Permalänk

DualSense till PC

Tja!

Funderade på att köpa en PS5-kontroll till PCn för att ha som kontroll tills man köper en PS5 så man har två.

Har använt mig av PS4-kontroll till PCn innan och det har mestadels fungerat men vad tror ni om att använda PS5-kontrollen till PC? Någon som har erfarenhet och testat?

Vad jag förstått så ska det fungera genom Steam oavsett och Metro Exodus har till och med uppdaterat så den har samma funktionalitet som på PS5.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Medan både Dualsense och Dualshock 4 har fått bättre PC/Windows-stöd via Steam så tycker jag fortfarande att Xbox-kontrollerna har betydligt mer universellt stöd tack vare hur pass integrerat Xinput-API:t är i Windows. Det går givetvis att lösa bättre stöd för Sony-kontrollerna via tredjepartsmjukvaror, men min personliga erfarenhet är att det inte alltid fungerar lika bra som en native-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Medan både Dualsense och Dualshock 4 har fått bättre PC/Windows-stöd via Steam så tycker jag fortfarande att Xbox-kontrollerna har betydligt mer universellt stöd tack vare hur pass integrerat Xinput-API:t är i Windows. Det går givetvis att lösa bättre stöd för Sony-kontrollerna via tredjepartsmjukvaror, men min personliga erfarenhet är att det inte alltid fungerar lika bra som en native-lösning.

Instämmer helt, ge det några år och återkom med frågan så är chansen stor att svaret blir annorlunda. Om inte Xbox fixar någon dualsense-tech också då såklart

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Till pc brukar de flesta spelen vara anpassade till xbox kontrollen och windows har bättre stöd. Visst de flesta fungerar med playstation kontrollen men det är ett huvudvärk mindre att tänka på om man kör xbox

Permalänk
Medlem

Alla "problem" med playstationkontroller löser man med DS4Windows. DS4Windows lurar datorn att handkontrollen är en xboxkontroll. Därmed handlar det bara om komfort, och eftersom jag är van med playstationkontroller röstar jag på det

Om du tycker båda är lika sköna så har ju DualSense lite extra vibratorer som tydligen ska vara bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saddl3r:

Alla "problem" med playstationkontroller löser man med DS4Windows. DS4Windows lurar datorn att handkontrollen är en xboxkontroll. Därmed handlar det bara om komfort, och eftersom jag är van med playstationkontroller röstar jag på det

Om du tycker båda är lika sköna så har ju DualSense lite extra vibratorer som tydligen ska vara bra.

Det du inte slipper med DS4Windows är att det är olika symboler på knapparna. Alla Windows-spel t.ex. kommer vilja att du trycker på A, B, X, Y, etc, och knapparna heter annorlunda på en DS.

Permalänk
Medlem

Xbox bara fungerar, inga krångel med emulator eller liknande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Tja!

Funderade på att köpa en PS5-kontroll till PCn för att ha som kontroll tills man köper en PS5 så man har två.

Har använt mig av PS4-kontroll till PCn innan och det har mestadels fungerat men vad tror ni om att använda PS5-kontrollen till PC? Någon som har erfarenhet och testat?

Vad jag förstått så ska det fungera genom Steam oavsett och Metro Exodus har till och med uppdaterat så den har samma funktionalitet som på PS5.

Om du ska skaffa en PS5 känns det mest logiskt att köpa en PS5-kontroll, så har du två sen. Kontrollen fungerar som sagt bra, men kan ju behöva ytterligare mjukvara.

Skulle man skaffa en kontroll för enbart Windows kanske Xbox-kontroll (eller annan PC-kontroll) är smidigast.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Körde Xbox 360 kontrollen under 360/PS3 generationen men efter man gick tillbaka till Playstation konsoler så är det bara Dualshock och nu Dualsense som gäller.
Dualsensen är enligt mig den överlägset bästa kontrollen som gjorts, passar helt perfekt i händerna 👌

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

För mig är det utan tvekan Xbox-kontrollern som gäller för PC. Tycker den är överlag mer bekväm och sitter skönast i händerna, men det är säkert en vanesak då jag kört med 360-, One- och nu senast Series-versionerna. Har däremot ingenting emot Dualsense när jag väl sitter och spelar på Playstation 5.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Xbox alla dagar i veckan. Haft lite problem med bluetooth (inte bara med kontrollen). Att den tappar kontakt, svår att ansluta osv men efter ha köpt en specifik adapter så funkar flera kontroller utan lagg/problem.

Med det sagt så vet jag att man inte behöver en adapter, bara att det funkar bättre

Permalänk
Medlem

Har spelat uteslutande med handkontroll (med OLED TV i signatur som bildskärm) i ca 1.5 år nu och jag kan nog aldrig gå tillbaka till tangentbord och mus igen. Det är alldeles för bekvämt med en handkontroll helt enkelt och än så länge har jag inte stött på några konstigheter när det gäller kompatibilitet. Jag har inte behövt göra någonting överhuvudtaget för att få handkontrollen att fungera, använder en Xbox One Handkontroll samt Windows Wireless Adapter v.2. Jag använder inte heller konfigurationen i Steam som vissa har rekommenderat då det har fungerat perfekt utan detta.

Kan tillägga att såväl Disco Elysium som Divinity 2 fungerar alldeles utmärkt med en handkontroll.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att Steam-controllern ska komma tillbaka..:(

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Joycons då dom är så flexibla men för mycket strul att få det att fungera bra, 360 kontrollen är plug and play röstar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Xbox alla dagar i veckan. Haft lite problem med bluetooth (inte bara med kontrollen). Att den tappar kontakt, svår att ansluta osv men efter ha köpt en specifik adapter så funkar flera kontroller utan lagg/problem.

Med det sagt så vet jag att man inte behöver en adapter, bara att det funkar bättre

Den är guld. Inte haft ett enda problem på flera år med adapter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tycker att Dualsense är överlägsen, sitter extremt bra i handen, bra bluetooth range och knappar/triggers känns överlag bättre än xbox kontrollern. Xbox stödet är dock en del bättre out of the box men går att lösa utan större bekymmer.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

DS4 patricier här. Använder mig utav DS4Windows. Finns stöd för DualSense och haptics.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har en själv, används sällan. Skulle 100% hellre köpt en Xbox series x kontroll.
Hade en xbox one kontroll innan; plug & play, allt funkar klockrent, Dualsensen strular bara, alltså du måste köra steams emulator eller DS4win, bluetoothen är också störig, ibland funkar den inte, måste stänga ner steam eller starta om osv kanske krockar med ds4win eller nått.

Hade sony släppt bra drivers till windows hade de ju varit soft, tror de släppte till linux.

kör en xbox till pc.

Skrivet av pv2b:

Det du inte slipper med DS4Windows är att det är olika symboler på knapparna. Alla Windows-spel t.ex. kommer vilja att du trycker på A, B, X, Y, etc, och knapparna heter annorlunda på en DS.

Man måste köra Ds4 emu i DS4win, då får du upp playstation knapparna i spelen som stödjer det. Alltså under emulated controller väljer man Dualshock 4 ist för Xbox.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju börja komma lite stöd för Dualsense exklusiva funktioner även i PC spel och det är ju intressant, men den saknar knappar på baksidan vilket Xbox elite kontrollern har, så jag kommer fortsätta använda Xbox elite tills det finns något liknande till Dualsense. Dom knapparna är för värdefulla för att offra för mig.

Permalänk
Snusfri

Xbox utan tvekan, DS-kontrollerna är utvecklade av någon med minuskoll när det kommer till ergonomi.
Maken till sämre handkontroll är svårare att hitta, att de sedan är gjorda för 2-åringar storleksmässigt gör inte saken bättre.

