Snabbkoll: Vilket är ditt primära operativsystem?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får ju anta att en del fuskat fram fler röster. Tittar man på Valves siffror är det väl inte ens en procent.

Fuska? Man måste vara inloggad för att kunna rösta, har dessa satt upp en massa extrakonton?

Mer troligt är det så att linuxanvändare i högre grad väljer att svara, eftersom de är en liten, men oftast högljudd andel.
(Å andra sidan så har jag inte svarat...)

Och då blir ju besöksstatistik mer intressant, dock så gissar jag att den gäller för alla besökare och inte specfikt för medlemmar (eller rättare sagt de medlemmar som väljer att svara...)

Men men, ytterligare ett exempel på varför man inte skall förlita sig på dessa. Eller på omröstningar på aftonbladets hemsida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att man kan lösa det med ett enkelt tankeexperiment:

Om någon är hemma hos dig på besök och frågar "var är din dator", tar du då upp din mobiltelefon och visar den, öppnar du garderoben och säger "här är min NAS" eller går du och pekar på ditt kylskåp? Troligen inte eller hur?

Ett andra tankeexperiment är att använda uteslutningsmetoden:
Vilka apparater kan man rimligtvis köra Linux, Macos eller Windows på. Det vill säga svarsalternativen ger en väldigt tydlig hint om vad frågan gäller. Din mobiltelefon har inte Macos, ditt kylskåp kör troligen inte Windows osv.

En rubrik här innehåller cirka 150 tecken. Det går inte att i detalj beskriva exakt allt i en sådan rubrik.

Är det inte definitionen av "dator" så brukar det vara definitionen av "primär" t.ex.
Vissa kommer att vilja ha väldigt utbroderade supertydliga definitioner av dessa saker men för 99% av läsarna så är det alldeles uppenbart vad som menas och ibland är det bara inte praktiskt att erbjuda mer än så tyvärr.

En person som sitter på jobbet med en fruktburk och jobbar och sen kommer hem och hinner kanske spela några timmar kommer ju att ha fruktburksos:et som det primära

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En person som sitter på jobbet med en fruktburk och jobbar och sen kommer hem och hinner kanske spela några timmar kommer ju att ha fruktburksos:et som det primära

Ja så är det för mig till exempel. Min PC används mest till Bolibompa och liknande (av barnen) när jag är hemma dessutom, så övervikten är slående till fruktens favör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Fuska? Man måste vara inloggad för att kunna rösta, har dessa satt upp en massa extrakonton?

Mer troligt är det så att linuxanvändare i högre grad väljer att svara, eftersom de är en liten, men oftast högljudd andel.
(Å andra sidan så har jag inte svarat...)

Och då blir ju besöksstatistik mer intressant, dock så gissar jag att den gäller för alla besökare och inte specfikt för medlemmar (eller rättare sagt de medlemmar som väljer att svara...)

Men men, ytterligare ett exempel på varför man inte skall förlita sig på dessa. Eller på omröstningar på aftonbladets hemsida...

Det går att rösta utan konto, annat om man behövde konto förstås.

Knåpa ihop ett script som ansluter via nytt IP och röstar på önskat alternativ och sedan byter IP.

Permalänk
Medlem

Windows.... Pga att ingen utav de jäkla 3e parts CSGO sviterna vill utveckla något anticheat för Linux.
På mina servrar och laptop kör jag dock på någon smak av Ubuntu eller debian

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att man kan lösa det med ett enkelt tankeexperiment:

Om någon är hemma hos dig på besök och frågar "var är din dator", tar du då upp din mobiltelefon och visar den, öppnar du garderoben och säger "här är min NAS" eller går du och pekar på ditt kylskåp? Troligen inte eller hur?

Ett andra tankeexperiment är att använda uteslutningsmetoden:
Vilka apparater kan man rimligtvis köra Linux, Macos eller Windows på. Det vill säga svarsalternativen ger en väldigt tydlig hint om vad frågan gäller. Din mobiltelefon har inte Macos, ditt kylskåp kör troligen inte Windows osv.

En rubrik här innehåller cirka 150 tecken. Det går inte att i detalj beskriva exakt allt i en sådan rubrik.

Är det inte definitionen av "dator" så brukar det vara definitionen av "primär" t.ex.
Vissa kommer att vilja ha väldigt utbroderade supertydliga definitioner av dessa saker men för 99% av läsarna så är det alldeles uppenbart vad som menas och ibland är det bara inte praktiskt att erbjuda mer än så tyvärr.

Tror jag själv likasom många andra har utbytt traditionella datorer mot andra typer av datorer som exempelvis telefon och TV, för merparten av datoruppgifter.
Kan som programmere säga att jag arbetar minst lika mycket från "telefonen" än från mina traditionella datorer.

Såklart tydligt att frågan säger "vilket av dessa alternativen gillar du mest", men tror inte det var definitionen som vi kommenterade huvudsakligen. Forum är till för att byta idéer och tankar! En omröstning är väl huvudsakligen för att dra in pengar?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Llorona:

Tror jag själv likasom många andra har utbytt traditionella datorer mot andra typer av datorer som exempelvis telefon och TV, för merparten av datoruppgifter.
Kan som programmere säga att jag arbetar minst lika mycket från "telefonen" än från mina traditionella datorer.

Såklart tydligt nog att frågan säger "vilket av dessa alternativen gillar du mest", är en annan sak. Men kul med forum att byta idéer och tankar! En omröstning är väl huvudsakligen för att dra in pengar?

Att ställa frågan handlar om att skapa en del av det underlag vi behöver för att t.ex. mäta intresse för olika områden att skriva om. Så ur den vinkeln är det helt irrelevant hur mycket folk använder sina mobiltelefoner för vi har inte tänkt att bli en mobiltelefoncentrerad site. Däremot har vi funderat på om vi ska jobba något redaktionellt med Linux tex.

Frågan på slutet om det handlar om att dra in pengar förstod jag inte riktigt? Hur skulle vi tjäna pengar på det här?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får ju anta att en del fuskat fram fler röster. Tittar man på Valves siffror är det väl inte ens en procent.

Det är nog snarare att många svarat på frågan: vilket OS använder du mest. Då många med mig använder Linux hela dagarna i jobbet är det inte alls förvånande att 11% svarat så.

Hemmavid sitter jag mest med fötterna på bordet och spelar spel, men det är tyvärr inte majoriteten av min dagliga datortid.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Windows på samtliga datorer i hushållet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osgorth:

Det är nog snarare att många svarat på frågan: vilket OS använder du mest. Då många med mig använder Linux hela dagarna i jobbet är det inte alls förvånande att 11% svarat så.

Hemmavid sitter jag mest med fötterna på bordet och spelar spel, men det är tyvärr inte majoriteten av min dagliga datortid.

Att man röstar på det dator OS man använder mest är ju helt klart rimligt. Men sitter verkligen många med arbeten där en Linux distro är ett acceptabelt substitut till Windows? Office-paketet framförallt, Teams finns det konkurrenter till, Slack och Zoom.

Själv består mycket av mitt arbete av CAD och där har Linux-världen långt kvar. Annat om man är utvecklare eller liknande förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgüll:

Jag tror MacOS räknas som Unix, elelr "UNIX 03-compliant operating system certified by The Open Group". Sedan 2007.

Numera, sedan macOS 10.5 räknas det som UNIX förutom, av okänd anledning, 10.7

https://unix.stackexchange.com/questions/1489/is-mac-os-x-uni...
https://www.opengroup.org/openbrand/register/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att ställa frågan handlar om att skapa en del av det underlag vi behöver för att t.ex. mäta intresse för olika områden att skriva om. Så ur den vinkeln är det helt irrelevant hur mycket folk använder sina mobiltelefoner för vi har inte tänkt att bli en mobiltelefoncentrerad site. Däremot har vi funderat på om vi ska jobba något redaktionellt med Linux tex.

Frågan på slutet om det handlar om att dra in pengar förstod jag inte riktigt? Hur skulle vi tjäna pengar på det här?

Då kanske frågan skulle vara något åt det hållet? Kanske fråga om vilket område man vill veta mer om och ha linux som ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Linux sedan 1994, numera Manjaro både på mina 2 stationära och mina 2 laptop. Troligen ska man inte räkna annat än datorer om jag förstått rubriken rätt men ska annat räknas blir det Linux (Debian) på servrarna oxå.

Permalänk
Medlem

Windows 10 för min del. Och lär så förbli flera år. Windows 11 såg kul ut tills jag såg kravet på aktiverat TPM.

Linux är jag ointresserad av. Hipstertrams.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Numera, sedan macOS 10.5 räknas det som UNIX förutom, av okänd anledning, 10.7

https://unix.stackexchange.com/questions/1489/is-mac-os-x-uni...
https://www.opengroup.org/openbrand/register/

Det måste väl rimligen ha någon administrativ orsak; tekniskt sett kan väl inte så mycket ha ändrats mellan versionerna? Någon glömde kanske skicka in blanketten i tid?
Eller också fick de så många frågor att det var värt att gå med i programmet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det måste väl rimligen ha någon administrativ orsak

Enligt de flesta är det ett förbiseende. Man trodde att det skulle gå med automagi mens vissa tydligen vill ha bekräftad handpåläggning för varje version men det är bara rykten som jag inte längre ens kan redovisa källan till. Orkar inte googla det heller. 10.7 finns inte i listan, helt enkelt. Dessutom är det lite larvigt. Vad skulle ändrats från version till version som gör det till "inte längre UNIX"?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Då kanske frågan skulle vara något åt det hållet? Kanske fråga om vilket område man vill veta mer om och ha linux som ett alternativ?

Jo men absolut, det gjorde vi tex förra året när vi gjorde en stor läsarundersökning, alltså en privat enkät där man inte såg varandras svar.
Och sen tog vi ju in kommentarer om det i samband med fredagsfokus i mer "fritext-format" under slutet av förra året.

Men det blir ju mycket "noise" i så stora breda frågor, så då är det här ett bra komplement.

Det kanske låter dumt men ofta får man bättre svar om man inte frågar rakt på sak också. Däremot kan vi ju inte ensamt ta denna undersökningen som något slags vägledande dokument, det blir mer bara ett av underlagen.

Men ja egentligen så här i efterhand borde kanske frågan ha varit "Använder du Linux privat på din privata dator (ej mobiltelefon, server, NAS etc)?" helt enkelt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Enligt de flesta är det ett förbiseende. Man trodde att det skulle gå med automagi mens vissa tydligen vill ha bekräftad handpåläggning för varje version men det är bara rykten som jag inte längre ens kan redovisa källan till. Orkar inte googla det heller. 10.7 finns inte i listan, helt enkelt. Dessutom är det lite larvigt. Vad skulle ändrats från version till version som gör det till "inte längre UNIX"?

Skillnaden där är väl mer att vara "UNIX" jämfört att vara "UNIX®", typ.

Vad gäller att vara UNIX® så finns det ju iaf en formell lista över krav, så om de hade tagit bort något verktyg, bibliotek eller annat som krävs så hade det ju inte längre varit UNIX®.
Sannolikt är det väl dock bara just att de inte gick igenom certifieringsprocessen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Valde Windows men vette sjutton om det inte ska vara iOS egentligen.
Exkluderar vi jobbet så används ipad/iphone mer än dator.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo men absolut, det gjorde vi tex förra året när vi gjorde en stor läsarundersökning, alltså en privat enkät där man inte såg varandras svar.
Och sen tog vi ju in kommentarer om det i samband med fredagsfokus i mer "fritext-format" under slutet av förra året.

Men det blir ju mycket "noise" i så stora breda frågor, så då är det här ett bra komplement.

Det kanske låter dumt men ofta får man bättre svar om man inte frågar rakt på sak också. Däremot kan vi ju inte ensamt ta denna undersökningen som något slags vägledande dokument, det blir mer bara ett av underlagen.

