
Minns första gången jag köra hoj i norska fjällvärlden och stannade för en fina högt upp och telefonen inte hade någon mottagning så jag kunde inte posta på FB eller Insta...vad fan gör man då med tystnade ekande i huvudet....jodå jag har funderat på det.

Skrivet av Krakkan:

Marinhögtalare

Jupp finns med på listan!

Skrivet av Samsung:

Jag tror att det blir tufft att hitta en smart högtalare som trivs i 70-80 grader (eller mer om du bastar hett). Du närmar dig ju max drifttemperatur på många komponenter bara på 10-20 grader över det. Den bästa lösningen brukar vara att ha en lite fukttålig högtalare i relaxrummet utanför om det finns ett sådant.

Det är precis det som verkar lite svårt, det enda "seriösa" jag hittat är "Klipsch AW-650" som klarar upp till 85 grader och det är nog på gränsen då jag brukar ligga lite över det, runt 90 grader, och rätt mycket pengar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Salvion:

Det är precis det som verkar lite svårt, det enda "seriösa" jag hittat är "Klipsch AW-650" som klarar upp till 85 grader och det är nog på gränsen då jag brukar ligga lite över det, runt 90 grader, och rätt mycket pengar.

Ja, passiva högtalare tror jag som sagt att det går att hitta, men när det blir mer elektronik är det nog snudd på kört. Jag ser att Harvia har en infällbar högtalare, men även om det utlovas bra ljudkvalitet tror jag att det är ganska långt ifrån någon hifi-upplevelse.

https://harvia.fi/en/model/sauna-loudspeakers/

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag använder en högtalare i min bastu, och man behöver ju inte hänga upp högtalaren i taket ovanför aggregatet. På golvet är det gissningsvis runt 25-30 °C i min bastu. Sedan skaffar du en smart högtalare som tål lite fukt, alternativt så skaffar du exempelvis denna som du parar med en google assistent? Jag kör dock bara avslappningsmusik i min bastu för att komma ner i varv och kunna meditera.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Hej på er

Jag har redan forskat i ämnet dock inte här, ger det en chans innan jag "ger upp"

Bor i ny lgh med bastu och det är ju supertrevligt, pricken över i:et vore att få in ljud i bastun och det vanligaste rådet är våtrum/båt högtalare kopplade till en vanlig stereo eller den enkla varianten en bärbar Blåtands högtalare.

Mitt eget önskemål vore en smart högtalare så att jag kan styra Spotify, Ljudböcker och poddar utan att gå in och ut och pilla på en telefon/padda med våta händer.
Här har jag kammat noll, möjligen kan man hitta en lite blåtandshögtalare men har inte funnit någon med Assistent funktion (är djupt i Google träsket)

Idag har jag olika smarta enheter i alla rum, uteslutande Google, i badrummet har jag en Nest Audio för när jag tex duschar.

Så har ni någon ide eller förslag som jag kanske missat?

Kört en JBL Bluetooth högtalare på golver nära ytterdörren - fungerat bra, inget ljud man "njuter" av men.. skapar väl stämning om man vill.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hade bastu i huset där jag växte upp med en helt vanlig gammal högtalare längst ner på golvet i ett hörn. Är inte mycket varmare där än rumstemp, bara sätt nåt tyg/skydd framför om man skulle råka stänka vatten på den.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Jag har haft JBL högtalare förut och dom känns rätt ok, så när @Niivpzi nämde det kollade jag deras sida och hitta denna

JBL Link Portable
https://www.jbl.se/bluetooth-h%C3%B6gtalare/LINK+PORTABLE.htm...

Kostar en slant men kan nog vara full tillräckligt, den är dock "bara" vattenskyddad och tålig så frågan är hur bra det funkar om den står på golvet?

Intressant är att den har både Blåtand och Wifi samt Google Assistent! riktigt nice

Deras kundtjänst har stängt så får ringa i morgon och fråga.

