Miljömärkt bränsle - bryr du dig?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Skatteintäkterna lär skopas in, oberoende om det är från fossila drivmedel eller elektricitet.

det också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Intressant att stå där vid pumpen och tänka...Ja Ethanol kanske jag ska ha i min dieselbil lol. Många bensinare klarar inte ens ethanol så det är helt värdelös information.
Sen för svensken är det priset som spelar mer roll och vad för nytt påhitt politikerna vill att man ska köra 5 av bilens 20+ åriga livslängd innan de också ska bestraffas.
Själv tror jag elbilen kommer få milskatt innan jag bytt min bensinare och då kommer priserna vara uppe i samma nivå som bensinaren ändå.
Det är den bränsletyp som klarat sig bäst de senaste decennierna av galenskap så tror fortfarande på den som färdmedel. Speciellt om man köper inom 5 år.
Vad det kommer för elbilar runt 2030 är en bra fråga men vi är fortfarande WAYYY off för att vi ska kunna föryngra vår fordonsflotta med elbilar.
Gamla bensinare är hetare än någonsin pga att inga köps nya. Tror vi kommer ha tvådelat samhälle på fordon fram till iallfall 2030, de som äger en bensin/diesel 2020 eller yngre, och de som kör elbil via leasing.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja håller med här troligen lär vi säkert få se en dubbling av elpriset när elbilar blir tillräckligt vanligt en fråga om tillgång och efterfrågan.

och troligen lär skatt gå upp på elbilar när de om 5-10-15 år inser att batterierna inte var så miljövänliga som de trodde och de börjar bli uttjänta på bilarna och behöver bytas och det gamla på något vis återvinnas och inte bara hamna på en soptipp...

Skatten lär inte gå upp av miljöskäl direkt, stålarna måste ju in liksom. Fordonsskatten lär ju öka, räkningen jag fick häromdagen vae på 360kr. Men den höjs normalt sätt inte på gamla bilar. Troligtvis kommer det att introduceras någon form av kilometer skatt. Men i nuläget rullar det ca 80 000 elbilar gentemot ca 5 miljoner fossila, så det kommer ta ett tag.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Skatten lär inte gå upp av miljöskäl direkt, stålarna måste ju in liksom. Fordonsskatten lär ju öka, räkningen jag fick häromdagen vae på 360kr. Men den höjs normalt sätt inte på gamla bilar. Troligtvis kommer det att introduceras någon form av kilometer skatt. Men i nuläget rullar det ca 80 000 elbilar gentemot ca 5 miljoner fossila, så det kommer ta ett tag.

de lär nog kunna hitta på någon ursäkt att lägga på miljöskatt pga utebliven miljöskatt från fosilt bränsle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag tror inte att miljöinformationen i sig kommer att göra någon större skillnad. Men en om det får ens några personer att tanka etanol istället för bensin eller HVO100 istället för fosil disel så är det bättre än inget och det krävs jobb på alla fronter för att nå de satta klimatmålen.

Skrivet av mrqaffe:

Jag uteslutande cyklar eller åker kollektivt sedan några år

Men är det en elcykel? Jag hade gärna bytt till en elcykel som har lägre utsläpp än vad jag har idag. Men då stöldrisken för elcyklar är så mycket högre så går det i dagsläget bort. Det får bli senare när kostnaden och därmed stöldrisken för elcyklar går ner eller när jag får tillgång till cykelrum under dagen.

Skrivet av PatrikNystrom:

Fortfarande orimliga priser på större bilar. Behöver en 7-sits för att barnen ska kunna få med sig kompisar. Finns inget vettigt alternativ inom 200-300k på begagnatmarknaden.

Dacia Jogger skall komma som gashybrid och elhybrid. Inga priser finns ännu, men borde troligtvis gå under 300k.
Dacia Logan E85 finns under 30k.
Så även i lägre prisklasser finns det alternativ med mindre miljöpåverkan än fosil bensin och diesel. Sen om du anser dessa som "vettiga alternativ" eller inte på grund av andra prioriteringar än miljöpåverkan är inget jag vet någonting om.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Men är det en elcykel? Jag hade gärna bytt till en elcykel som har lägre utsläpp än vad jag har idag. Men då stöldrisken för elcyklar är så mycket högre så går det i dagsläget bort. Det får bli senare när kostnaden och därmed stöldrisken för elcyklar går ner eller när jag får tillgång till cykelrum under dagen.

Jag har flera cyklar varav en är el men även med den trampar jag mestadels utan motorhjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mrqaffe:

Jag har flera cyklar varav en är el men även med den trampar jag mestadels utan motorhjälp.

Det är ju alldeles utmärkt! Då använder du ett av transportmedlen med allra lägst utsläpp! Föredömligt!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag tror inte att miljöinformationen i sig kommer att göra någon större skillnad. Men en om det får ens några personer att tanka etanol istället för bensin eller HVO100 istället för fosil disel så är det bättre än inget och det krävs jobb på alla fronter för att nå de satta klimatmålen.

Men är det en elcykel? Jag hade gärna bytt till en elcykel som har lägre utsläpp än vad jag har idag. Men då stöldrisken för elcyklar är så mycket högre så går det i dagsläget bort. Det får bli senare när kostnaden och därmed stöldrisken för elcyklar går ner eller när jag får tillgång till cykelrum under dagen.
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/12/how-green-is-cycling-graph-6767542.jpg?webp=true&quality=45&resize=1065%2C709

Dacia Jogger skall komma som gashybrid och elhybrid. Inga priser finns ännu, men borde troligtvis gå under 300k.

Och hur kommer man fram till dessa siffror om man inte är säljare av mer prylar som man vill ha skattesubventioner till? Om det går ut på att folk andas och gör av med mer energi/mat så borde väl gymkedjor, personliga tränare osv beläggas med särskilt hög koldioxidskatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag tror inte att miljöinformationen i sig kommer att göra någon större skillnad. Men en om det får ens några personer att tanka etanol istället för bensin eller HVO100 istället för fosil disel så är det bättre än inget och det krävs jobb på alla fronter för att nå de satta klimatmålen.

Men är det en elcykel? Jag hade gärna bytt till en elcykel som har lägre utsläpp än vad jag har idag. Men då stöldrisken för elcyklar är så mycket högre så går det i dagsläget bort. Det får bli senare när kostnaden och därmed stöldrisken för elcyklar går ner eller när jag får tillgång till cykelrum under dagen.
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/12/how-green-is-cycling-graph-6767542.jpg?webp=true&quality=45&resize=1065%2C709

Dacia Jogger skall komma som gashybrid och elhybrid. Inga priser finns ännu, men borde troligtvis gå under 300k.
Dacia Logan E85 finns under 30k.
Så även i lägre prisklasser finns det alternativ med mindre miljöpåverkan än fosil bensin och diesel. Sen om du anser dessa som "vettiga alternativ" eller inte på grund av andra prioriteringar än miljöpåverkan är inget jag vet någonting om.

Hur kan en elcykel ha lägre utsläpp än en vanlig cykel?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ztenlund:

Och hur kommer man fram till dessa siffror om man inte är säljare av mer prylar som man vill ha skattesubventioner till?

Genom en livscykelanalys och utsläppsberäkning såklart.
Jag har redan länkat till artikeln där författaren gjort diagrammet. Artikeln i sin tur länkar till en livscykelanalys och beskriver också utsläppen från en cyklist.
Några skattesubventioner i form av en elcykelpremie finns inte längre på elcyklar i Sverige.

Skrivet av ztenlund:

Om det går ut på att folk andas och gör av med mer energi/mat så borde väl gymkedjor, personliga tränare osv beläggas med särskilt hög koldioxidskatt...

Träning resulterar absolut i koldioxidutsläpp. Viss träning är nödvändig för att leva ett hälsosamt liv, men utöver det så finns träning som resulterar i koldioxidutsläpp som egentligen inte behövs. Personligen väljer jag att ha ett högre koldioxidutsläpp än nödvändigt från muskelarbete som överskrider daglig motion för ett hälsosamt liv, men jag tror att vi alla släpper ut mer koldioxid än nödvändigt inom något område.
Vad som skall beläggas med skatter är upp till våra politiker. Politik är något TS bett oss hålla oss borta ifrån i just den här tråden.

Skrivet av egon2003:

Hur kan en elcykel ha lägre utsläpp än en vanlig cykel?

Då en elmotor har högre effektivitet (>50%) än mänskliga muskler (<25%) och elenergin i europas elnät har mindre utsläpp än en genomsnittlig kost per energienhet.
Men det är klart att man skulle kunna göra en analys utan utsläppen från människan, med ett annat resultat. Då får man ju istället lägga över de koldioxidutsläppen på träning eller kost. Det finns goda argument för varför man skulle kunna vara intresserad av att räkna så också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ja, så lite RME-diesel som möjligt då det är katastrofalt uselt bränsle och HVO är alldeles för dyrt särskilt med den ökade förbrukningen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Hur kan diesel ha högre skatter än bensin om miljöpåverkan är lägre än bensin?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ronz:

Hur kan diesel ha högre skatter än bensin om miljöpåverkan är lägre än bensin?

Miljöpåverkan (som du nämner) är inte nödvändigtvis lägre för att klimatpåverkan (som illustreras på miljöinformationen) är det. Dieselbilar, speciellt de utan partikelfilter, släpper ut partiklar som påverkar närmiljön på många sätt, även om klimatpåverkan är relativt låg i jämförelse med bensin.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Önskar att jag hade råd att bry mig om bensinen jag tankar är miljömärkt eller inte men tyvärr har jag inte råd med det.

Jag räknar med att all straffskatt jag betalar per liter så förväntar jag mig att regeringen lägger en stor del av den summan på att nolla ut min miljöpåverkan eftersom det är på grund av miljön jag betalar denna hutlösa summan per liter.

Hade gärna skaffat en elbil om dom dels va billigare, att man kunde få samma schyssta ränta på billån för elbilar som studielån och man är garanterad att dom inte tänker hitta på något korkat för att täcka upp förlusterna på minskad försäljning av bensin och diesel på minst 10 år.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Ja. Kör laddhybrid sedan några år tillbaka och nästa bil blir troligen hel-el.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte nämnvärt, eller rättare sagt jag bryr mig absolut inte tillräckligt mycket för att riktigt gilla känslan av att jag personligen skall behöva betala extra för att "rädda världen"?

Om miljömupparna verkligen ville få ner utsläppen och minska användningen av fossila bränslen så borde de väl istället subventionera skiten ur de förnybara alternativen så att de blev billigare för användaren att köpa än konventionella bränslen??

Som det är nu så får ju de med klimatångest själva bekosta kostnadsökningen det innebär att tanka "förnybart"...

Men ingen är väl så naiv att de inte förstår hur detta fungerar egentligen?

På mitt arbete förbrukas det i runda slängar 10.000l diesel /dygnet. Ett "större" kommunalägt företag som är ängsligt PK... Kostnader skall alltid sparas in på överallt, men att över en natt öka bränslekostnaden med 8-900.000:-/mån var inga problem, det ser ju hur fint som helst ut när säljarna kan slänga runt "miljöskryt" när det försöker sälja in nån tjänst.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Inaktiv

Jag är för decentraliserande av resandet... blir ju kaos med så dyr drivmedel. Får hoppas att det blir 30 kr/liter så att vägarna blir tomma. Nä.. skämt åsido. Man får vara glad att man inte bor ute i vishan och MÅSTE åka med bilen 3-4mil per dag. Pengarna ska in... oavsett anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hoppas att inom 1-2 månader inte behöver titta på bensin/diesel priset mer utan bara behöva kolla vad elpriset är istället.

Vilket sakta men säkert stiger uppåt även det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vilket sakta men säkert stiger uppåt även det.

Tur att man bundit elavtalet i 3 år till och har solpaneler så jag gör en del el själv.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro