Permalänk
Medlem

problem med min asus rt-ax82u

Hej,
Har en Asus router som heter RT-AX822U.
Problemet är kommer inte åt routers hemsida har funkat innan.
Kan komma ut på nätet får ip adress av den också.
Trodde var min vpn via cyberghost men var inte den heller.
Provade stänga av norton 360 samma där hjälpte inte heller.
Har provat annan dator via trådlöst samma sak.
Men kör nu netgear xr700 den funkar det perfekt inga problem.
Andra datorn körde trådlöst var det Windows 10 den jag skriver ifrån är Windows 11 prvat ifrån en Fedora 35 samma sak på alla system då.
Kan det vara brandväggen i routern(asus) som blockera från Vivaldi, firefox, microsoft edge får upp att connections is refused för mig.
Vad skall man göra resetta den kanske göra om den?

Permalänk

Hur ansluter du till din router?
Många routrar har en inställning som gör att du inte kan ansluta till routerns hemsida om du är ansluten via wifi. Du måste då koppla ihop routern och datorn via nätverkskabel.

Alternativ är att du försöker ansluta till fel Ip-adress. Dubbelkolla vad routern har för ip och försök igen

Permalänk
Medlem

Jag kör via kabel till den funkat innan det så skumt men sökte lite på mitt problem via https://www.snbforums.com
Hittade en text från ett tråd där:
Anyone get a solid fix for this issue, I have the same with my rt-ac66u_b1.
Settings have been updated. Web page will now refresh.
Changes have been made to the IP address or port number. You will now be disconnected from etc etc...

Identical. Just refuses to connect, but only on my desktop. Can access from laptop. It's like the router is trashing something on my desktop. When I restore my desktop from an image before I bought this router, it works until I make a change on the router, like adding a mac address to mac filter list. have done everything already. Nothing works. Only my desktop, not my laptop it connects fine. Yes, reset modem to factory, tried the unplug for minutes.

Only things I changed on the router from factory is admin password, add encryption, turn on mac filter for 2.4 and 5.0, add mac addys, and ddns. Thats it. I never had this problem with my 66u i still have. Only way i can get my desktop to connect is to restore from image again.. Will not work with IE, Chrome or Firefox, same results... no malware, or viruses.. Laptop and desktop on wireless. Internet works perfect on desktop.
again, my laptop connects just fine to the router... no issues.

After clearing all cache I get...

This site can’t be reached
10.0.0.1 refused to connect.

Try:

Checking the connection
Checking the proxy and the firewall
ERR_CONNECTION_REFUSED

det jag får upp när försöker nå asus router sida då.
Är denna tråd jag hittade:
https://www.snbforums.com/threads/solved-enabled-wan-access-l...

Permalänk
Medlem

Problemet i tråden du citerar är att den användaren mixtrat med brandväggen och låst ut sig själv. Börja med en fabriksåterställning för att utesluta det.

Om det inte hjälper så får du berätta om vilket protokoll (http eller https) du använder och vilken IP-adress du ansluter till.

Lite grundläggande felsökning från Windows är att köra kommandot nslookup för att se vilket IP ett FQDN (typ router.lan) slår upp till. Om det ger olika resultat på olika datorer (en fungerande och en ofungerande) så är det en ledtråd till vad som går fel. Notera att webbläsaren kan ge ett helt annat resultat än nslookup om den kör DNS över https eller har någon form av adblocker aktiverad. Det bör gå att kolla i developer mode, men jag skriver detta från en telefon, så jag tänker inte berätta hur man gör.

Nästa steg är att installera telnet-klienten i Windows och köra ”telnet IP port”. Detta bör fungera på alla datorer, såvida inte en utgående brandväggsregel på datorn hindrar det. Porten är 80 för http och 443 för https. När telnet får kontakt visar det ett helt svart fönster, annars får du ett felmeddelande.

Redogör exakt för vad du gjort på respektive dator och vilket resultat/felmeddelande du fått. Använd code-taggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Problemet i tråden du citerar är att den användaren mixtrat med brandväggen och låst ut sig själv. Börja med en fabriksåterställning för att utesluta det.

Om det inte hjälper så får du berätta om vilket protokoll (http eller https) du använder och vilken IP-adress du ansluter till.

Lite grundläggande felsökning från Windows är att köra kommandot nslookup för att se vilket IP ett FQDN (typ router.lan) slår upp till. Om det ger olika resultat på olika datorer (en fungerande och en ofungerande) så är det en ledtråd till vad som går fel. Notera att webbläsaren kan ge ett helt annat resultat än nslookup om den kör DNS över https eller har någon form av adblocker aktiverad. Det bör gå att kolla i developer mode, men jag skriver detta från en telefon, så jag tänker inte berätta hur man gör.

Nästa steg är att installera telnet-klienten i Windows och köra ”telnet IP port”. Detta bör fungera på alla datorer, såvida inte en utgående brandväggsregel på datorn hindrar det. Porten är 80 för http och 443 för https. När telnet får kontakt visar det ett helt svart fönster, annars får du ett felmeddelande.

Redogör exakt för vad du gjort på respektive dator och vilket resultat/felmeddelande du fått. Använd code-taggar.

Kommer börja med återställa den för se om det hjälper då.
Just kör jag via annan router där inga problem , där kommer åt router via webläsare.
Något har låst sig i andra routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Problemet i tråden du citerar är att den användaren mixtrat med brandväggen och låst ut sig själv. Börja med en fabriksåterställning för att utesluta det.

Om det inte hjälper så får du berätta om vilket protokoll (http eller https) du använder och vilken IP-adress du ansluter till.

Lite grundläggande felsökning från Windows är att köra kommandot nslookup för att se vilket IP ett FQDN (typ router.lan) slår upp till. Om det ger olika resultat på olika datorer (en fungerande och en ofungerande) så är det en ledtråd till vad som går fel. Notera att webbläsaren kan ge ett helt annat resultat än nslookup om den kör DNS över https eller har någon form av adblocker aktiverad. Det bör gå att kolla i developer mode, men jag skriver detta från en telefon, så jag tänker inte berätta hur man gör.

Nästa steg är att installera telnet-klienten i Windows och köra ”telnet IP port”. Detta bör fungera på alla datorer, såvida inte en utgående brandväggsregel på datorn hindrar det. Porten är 80 för http och 443 för https. När telnet får kontakt visar det ett helt svart fönster, annars får du ett felmeddelande.

Redogör exakt för vad du gjort på respektive dator och vilket resultat/felmeddelande du fått. Använd code-taggar.

Hej,
Har löst det gjorde så stängde av den en minut startade den igen sen funkar det igen på mina datorer och mobilen.
Vet inte vad som hänt säkert något låsning på något sätt kunde komma ut på näte och får en ip-adress från routern.
Det är löst nu