Permalänk
Medlem

Sonos Roam skulle kunna funka, den har smart funktioner (Goodle eller Alexa) och är vattenskyddad (Ip 67).

Ljudet är bra, men tyvärr suger deras standby läge, dåligt implementerat så den behöver stå på laddning (Sladd eller QI) när den inte används, annars kommer den vara urladdad när du vill använda den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

I bastu löser man världsproblem med kall bärs, att besudla upplevelsen med poddar och ljudböcker är nästan pervest.

Rättade din mening!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Köp en beggad Nest Mini och lägg på golvet, så har du någon att prata med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Det är precis det som verkar lite svårt, det enda "seriösa" jag hittat är "Klipsch AW-650" som klarar upp till 85 grader och det är nog på gränsen då jag brukar ligga lite över det, runt 90 grader, och rätt mycket pengar.

Wow, då kör du snustorrt då? Jag kör oftast 65-70 grader men rätt hög luftfuktighet. Ett par liter vatten åker iaf på mina 120 kilo sten och sen håller min hud på att upplösas av värmevågen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Wow, då kör du snustorrt då? Jag kör oftast 65-70 grader men rätt hög luftfuktighet. Ett par liter vatten åker iaf på mina 120 kilo sten och sen håller min hud på att upplösas av värmevågen.

Ja precis, 65-75 är optimalt. Sedan ska väl summan av RF + C =100. Dvs 35 % RF vid 65 °C. Torrbastu (dessutom elaggregat) blir vad min morbror i Tornedalen kallar för värmeskåp. Har själv en Harvia Cilindro med 80-100 kg sten. Mycket ånga!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Sonos Roam skulle kunna funka, den har smart funktioner (Goodle eller Alexa) och är vattenskyddad (Ip 67).

Ljudet är bra, men tyvärr suger deras standby läge, dåligt implementerat så den behöver stå på laddning (Sladd eller QI) när den inte används, annars kommer den vara urladdad när du vill använda den.

Den skall jag absolut undersöka i dag om jag hinner!

Skrivet av tBiorrith:

Köp en beggad Nest Mini och lägg på golvet, så har du någon att prata med också.

Jag har 2 st liggande och nackdelen är ju strömsladden som jag ser det, har nu inget uttag i bastun

Skrivet av Anaii:

Wow, då kör du snustorrt då? Jag kör oftast 65-70 grader men rätt hög luftfuktighet. Ett par liter vatten åker iaf på mina 120 kilo sten och sen håller min hud på att upplösas av värmevågen.

Ingen aning om vad jag "kör" har aldrig ägt en bastu och bortsett från att jag badat bastu på badhus och lite hos bekanta så är det enda jag reglerat är nivå på värme och skvätt på vatten, hur man "skall/bör" göra det vet jag inget om...

Skrivet av ingenjören:

Ja precis, 65-75 är optimalt. Sedan ska väl summan av RF + C =100. Dvs 35 % RF vid 65 °C. Torrbastu (dessutom elaggregat) blir vad min morbror i Tornedalen kallar för värmeskåp. Har själv en Harvia Cilindro med 80-100 kg sten. Mycket ånga!

Som jag svarade ovan så måste jag nog forska i vad jag kan göra med bastun, just nu är det bara skönt att svettas loss ordentligt.

Permalänk

Köpte två marinhögtalare som jag satte under lavarna när jag byggde bastun. Förstärkare i omklädningen. Mobilen vill man ju ändå inte ta med in i bastun. Och så blev det också ett par högtalare i omklädningen... 😁

Permalänk
Medlem

jag ser två sätt som skulle löst det på, antingen heos 1 som klarar fukten eller marin högtalare infält i golvnivå med förstärkare utanför bastu med en amazon input i eller chrome cast audio, som sedan styrs av en ip klassad fast platta i bastun tex monterad i vinkel strax över golv nivå. dvs man ser den ovanifrån.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.