Smarta enheter utan internetaccess

Permalänk
Medlem

Smarta enheter utan internetaccess

Hej!
Jag har sökt runt lite kring det här ämnet och hittar en och annan video men de flesta trådar i olika forum verkar inte ha belyst frågan så tydligt.

I smarta hemmen finns lite av en vattendelare och jag ser inte att man måste bara ha den ena eller den andra lösningen. Zigbee eller wifi.
Antagligen är det bäst att ha en kombination av båda.

Jag är lite nyfiken om home assistant kan styra wifienheter även om enheten saknar kontakt med sin tillverkares server eller om jag inte har appen vid setup. Antagligen skiljer det sig mellan olika tillverkare alternativt dödsdömt?
Jag har redan drabbats av att smarta enheters servrar stängs ned och vips blir enheten skrot.

Många trådar som dyker upp vid googlande lyfter upp zigbee som svar snarare än att säga att wifienheter inte man kopplas till home assistant utan kontakt med tillverkarens servrar.
Det hade känts bättre att köra alla enheter via home assistant, blockera all access för enheterna att nå internet och låta det vara så.

Färre saker som kan krångla senare för färre saker kommer förändras. Setup and forget

Naturligtvis går det ju att ta zigbeetåget så är det klart med den frågan. Men jag har hittat några billiga wifiprylar så jag tänkte att frågan ändå är värd att belysa.

Permalänk
Medlem

Är ju lite det som är poängen med HA eller andra alternativ där du själv har servern.
Svaret är dock som du säger, beror på tillverkaren.

Precis som du säger så blir det jobbigt att behöva köpa X antal system från olika tillverkare för att de inte fungerar tillsammas (för att inte prata om säkerhetsproblematiken när flera olika företag har "access" till ditt nätverk.

Tillverkarna vill ju gärna sälja extra tjänster eller låsa in dig i deras ekosystem.
Så tipset är att köpa enheter som stödjs av din kontroller (Home assistant i ditt fall), då spelar de ingen roll om tillverkaren lägger ner.
Klart tillverkaren skulle kunna tvinga fram något som gör att enheten inte fungerar om den inte kommer åt internet, men är sällan de fungerar så (om den stödjer HA).

Jag tittar lite på smarta hem saker med, men kommer undvika de som går över internet.
Har inget behov att prata med servrar utanför mitt nätverk för att justera enheter efter saker som händer i mitt hem.

Fördelen med tillverkarnas appar osv är att det är smidigt.
Men föredrar att använda VPN till mitt hemmanätverk eller skicka notifieringar på annat sätt tex mail.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag delar din uppfattning.
Det som jag misstänker också kan vara fallet är att i vissa fall kanske du behöver app och serveruppkoppling för att den ska fungera i home assistant. Så att något fungerar i HA är inte nödvändigtvis sanning när uppkopplingen ryker

Jag tror att en tråd om det här med befintliga användares erfarenheter och tankar kan vara uppskattad ju fler som smartifierar hemma.

Det är ju lätt att gå i klaveret i det här träsket av ekosystem, osynliga låsningar (läs server utanför hushållet), säkerhet (hackade kameror)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

I smarta hemmen finns lite av en vattendelare och jag ser inte att man måste bara ha den ena eller den andra lösningen. Zigbee eller wifi.
Antagligen är det bäst att ha en kombination av båda.

Jag är lite nyfiken om home assistant kan styra wifienheter även om enheten saknar kontakt med sin tillverkares server eller om jag inte har appen vid setup. Antagligen skiljer det sig mellan olika tillverkare alternativt dödsdömt?
Jag har redan drabbats av att smarta enheters servrar stängs ned och vips blir enheten skrot.

Köp en hub som kan köra köra flera protokoll och som inte kräver molnaccess. Home assistant är ett alternativ. Själv kör jag Hubitat den stödjer Z-wave och Zigbee. Personligen har jag valt at använda mig av z-wave för alla fasta installationer (t ex strömbrytare) och billigare zig bee enheter för t ex temperatur och rörelsesensorer.

När det gäller wifi så är det som du säger, många hubar pratar med med tillverkarens moln-lösning.Men finns wifi enheter som går att köra mot en lokal hub. Ett exempel på detta är enheter som kan flashas med Tasmota.

Permalänk
Medlem

https://www.home-assistant.io/blog/2016/02/12/classifying-the...

Du vill ha local push eller local polling (första är bättre).
Sedan spelar det ingen roll om det är wifi eller inte

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.