Men ja egentligen så här i efterhand borde kanske frågan ha varit "Använder du Linux privat på din privata dator (ej mobiltelefon, server, NAS etc)?" helt enkelt.

Jag är inte emot frågeställningen som användes, men den matchade inte rubriken så bra. Den frågeställning du skriver nu är ju mycket mer rakt på sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men ja egentligen så här i efterhand borde kanske frågan ha varit "Använder du Linux privat på din privata dator (ej mobiltelefon, server, NAS etc)?" helt enkelt.

Och då hade en hel del av svaren blivit av karaktären, "Nej fy fan Linux är oanvändbart!", "bara idioter eller socialt utslagna använder det" och så vidare.
Båda exemplen faktiskt plockade från trådar som handlat om Linux på olika forum. Med den nuvarande frågeställningen är risken mindre men ett par något inlägg är ganska nära.

Korrigering
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att ställa frågan handlar om att skapa en del av det underlag vi behöver för att t.ex. mäta intresse för olika områden att skriva om. Så ur den vinkeln är det helt irrelevant hur mycket folk använder sina mobiltelefoner för vi har inte tänkt att bli en mobiltelefoncentrerad site. Däremot har vi funderat på om vi ska jobba något redaktionellt med Linux tex.

Frågan på slutet om det handlar om att dra in pengar förstod jag inte riktigt? Hur skulle vi tjäna pengar på det här?

Nej jag förstår. Tycker ni gör bra innehåll och allt sånt. Menade mer att intresset för kommentarer, brukar vara "medlemmar emellan" snarare än medlem - sidägare. Då är "off topic" ofta rätt intressant och inte menat att ni som ägare ska ändra något. Vi följer er för vi gillar det ni gör! Som exempelvis vill vissa gärna hävda att vi inte längre tror på det traditionella begreppet dator.

Som underlag för ert material, känns det mer aktuellt med analytics som du presenterade tidigare i tråden. En sån här fråga är alltaå då för att antingen skapa diskussioner för att få en känsla av community eller för något annat. Sista menade jag inte som en fråga, är väl generellt sätt värt mycket med sån typ av information.

För övrigt rätt stor skillnad i vad sweclockers anser vara en dator jämfört med en "Svensson". Får alltid höra "va, en gammal klumpdator!" när någon kommer på besök.

Permalänk
Medlem

Windows (sedan det inte blev några nya web drivers för OS X). Har dual boot med Arch och kör Arch och Debian på servern.

Permalänk
Medlem

Stationära kör Proxmox med GPU passthrough för både En Manjaro (Primär) och en Windows för de få spel som inte lirar direkt i Linux. Plus en massa andra VM's för olika ändamål.

Permalänk
Medlem

Aha! Ja frågan om man kör linux privat hade givit ett annorlunda svar för mig Kör dualboot här hemma(ubuntu 21.04[jag vet, jag är tråkig, och win10]), men kör mestadels windows.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Windows 10 på stationära och Zorin på min klena laptop.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Linux (Ubuntu, Arch) på hemmadatorerna, macOS på jobbdatorn. Servrarna på jobbet kör det som behövs för deras respektive last. Mestadels Windows för legacyprogram, en del Linux.

Permalänk
Medlem

- Vilket operativsystem för datorer använder du oftast?

Windows

Men... har tankar på att gå över till Linux.

Var länge sen jag körde Linux.
I helgen budade jag hem en bärbar på Tradera som jag borde få inom någon dag, som jag tänkte att jag skulle köra Linux på.
Blir jag tillräckligt bekväm med det så kan det bli en övergång på min primära dator också.

Skulle väl kunna köra Linux på någon gammal dator istället...
Men datorn jag budade hem har Core 8000 processor, USB 3 portar, osv.
Inte senaste nytt, men ändå hyfsat modernt.
Något man kan använda 'på riktigt'. Inte enbart som experiment.

Permalänk
Medlem

Windows (samt WSL) på stationära datorn och laptopen hemma. Linux på de privata servrarna och jobbdatorn.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q