Alternativ till Ubiquiti för hemmiljö

Permalänk
Medlem

@Exeo, beror på vad du har för krav.

Jag skaffade en Mikrotik hEX RB750Gr3 för att jag önskade lite mer fart och kraft, det är bara dual-core cpu men fixar ändå mer än 2Gbit på 1518 byte paket som är det vanligaste och runt 1Gbit på 512 byte paket. Det är mer än tillräckligt för hemanvändare, så prylarna orkar med utan problem.

Samma sak gäller lite dyrare gaming routers med olika cpus, många är numera quad core cpus liknande det som finns i vanliga smartphones så dom orkar skyffla datatrafik utan problem så din uppkoppling blir inte begränsad av att din router / brandvägg är slö. Däremot är det en annan sak om man ska köra med VPN eller IPsec kryptering. Jag tycker iofs att det är enklare att bara köra med mjukvara på sitt operativsystem för VPN för då kan man aktivera och avaktivera när man vill. Enklare att styra. Det går ju att välja paket och styra som man vill med avancerade regler men det är nog inte många i praktiken som använder det som hemanvändare. Dom dyrare prylarna har med kapacitet och krut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Exeo, beror på vad du har för krav.

Jag skaffade en Mikrotik hEX RB750Gr3 för att jag önskade lite mer fart och kraft, det är bara dual-core cpu men fixar ändå mer än 2Gbit på 1518 byte paket som är det vanligaste och runt 1Gbit på 512 byte paket. Det är mer än tillräckligt för hemanvändare, så prylarna orkar med utan problem.

Samma sak gäller lite dyrare gaming routers med olika cpus, många är numera quad core cpus liknande det som finns i vanliga smartphones så dom orkar skyffla datatrafik utan problem så din uppkoppling blir inte begränsad av att din router / brandvägg är slö. Däremot är det en annan sak om man ska köra med VPN eller IPsec kryptering. Jag tycker iofs att det är enklare att bara köra med mjukvara på sitt operativsystem för VPN för då kan man aktivera och avaktivera när man vill. Enklare att styra. Det går ju att välja paket och styra som man vill med avancerade regler men det är nog inte många i praktiken som använder det som hemanvändare. Dom dyrare prylarna har med kapacitet och krut.

Aha, ja något VPN eller IPsec kryptering använder jag mig inte av, så med andra ord så kan jag välja vad som för mitt användande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Hej,

Jag har också tittat på Mikrotik men jag blir inte klok på vad det är för skillnader på deras saker. CCR, CRS, CSS, routerboard. På vissa står det att man kan välja om man vill ha det som en router eller switch men det gör inte det på alla.

Jag hittade denna sida på Youtube som förklarar en del om MikroTik: https://www.youtube.com/channel/UCEeA59SxtiW_iCg0O09VNrg

Denna video förklarar vad deras förkortningar står för: https://youtu.be/ZFHWKUI-Syo?t=168

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

UniFi har haft mycket problem angående brandvägg sista tiden. Känner många som håller på att sälja deras UDM Pro.

Har du mer info / länkar till läsning om detta?

Det tråkiga med att bryta bort routern är att man förlorar single point of config, det är i stort sett den enda anledningen till att jag kör Unifi, sjukt smidigt att t ex kunna confa upp VLAN på ett ställe också propagerar det överallt.

Men håller med om att UDM Pro inte direkt är bra. Fan, det går ju inte ens att på ett enkelt sätt titta på brandväggsloggningen, den är så värdelös att man inte (iaf inte sist jag meckade med det) ser vilken regel det är som slår (!). Helt sinnessjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har du mer info / länkar till läsning om detta?

Det tråkiga med att bryta bort routern är att man förlorar single point of config, det är i stort sett den enda anledningen till att jag kör Unifi, sjukt smidigt att t ex kunna confa upp VLAN på ett ställe också propagerar det överallt.

Men håller med om att UDM Pro inte direkt är bra. Fan, det går ju inte ens att på ett enkelt sätt titta på brandväggsloggningen, den är så värdelös att man inte (iaf inte sist jag meckade med det) ser vilken regel det är som slår (!). Helt sinnessjukt.

Jag håller med, idén med Unifi är ju klockren, men det är synd att dom inte verkar satsa på sina brandväggar, och det vore trevligt om de hade någon brandvägg med lite mer kraft så man kan köra VPN och likande med hyffsad prestanda.

Permalänk
Medlem

Nu är det ett tag sedan jag tittade på just det här, körde förr i tiden Pfsense som router, men gick bort från det för att köra på Ubiquiti Unifi på hela nätverket, men är allt för ofta att min wifi UAP-AC-PRO strular och har gjort det från tid till annan, mera frekvent på senare tid känns det som.

I dag hadde jag definitivt tittat på MikroTik, men vem vet hur bra deras AP är.

Strulet i dag får mig att tänka tillbaka till tiden när i princip alla konsument router's(all in one) strulade på något sätt, var det inte wifi så var det genom eth, den gång köpte jag Apple's all in one lösningar, som faktiskt i 2 generationer bara fungerade, något som var otroligt ovanligt på den tiden, har fortfarande svårt att lita på konsument all in one lösningar.

[edit] Kan tillägga att strulet jag har med min AP är att den då och då går inn i Adopting, och vill inte ut av det innan jag drar strömmen. Testat alla lösninger som jag har sett, allt från ny/gammal fw, till fast ip, och även Override inform host with controller hostname/IP.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Jag hittade denna sida på Youtube som förklarar en del om MikroTik: https://www.youtube.com/channel/UCEeA59SxtiW_iCg0O09VNrg

Denna video förklarar vad deras förkortningar står för: https://youtu.be/ZFHWKUI-Syo?t=168

Tackar som bara den, sökt innan på Mikrotik på youtube men fick för det mesta endast upp någon indisk/indonesiska kanal. Men slog slag på det hela och beställde mig en RB3011UiAS-RM 10-port Gigabit Router. Så ska bli roligt att leka med något nytt

Permalänk
Medlem

@BasseBaba, det ska finnas något liknande på Mikrotik men jag vet inte vad det heter. Regler för brandväggen i Mikrotik är ju det jag tycker är mest krångligt. Inte så mycket själva reglerna i sig utan att det är svårt och få en överblick och hålla koll på vad alla regler gör, i vilken ordning saker sker etc. Och gör man saker fel kan det vara svårt hitta vart felet är eller att få saker att fungera som det ska. Men det kanske bara är jag som drabbas av detta bekymmer när man ska pilla med brandväggen.

Det kunde varit bättre utformat i GUIn och själva layouten, separerat av färger och annat. Lite som man brukar göra i stora excel dokument med massa olika kolumner och poster. Nu kanske man kan fixa detta själv eller ? Jag vet inte i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Nu är det ett tag sedan jag tittade på just det här, körde förr i tiden Pfsense som router, men gick bort från det för att köra på Ubiquiti Unifi på hela nätverket, men är allt för ofta att min wifi UAP-AC-PRO strular och har gjort det från tid till annan, mera frekvent på senare tid känns det som.

I dag hadde jag definitivt tittat på MikroTik, men vem vet hur bra deras AP är.

Strulet i dag får mig att tänka tillbaka till tiden när i princip alla konsument router's(all in one) strulade på något sätt, var det inte wifi så var det genom eth, den gång köpte jag Apple's all in one lösningar, som faktiskt i 2 generationer bara fungerade, något som var otroligt ovanligt på den tiden, har fortfarande svårt att lita på konsument all in one lösningar.

[edit] Kan tillägga att strulet jag har med min AP är att den då och då går inn i Adopting, och vill inte ut av det innan jag drar strömmen. Testat alla lösninger som jag har sett, allt från ny/gammal fw, till fast ip, och även Override inform host with controller hostname/IP.

Det där med att AP:n fastnar i adopting har jag inte varit med om sedan jag slutade köra unificontrollern under Windows, numera kör jag den under Linux och då har den aldrig krånglat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Hej!

Jag ska köpa nätverksutrustning till mitt hus.
Hade först tänkt mig något i den här stilen:

Inköpslista

Jag får ut ca 970Mbit/s från min uppkoppling.
Ju mer jag tänker på det så känns det dumt att bygga en miljö runt just USGn som känns ganska utdaterad.

Vad skulle vara ett bra likvärdigt alternativ från en annan tillverkare?

