Vilket jobb efter utbildning - systemvetenskap

Permalänk
Medlem

Vilket jobb efter utbildning - systemvetenskap

Hej!

Läser sista året på ett systemvetenskaps-program. Har blivit erbjuden en tjänst på ett landsting, då jag har tagit examen. Tjänsten omfattar systemintegration av medicintekniska system, lite upphandling, mycket kundkontakt och eventuellt lite programmering.

Jag tycker att det låter som en väldigt rolig tjänst, men är orolig om det är "bättre" att ta ett utvecklarjobb direkt efter examen för att lära sig programmering ordentligt och få en bra "grund". Eller är det kanske en supermöjlighet jag har blivit erbjuden hos landstinget?..

Svårt för er att avgöra med så få detaljer om tjänsten, men ni kanske har någon input ändå?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad vill du åstadkomma med din utbildning? Vad är meningsfullt för dig?

Eventuell programmering låter som att du inte kommer programmera alls, är det ok för dig?

Du måste nog gå in i dig själv här och kika vad som är bäst.

Worst case så har du gått miste om lite tid du kunde lagt på hardcore programmering, kanske inte hela världen ändå, eller?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd

Tycker du det låter väldigt roligt är det väl bara att prova? Funkar det inte är det väl bara att sluta efter provanställningen och söka sig vidare.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte ett dugg insatt i just systemvetenskap, men det är en stor poäng i att det alltid är lättare att söka nytt jobb när man redan har ett jobb.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Systemintegration kan innefatta många saker, så om du inte vet vad den tilltänkta arbetsgivaren menar så kan det vara bra att gräva i det. Det kan handla om upphandling, att få systemen att fungera i verksamheten och/eller att programmera kopplingarna mellan systemen, kanske genom att använda en befintlig integrationsmotor. Det är troligt att arbetet innefattar tätt samarbete med konsulter/leverantörer. ”Mycket kundkontakt” låter verksamhetsfokuserat.

Som påpekats så är det bättre att ha ett jobb när man söker ett jobb. En gammal sanning i branschen är också att man alltid kommer stöta på folk man jobbat med i något annat jobbsammanhang, så varje interaktion är lite av en anställningsintervju. Om du ger dig fan på att bli anställd av någon av den blivande arbetsgivarens leverantörer så är det inte något omöjligt om du spelar dina kort rätt - det kan vara en väg till en mer teknisk roll om det är det du söker. Nästla dig in i implementatörernas morgonmöten och hjälp dem lösa deras problem.

Personligen skulle jag inte vilja fastna i stat/kommun/landsting någon längre tid, kulturen är synnerligen tungrodd och själsdödande om man faktiskt vill åstadkomma saker. Om du går in med attityden att det är patienterna/skattebetalarna som ska prioriteras i första hand och verksamheten i andra hand, och inte IT-avdelningen (som betalar din lön), så kanske du kan undvika att bli institutionaliserad. IT-avdelningar i offentlig sektor, speciellt icke-tekniska roller, har en tendens att bli avstjälpningsplats för dem som inte är tillräckligt flexibla eller kompetenta för att klara sig i det privata näringslivet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Mycket att tänka på..

Ska höra mig för vad exakt mina arbetsuppgifter kommer vara, vid eventuell anställning. Anledning till att jag blivit erbjuden tjänsten, är att jag har tidigare erfarenhet av den tekniska delen av medicinsk teknik.

Sista terminen på programmet kommer vara praktik, med mycket programmering. Tänker att jag får se om jag får mer blodad tand för programmeringen och söker en tjänst för just det, annars så väljer jag nog landstingstjänsten!

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig programmering ordentligt ta upp det med dem som erbjudit dig tjänsten så kanske de står för kostnaderna för att du ska få lära dig det med. Många har absolut inget emot att investera i en anställd.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //