Fått kallelse för fjärden dosen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Absolut, jag "hyser agg" mot de som inte vaccinerar sig. Eller snarare, jag ser dem som sämre medmänniskor. På samma sätt som jag ser de flesta som riskerar andras liv och hälsa för egen bekvämlighet eller vinning. Jag ser dem som en sämre medmänniska om de t.ex:

*Gör farliga omkörningar i dålda kurvor/backkrön för att spara tid
*Snålar in på nödvändig skyddsutrustning för sina anställda för att tjäna mer pengar
*Säljer skadliga droger för att tjäna pengar
*Surfar på mobilen/skriver meddelanden medan de kör för att de är uttråkade
*Inte vaccinerar sig för att de efter en felaktig riskkalkyl tror att det främjar sin egna hälsa.
*Kör full hem från festen för att spara pengar istället för att ta en taxi.

Ingen skulle väl på fullaste allvar argumentera "jag kör aldrig full, men varför detta agg mot onyktra förare? Det är ju deras egna val?"

Årets post

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Idag fått kallelse för att få min fjärde dos. Tog min tredje i augusti. Är en påg i 27-års åldern med nedsatt immunförsvar.

Börjar dock tvivla lite. Tredje dosen var en självklarhet för mig och en befrielse (långt innan den ens blev standard). Men fjärde börjar bli lite mycket enligt mig. Hur tänker ni andra?

Konspirationsteorier och anti-vaxxers undanbedes

Edit: Dos 1/6, dos 2 29/6 och dos 3 29/8e ungefär.

Säger dina läkare att du behöver en fjärde dos, så följ dina läkares råd.
Själv tog jag tredje dosen i lördags, eftersom det var "öppet hus" gällande vaccinering i Göteborg.
Jag fick inga biverkningar efter de första två så tredje dosen var inga problem/betänksamheter med.

Fick du relevanta biverkningar efter dina första tre sprutor? -Snacka med läkaren i så fall innan du tar den fjärde.

Första sprutan kände jag mig "förkyld", fast ändå inte "förkyld" under en vecka. (Förutom ont i nålsticket en dag eller två). Andra sprutan ingenting, tredje sprutan i lördags, inga biverkningar heller.

Jovisst, håller med om att man "tröttnar", påminner om att man tröttnar på AV på datorn också. (Men behöver också uppdateras med jämna mellanrum!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, det kan man inte.

Skrivet av Dem8n:

40000 som fått allvarlig biverkning är försvinnande lite jämfört med antalet som fått allvarliga biverkningar av corona, bara antalet döda är en sjukt mycket högre siffra och då är ändå antalet doser många gånger fler än rapporterade fall av corona.
Det är förmodligen många gånger fler med allvarlig ickefatala skador från corona än vad det är fatala.
Att ens jämföra det blir ju bara löjligt, det krävs inte särskilt hög nivå av matematik för att räkna ut att vaccinet har räddat väldigt många liv, både mot död och svåra skador.

@Dem8n Varför tror du att det är fler än 40 000 som dött av/med COVID i Sverige? Siffran är just nu 15 768. Och vad syftar du på med allvarliga biverkningar av COVID? Det är just nu totalt 6059 män och 2634 kvinnor som vårdats på IVA. Om du pratar om långtidscovid så är siffran just nu 29 090. Totalt antal konstaterade COVID-fall i Sverige just nu är 1 973 485.

Om det skulle vara 40 000 misstänkta allvarliga biverkningar (vilket kan vara för högt räknat som @filbunke påpekar) på drygt 18 600 000 doser (vilket troligen är lågt räknat eftersom de som inte fått biverkningar troligen tagit flera doser, medans de som fått biverkningar troligen tagit färre doser), så är det sannerligen inte en försvinnande del. Det blir 215 på 100 000, motsvarande 1 på 465, som fått en biverkning som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse..

Om vi räknar så lågt vi kan, så antar vi att alla allvarliga biverkningar är rapporterade och handlagda, dvs. 9 000 på drygt 18 600 000. Det blir 48 på 100 000, motsvarande 1 på 2067. Det är fortfarande inte en försumbar siffra sett till ovan nämnda definition av en allvarlig biverkning.

Det ska poängteras att dessa biverkningar drabbar alla åldersgrupper, ner i unga åldrar. Vi har alltså yngre generationer som får offra sin livskvalitet för att de äldsta ska få några fler år av en redan sjunkande livskvalitet. Tycker ni att det är rätt? Det är cyniskt att säga så, men ingen lever för evigt, och de som har haft anhöriga i livets slutskede vet att alla passerar en gräns varefter man endast erbjuds palliativ vård.

För att få ner detta till "försumbara nivåer", så får vi anta att bara en liten andel av de misstänkta biverkningarna är vaccinbiverkningar, säg 10%. Högt räknat landar vi på 1 på 4650, vilket fortfarande inte är försumbart. Lågt räknat hamnar vi på 1 på 20667. Försumbart? Jag vet inte.

Är det värt att drastiskt försämra livskvaliteten för en 20-åring per 20667 st, eller till och med låta denne dö, i utbyte mot att denne kanske bidrar till en något minskad smittspridning under 6 månader? Vad sägs om en 20-åring per 4650 st? Vart går gränsen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Varför tror du att politikerna låter sig själva vaccineras, i så fall?

Kan du bevisa att det verkligen är vaccinet i sprutan och inte ett placebo med vitaminer?
Kan du garantera att det var ett verkligt vaccin i deras sprutor?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens boka min andra dos, hur fan gör jag? Fick kallelsen i augusti.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

En vaccinerar sig även för att skydda andra... Inte enbart för sin egen del..

Nej fel fel fel vilket även fhm har konstaterat. Du vaccinerar dig för att skydda dig mot sjukdom och död.

Jag blev inte värre sjuk än en förkylning. Min sambo är dubbel vaccinerad och hon fick identiska sjukdomsbild.

Min bror är ovaccinerad 30år överviktig. Har vid just nu och feber i en dag.

Är man under 50 och fräsch i kroppen så är Covid inget att direkt vara rädd för. Kolla statistiken själv. Inte många friska personer som strukit med eller vårdats på IVA.

Låt skiten härja fritt nu bara och dom som vill vaccinera sig gör det och dom som inte vill låter bli.

Varför jag valde från början att avvakta var för att två vältränade bekanta fick hjärtmuskelinflammation efter sprutorna.

Risk reward bedömningen som jag gjorde var att nej min kropp löser Covid bättre än vaccinen och jag fick rätt. 😊

Nu drar jag mig ur tråden men feel free to trasha mig som foliehat, antivax, plattjordare eller vad ni nu vill. 😊

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

@Dem8n Varför tror du att det är fler än 40 000 som dött av/med COVID i Sverige? Siffran är just nu 15 768. Och vad syftar du på med allvarliga biverkningar av COVID? Det är just nu totalt 6059 män och 2634 kvinnor som vårdats på IVA. Om du pratar om långtidscovid så är siffran just nu 29 090. Totalt antal konstaterade COVID-fall i Sverige just nu är 1 973 485.

Om det skulle vara 40 000 misstänkta allvarliga biverkningar (vilket kan vara för högt räknat som @filbunke påpekar) på drygt 18 600 000 doser (vilket troligen är lågt räknat eftersom de som inte fått biverkningar troligen tagit flera doser, medans de som fått biverkningar troligen tagit färre doser), så är det sannerligen inte en försvinnande del. Det blir 215 på 100 000, motsvarande 1 på 465, som fått en biverkning som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse..

Om vi räknar så lågt vi kan, så antar vi att alla allvarliga biverkningar är rapporterade och handlagda, dvs. 9 000 på drygt 18 600 000. Det blir 48 på 100 000, motsvarande 1 på 2067. Det är fortfarande inte en försumbar siffra sett till ovan nämnda definition av en allvarlig biverkning.

Det ska poängteras att dessa biverkningar drabbar alla åldersgrupper, ner i unga åldrar. Vi har alltså yngre generationer som får offra sin livskvalitet för att de äldsta ska få några fler år av en redan sjunkande livskvalitet. Tycker ni att det är rätt? Det är cyniskt att säga så, men ingen lever för evigt, och de som har haft anhöriga i livets slutskede vet att alla passerar en gräns varefter man endast erbjuds palliativ vård.

För att få ner detta till "försumbara nivåer", så får vi anta att bara en liten andel av de misstänkta biverkningarna är vaccinbiverkningar, säg 10%. Högt räknat landar vi på 1 på 4650, vilket fortfarande inte är försumbart. Lågt räknat hamnar vi på 1 på 20667. Försumbart? Jag vet inte.

Är det värt att drastiskt försämra livskvaliteten för en 20-åring per 20667 st, eller till och med låta denne dö, i utbyte mot att denne kanske bidrar till en något minskad smittspridning under 6 månader? Vad sägs om en 20-åring per 4650 st? Vart går gränsen?

Kondomer ger heller inget 100%-skydd mot att bli förälder
, det är väl därför vi är här!
(Vi "biverkningar"!)

TS sa i trådstart att han/hon inte ville ha någon antivacc/vacc-tråd.

Själv kör jag utan antivirus i mina datorer! Antivirus slöar ner systemen. Kör bara windows egna. Ja, jag vet att det kan vara farligt, men livet blir mer spännande då! Hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Låt skiten härja fritt nu bara och dom som vill vaccinera sig gör det och dom som inte vill låter bli.

Det är just den där ¯\_(ツ)_/¯ attityden som gör att TS verkligen borde ta en fjärde dos...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är just den där ¯\_(ツ)_/¯ attityden som gör att TS verkligen borde ta en fjärde dos...

Som danskarna och britterna snart gör menar du? Tycker du att trycket på sjukvården är högt nu? Varför vill du fortsätta att vara begränsad för något som inte går att stoppa och som knappt är farligt förutom för ddom svagaste?

Jag uppmanade fö TS att ta sprutan om han var i riskgrupp och inte ville chansa.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Jag kan inte ens boka min andra dos, hur fan gör jag? Fick kallelsen i augusti.

Använder du Alltid öppet-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Absolut, jag "hyser agg" mot de som inte vaccinerar sig. Eller snarare, jag ser dem som sämre medmänniskor. På samma sätt som jag ser de flesta som riskerar andras liv och hälsa för egen bekvämlighet eller vinning. Jag ser dem som en sämre medmänniska om de t.ex:

*Gör farliga omkörningar i dålda kurvor/backkrön för att spara tid
*Snålar in på nödvändig skyddsutrustning för sina anställda för att tjäna mer pengar
*Säljer skadliga droger för att tjäna pengar
*Surfar på mobilen/skriver meddelanden medan de kör för att de är uttråkade
*Inte vaccinerar sig för att de efter en felaktig riskkalkyl tror att det främjar sin egna hälsa.
*Kör full hem från festen för att spara pengar istället för att ta en taxi.

Ingen skulle väl på fullaste allvar argumentera "jag kör aldrig full, men varför detta agg mot onyktra förare? Det är ju deras egna val?"

Skrivet av Irregular Programming:

Kan bara hålla med.

Skrivet av Lagerlöf:

Årets post

Och jag hyser agg mot folk som:

  • Kör 10km/h under utsatt hastighet och inte kör in på en parkering för att släppa förbi kön av bilar bakom sig.

  • Inte vet att det finns ett skyddsombud eller vad denne har för funktion.

  • Inte polisanmäler langaren nere på stan.

  • Inte polisanmäler idioten som sitter och kör med mobilen i högsta hugg.

  • Fortfarande tror att Alfa-varianten dominerar och därför fortsätter med vaccinhysterin.

  • Inte stoppar fyllot innan han kör iväg, eller ringer polisen.

Du kan inte på fullaste allvar jämföra fyllekörning med att vara ovaccinerad? Bara för att man är ovaccinerad så är man inte smittbärare, man måste bli smittad först förstår du. Ska vi dra parallellen till sprit och körning så är det som att kräva att alla bilister käkar Antabus.

Ingen kan väl på fullaste allvar argumentera "Jag käkar alltid Antabus innan jag kör bil, men varför detta agg mot Antabusvägrare? Det är ju deras egna val."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Vill bara pastea in sammanfattningen från CDC-artikeln du länkade till:
Ser inte riktigt att det skulle styrka påståendet att en genomgången infektion ger bättre skydd? Bara att antal fall först var lägre för vaccinerade jmf med de som har haft sjukdomen, och sedan efter delta vände det? Missar jag någon del där de pratar om dödsfall/intensivvård/långtidssymptom osv? Särskilt påståendet "klart bättre skydd" får du nog visa hur du fick fram.

Du kan ju pröva att faktiskt titta på videon du citerar, det är alltså Dr John Campbell med cirka 2 miljoner prenumeranter på Youtube, han är otroligt seriös och bland annat UNICEF har fört fram honom som ett gott exempel: "In August 2020 Campbell's channel was referred to by UNICEF's regional office for Europe and Central Asia as good example of expert engagement with social media. By September 2020 his videos had been viewed more than 50 million times."

Han går igenom exakt det ställer dig frågande till, redovisar samtliga grafer osv i detalj;

Till TS: Om du är i riskgrupp så bör du stämma av med en läkare först och främst, det finns sannolikt ingen på Sweclockers som kan besvara din fråga på ett korrekt sätt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stornärke:

Jag fick den hemska omikronen i fredags som ovaccinerad, jag fick lite feber och huvudvärk och i måndags var jag återställd, nu är jag hemma trots symtomfri. Jag tar det över vaccinet alla dagar i veckan.

samma här. fick 38.5 graders feber igår och idag och nu är det på väg bort. borde vara omikron. dagens tester funkar inte så bra, redan innan omikron var de skräp. En kollegas fru tog 4 tester, 2 var positiva och 2 negativa. en kompis tog 3 tester och fick 2 negtiva och en positiv. vad ska man tro?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PowzzJ/snabbtester-dalig...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stgr:

Kan du bevisa att det verkligen är vaccinet i sprutan och inte ett placebo med vitaminer?
Kan du garantera att det var ett verkligt vaccin i deras sprutor?

Kan du bevisa motsatsen?

Det är upp till dig som anklagar någon för något att bevisa detta. Det funkar inte att bara slänga ut sig anklagelser och inte kunna backa upp dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja men i så fall tycker jag att du ska ta din spruta. Det är dags.

No shit? Han fick ju en kallelse från vården att det var dags :/

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Jag kan inte ens boka min andra dos, hur fan gör jag? Fick kallelsen i augusti.

Just nu kan du boka tid till dessa covid-19 vaccinatörer genom att använda appen Alltid öppet
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-lu...
Drop-in-vaccination mot covid-19 i Stockholms län
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-lu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Kan du bevisa motsatsen?

Det är upp till dig som anklagar någon för något att bevisa detta. Det funkar inte att bara slänga ut sig anklagelser och inte kunna backa upp dem.

Kan du bevisa det som sas först? Jaha inte? Bevisa det du påstår först...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

samma här. fick 38.5 graders feber igår och idag och nu är det på väg bort. borde vara omikron. dagens tester funkar inte så bra, redan innan omikron var de skräp. En kollegas fru tog 4 tester, 2 var positiva och 2 negativa. en kompis tog 3 tester och fick 2 negtiva och en positiv. vad ska man tro?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PowzzJ/snabbtester-dalig...

Jag tror det är viktigt att ta snabbtester på "rätt dag", och ta dem långt in i näsan, typ 2cm längre in än man tror. Vi har tagit många snabbtester, redan i december, inte en jävel visade positivt. Däremot klockade vi in 3 positiva PCR-test. Detta var då sannolikt Delta. Så där hjälpte de oss inte mycket, snabbtesten.

Omikron sägs vara svårare att få positivt svar från vid snabbtest. Om man får tolka svaren jag och min fru har fått så går det inte bra att testa första dagen med symptom. Det blir 0, helt snövitt, på T-strecket. När jag gjorde mitt test 36-48 timmar efter första symptom, dag 2, var mitt klockrent positivt. Min fru testade positivt på snabbtest dag 3 (men inte dag 1, gjorde inget test dag 2 tror jag).

Jag har inte jättemycket symptom idag, men mer i lungor, luftrör och näsa än igår. Fast kanske mår jag bättre idag än igår. Igår var dock provet negativt, idag såg det ut såhär:

Jag gissar att jag har Omikron nu. Ska dra iväg nåt snabbtest om en dag eller två igen kanske, för vetenskapen och nyfikenhetens skull.

Det man kan säga är dock att snabbtest tycks vara värdelösa för att påvisa infektionen första dagen man har symptom, trots att man då - och kanske dagen innan symtom, faktiskt var smittsam. Däremot kanske de funkar dag 2-3 även om man inte har symptom. Men det vet man ju inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ganska låg risk att jag skulle dö av en bilolycka också. Men trots det tar jag på mig bilbältet när jag kör, försöker att inte köra som en fullkomlig idiot, och tar bilen till verkstaden ASAP om airbag-lampan börjar lysa. Du får ju kalla det hysteriskt om du vill.

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-02/risken-att-do-ar-overha...
Enligt den artikeln, som är "pro-vaccin" sådan, så är sannolikheten för att du ska i trafiken under ett år, 1/20400. Något större än hans risk att dö i Covid.
Människor har svårt att hantera risker och sannolikhet. Se bara på hur rädda/"hysteriska" folk är för kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Idag fått kallelse för att få min fjärde dos. Tog min tredje i augusti. Är en påg i 27-års åldern med nedsatt immunförsvar.

Börjar dock tvivla lite. Tredje dosen var en självklarhet för mig och en befrielse (långt innan den ens blev standard). Men fjärde börjar bli lite mycket enligt mig. Hur tänker ni andra?

Konspirationsteorier och anti-vaxxers undanbedes

Edit: Dos 1/6, dos 2 29/6 och dos 3 29/8e ungefär.

För att specifikt besvara din fråga från mitt eget perspektiv: Jag planerar att även ta den fjärde dosen när möjligheten ges. Jag grundade mitt ursprungliga beslut i den kunskap vi har om viruset och dess varianter i nuläget, samt vaccinets kända effekter.

Det är kliniskt bevisat att vaccinen minskar risken för svår sjukdom och död. De eventuella bieffekter som vaccinen kan orsaka kan givetvis också viruset orsaka vid infektion, och risken är betydligt lägre vid vaccinering än vid spontan sjukdom. Dessa fakta kan vi vara säkra på.

Då jag rör mig i samhället och otvivelaktigt riskerar att drabbas av viruset så var det givet för mig att vaccinera mig och fortsätta göra det tills dess att risken för svår sjukdom och död är obefintlig även utan vaccin, relativt simpel process.

Jag använder mig ofta av första principens metod, dvs vad kan vi vara säkra på är sant eller mest sannolikt, i detta fallet att vaccinen ger ett ökat skydd mot sjukdom och död och därifrån dra slutsatser för beslut:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Som danskarna och britterna snart gör menar du? Tycker du att trycket på sjukvården är högt nu? Varför vill du fortsätta att vara begränsad för något som inte går att stoppa och som knappt är farligt förutom för ddom svagaste?

Jag uppmanade fö TS att ta sprutan om han var i riskgrupp och inte ville chansa.

Fast jag pratade aldrig om nedstängning, begränsning, med mera, utan att om alla medicinskt kompatibla hade vaccinerat sig (för vaccinet är säkrare än viruset) så hade vi aldrig kommit till situationen: "låt skiten härja fritt".

Således rekommenderar jag en fjärde dos för TS och en tredje dos för övriga som inte redan har gjort det. Min rekommendation bygger på att den irrationella rädslan för vaccinen saknar vetenskaplig grund.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tar tredje nästa fredag. Blir nog en fjärde först när den uppdaterade kommer.

"Moderna testar nu en påfyllnadsdos som är designad för att skydda mot omikronvarianten, rapporterar CNN. De första försökspersonerna får nu vaccinet i fas två av studien.

Den påfyllnadsdos som Moderna redan producerar har visat sig ge ett skydd mot omikron i cirka sex månader. När studien av Modernas omikronspruta är genomförd kommer de dela med sig av all data. Då kan länder fatta ett evidensbaserat beslut om vilken påfyllnadsdos man bör ge befolkningen i framtiden.

Under gårdagen meddelade även Pfizer att de har påbörjat kliniska studier av specifika vaccin mot omikron."

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av Networker:

Kondomer ger heller inget 100%-skydd mot att bli förälder
, det är väl därför vi är här!
(Vi "biverkningar"!)

TS sa i trådstart att han/hon inte ville ha någon antivacc/vacc-tråd.

Själv kör jag utan antivirus i mina datorer! Antivirus slöar ner systemen. Kör bara windows egna. Ja, jag vet att det kan vara farligt, men livet blir mer spännande då! Hehe.

Och även "Undvik gärna att sprida misinformation" men att jämföra en virusinfektion som i vissa fall inte ens märks av, med att spela rysk roulette som en skrev tidigare med en bevisad lindrigare virusvariant än de tidigare, det är helt okej i den här tråden.
Och sedan hysterin idag med dessa bristfälliga pcr tester är nästan skrämmande, det insåg jag redan för ett år sedan då jag fick negativt(när jag hade en infektion). Att lita på att folk gör rätt eller lika när man mätar går inte och jag dömer ut statistiken när det gäller antalet som har eller haft covid.

Lite tröttsamt med all skrämselpropaganda men vad ska man säga, det är ju iaf inte lika illa här som i en del andra länder när det gäller hur saker hanteras https://youtu.be/GrFKef23CoI
Och om man ska se på hur rädda alla blivit för allting nu, så undrar jag hur det påverkar livet och döden, det finns andra sätt att skadas allvarligt av mer än just en virus sort. Stress är en väldigt farlig mekanism i längden.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hade alla varit vaccinerade så hade folk fortfarande dött, men kanske av andra saker än just covid.

Folk kommer dö av Covid även om 100% av befolkningen är vaccinerade. Vaccin ger inte människor odödlighet tyvärr.

Även om en person är fullt vaccinerad och kanske till och med har varit infekterad sedan innan och klarat sig. Nästa gång du blir infekterad så räcker det med att du är gammal och din kropp/immunförsvar inte är starkt nog längre så är du i riskzonen för att dö. Så funkar livet här på jorden, har alltid gjort och kommer alltid göra.

Det är bara titta på influensan. Den har funnits i mycket mer än 100 år plus att vi har haft vaccin för den i över 50 redan, och fortfarande så dör hundratalstusentals människor under en influensasäsong.

Corona är här för att stanna. Var så säkra på det gott folk. Sen om folk vaccinerar sig eller inte tänker jag inte nödvändigtvis lägga mig i. Men jag rekommenderar det, särskilt om man är i riskgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

.. om alla medicinskt kompatibla hade vaccinerat sig (för vaccinet är säkrare än viruset) så hade vi aldrig kommit till situationen: "låt skiten härja fritt".

Högst tveksamt påstående. Vi har tydlig information som pekar på att du knappt alls blir skyddad från infektion trots vaccination (däremot mycket mildare symptom). Dvs även 100% vaccination i befolkningen hade ju alltså inte stoppat spridningen nämnvärt och viruset hade "härjat fritt" oavsett.

Permalänk
Skrivet av Calma:

Frågar du läkemedelsföretagen så är det nog precis vad de önskar. En årlig boost. Money!

Skrivet av ajp_anton:

Frågar du matindustrin så är de nog väldigt glada över att du väljer att köpa mat istället för att odla själv eller svälta. Foliehatten på!

Självklart vill de sälja sina produkter. Precis som alla andra företag så är läkemedelsföretag inga välgörenhetsorganisationer.

Jag lyfter på min foliehatt för alla som investerat i något nedan sedan pandemin startade.
BioNTech Aktie. Sämre nu men Oktober '21 låg den ca 1400% högre än '19. Fortfarande värd 3 ggr mer än vid pandemins början.
Moderna aktie Hade du investerat 1 miljon i Moderna innan Pandemin och sålt för några månader sen på peaken, då hade du gjort ca 21 miljoner i vinst. Skaplig affär m.a.o.
Pfizer aktie. Går fint nu.

I jämförelse svajar Axfood en del men trenden ser ut att vara uppåtgående. Upp ca 25% under samma tidsspann.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Högst tveksamt påstående. Vi har tydlig information som pekar på att du knappt alls blir skyddad från infektion trots vaccination (däremot mycket mildare symptom). Dvs även 100% vaccination i befolkningen hade ju alltså inte stoppat spridningen nämnvärt och viruset hade "härjat fritt" oavsett.

Vi blir mer och mer "immuna" mot covid, ju längre covid härjar.
När "Kristoffer Kolumbus" upptäckte Amerika, introducerade han vanliga förkylningar i Amerika. Indianerna dog som flugor, om de blev förkylda. Amerika hade aldrig haft coronavirus (förkylningar) före Columbus. Tog ett bra tag, men idag dör indianer inte oftare av förkylningar än "övriga". Blir samma med Covid-19. Blir lite "atjoo!", lite Läkerol, och inget värre med det. Vi är inte där riktigt än, men förmodligen snart.

Immuna menar jag alltså = man blir lite "atjoo! och snörvlig några dar", inte att man slipper skiten helt.

Permalänk
Medlem

Inte ens tagit tredje dosen än, helt enkelt inte hunnit.

Har haft första strängen av covid-19, juni 2019. och är rätt så övertygad att jag hade omikron för 2 veckor sedan, huvudvärk, feber, hosta och snorig näsa i 4-5 dagar, brukar aldrig ha feber eller huvudvärk vid förkylningar(som jag extremt sällan har) annars.

Hade jag inte jobbat inom vården så hade jag struntat i vaccinet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Absolut, jag "hyser agg" mot de som inte vaccinerar sig. Eller snarare, jag ser dem som sämre medmänniskor. På samma sätt som jag ser de flesta som riskerar andras liv och hälsa för egen bekvämlighet eller vinning. Jag ser dem som en sämre medmänniska om de t.ex:

*Gör farliga omkörningar i dålda kurvor/backkrön för att spara tid
*Snålar in på nödvändig skyddsutrustning för sina anställda för att tjäna mer pengar
*Säljer skadliga droger för att tjäna pengar
*Surfar på mobilen/skriver meddelanden medan de kör för att de är uttråkade
*Inte vaccinerar sig för att de efter en felaktig riskkalkyl tror att det främjar sin egna hälsa.
*Kör full hem från festen för att spara pengar istället för att ta en taxi.

Ingen skulle väl på fullaste allvar argumentera "jag kör aldrig full, men varför detta agg mot onyktra förare? Det är ju deras egna val?"

Vad tycker du om gravida kvinnor som offrar fostrets/barnets liv och hälsa för egen bekvämlighet eller vinning (abort utan medicinska skäl)? Hyser du agg mot kvinnorna och ser dom som sämre medmänniskor? ​

Fast det är väl bara deras egna val?

Men förstås, det kanske inte går att jämföra aborter av bekvämlighetsskäl med
valfriheten att inte ta en ny sort medicin (mrna-teknik) med många rapporterade biverkningar (se Läkemedelsverket, strax 300st döda av Pfizers vaccin i Sverige tex.) mot en förkylning (jo, förkylning för 99,99% under 50år).

"Min kropp, mitt val", va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan du bevisa att det verkligen är vaccinet i sprutan och inte ett placebo med vitaminer?
Kan du garantera att det var ett verkligt vaccin i deras sprutor?

Du kan väl inte på fullaste allvar tro att politikerna och "eliten" får en spruta med vitaminer i istället