35000 för detta låter ok? Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

35000 för detta låter ok? Rätta mig om jag har fel.

Inet-byggd Taurus Gaming Elite RTX 3080 Ti - 5900X ( Nypris, köpt i Augusti: 37999:- )

Chassi: Taurus Gaming Elite (Härdad glaspanel)

CPU: AMD Ryzen 9 5900X

Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3080Ti 12GB TUF GAMING OC

Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING

Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX

SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Kylning: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT

Windows 10 Home

Och:
Skärm: Acer 28" Nitro XV282KKV 4K 144Hz HDR 400. ( Nypris, köpt September: 8990:- )

Mus: Logitech G PRO Wireless ( Nypris, köpt i Augusti: 1089:- )
Tangentbord: Logitech G PRO Gaming Keyboard ( Nypris, köpt i Augusti: 1190:- )

Totalt nypris: 49268:-

3 månader senare: 35000:-
Åsikter om priset?

Permalänk
Medlem

Nu är det väl så att det egentligen bara är du som kan avgöra om det är värt det

Med det sagt, som tumregel skulle jag definitivt räkna av momsen på en begagnad vara och sedan ett prisavdrag för garanti etc.

Sett till det är 35k rätt rimligt sett till inköpspriset får jag lov att tillstå. Möjligtvis någon lite extra prutmån ^^

Sen får man ju ställa det i paritet till vad som precis står runt hörnet att släppas. Nej, inte det eviga "väntandet" utan t ex om något "större" precis är väg att komma inom en snar framtid. T ex DDR5 bla bla bla bla... dvs jag är inte så insatt i det själv

Inköpspris i sig är ju rätt meningslöst, bör snarare jämföras med liknande prestanda av det "nya" som finns på marknaden. Skulle t ex värdera en 12600k högre än en 10700k, kanske rent av även 11700k

Nu har jag svamlat färdigt för idag, lycka till med ditt sökande/köp och hoppas du blir nöjd

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu är det väl så att det egentligen bara är du som kan avgöra om det är värt det

Med det sagt, som tumregel skulle jag definitivt räkna av momsen på en begagnad vara och sedan ett prisavdrag för garanti etc.

Sett till det är 35k rätt rimligt sett till inköpspriset får jag lov att tillstå. Möjligtvis någon lite extra prutmån ^^

Sen får man ju ställa det i paritet till vad som precis står runt hörnet att släppas. Nej, inte det eviga "väntandet" utan t ex om något "större" precis är väg att komma inom en snar framtid. T ex DDR5 bla bla bla bla... dvs jag är inte så insatt i det själv

Inköpspris i sig är ju rätt meningslöst, bör snarare jämföras med liknande prestanda av det "nya" som finns på marknaden. Skulle t ex värdera en 12600k högre än en 10700k, kanske rent av även 11700k

Nu har jag svamlat färdigt för idag, lycka till med ditt sökande/köp och hoppas du blir nöjd

Klokt svar! Tack!
Kollade just med Inet och garantin på 3 år (minus 3 månader) följer med över till mig, så blir lite svårt att pruta på det. Min största fundering kring köpet är att gå från Intel som jag kört med sedan jag tidigt 2000 lovade mig själv, "aldrig mer" AMD, men saker har ju skett sedan dess. Har igentligen ingen pejling på deras grejor idag men antar de är helt ok. Sitter idag med en 8700k/gtx1080ti sedan 3-4 år som då kostade runt samma pengar att bygga, ink. skärm etc (vilken sonen kommer få ärva). Misstänker att steget till denna cpu/gpu är ganska stort prestandamässigt jämfört med det jag har nu. Inser att "större saker runt hörnet" kan sänka beg.priset betydligt på äldre generationer, men har noll koll på vad som är på gång, så inte helt enkelt att veta/sätta värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Klokt svar! Tack!
Kollade just med Inet och garantin på 3 år (minus 3 månader) följer med över till mig, så blir lite svårt att pruta på det. Min största fundering kring köpet är att gå från Intel som jag kört med sedan jag tidigt 2000 lovade mig själv, "aldrig mer" AMD, men saker har ju skett sedan dess. Har igentligen ingen pejling på deras grejor idag men antar de är helt ok. Sitter idag med en 8700k/gtx1080ti sedan 3-4 år som då kostade runt samma pengar att bygga, ink. skärm etc (vilken sonen kommer få ärva). Misstänker att steget till denna cpu/gpu är ganska stort prestandamässigt jämfört med det jag har nu. Inser att "större saker runt hörnet" kan sänka beg.priset betydligt på äldre generationer, men har noll koll på vad som är på gång, så inte helt enkelt att veta/sätta värde.

Så är det, vi färgas av våra erfarenheter och jag har liknande som dig gällande Amd

Men om det är primärt spelande du är ute efter skulle jag nog kika på nya 12600k som verkar riktigt bra, se vart ett nybygge på det hamnar med allt det andra Samt DDR5 med allt vad det medför. Funkar ju att låta t ex Inet bygga ihop det så man man slipper den biten om man nu inte prompt gillar att bygga eget. Då kan man ju även bestämma vilken skärm man vill ha, HDR 400 är inte tillräckligt för att kunna avnjuta HDR direkt, tror gränsen går vid HDR 600 som minimum. Om nu HDR är något man vill nyttja/ser fram emot

Har själv alldeles för dålig koll gällande det nya som kommit. Gällande Amd släpper de väl nytt redan i januari/februari har jag för mig, om jag är helt ute och cyklar finns det nog andra som kan rätta mig

Skulle nog annars säga att det är väl det där 3080ti som lär ge mest prestandaökning

Prova dra igång en tråd med hjälp kring ett bygge på nya 12000-serien med ett 3080ti och se vart det hamnar prismässigt. Problemet är väl att man kanske får jaga grafikkortet via andra aktörer, har ingen koll på hur lagerstatus ser ut för dem i nuläget.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal