Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem

Intressant tråd @Teagirl
Då jag jobbar deltid i matbutik och deltid med tidning, har jag mestadels jobbat hemifrån med tidningsarbetet men såklart på plats i matbutiken. Från och med nästa vecka kommer jag dock successivt att börja jobba mer på plats med tidningsarbetet.

Visst har det varit skönt att slippa ta mig till kontoret, samt att jag har kunnat jobba mer flexibelt. Men vad jag har saknat i ca 1,5 år, är kontakten med kollegorna.

Skrivet av AplAy:

Arbetat hemifrån sedan 2017 så blir ingen större skillnad för min del.

Däremot är jag nyfiken på i vilken utsträckning utelivet återgår till det "normala" igen.

Den frågan har jag också ställt mig, men gissar att utelivet återgår stegvis till ett nytt normalläge, beroende på hur pandemin utvecklas.

Skrivet av Quenya:

I egenskap av läkare med anställning på det lokala sjukhuset hoppas jag innerligt att mitt jobb INTE påverkas de närmsta månaderna av att restriktionerna hävs imorgon.

Jag håller alla tummar på att ditt jobb INTE påverkas av att restriktionerna hävs. Dock hoppas jag att Folkhälsomyndigheten och Regeringen har gjort en korrekt bedömning av smittoläget så att vården inte ska bli ansträngd igen.

Skrivet av ODDNAME:

Det varar inte länge, tror inte gemene man klarar att hantera friheten igen. Snart är det restriktioner igen, sanna mina ord!!!

Visst finns det de som inte klarar av att hantera friheten igen. Men dock tror jag inte att risken för återinförandet av restriktioner är lika stor nu som den var under förra hösten, med tanke på den höga vaccinationsviljan och vaccinationstakten i Sverige denna sommar/höst. Men risken är så klart inte obefintlig, för självklart kan det i värsta fall bli ett återfall.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Minst en dag i veckan på kontoret men avdelningschefen bestämmer behovet i övrigt. Eftersom jag är avdelningschef är behovet 1 dag i veckan :).

Permalänk
Medlem

Fram till sista oktober är det fortsatt OK med arbete hemifrån, från 1 november ska vi vara på plats minst två dagar i veckan. Undantag kan göras och jag hoppas få ett sådant. Trivs mycket bättre med att arbeta hemifrån.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Wow vad många som verkar trivas med att jobba hemifrån enligt tråden.
Själv utvecklar jag social fobi (i vissa aspekter) på bara några år när jag gör det, och bekvämligheten med hemmet blir allt mer normaliserad för att så småningom bli lika ansträngande som kontorsnärvaron. Dessutom mår jag bra av att träffa dessa extremt produktiva och vänliga medarbetare som en kontrast mot ghettot jag bor i där råttor tagit över (i dubbel bemärkelse), och där miljön är smutsig och mentaliteten kall/dystopisk.

F.nv. kan jag inte jobba mycket hemifrån då endast ca 15% av min arbetstid går till mitt IT ansvar i verksamheten. Jag tror dock det är tur att jag närvarar, för jag kan se missnöjet växa på golvet på dom avdelningarna där chefer och annat kontorsfolk jobbat hemifrån eller frånvarat av andra skäl. Pga detta så förlorade vi en av våra absolut bästa medarbetare 1 år in i coronan. 2 till är ev på väg ut i rent missnöje som till stor del grundar sig i avskärmningen som pandemin orsakat.

Detta är ganska katastrofalt då vi på riktigt har spjutspetskompetens, och verksamheten annars lockar toppskiktet av sveriges akademiska elit, är marknadsledande i prototyp-tillverkning för bl.a rymdindustrin (samt annat "häftigt" som jag ej får specifiera), och det känns ganska ruggigt att denna annars så oerhört trevliga arbetsplats ska drabbas av denna smäll mot arbetsmoralen och den goda andan.

Av dessa anledningar (och flera till) hoppas jag på att återigen få se en högre anläggningsnärvaro av de anställda oavsett position på företaget, eller kringliggande verksamheter.
Det ser tyvärr dock ut som att fjärrarbete kommer fortsätta för en stor andel, under en överskådlig framtid.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som drifttekniker nätverk, virtuella miljöer + en del admin & kan göra det mesta remote. Vi har infört en ny policy "efter" corona där vi har som regel att man får jobba hemma 2 dagar i veckan, och vara minst 3 dagar på kontoret. Endast applicerbar på de tjänster & avdelningar som kan jobba hemifrån givetvis.

Vi hade en del personalundersökningar ang. hemma jobb osv innan policyn sattes. Tror man räknar med att arbetsplatsen blir mer attraktiv osv, & därför ger oss denna möjlighet.

Passar mig ypperligt!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

En dag varannan vecka. Hatar att jobba hemifrån men chefen tror att man får mer utrymme för funderingar, lösningar och kreativitet - hon har ju den högsta lönen så hon borde väl veta.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Jobbar till sjöss så det kommer inte att ändras så mycket för min del så det här med att jobba på distans som blev så populärt är förenat med allt för stora bekymmer då fartyg behöver ha en viss mängd vatten under kölen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk

Vi ska tillbaka till kontoret. Jobb hemma ska beviljas av chef.

Permalänk
Skrivet av pickadulverman:

Fem dagar i svetsbåset och två dagar hemma.

Oj, är du aldrig ledig ;)?

Permalänk
Medlem

Från helt hemifrån till helt tillbaka på kontoret. Resonemanget är 'säkerhet', vilket jag hade köpt rakt av om det inte vore för att det gick utmärkt (med viss fördröjning) att jobba hemifrån under pandemin. Får halvt panik över att behöva ha folk runt mig när jag jobbar igen. Visst, man kommer väl snart in i det igen, men produktiviteten lär gå ner igen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så blir det lte 50/50 lite beroende på vad man har för project/möten.

Fytusan va jag älskar att jobba hemma. Fixa disk och tvätt och handla sparar så mycket tid. Så hoppas de blir mer hemarbete nu (har alltid varit lite -"Jassa jobba hemma? DÅ blir et inte mycket gjort"-tankesättet men de har ju helt klart ändrats nu.
Visst har bara 25min till jobb men nice med mysbyxor

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

De flesta kör fortfarande 100% hemma hos oss, men "hybrid" som gäller från Nov/Dec. Lite statiskt hos oss, Mån/Fre möjlighet att jobba hemifrån och alla ska vara Tis-Tor på kontoret.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Avstängd

Jag är "gammal". Runt 50 år och står inte ut med att jobba på distans.

Har jobbat på som vanligt på plats under hela pesten och har inte lyckats bli smittad. Jag verkar inte vara kompatibel med denna smitta alls då både kunder och medarbetare på jobbet varit sjuka och jag själv har testats negativt hela tiden.
Har dock minskat på mängden tungkyssande hos kunder så det kan ju bero på det
Jag har haft respekt för smittan, men har inte låtit den styra mitt liv mer än att jag inte kunnat semestra som jag vill.

Nu vill jag fan ut i Europa och idka semester som innan.

Permalänk
Medlem

Går till jobbet som vanligt precis som under hela pandemin. Min avdelning har inte kunnat jobba hemma, inte för att jag velat göra det om jag kunnat.

Har som hobby att sitta och spela hemma då tid finns, då vill jag inte sitta på samma plats när jag jobbar också, miljöombytet och den sociala biten är viktigt för mig, jag vill vara på jobbet när jag jobbar helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Wow vad många som verkar trivas med att jobba hemifrån enligt tråden.
Själv utvecklar jag social fobi (i vissa aspekter) på bara några år när jag gör det, och bekvämligheten med hemmet blir allt mer normaliserad för att så småningom bli lika ansträngande som kontorsnärvaron. Dessutom mår jag bra av att träffa dessa extremt produktiva och vänliga medarbetare som en kontrast mot ghettot jag bor i där råttor tagit över (i dubbel bemärkelse), och där miljön är smutsig och mentaliteten kall/dystopisk

Tror inte du vet vad social fobi innebär. Social fobi innebär just starkt obehag i samband med sociala interaktioner. Har man riktigt svår social fobi kan man knappt ta sig ut för att träffa andra människor överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Är jag den enda i hela världen som har ett jobb där jag kan jobba hemma (it) men jag VILL vara på kontoret?

Har i princip vart själva många dagar på kontoret under pandemin men behöver miljöombytet

Ne jag hade gärna varit på kontoret ibland. Men med en resväg fram och tillbaka på 3h är det ett oerhört slöseri med tid, energi och dåligt mot miljön. Hade jag haft en restid på under 30 så visst, då hade det inte varit så farligt.

Permalänk
Medlem

Fortsatt hemarbete för min del. Jag bytte jobb för ett år sedan och ett utav mina krav var att alltid kunna jobba hemifrån då jag verkligen stormtrivs.

Jag tycker om att åka in då och då för att träffa mina kollegor eller för större evenemang, och vi har en så bra relation och hittar på saker då och då efter arbetstid.

Det är upp till respektive avdelning att bestämma om det fungerar med hemmajobb eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det sista du nämner, med att i övrigt trivas bra, är en sån sak som gör det svårt att lämna mitt jobb. Finns en del faktorer som gör den svår att lämna, även om jag borde då jag haft samma jobb för länge. Och för att jag vill göra något annat.

10 mil, snackar vi 20 tur och retur/veckopendling så förstår jag verkligen. På tok för långt, kostar mycket dyrbar tid där. Och har du attraktiv kompetens så borde möjligheterna för nytt jobb vara hyffsade.

Vi snackar 10 mil enkel, så 20 tur och retur. Eller det är ca 9 mil enkel, kom jag på, men vi snackar ändå 18 mil om dagen. Visserligen kan jag jobba på tåget fram och tillbaka men det tar ändå en väldig energi att pendla och det går åt mycket tid. Så som sagt har det gjort vardagslivet väldigt lyxigt genom att jobba hemma. Har kunnat hjälpa till med hämtningar och lämningar på förskola på ett helt annat sätt än när jag pendlar. Veckopendlar inte, utan åker varje dag.
Är utvecklare, så jobb finns det ju gott om, men bor i en småstad så gäller ju i så fall att hitta ett jobb där man kan jobba på distans. Här i staden finns inte så mycket.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Tror inte du vet vad social fobi innebär. Social fobi innebär just starkt obehag i samband med sociala interaktioner. Har man riktigt svår social fobi kan man knappt ta sig ut för att träffa andra människor överhuvudtaget.

Det finns vissa diagnoser som gör att man tar in allting bokstavligt och inte riktigt förstår vardaglig dialog, testa att läsa inlägget på ett icke dömande sätt och försök även att läsa mellan raderna - då kanske du kommer förstå lättare. Ett tips i all välmening.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teagirl:

Jo, det verkar generellt som att det inte tänker göras så mycket åt öppna kontorslandskapen vilket känns sisådär. Har inte hört några fördelar med dem heller ändå envisas arbetsgivare med dem. Hoppas du kan välja dag då det är mindre folk på plats.

Fördelen är väl främst att arbetsgivaren klarar sig med mindre area och på så sätt sparar pengar. I övrigt tror jag det är främst nackdelar som du säger.

Permalänk
Medlem

Har inte jobbat på nått annat sätt under pandemin än hur det var innan.

I skolans värld blir ju ingen smittad...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att göra som innan, dvs åka in till kontoret 0-2 halvdagar i veckan beroende vad jag kände för just den veckan. Men nu har man tagit tillfället i akt och gjort om hela kontoret så vi har inga egna platser längre vilket ju gör att jag kommer vara där mindre tid än tidigare. Kanske fortfarande blir någon dag i veckan för att äta lunch med kollegorna samt ha något möte eller så, men det kommer bli färre timmar på kontoret totalt. Lite trist då det ju gör att man inte vill vara på kontoret, vad är meningen att ens ha det ifall man inte sitter med de kollegorna man ändå jobbar med?

Däremot så har vi ingen ändring i våra rekommendationer ännu så det kommer dröja innan jag börjar gå tillbaka ändå, de enda som är på kontoret nu är de som har något att göra som kräver att de är på plats eller de få som vill och “bokat” in det så att det inte blir för trångt på kontoret.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ingen större skillnad, förutom att det äntligen har kommit igång med att träffa lite mer långväga kollegor och fler kundbesök inplanerat, framförallt lite mer spontana sådana möten. Det började hända redan efter semestrarna i år. Kontoret eller inte är helt fritt och för egen del brukar det bli 2-4 förmiddagar per vecka på kontoret. Samma som pre-covid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det finns vissa diagnoser som gör att man tar in allting bokstavligt och inte riktigt förstår vardaglig dialog, testa att läsa inlägget på ett icke dömande sätt och försök även att läsa mellan raderna - då kanske du kommer förstå lättare. Ett tips i all välmening.

Eller så använder man inte ord och begrepp som man inte vet vad de betyder. Ett tips i all välmening.

Permalänk
Medlem

Tycker det både har varit skönt och tråkigt att jobba hemma. Själv bor jag ju inte långt ifrån jobbet, vi talar om typ 2.5 km / 5 min med bil men förstår dem som spenderar säg 30 - 60 min eller något sånt varje dag, då tycker jag själv att det hade nog varit en överväldigande fördel med hemmajobb.

Fördelar:
- Kan sitta i mjukisbyxorna hela dan
- Informationsflödet och ansvaret för jobbet blir mer decentraliserad man blir tvungen nu att kommunicera mellan hela teamet istället för att ibland övervägde att ta upp diskussion med personer lokalt vilket leder till att de som jobbar på andra punkter gick misste om vissa (dock mera icke väsentliga saker). Tycker för rättvisans skull för dem som jobbar vid andra punkter är detta en bra förändring.
- Kan välja lite själv när jag tar kaffe och matpauserna
- Snabbt "hemma" => kliver ut ur arbetsrummet
- Mera tid att reflektera över saker och ting, alltså t.ex. ärenden som borde funderas på/utvecklingsidéer. Detta mest pga. man blir inte "dragen i ärmen" stup i kvarten. Är lite filosoferare av naturen så reflekterar även på samfällsfrågor och nyheter och dyl. när det inte är rusning.

Nackdelar (för mig då)
- Min sociala kompetens tar stryk. Redan förut har jag alltid varit lite sån som har svårt med smalltalk och hantera sociala kontakter och så även om jag är sån som gärna skulle vilja utvecklas på den punkten och jag har gjort enorm framsteg anser jag både själv och t.ex. chefen från dag ett.
- Min arbetsmoral har svårt med detdär med pauser, är man på plats på kontoret är ju pauserna alltid inbyggda vid viss tid och man bara lämnar det man håller på med och gör som de andra. Jobbar jag hemma så pauserna oftar dröjjer eller t.o.m. helt uteblir då nån kund ringer just då och behöver hjälp osv. Detta plus att arbetsredskapet ligger såpass nära vid behov gör att man t.o.m. jobbar utöver det som förväntas av en och vi får ju bara ta ut övertid i extra ledighet (som åtminstone för mig dröjjer vanligtvis och extra timmarna blir lite högre än vad de borde vara, försöker mestadels ta ut dem som förlängd helgdagsledighet, sport/sommar, påsk/julledighet osv).
- Pga. förra punkten så detta leder ju i sin tur att jag blir lite psykiskt tröttare än jag har varit när jag jobbat på kontor pga. där lämnar man jobbet när man går hem, redskapen blir kvar på jobbet osv. Med hemmajobb blir frestelsen att "göra det lilla extra" som kan verka vara liten grej nån minut extra här och där blir i längden ganska mycket extra timmar i slutändan.
- Jag har väldigt bra arbetskamrater och chef så jag är nog lyckligt lottad på den punkten, man känns mera som vänner i verkligheten än bara arbetskamrater (känns konstigt för jag har aldrig upplevt nån annanstans jag praktiserat på osv före jag fick nuvarande jobb att jag hör "hemma hit" medans i nuvarande jobb är det liksom om man har känt varandra sen förut, mentaliteten är på såpass liknande nivå). Speciellt matpauserna då vi brukar åka till nån lunchrestaurang där man erbjuder bäst meny för dagen och snackar mest bara skit och privata saker har lite varit en höjdpunkt på dagen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Hoppas du lyckas med din fight, och att du har många med dig. Tror det kommer bli konkurrensnackdelar för företag som inte är flexibla med hemarbete om det är flertalet andra som har det så

Just vårt kontor är lite speciellt. Vi har platsbrist så alla får inte plats om man skulle vara på kontoret. Så gissningsvis kan vi jobba hemma lite längre. Finns inget krav för vårt kontor ännu iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kommer jobba hemifrån så länge det är godkänt av företaget, bästa som finns med det här. Mina arbetsuppgifter görs inte på något vis bättre på plats med en massa spring runtom. För min del rent arbetsmässigt har det här viruset varit den största förbättringen som införts.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Bildexpert

Då jag jobbar i arkiv med film och med digitalisering har jag aldrig kunnat jobba hemifrån. Mao har pandemin inte inneburit någon skillnad i var jag jobbat.

Permalänk
Medlem

100procent, 5dagar i veckan som tidigare av året o endel av förra. Bara takterna som rasat pga kretsbristen så det är lugnare på jobbet. (Svetsar diffar till 4wd till flera bilmärken)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag är programmerare och på mitt jobb ska vi jobba två dagar i veckan på kontoret. Resten hemma och vilken tur det är eftersom hemarbete får familjelivet att fungera mycket bättre.
Firman har bytt kontor till mindre. Arbetsplatserna är inte längre personliga, utan man tar en arbetsplats den dagen man är inne på kontoret. Lite flummigt men vi testar