"Dålig design bakom Gigabytes exploderande nätaggregat"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag håller med hela vägen på alla delar här. Helt klart.

Jag tycker att du gör verkligen för din titel Hedersmedlem. Hoppas inte att du tycker att vi har gått hårt på dig. Vi som reagerar mest beror på att vi jobbar med el/elektronik på ett och annat sätt. Du vågar erkänna att bristen i kommunikation och det är starkt gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag misstänkte att det var så. Men några garantier för att prylar ska fungera utanför sina specifikationer - det har man ju faktiskt inte.
Jag förstår din tanke.
Men mer än specifikationerna utlovas aldrig - även om grejerna är felbygda.

Så ser det ju egentligen alltid ut.

Edit:
Men!
Vi tänker antagligen olika här sedan innan - och kommer säkert göra det även efter denna tråd också ;).

Mitt Seasonic funkar utmärkt utanför specifilationerna. Det slår ifrån och sen är det bara att starta upp det direkt igen om man vill, inga problem över huvud taget. Händer ofta när ja överklockar. Ett normalt användningsområde med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

...
Det är väl snarare presentationen av hur många nätagg som dör vid test som är lite klurigare. Hälften av nätaggen dör under testning. När de körs långt utanför specifikationerna bör ju tilläggas. Alltså att undersöka att säkerhetsdelen inte beter sig rätt är ett bra test.
Att testa hur många nätagg som dör när de körs i laster de inte är byggda för - det är väl den delen som gigabyte då inte riktigt tyckt var lika rättvis. Och just där tycker jag väl att de har en poäng ändå.

Problemet är alltså att nätaggen inte ska gå att köra i laster de inte är byggda för, det är poängen med säkerhetsspärrarna. Om nu testen på något sätt pressar nätaggen över sina specifikationer, så skall säkerhetsanordningarna lösa ut. Det ska alltså inte vara möjligt att pressa PSU så pass hårt som Gigabyte påstår...

..och det leder till nästa poäng, nämligen att det verkar som att Gigabyte ljuger när dom säger att nätaggen testats i långa perioder utöver sina specifikationer. (see GN's senaste video där Steve går igenom Gigabytes svar.)

Att jämföra med ett tungt lastat släp funkar inte riktigt här, då det inte finns någon säkerhetsanordning som stoppar släpet från att rulla vid för tung last. Men här testar man alltså att PSU slår ifrån på ett säkert sätt, när det drar för mycket. Men i detta fall så har Gigabyte alltså kopplat ur nödbromsen, och beskyller Bilbesiktningen för att dom testar om nödbromsen funkar.

Bara för tydlighetens skull, Detta är ett test som, om nätagg är korrekt designat, inte ska kunna skada nätagget.
Men i detta fall så har alltså Gigabyte medvetet sålt dessa nätagg, trots att dom känt till detta länge. Deras svar på kritiken är att beskylla testarna, och fortfarande påstå att "dessa nätagg är pålitliga". (om man nu kan lita på att dom exploderar....visst, men kanske inte det dom menade.) Just den där sista grejen är att dom fortfarande tycker det är ok att sälja dessa. jösses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan handlar istället specifikt om hur man presenterar att så stor andel av nätaggen går sönder - när de körs med laster de inte var byggda för att klara.

Hur skulle det presenterats då så att sanningen kom fram utan att någon part kände sig orättvist behandlad? Här finns inget utrymme att vara mjuk, det är såpass allvarligt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Håller med dig till 100%, Superflower och Flextronics håller jag lika högt som Seasonic i kvalité, dock har ingen av dem direkt kundservice mot slutkund.

När det gäller garantier och service så är Corsair grymt bra, de har flera ggr skickat relativt dyra reservdelar utan någon extra kostnad. Hade en kompetent OEM tillverkat deras agg hade jag kunnat köpa dem med, 1600i är ju en fantastisk enhet (Flextronics).

Mvh

Håller med om Corsair! Mitt gamla AX760 blev trött efter 5-6 år. Löste sig via en supportbiljett på deras sida, fick fraktlapp, skickade in och efter 1 - 1,5 veckor hade jag ett nytt aggregat med liknande prestanda, kvalité och garanti.

Jävligt trevlig person i supporten också. Det är ju på engelska men dom sa vilket aggregat dom tänkte skicka som ersättare och frågade om jag skulle bli nöjd med det o.s.v. Jag gick ju och köpte ett annat bra Corsair-agg undertiden jag väntade så nu har jag ett över. Alltid bra att ha ett i reserv!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här ser jag att jag helt klart uttryckt mig fel. Eller inte tydligt nog. Tackar för ännu ett förtydligande ;).

Att testa att säkerhetsfunktionen fungerar är inte ett dåligt test. Det tycker inte jag heller. Och det kan ju såklart bara testas genom att köra utanför specifikationerna. Det här testet har visat på att nätagget är felbyggt - och därmed också kass. Säkerhetsspärren skyddar inte nätagget mot skada och det löser ut för sent. Det är undermåligt på flera sätt. Och på så sätt är det testet helt rätt att göra.
Bra grej!

