Hur svårt är det att etablera sig i Silicon Valley? (tech)

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att etablera sig i Silicon Valley? (tech)

Förstår att det är lite "hur långt är ett snöre"-karaktär på min fråga, men föreställ er att en person har en 5-årig ingenjörsutbildning inom datateknik på valfritt universitet i Sverige och gått ut med ganska genomsnittliga betyg. Hur svårt är det för den personen att ta sig till Silicon Valley och få jobb som software engineer på ett tech-bolag?

Jag förutsätter att tech-bolagen går att kategorisera in i flera nivåer. Tier-1 lär rimligtvis vara Google, Facebook, Apple etc. Tier-2 kanske Adobe, Nvidia och liknande? Är tier-3 bolag som inte ens finns på S&P 500?

Spontant känns det som att det lär utexamineras tusentals och åter tusentals computer science-ingenjörer i USA som av förklarliga skäl lär prioriteras långt före en svensk som läst på ett universitet de aldrig ens hört talats om. Men å andra sidan läser man om extrem brist på programmerare/kompetens, att allt inom data är framtiden och att de stora jättarna måste hosta upp kolossala ingångslöner för att kunna locka till sig de skarpaste hjärnorna.

Sist men inte minst så har jag förstått att Schweiz blivit landet i Europa som tagit upp kampen mot USA om att locka IT-talanger (länkar en låst artikel från Svenska Dagbladet nedan). Hur mycket lättare är det att ta sig in på ett techbolag i Schweiz kontra USA?

Artikel från SvD om Schweiz: https://www.svd.se/it-talanger-lockas-med-miljonloner-utomlan...

Visa signatur

Citera för att jag garanterat ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara specifikt men jag kan svara generellt att företag ofta är "lata", om man kan välja mellan två lika kvalificerade personer och en redan är inne i det amerikanska systemet med bostad etc, och den andra måste man stödja med flytthjälp och green card etc... då väljer man nog oftast den amerikanska arbetaren. Det kan ofta bli lite moment 22, du måste ha erbjudande om arbete för att få green card och du får lättare arbete med ett green card. Schweiz funkar lite på samma sätt.

Men du kan ju alltid testa att ansöka direkt, du får nog räkna med att bekosta flyg till arbetsintervju och hotel etc själv. Om du har tur och får ett erbjudande kan du sedan ansöka om green card, då brukar det gå hyfsat smidigt.

En annan bra möjlighet brukar vara att jobba i Sverige inom ett stort företag och sedan försöka flytta utomlands inom företaget efter 1-3 år. Ett annat kan vara att ta ett enklare jobb i USA först bara för att få green card och bostad etc, sedan uppdaterar man sin resume och letar nytt jobb i USA när man väl är på plats.

Ang. Schweiz kan jag väl säga att det är ett rätt speciellt folk, de är rätt hierkiska och traditionella. Regler gillar de, trevliga visst men ofta lite stela. Inte mycket partyliv och sådant. Jag vet folk som bott i 20 år i Schweiz och som fortfarande ses som utbölingar och nykomlingar. Man skulle kunna tro att att schweizarna är rätt lika svenskar men jag tycker det finns rätt många skillnader.

USA då? De välkommnar alla, mycket lättare att komma in. Men många amerikanare stressiga och gillar att jobba ihjäl sig. Så ja..

Inga planer på Norge? Närmare, bra löner, fin natur, trevliga, uppskattar svenskar, mycket samma värderingar...

Permalänk
Medlem

Jobbar inom utveckling/R&D på ett globalt fortune 500-bolag med huvudkontor i södra Kalifornien och tidigare så sponsrade dom en hel del ingenjörer men då var det i regel studenter som pluggat i USA och behövde green card eller liknande för att få stanna kvar i landet efter avslutade studier.

Framförallt sponsrades många ingenjörer från Indien men numera har vi ett stort kontor där med utvecklare och testare så behovet av den typen av ingenjörer i USA har minskat. Numera så sponsrar dom folk som byter roll internt och behöver flytta till USA.

