Lära sig programmering på egen hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tveksamt. Programmering är som att lära sig språk. Barn och unga lär sig ett nytt språk utan att anstränga sig. Vuxna lär sig aldrig till perfektion utan kommer alltid att ha en brytning, göra fel och ha ett bristande ordförråd. Naturligtvis gäller det programmering också.

Jobba med det kan man säkert, men jag tvivlar starkt på att man kan göra bra lösningar självständigt.

Det finns tusentals studenter som varje år börjar på data- och ITprogram på universitet och högskolor runtom i Sverige. Många av dem har aldrig skrivit en enda rad kod innan. Det behöver verkligen inte betyda att de flesta av dem vara blir halvdan på att koda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danneee:

Jag skulle säga att det helt står och faller på om man tycker att det är roligt att programmera eller ej (precis som med allt annat). Oavsett ålder.
<klipp>

Jag tror det handlar mest om fallenhet. Har man fallenhet för det så blir det kul. Har man inte fallenhet så får man samma förhållande till kodning som en fisk har till en cykel. Hur kul tycker en fisk det är att cykla?

Mötte en konstnär som som slog ut med armarna och sa "jag bara målar, jag bara målar som jag känner för!". Man kunde riktigt se hur hon skvätte färg hejvilt på tavlan.

Funderar på göra samma när jag kodar. Koda som jag bara känner för, typ slänga ut lite kodskvättar lite hipp som happ på skärmen, sedan slå ut med armarna och säga "jag bara kodar, jag bara kodar som jag känner för!".

Alla är vi olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tror det handlar mest om fallenhet. Har man fallenhet för det så blir det kul. Har man inte fallenhet så får man samma förhållande till kodning som en fisk har till en cykel. Hur kul tycker en fisk det är att cykla?

Mötte en konstnär som som slog ut med armarna och sa "jag bara målar, jag bara målar som jag känner för!". Man kunde riktigt se hur hon skvätte färg hejvilt på tavlan.

Funderar på göra samma när jag kodar. Koda som jag bara känner för, typ slänga ut lite kodskvättar lite hipp som happ på skärmen, sedan slå ut med armarna och säga "jag bara kodar, jag bara kodar som jag känner för!".

Alla är vi olika.

Håller inte alls med om att man skulle behöva anlag för att tycka att något är roligt och därigenom utföra det såpass mycket att man kan bli bra på det. Visst kan vissa saker underlätta men det finns inga förutbestämda krav som gör att det är kört om man inte uppfyller dom.
Programmering specifikt kan vem som helst lära sig och bli helt okej på.

Edit: kan tillägga att användandet av ordet fallenhet snabbt avslöjar om man vet vad man pratar om eller sitter och tycker:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tror det handlar mest om fallenhet. Har man fallenhet för det så blir det kul. Har man inte fallenhet så får man samma förhållande till kodning som en fisk har till en cykel. Hur kul tycker en fisk det är att cykla?

Mötte en konstnär som som slog ut med armarna och sa "jag bara målar, jag bara målar som jag känner för!". Man kunde riktigt se hur hon skvätte färg hejvilt på tavlan.

Funderar på göra samma när jag kodar. Koda som jag bara känner för, typ slänga ut lite kodskvättar lite hipp som happ på skärmen, sedan slå ut med armarna och säga "jag bara kodar, jag bara kodar som jag känner för!".

Alla är vi olika.

Skrivet av danneee:

Håller inte alls med om att man skulle behöva anlag för att tycka att något är roligt och därigenom utföra det såpass mycket att man kan bli bra på det. Visst kan vissa saker underlätta men det finns inga förutbestämda krav som gör att det är kört om man inte uppfyller dom.
Programmering specifikt kan vem som helst lära sig och bli helt okej på.

Jag håller med bägge två. Jag tror att man lär sig snabbare och har större motivation om man har fallenhet för det och genom det känner större glädje i att koda. Men jag tror absolut inte att fallenhet är något som är nödvändigt för att gilla att koda.

Men det viktiga är att man kan tycka att det är kul! Tycker man inte att det är roligt att koda så kommer man sannolikt inte att skriva någon bra kod, även om det garanterat finns undantag.
Detta är något som jag tycker man kan applicera på de flesta yrken som finns. Man gör ett bättre arbete om det är roligt att arbeta!

Sen vill jag i allra största grad opponera mig emot vad @cyklonen säger om att man måste börja tidigt för att bli bra på att programmera. Det är ett fullständigt grundlöst påstående!
Jag kan absolut hålla med om att det till stor del kan vara lättare om man lär sig tidigt i livet. Men att man bara skulle kunna bli en halvdan utvecklare om man börjat efter gymnasiet stämmer bara inte.
Jag skulle vilja påstå att det är många olika kvalitéer och färdigheter som kan göra en till en bra utvecklare. Det är bara en liten del som handlar om själva programmeringsspråket i sig. Större är att förstå och kunna bryta ner problem och lösa dem på rätt sätt. Och det är saker som man till stor del kan göra och tidigare ha lärt sig utan att ha programmerat.

Till @hokko vill jag säga att jag uppmuntrar dig att göra som du tänker och lägga tid på att sätta dig in i programmering på egan hand! Jag gjorde så själv och läste på egen hand i nästen ett halvår innan jag började plugga. Detta gav mig mycket och gjorde att jag redan i förväg hade nästan 50% av kunskaperna som jag sedan fick gå igenom på min utbildning på Yrkeshögskolan.

Det som är viktigare än språket i sig skulle jag säga är hur lätt det är att hitta information om språket, och framför allt då kanske tutorials för nybörjare och dokumentation om språket.

Det finns mycket bra gratis information på Youtube, där har jag lärt mig det mesta jag kan. Utöver det handlar det bara om att öva, öva och öva ännu mer!

Har du tid och möjlighet till det så kanske du kan börja läsa programmering 1 på komvux på kvartsfart. Då får du lite grunder och en bra struktur på lärandet. Sedan kan du fundera på vad som kan bli nästa steg.

Själv tog jag steget när jag var 36 år gammal och började plugga. Jag har nu arbetat sedan i sommras som utvecklare och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde detta valet. Klarar man av att göra det utan att plugga. Det beror på motivation och beslutsamhet. Du kan absolut lära dig samma saker, men det kommer att kräva med arbete, och det kan vara svårare att komma in på arbetsmarknaden om man inte har en examen, MEN om man är aktiv och har en bra portfolio att visa upp med projekt man gjort så kan man garanterat komma in i branschen!

Det viktiga är att börja, och att se målet långt där framme. Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Housepainter:

Jag håller med bägge två. Jag tror att man lär sig snabbare och har större motivation om man har fallenhet för det och genom det känner större glädje i att koda. Men jag tror absolut inte att fallenhet är något som är nödvändigt för att gilla att koda.

Men det viktiga är att man kan tycka att det är kul! Tycker man inte att det är roligt att koda så kommer man sannolikt inte att skriva någon bra kod, även om det garanterat finns undantag.
Detta är något som jag tycker man kan applicera på de flesta yrken som finns. Man gör ett bättre arbete om det är roligt att arbeta!
<klipp>

Kärleken till kodning är inte alltid besvarad. En kollega, efter att ha pillat ihop en Basic-snutt på typ 50 rader kod, var sedan sysselsatt på heltid med att avlusa härvan. Hur länge han än höll på så förblev härvan en buggig härva. Han tyckte det var jättespännande med kodning men han kunde bara inte producera kod. Han var helt blind för struktur och logik. Inte dum, han kunde vara slug, bara blind. Sedan har vi killen som ser att slänga ihop ett snyggt litet hack på 10 000 rader kod som ett trevligt sätt att tillbringa en helg ...

Produktiviteten sprider något fantastiskt på programmerare. Helt extremt i förhållande till i princip all annan mänsklig verksamhet. Visst kan man med flit och svett tillägna sig en grundläggande funktionalitet men vi skiljer oss så mycket i hur vi tänker och hur vi strukturerar vår verksamhet och det avspeglar sig i hur duktiga vi är som kodare. Jag säger inte att man alltid måste vara något av extremfallen, de flesta ligger någonstans mittemellan, men det här med rå fallenhet spelar stor roll. Vilket man skall vara medveten om innan man satsar på yrket. Vilket många som har satsat på yrket fortfarande inte förstår. En blindhet där med. Man förstår inte vad man inte förstår.

Det som ligger närmast är troligen musikalitet, möjligen bollsinne. Visst kan man träna upp förmågan men vissa har det bara så lätt för sig. Det bara ramlar på, det är roligt och man blir bra utan särskilt mycket ansträngning.

Om det här med inlärning som funktion av ålder, mitt tips är boken Hjärnrevolutionen av Johan Norberg. Revolutionen ligger i att hjärnan är så plastisk och dynamisk, att man kan träna upp den ungefär som vilken muskel som helst, även högt upp i åldrarna. Man trodde förr att man hade som bäst inlärningsförmåga i unga år men så behöver det inte alls vara och ofta är det inte heller så.

Så mitt råd blir att fokusera mer på fallenhet än på ålder.

Sedan kan man iofs hålla på med systemutveckling i många olika former utan att koda särskilt mycket. Just kodning är rätt speciellt. Det finns plats för många olika begåvningstyper i den stora feta glada IT-svängen.

Permalänk
Avstängd

Programmeringsspråk är inte riktigt som människospråk.

Ja, barn under kritiskt åldersspann suger åt sig modersmålsspråket som en svamp suger åt sig vätska. Sedan brukar majoriteten av barn finna sig i samma situation som människor boendes utomlands: de är uppe i språket mer eller mindre dygnet runt vilket är bästa sättet att lära sig ett människospråk även om barn under viss kritiskt åldersspann kommer att ha fördel (verkar vara evolutionärt att suga åt sig ett människospråk i tidig ålder).

Programmeringsspråk är ju också mer begränsat. Skriver du inte så att kompilatorn förstår så får du smisk på fingrarna av kompilatorn. Människospråk kan förstås trots att du använder språket grammatiskt inkorrekt. Lycka till med att kompilera kod med felaktig syntax!

Vill du förbättra dina inlärningsförmågor (inte nödvändigtvis motivationen bakom inlärningen dock) så rekommenderas du att löpa minst 3 gånger i veckan i minst 30 minuter vid varje löpning i en hastighet på 10 km/h eller snabbare. Av någon outgrundlig anledning är tämligen fysisk aktivitet hälsosamt för människohjärnan!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

@hokko I alla trådar som denna föreslår jag codewars.com. Du får små uppgifter att lösa och en svit med tester som verifierar att din lösning är korrekt. När du väl klarat uppgiften och passerat alla testerna får du se hur andra har löst samma uppgift. När du har din lösning färsk i huvudet kan du jämföra med andras lösningar som röstats upp som "Best Practice" och "Clever". Man lär sig ganska mycket och får ofta insikter i stil med "Jaha, kan man göra så där, det var ju mycket enklare än det jag gjorde" eller "Aha, fanns det en funktion i standardbiblioteket som gör just det här jag spenderade 30 rader kod på. Den skall jag lägga på minnet".