Grymt nöjd med mina Xbone kontrollers, ska köpa antingen en Elite eller Series X kontroller.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Sötast

Utan tvekan DS4/DS5

Kört DS3, DS4 samt nu DS5 till pc och har inte en gång under alla åren haft några speciella problem med dem, simply works.
Tråkigaste har väl varit att vissa spel endast har xbox knapparna ingame, men de sitter som tränat betéende sedan flera år ändå xD

SCP Toolkit för DS3 och sedan DS4Windows för DS4/DS5 fungerar alltid bra.

Permalänk
Medlem

Om jag ska spela på PC så blir det min Series X kontroll då det är smidigt som attan att kunna skifta mellan konsol och PC via ett simpelt knapptryck. Men av alla kontroller så är Dualsense min favorit, inte enbart för den är skön men även för all teknik som den innehåller.

Permalänk
Medlem

Jag hade väldiga problem med svag bluetooth med Xbox-kontroller. Köpte en 8bitdo SN30 Pro Plus Gamepad istället, och är väldigt nöjd. Bra batteritid och räckvidd på blåtanden.

En PS5-kontroller börjar dock locka lite efter att det verkar komma lite stöd för deras extra funktionalitet. Någon som vet om blåtanden är bra, eller om det varit klagomål angående detta? Jag kanske är den enda som haft det problemet med Xbox-kontrollerna?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon193054:

Xbox alla dagar i veckan. Haft lite problem med bluetooth (inte bara med kontrollen). Att den tappar kontakt, svår att ansluta osv men efter ha köpt en specifik adapter så funkar flera kontroller utan lagg/problem.

Med det sagt så vet jag att man inte behöver en adapter, bara att det funkar bättre

Instämmer helt gällandes bluetooth, och speciellt om man bor i ett område som är helt nedsolkat med trådlös trafik. Kör också med Microsofts trådlösa mottagare och det fungerar verkligen kanon sett till räckvidd och upplevd latens.

Permalänk
Medlem

Helt klart Xbox. Den nyare versionen till Xbox one med usb-c är den senaste jag haft. Tycker den är mycket skönare, mer intuitiv och håller rätt länge. Håller längre än deras föregående modeller om man använder sladd för att ladda eller ha inkopplad hela tiden sedan de började med usb-c.

De var bättre enligt mig redan innan också.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Xbox-kontrollern är gjord för människor som intuitivt vill hålla i kontrollern med sina händer.
DS4-kontrollern är gjord för människor som intuitivt vill låta kontrollern vila i händerna.

Det låter som samma sak, men det är en jätteskillnad. DualSense tycker jag har sämst ergonomi av dem alla.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Lego Master

Kör en Xbox Elite v2, och det är den bästa controller jag haft.
Men det är ju såklart en vanesak, och om syftet är att kunna ha den till en PS5 senare så är ju valet rätt klart redan där. Sen spelar jag inte på PS längre just pga deras handkontroller, men det är ju en smaksak. Jag ser inte ner på folk som gillar PS-controllers för det, to each his own.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En Duke är det enda rätta. Jag har dessvärre inte testat nyutgåvan, men de gamla är finfina. <3

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

Xbox-kontrollern. Andra kontroller i specialfall där man behöver gyro (CEMU exempelvis).

Sony måste själva börja supporta och stödja PC för att det ska bli ett standardval. Bara funkar med Xbox kontrollerna medans man med alternativen måste leta reda på mjukvara som hanterar dessa.

Räknar med att nästa generation Xbox-kontroller får haptisk feedback och gyro. Microsoft har redan gjort undersökningar om detta och börjar branschen kräva funktionaliteten så kommer en kontroller också att komma.

Det sagt förväntade jag mig ändå lite mer av Series-kontrollen. Kör själv både orginal Xbox One-kontroller, den uppdaterade med BT (min Design Labs är favoriten) samt en första generations Elite-kontroller.

Permalänk
Medlem

Kör DS4 med 8bitdo Bluetooth adapter (ska även fungera med Dualsense tror jag).
Fungerar utan någon speciell mjukvara och eftersom kontrollen är parad med stickan, så kan man flytta stickan till en annan enhet med bibehållen parning.
Fungerar riktigt bra tycker jag.