Har ett 10” rackskåp med 8 patchade uttag så minst 12 portars switch så att jag kan ha lite servrar och annat i skåpet. Därför är också 19” grejer inte ett alternativ.

Utveckla gärna om det är något mer än bara surf du behöver.
VPN?
VLAN?
annat sånt?
Hur snabbt internet ska du köra?
Behöver du flera AP eller klarar du dig på en?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Mikrotik om man är intresserad av att lära sig routeros och har intresse av nätverk.
Det jobbiga med mikrotik är att man måste ha koll på hur de är uppbygda internt hårdvarumässigt för att sätta upp VLAN/bryggor på rätt sätt med HW acceleration. Lätt att göra fel.

Själv kör jag Ubiquiti UDM PRO/AC-PRO ap's som router och mikrotik switchar.
Om jag skulle bygga nytt idag skulle jag nog kollat på nya CCR2004(10Gbpbs/max 3.5Gbpbs enkel ström) eller RB5009(1 Gbpbs) som router och kört med ubiquiti ap's med unifi controller i en docker container på nån host.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har du mer info / länkar till läsning om detta?

Det tråkiga med att bryta bort routern är att man förlorar single point of config, det är i stort sett den enda anledningen till att jag kör Unifi, sjukt smidigt att t ex kunna confa upp VLAN på ett ställe också propagerar det överallt.

Men håller med om att UDM Pro inte direkt är bra. Fan, det går ju inte ens att på ett enkelt sätt titta på brandväggsloggningen, den är så värdelös att man inte (iaf inte sist jag meckade med det) ser vilken regel det är som slår (!). Helt sinnessjukt.

Finns massor med exempel på reddit i t.ex. Homelab eller Ubiquitis sida (De flesta byter p.g.a. strul efter en ny firmware update). En till sak som många tycker ej om är att de har fixad reklam i UDM Pro. Och att de har blivid hackade för några månader sen hjälper inte hellre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Jag skulle säga Mikrotik om man är intresserad av att lära sig routeros och har intresse av nätverk.
Det jobbiga med mikrotik är att man måste ha koll på hur de är uppbygda internt hårdvarumässigt för att sätta upp VLAN/bryggor på rätt sätt med HW acceleration. Lätt att göra fel.

Själv kör jag Ubiquiti UDM PRO/AC-PRO ap's som router och mikrotik switchar.
Om jag skulle bygga nytt idag skulle jag nog kollat på nya CCR2004(10Gbpbs/max 3.5Gbpbs enkel ström) eller RB5009(1 Gbpbs) som router och kört med ubiquiti ap's med unifi controller i en docker container på nån host.

Jag kör också Mikrotik just på grund av mångsidigheten, och att du kan köpa hårdvara efter prestandabehov. Jag är dock tveksam till att idag köpa RB5009. Den kör endast ROS V7, och även om jag inte testat själv, så rapporteras det fortfarande om att det inte är färdigoptimerat. RB4011 med betydligt sämre processor får ju t ex samma throughput i många tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ja det är och rekommendera, finns massa på tuben om Mikrotik och WinBox.

Det som är mest drygt med Unifi är att man är tvungen att ha en controller eller konfig på en maskin för att få det att funka, skulle din maskin rasa eller behövas installeras om så var det kört (vet ej hur det är nu dock).

Mikrotik kan man köra både SwitchOS och RouterOS hur man vill, att uppdatera firmware gör man on-the-fly utan att reboota. Gjorde det nyss på mina hemma utan att tappa uptime.

Plus är att man får så jäkla mkt mer för pengarna jämfört med Unifi.

Det blev en hEX RB750GR3 och en cAP (Som troligen dyker upp i Januari). Första intrycket är att det blir en hel del att ta till sig. Sjuukt mycket saker i en sån liten låda . Nu blir det till att laborera och lära sig.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Det blev en hEX RB750GR3 och en cAP (Som troligen dyker upp i Januari). Första intrycket är att det blir en hel del att ta till sig. Sjuukt mycket saker i en sån liten låda . Nu blir det till att laborera och lära sig.

Trevligt! Mycket kompetent router, massa att lära sig och massa att leka med i RouterOS. <3

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking