Intel Arc-grafikkort presterar bättre än Geforce RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Låter ju intressant, men jag jublar inte före det att:

1) Annat än syntetiska tester finns
2) Vi vet något om tillgången. Bra kort som är restade överallt finns det tillräckligt av.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Med lite tur kanske man kan plocka ett på release till ok pris

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter! Skön knäpp på näsan för nVidia också. Hade varit lite pinsamt om det presterat sämre än 3070 (icke ti)

Tror tyvärr att intel kommer ligga efter på drivrutiner och optimeringar till spel, men hoppas jag har fel.

Hoppas det kommer att finnas att köpa till ett vettigt pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Till alla de som säger att Intel ligger 1,5 år efter - De flesta bryr sig inte om prestandan i toppen. Det är väldigt få (även här på forumet) som sitter på 6900 XTX eller 3090. Prestanda likt 3070 Ti skulle mer än väl räcka till för de flesta, bara priset är rätt.

Sen så kommer det här nog ha en stor påverkan på priserna på sikt. Med bara två tillverkare att välja på så behöver bara en välja att inte konkurrera med pris för att konsumenten ska förlora. Nu räcker det med att en av två väljer att försöka ta marknadsandelar för att priserna ska gå ner.

Och ja, visst beror ökningen i pris till viss del på att priserna stiger även för tillverkarna, men det finns en orsak till att alla inblandade i kedjan gör rekordvinster just nu (=mining).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur det funkar med nvidia tekniker och så, fungerar raytracing osv med ett sådant här grafikkort? Eller måste alla tillverkare göra egna versioner av samma funktion? Blir inte det ett jättesvårt med patent osv?

Intel jobbar på one API som ska göra det lättare för alla utvecklare.

Permalänk
Medlem

Jag vill se ett adapterlager mellan DLSS och XESS, helt enkelt byta ut DLSS DLL mot XESS och köra. Då snackar vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ingen egen standard mig veterligen, utan istället stöd för befintliga standarder som VESA Adaptive Sync och HDMI VRR.

Tackar!

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Så ett RX 6800 typ 1,5 år senare

Typ … men det är klart taget i nuläget

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Och priset:5499kr

😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Så ett RX 6800 typ 1,5 år senare

Vilket är imponerande med tanke på hur länge det är sedan dom sist släppte ett riktigt grafikkort.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Decster:

Intel har sagt att korten kommer ha hårdvarustöd för ray-tracing, även AMD har det med 6000-serien. De enda kraven är att korten stödjer DirectX12 Ultimate som inkluderar bl.a DXR (ray-tracing).

Skrivet av perost:

Raytracing är standardiserat i form av DirectX Raytracing (DXR) och Vulkan Ray Tracing (ja, de stavar raytracing olika ). Så Intel behöver bara implementera stöd för dessa API:er likt Nvidia och AMD gjort, då kommer ray tracing fungera även i nuvarande spel (i teorin i alla fall).

Skrivet av Matvraket:

Intel jobbar på one API som ska göra det lättare för alla utvecklare.

Va skönt... jag fick lite PTSD från när Borderlands 2 kom ut och och PhysX funktionen enbart fanns på GTX kort från Nvidia. Som tur är så tror jag att det fanns någon sorts work-around, minns inte.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom ockå drar mindre ström och utvecklar mindre värme. Att man inte tror att man sitter i en bastu och spelar spel. Detta tycker jag är ett stort problem med dagens topp prestanda kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad tror folk om tillgång, kommer vi ha fler kort ute på marknaden eller kommer vi få färre nvidia/amd kort då intel nu behöver mer material?
Om priset är rätt skulle jag gärna byta ut mitt 1070, men, känns ju nästan riskabelt att köpa ett helt nytt kort, känns som det kan finnas diverse problem med både hårdvara och drivrutiner.

Skrivet av Hinkan:

Låter ju intressant, men jag jublar inte före det att:

1) Annat än syntetiska tester finns
2) Vi vet något om tillgången. Bra kort som är restade överallt finns det tillräckligt av.

Prestanda i spel och prestanda i teoretiska tester är olika saker. AMD har historiskt, före RDNA, haft bättre teoretisk prestanda men halkat efter nvidia i praktisk prestanda. Så räkna inte med spelprestanda från ett 3070ti bara för att dessa tester pekar på likheter.
Fullt möjligt att folk tvekar inför 1st generation, dock, så frågan kvarstår om det kommer bli samma efterfrågan på dessa.

Skrivet av Sando:

Till alla de som säger att Intel ligger 1,5 år efter - De flesta bryr sig inte om prestandan i toppen. Det är väldigt få (även här på forumet) som sitter på 6900 XTX eller 3090. Prestanda likt 3070 Ti skulle mer än väl räcka till för de flesta, bara priset är rätt.

Sen så kommer det här nog ha en stor påverkan på priserna på sikt. Med bara två tillverkare att välja på så behöver bara en välja att inte konkurrera med pris för att konsumenten ska förlora. Nu räcker det med att en av två väljer att försöka ta marknadsandelar för att priserna ska gå ner.

Och ja, visst beror ökningen i pris till viss del på att priserna stiger även för tillverkarna, men det finns en orsak till att alla inblandade i kedjan gör rekordvinster just nu (=mining).

Fast det finns ingen som tjänar på ett priskrig nu när de dragit upp prisnivån och ändå får sålt sina kort. Efterfrågan är uppenbart okänslig för pris och man säljer redan allt man producera med höga premier. Att sänka nu, utan att ha extra produktionskapacitet är att lämna pengar på bordet. Och samma sak skulle antagligen gälla även om man hade produktionskapacitet.

Permalänk
Medlem

Om bara Nvidia kunde börja göra cpu's nu också så har vi snart lite skön konkurrens och priskrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Fast det finns ingen som tjänar på ett priskrig nu när de dragit upp prisnivån och ändå får sålt sina kort. Efterfrågan är uppenbart okänslig för pris och man säljer redan allt man producera med höga premier. Att sänka nu, utan att ha extra produktionskapacitet är att lämna pengar på bordet. Och samma sak skulle antagligen gälla även om man hade produktionskapacitet.

Den som kan sänka priserna OCH har produktionskapaciteten skulle nog tjäna rätt bra på det. Särskilt för Intel vore det ett guldläge. De behöver ju etablera sig på den här marknade. Jag menar, tänk om de lyckas leverera en produkt som är bra, prisvärd och dessutom har hyfsad tillgänglighet.I det läget lär de vilja plocka så många marknadsandelar som möjligt, snarare än att fokusera på marginalerna.

Nu är det förstås ett lite väl optimistiskt scenario och det är inte som att Intel kommer vilja skänka bort korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Man kan ju alltid hoppas att 6nm noden Arc görs på ger god tillgång.

Tyvärr tror jag inte att det är så, N6 är en iterativ utveckling av N7 och inte någon nod de har byggt nya fabs för. Så TSMCs N6-kapacitet utvecklas på N7-kapacitetens bekostnad och det resulterar ju i lägre utbud av AMDs grafikkort.
Flaskhalsen för tillgången är TSMCs totala kapacitet, det spelar i princip ingen roll om det är AMD eller Intels grafikkort som tillverkas. Såvida inte Intel betalar väldigt mycket pengar och tar kapacitet som annars skulle gå till andra företag som QQ och mediatek, men det resulterar ju i att ARC korten blir ännu dyrare och Sweclockarnas grafikdepression obotad.

Jag ska tillägga att eftersom N6 är cirka 20% tätare nod och att TSMC påstår att den har ökad yield och kortare produktionstid så borde det väl i och för sig göra att fler grafikkort blir tillverkade per Wafer jämfört med samma kretsar på N7, men å andra sidan vet man inte om N6 använder fler EUV steg än N7 och därför blir en flaskhalsad i de processtegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Med lite tur kanske man kan plocka ett på release till ok pris

Med mycken tur, just nu är marknaden ett svart hål. Jag spår pris/prestanda/tillgänglighet som 3070.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Och priset:5499kr

😂

Hade varit riktigt nice om det var så billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Med lite tur kanske man kan plocka ett på release till ok pris

Let the f5-war begin! Ticktickticktickticktick 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av illdan:

Är ganska säker på att Arc tillverkas på TSMC plattform. Vilket betyder att tillgång på grafikkort inte borde påverkas mycket.

Tyvärr är ju bristen mer generell än just vilken nod man ligger på så tyvärr kommer alla drabbas tror jag oavsett.

Skrivet av superapan:

Så ett RX 6800 typ 1,5 år senare

Är väl ändå rätt bra för en ny aktör?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Intel är duktiga på att skryta så jag tror det först när oberoende tester har utförts. Det låter däremot spännande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kul med ännu en aktör, misstänker dock att de flesta kort (åtminstone till en början) hamnar hos OEM och SI's då det är en marknad där Intel redan är ledande på cpu sidan och kommer att göra allt för att komma in även på gpu marknaden, stationärt och bärbart. DIY marknaden är givetvis viktig för alla aktörer men ekonomiskt får den nog stryka på foten gentemot OEM/SI. Mina två ören, men en kan ju ha fel, händer för jämnan

Permalänk
Medlem

Är skeptisk fram tills jag ser ordentliga tester och inte bara cherrypickade benchmarks. Vilket ironiskt nog går perfekt för Intel att publicera som "Kolla prestanda" i dags läget med tanke på hur det lät från det lägret för typ ett år sedan..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Intressant med en tredje part på grafikkortsmarkanden, Synd dock att Arc tillverkas på TSMC 6nm som är samma linje som N7 som @DGS säger så tror jag samma att mängden grafikkort på marknaden kommer nog inte öka något nämnvärt. Om Arc presterar bra, har bra drivare tillsammans med att Intel lyckas att sätta ett mycket attraktivt pris och få ut någorlunda kvantiteter så kan de få en en fot ganska bra på marknaden och inte misslyckas så brutalt som AMD gjorde. Nu har jag dock lite svårt att tro att Intels kort kommer att vara så mycket billigare en AMD eller Nvidas kort då det kommer sitta på samma problem produktionsproblem. Så jag ser fram emot SweC prestandatester när korten lanseras.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Intressant med en tredje part på grafikkortsmarkanden, Synd dock att Arc tillverkas på TSMC 6nm som är samma linje som N7 som @DGS säger så tror jag samma att mängden grafikkort på marknaden kommer nog inte öka något nämnvärt.

Hade inte TSMC reserverat en egen produktionslinje för Intel?

Eller var det för kommande processorer ?

Permalänk
Medlem

Kul! Nästa graffekort kommer bli Intel av ren trots.

Nvidia och Mr Jensen, go F*CK yourself!

Och BitCoin, Shitcoin, Miners and Sculpers, F*CK you too!

Så ja, nu känns det bättre.

PS Till sist men icke minst, till er alla NFT's där ute:
"There is a special place in hell for you scamming mothe' f*ckers!"

Så, ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Kul! Nästa graffekort kommer bli Intel av ren trots.

Nvidia och Mr Jensen, go F*CK yourself!

Och BitCoin, Shitcoin, Miners and Sculpers, F*CK you too!

Så ja, nu känns det bättre.

PS Till sist men icke minst, till er alla NFT's där ute:
"There is a special place in hell for you scamming mothe' f*ckers!"

Så, ännu bättre.

Well said. 😀

Nvidia har blivit riktiga grisar, gått från att fullkomligt avguda dem till att djupt och innerligt hata dem.
Äckligare bolag får man leta efter, istället för att faktiskt få utkort så släpper de uppdateringar av deras kort som köparna inte ens fått ännu, Nivida är äckliga.

Så nu känns det bättre här med, trots Covid. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den som kan sänka priserna OCH har produktionskapaciteten skulle nog tjäna rätt bra på det. Särskilt för Intel vore det ett guldläge. De behöver ju etablera sig på den här marknade. Jag menar, tänk om de lyckas leverera en produkt som är bra, prisvärd och dessutom har hyfsad tillgänglighet.I det läget lär de vilja plocka så många marknadsandelar som möjligt, snarare än att fokusera på marginalerna.

Nu är det förstås ett lite väl optimistiskt scenario och det är inte som att Intel kommer vilja skänka bort korten.

Fast Intel har ingen ledig kapacitet. Det vet vi dels från tidigare rapporter och dels för att hade de det, så skulle de inte vända sig till TSMC. Till och med Intel vänder sig till TSMC... Det innebär i sin tur att TSMC producerar till dem som betalar bäst för kapacitet. Vilket kommer att hålla uppe priset. Och att konsumenterna sväljer prisnivån gör inte någon intresserad av att sänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Fast Intel har ingen ledig kapacitet. Det vet vi dels från tidigare rapporter och dels för att hade de det, så skulle de inte vända sig till TSMC. Till och med Intel vänder sig till TSMC... Det innebär i sin tur att TSMC producerar till dem som betalar bäst för kapacitet. Vilket kommer att hålla uppe priset. Och att konsumenterna sväljer prisnivån gör inte någon intresserad av att sänka.

Intel vänder sig nog till TSMC för att få en större del av totala kretskakan, dvs delvis minska tillgängliga smulor till de andra

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Hade inte TSMC reserverat en egen produktionslinje för Intel?

Eller var det för kommande processorer ?

Nu är jag ingen expert på ämnet, långt ifrån faktiskt, men som jag har tolkat de så har inte TSMC byggt några nya fabriker för just N6 noden för intels grafikkort utan det är samma led som N7 har, där N6 endast är en vidareutveckling.

Som jag förstod det så var det för den kommande N3 noden som TSMC skulle ha en egen produktionslinje för Intel.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.