Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Jag har två stycken acn i min lägenhet. Slangarnas diameter är 13cm på ena och 14cm på andra.
Har dragit slangarna till varsin ventil och dom är 9cm i diameter precis som din. Jag märkte ingen skillnad på kylningen i alla fall.

Konstigt att det är olika?

Stor tack, får bli ett köp, alltid längtat efter att få sova ordentligt på somrarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag ser inte att den kan rulla på speciellt länge innan vattnet är så varmt att man måste byta. Jag ser inte att den kan stå och kyla ett rum i timmar i alla fall.

Men jag är väldigt nyfiken, alltid roligt med nya sätt att lösa problem. Men känns mer som att man skulle kunna använda sig av någon slags lösning där man drar in vattenslangen för sommarvatten här. Inte kommunalt vatten utan vatten från egen brunn tex.
Men har man egen brunn eller eget sommarvatten så har man säkert bättre lösningar ändå. Som att köpa en vanlig lutvärmepump med kyla.

Du byter inte vattnet, du rullar iväg den 80 kg-pjäsen och kör den åt andra hållet så att den tar värmen ur vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Konstigt att det är olika?

Stor tack, får bli ett köp, alltid längtat efter att få sova ordentligt på somrarna!

Dom är inte likadana. Den ena är en mindre som jag bara kyler sovrummet med och den större är i vardagsrummet och kyler resten av lägenheten

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Gent emot de som har slang så är sådan typ kass.
Då du måste springa och tömma vattenbehållaren så fort den är full.
Men bättre än ingenting dock.

Man fyller den en gång, sedan byter man vatten var tredje månad. Läs gärna beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Hej! Köpt en Nedis WIFIACMB1WT12 nu när den var på Rea samt att jag hade 1000kr presentkort hos Webbis.

Är det något man bör tänka på? Behövs det ett 2 rörssystem eller är det endast i behov av en enda?

Samt någon annan här inne som har tips gällande denna som har använt den ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Hej! Köpt en Nedis WIFIACMB1WT12 nu när den var på Rea samt att jag hade 1000kr presentkort hos Webbis.

Är det något man bör tänka på? Behövs det ett 2 rörssystem eller är det endast i behov av en enda?

Samt någon annan här inne som har tips gällande denna som har använt den ett tag?

Som tidigare skrivits så finns det inga, såvitt jag vet i alla fall, med 2 slangar på svenska marknaden så ingen är lätt att bara koppla dit en extra slang på. Det fungerar absolut med bara en slang men en 2-slang är mycket effektivare. Är det förhållandevis enkelt att bygga om den lite för en extra slang så skulle jag definitivt göra det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Har precis beställt denna.

Någon som kan tipsa om fönsterkit för fönster som öppnas med handtaget nere?
https://i.imgur.com/yIcRnWU.jpg

Tog någon annans bild här i forumet men mitt fönster öppnas inte så långt. Så "normalt" fönster av den modellen.

Jag har samma fönstertyp och använder detta fönsterkit:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07C986TBQ/ref=sr_1_1?crid=LZDV...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag har samma fönstertyp och använder detta fönsterkit:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07C986TBQ/ref=sr_1_1?crid=LZDV...

Se dock till att mäta omkretsen. 300cm eller 400cm beror på fönsterstorlek. Jag har 400 och den passar perfekt till samma fönstertyp fast bredare men lägre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Se dock till att mäta omkretsen. 300cm eller 400cm beror på fönsterstorlek. Jag har 400 och den passar perfekt till samma fönstertyp fast bredare men lägre.

Ja exakt! jag tror att jag också har 400cm, och då är mitt fönster definitivt större än Nimas.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag har samma fönstertyp och använder detta fönsterkit:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07C986TBQ/ref=sr_1_1?crid=LZDV...

Jag måste fråga, både dig och andra med samma sorts lösning. Jag har ett fönster som öppnas i nederkant precis som den du svarat och har funderat på en sån där sak som du länkade till på amazon.

Är det verkligen så tätt att det inte blir ineffektivt?
Jag tycker jag har stora problem att få den där stela förbannade slangen att inte vrida sig som den vill och en sån där amazonlösning i tyg känns lite ostabil. Finns det någon slang i stl 150mm som är lite mer medgörlig och kan passa bättre än de där skitslangarna som man får med när man köper AC? Jag köpte en Andersson 2.3 (tror jag den hette) på netonnet förra året och tillbehören hade väl rätt mycket mer att önska om man uttrycker sig milt.

Satt i tankarna att köpa masonitskivor istället för att få en luftstoppande lösning men fungerar det bra så är det smidigare med en sån här sak från amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag måste fråga, både dig och andra med samma sorts lösning. Jag har ett fönster som öppnas i nederkant precis som den du svarat och har funderat på en sån där sak som du länkade till på amazon.

Är det verkligen så tätt att det inte blir ineffektivt?
Jag tycker jag har stora problem att få den där stela förbannade slangen att inte vrida sig som den vill och en sån där amazonlösning i tyg känns lite ostabil. Finns det någon slang i stl 150mm som är lite mer medgörlig och kan passa bättre än de där skitslangarna som man får med när man köper AC? Jag köpte en Andersson 2.3 (tror jag den hette) på netonnet förra året och tillbehören hade väl rätt mycket mer att önska om man uttrycker sig milt.

Satt i tankarna att köpa masonitskivor istället för att få en luftstoppande lösning men fungerar det bra så är det smidigare med en sån här sak från amazon.

Jag skaffade mitt fönsterkit bara kort innan jag moddade om min AC till tvåslangs-lösning så nu är det för min del ett ickeproblem. Helt tätt håller det ju inte, men man märkte tydligt hur hela tyget spändes inåt pga undertrycket när man startade ACn.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Hur är det med hantering av kondens på ex Woods och de populära Electroluxmodellerna? Förångas den eller måste man tömma dem stup i kvarten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Hur är det med hantering av kondens på ex Woods och de populära Electroluxmodellerna? Förångas den eller måste man tömma dem stup i kvarten?

Förångning och ut genom luftslangen ut. I princip alla AC över 4000kr har den funktionen, vissa runt den prispunkten får man kolla lite nogrannare på.
Alla woods och alla electrolux har det iaf. Kostar inte mycket extra att tillverka med den funktionen.

Kör du dem i avfuktningsläge krävs att du använder vattenslang / avloppslang som medföljer men det har jag aldrig gjort så ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag har samma fönstertyp och använder detta fönsterkit:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07C986TBQ/ref=sr_1_1?crid=LZDV...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Se dock till att mäta omkretsen. 300cm eller 400cm beror på fönsterstorlek. Jag har 400 och den passar perfekt till samma fönstertyp fast bredare men lägre.

Jag har inte flyttat in än så kan inte mäta-
Men vad tror ni om denna bilden för mått?

Handtaget är dolt av blomman.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Jag har inte flyttat in än så kan inte mäta-
Men vad tror ni om denna bilden för mått?

https://i.ibb.co/rxSHWbL/f-nster.png

Handtaget är dolt av blomman.

Inte över 400 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte över 400 iaf

nehh det tror jag inte heller. Men om man köper 400 kommer den gå att använda ifall fönster snarare är 300?
Vill bara ha den bäst passande produkten. Hur mäter man de rätta måtten ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

nehh det tror jag inte heller. Men om man köper 400 kommer den gå att använda ifall fönster snarare är 300?
Vill bara ha den bäst passande produkten. Hur mäter man de rätta måtten ?

Du mäter omkretsen på fönstret. Här var det 420 cm IIRC :/ Men hittade 500 cm på amazon som ska sättas upp snart. Återkommer om hur bra det blir 😅

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, finns det någon portabel AC med TVÅ slangar som går att beställa i eller till Sverige?

Eller är det endast EN-slangsmodeller som finns? Så att modifiering krävs.

Skulle behöva ett komplement till luftvärmepumpen, som ändå inte fungerar optimalt under sommaren på grund av planlösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur är det nu, finns det någon portabel AC med TVÅ slangar som går att beställa i eller till Sverige?

Eller är det endast EN-slangsmodeller som finns? Så att modifiering krävs.

Skulle behöva ett komplement till luftvärmepumpen, som ändå inte fungerar optimalt under sommaren på grund av planlösningen.

Finns enbart dem med en slang i Sverige, och majoriteten av Europa för den delen.
Tvåslang har jag bara sett i vissa delar av södra europa och USA/Kanada.
Anledningen enligt expert på Woods är att effektiviteten är densamma för AC med en och två slangar. Däremot blir det ett undertryck och i vissa i lägenheter med dålig ventilation osv så blir detta ett problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Yo!
Någon som har tips på en bra AC till en liten studentlägenhet på 31kvm? har fönster med handtaget där ner som sedan "delas i mitten". Har kollat på denna https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha snabbråd här nu på vilka märken som håller hög kvalitet inom portabla AC modeller. Kan sträcka mig uppåt åtta tusen.

Permalänk
Medlem

Du kommer få olika rekommendationer, men Delonghi är mitt go-to märke inom flera produktområden. Är vad jag har nu och skulle gå på igen om jag skulle köpa nytt.
Men sen är det väl Electorlux, Woods säkra kort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Delonghi och Trotec har jag personlig erfarenhet ifrån. Kan säga att en hel del styrningar är identiska mellan en Delonghi köpt år 2006 och en Trotec köpt år 2019. T.ex. så fungerade exakt samma fjärrkontroll ifrån år 2006.

Kan inte klaga på någon av dom.