Det är väl snarare presentationen av hur många nätagg som dör vid test som är lite klurigare. Hälften av nätaggen dör under testning. När de körs långt utanför specifikationerna bör ju tilläggas. Alltså att undersöka att säkerhetsdelen inte beter sig rätt är ett bra test.
Att testa hur många nätagg som dör när de körs i laster de inte är byggda för - det är väl den delen som gigabyte då inte riktigt tyckt var lika rättvis. Och just där tycker jag väl att de har en poäng ändå.

Jag tror en sak som behöver förtydligas är att nätaggen inte har arbetat utanför sin specifikation, deras märkeffekt är inte samma som dess spec.
Gigabyte har själv specat att OPP ligger på 120-150% av märkeffen, och alltså är alla tester upp till OPP inom spec.
Det är ju det som är det stora problemet, att nätaggen går sönder när de testas på ett sätt som de är specade för.

Vill också förtydliga att jag hoppas du inte tar detta som någon form av personligt påhopp, jag håller bara inte helt med dig, och förstår att du också tycker att det är en skitprodukt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Angående det döda grafikkortet, det var väl inte klart varför det gick sönder? Jag tolkar GN som att de inte vet varför det gick sönder, och att nätagget fortfarande funkade.

Jag har inte läst hela tråden, så någon kanske kommenterat nått om detta redan

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Angående det döda grafikkortet, det var väl inte klart varför det gick sönder? Jag tolkar GN som att de inte vet varför det gick sönder, och att nätagget fortfarande funkade.

Jag har inte läst hela tråden, så någon kanske kommenterat nått om detta redan

Datorn var byggd på enbart gigabyte delar inklusive grafikkortet, så det var väl mer för att gigabyte då inte kan skylla på andra komponenter om nätdelen dör.
Nätdelen var ju mer än kapabel sett till utlovad effekt att dra runt test systemet som enligt Gamers Nexus förbrukade ca 60% av märkeffekten så en god 40% marginal, och tar man in OCP så är det en 2-2.5x marginal XD

Så om nätdelen dödade grafikkortet eller ej spelar ju egentligen igen roll, båda produkterna var gigabyte och den ena dog av okända orsaker som dom säger men det är fortfarande gigabyte som får sköta en RMA då om det varit en slutanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Angående det döda grafikkortet, det var väl inte klart varför det gick sönder? Jag tolkar GN som att de inte vet varför det gick sönder, och att nätagget fortfarande funkade.

Jag har inte läst hela tråden, så någon kanske kommenterat nått om detta redan

Som sagt, de säger att de förvisso inte vet varför det gick sönder, men att oavsett så hamnar hundskiten på Gigabytes yttertrappa, eftersom det var Gigabytes grafikkort.

Det förekommer inlägg i tråden som nästan går på Gigabytes linje om orealistiska test o dyl, men även om så vore fallet så kvarstår det faktum att ett förfärande antal nätaggregat levererats trasiga eller gått sönder under normal användning utan GN:s inblandning. Det var ju detta och en annan persons test som fick GN att dra igång testningen av nätaggregaten. Och hålet blev successivt djupare, varpå Gigabyte tydligen självt bestämt sig för att hoppa ned i det och ta med sig en robust spade och fortsätta gräva.

Permalänk
Medlem

Är det Gigabyte själva som ligger bakom designen eller kommer den från en underleverantör?

Permalänk
Medlem

> OEM: Make shit batch of power supply, like dangerous shit batch.
> Completely unusable
> Sweating
> Hey boss, i don't think any company is gonna buy these from us. Q is next level shit.
> Seems like we have to take the loss
> sad day
> Gigabyte enters the room
> Gigabyte "Hold my beer"
> Take whole stock, slap their logo on. Their brand is already in the dirt, why not burn it down more.
> Gigabyte puts on sunglasses "Another sweet deal done"
> Profit?
> Gets promoted for selling shiet batch
> Shit batch burns
> Gigabyte "We will of course return money to the sheep"
> People trying to claim sweet moni back
> Gigabyte "nah fan, too old" grinning
> Another day in the office complete
> Business to ez

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är det Gigabyte själva som ligger bakom designen eller kommer den från en underleverantör?

Tror man kan räkna med att alla agg som inte är från företag som har egen OEM-tillverkning (t.ex. FSP eller Seasonic) åtminstone är baserade på en plattform från en OEM. Det vore troligen alldeles för dyrt och tidskrävande att utveckla en egen från grunden samt sätta den i produktion.

Beroende på volymer kan plattformen säkert delvis anpassas efter önskemål, price target m.m. Det gäller nog dock främst komponentval (kondensatorer t.ex.) gissar jag, grunddesignen av plattformen är nog "fast".

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick reklam för detta efter videon:
https://www.maximintegrated.com/en/products/power/protection-...