Tror att alla kommer från mer eller mindre samma ställe(TCL) någonstans i Asien med en ändring utav plasten på framsidan, loggan, etiketten och manualen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vill bara tips om den starkaste AC som finns att köpa idag för lägenhet och mindre hus. Den klarar kyla 65kvm.
Har inte testat den själv men äger 18k modellen och den kyler bra i min 50kvm rum.

Woods Palermo 22K
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5730975

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill ha snabbråd här nu på vilka märken som håller hög kvalitet inom portabla AC modeller. Kan sträcka mig uppåt åtta tusen.

Du har nog svårt att hitta något som inte bygger på fabrikens modeller. Vem gör bäst plastbestick? Lägger de ner arbete är det främst på design.

Det är talande (för hela segmentet) att Electrolux bara ger 12 månaders garanti.

Permalänk
Medlem

Så. Då kom den där sabla värmen till slut. Blev till o panikmodda ac:n så jag slipper undertyck i lägenheten. Får se om det blir något skillnad med temperaturerna.

Är väl medveten att det inte är den snyggaste installationen men då jag är singel så kommer ingen annan är jag lida av detta så det är lugnt

Ska ev förlänga slangarna så jag får ut burken i vardagsrummet. Nu har jag en golvfläkt som blåser ut luften från köket till övriga lägenheten. Den har bara rullat ca 30 minuter men tycker det verkar bli lite svalare så det blir nog kalas som det är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Så. Då kom den där sabla värmen till slut. Blev till o panikmodda ac:n så jag slipper undertyck i lägenheten. Får se om det blir något skillnad med temperaturerna.

Är väl medveten att det inte är den snyggaste installationen men då jag är singel så kommer ingen annan är jag lida av detta så det är lugnt

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/PXL_20210605_160732695.jpg

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/PXL_20210605_160800029.jpg

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/3/PXL_20210605_161743529.jpg

Ska ev förlänga slangarna så jag får ut burken i vardagsrummet. Nu har jag en golvfläkt som blåser ut luften från köket till övriga lägenheten. Den har bara rullat ca 30 minuter men tycker det verkar bli lite svalare så det blir nog kalas som det är.

Planerar att göra något liknande med min. Vart har du köpt den extra slangen ifrån och hur ser det ut bakifrån enheten?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Så. Då kom den där sabla värmen till slut. Blev till o panikmodda ac:n så jag slipper undertyck i lägenheten. Får se om det blir något skillnad med temperaturerna.

Snyggt! Är plåtröret för att slippa undertryck och hur har du fäst det på maskinen bak?

Har ett tips som du annars kanske gillar och det är att om du istället öppnar vädringsfönstret bredvid och trycker dit en tjock skummadrass (billigt hos Jysk) som du sedan skär sedan ut hål för slangarna på. Bara måttanpassa madrassen för fönstret, skär ut den, skär ut hålen för slangarna, stick ut dem och tryck hela allting på plats i fönsterramen!
Ser mycket snyggare ut plus att du slipper ha stora fönstret öppet och handdukar. Det blir helt tätt i hålet för vädringsfönstret, enkelt att ta ut och stänga.

Permalänk
Medlem

Det här med att modda själv är en baggis. Jag har nu moddat min andra mindre enhet till sovrummet. En låda i kartong i valfri storlek skärs till. Sen gör man et fyrkantigt hål på ena sidan och ett runt hål på andra sidan. Sen är det bara att ta fram gaffatejpen och tejpa fast slangen på lådan och sen på acn. Jag själv har gjort en skiva som är lika stor som fönstret. Borrat hål och satt fast med gaffa.

Ni som behöver billig slang kan köpa på Biltema. Sök på ventilationsslang. Antingen den billigare mer sladdriga i vitt eller den lite dyrare styva som är aluminiumfärgad.

Och ni som undrar om det är värt att modda så säger jag bara, tveklöst ja! Och då menar jag inte lite, det är så sjukt mycket mer effektivt så det är som att ha en ny ac. Den kyler snabbare och kylan stannar kvar mycket längre tack vare att det inte blir något undertryck. Tidigare fick den lilla kylare jobba för fullt för att ens kyla det lilla sovrummet, nu kan jag öppna dörren och även kyla ner hall och kök med samma lilla maskin. Den andra som sitter i mitt kontor kyler ett till sovrum och även vardagsrummet lite. Tidigare klarade båda endast av att kyla ett rum var, och då fick dom stå och gå hela tiden.

Om man själv sätter sig in i hur det fungerar med undertryck och också tänker logiskt så förstår man att en enslangslösning är rent utav idiotiskt. Du kan ha en hur bra maskin som helst, undertrycket handikappar den i alla fall. Ju högre kapacitet desto värre blir undertrycket. Ju mer luft som flyttas, desto mer kall luft blåses ut och lika mycket varm luft sugs in utifrån.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Planerar att göra något liknande med min. Vart har du köpt den extra slangen ifrån och hur ser det ut bakifrån enheten?

Tror det var på Bauhaus eller liknande.

Visa signatur