Tror att din bästa chans att hamna i USA är att jobba på ett amerikanskt bolag som har verksamhet i Sverige och när du har tillräckligt med erfarenhet se om det finns möjlighet att få en tjänst baserad i USA precis som CFSsss påpekade.

När jag bytte tjänst internt förra året så blev jag erbjuden att bli sponsrad för att flytta till USA men valde att bo kvar I Kanada och jobba remote. Flyger till Kalifornien med jämna mellanrum när jag behöver tillgång till hårdvara.

Permalänk
Medlem

Som nyexad med medelbetyg? Totalt omöjligt. Varför ska de lägga resurser på att skaffa greencard o boende till dig? Det är en fråga du måste ha ett bra svar på. Vad tillför du som är värt det? Öva gärna genom att skriva din sales pitch här i forumet

Annars som nämnts så sök deras svenska kontor eller dotterbolag. Jobba dig uppåt eller skaffa spetskompetens inom ett smalt område. Gör dig unik.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Som nyexad med medelbetyg? Totalt omöjligt. Varför ska de lägga resurser på att skaffa greencard o boende till dig? Det är en fråga du måste ha ett bra svar på. Vad tillför du som är värt det? Öva gärna genom att skriva din sales pitch här i forumet

Annars som nämnts så sök deras svenska kontor eller dotterbolag. Jobba dig uppåt eller skaffa spetskompetens inom ett smalt område. Gör dig unik.

Amen.
Men sedan läser man TS nickname Emma Zed som tyder på en kvinna och då blir situationen helt annorlunda. Fortfarande skitsvårt, inget snack om saken. Men det blir en annan situation.

Mitt råd är som folk har nämnt innan, sök jobb hos ett internationellt företag och jobba sig uppåt.

*edit*
Tekniska kvinnor som är riktigt insnöade på datorteknik inom olika områden är det superbrist på, även om jag tror att det blir fler såna i Asien och det snart blir lika svårt för alla.

Permalänk
Medlem

Vill bara understryka att jag startade den här tråden mest för att jag hamnade i en intressant diskussion med vänner, och kanske inte för att det är helt aktuellt för min egen del.

Men jag som har lite bättre koll på konsultbranschen, där toppfirmorna (McKinsey, Bain, BCG, OPX Partners etc) gärna handplockar studenter direkt efter examen och där de lägger väldigt stor vikt vid betyg och rätt universitet (och rätt utbildning), så kan man säga att tech-bolagen resonerar lite annorlunda?

De ser hellre att man redan har lite kött på benen, och anställer hellre någon som redan har ett par år i arbetslivet efter examen med goda resultat? Men att utbildningen är från ett prestige-universitet eller att betygen är "straight A's" är sekundärt?

Upplever ovan nämnda scenario när jag sökt runt lite på internet, men rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Visa signatur

Citera för att jag garanterat ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma Zed:

Vill bara understryka att jag startade den här tråden mest för att jag hamnade i en intressant diskussion med vänner, och kanske inte för att det är helt aktuellt för min egen del.

Men jag som har lite bättre koll på konsultbranschen, där toppfirmorna (McKinsey, Bain, BCG, OPX Partners etc) gärna handplockar studenter direkt efter examen och där de lägger väldigt stor vikt vid betyg och rätt universitet (och rätt utbildning), så kan man säga att tech-bolagen resonerar lite annorlunda?

De ser hellre att man redan har lite kött på benen, och anställer hellre någon som redan har ett par år i arbetslivet efter examen med goda resultat? Men att utbildningen är från ett prestige-universitet eller att betygen är "straight A's" är sekundärt?

Upplever ovan nämnda scenario när jag sökt runt lite på internet, men rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Du pratar om två helt olika saker, hur man tar in nyexade och hur man tar in folk med erfarenhet, det skiljer sig såklart mycket åt vad man har att gå på i de både fallen och vilka delar som är viktigast att kolla på. Ju mer du visat vad du kan och vad du kan tillföra desto mindre spelar betyg och skola roll oavsett var du söker jobb. Kan väl säga att även konsultbolagen gärna anställer folk med erfarenhet som de kan tjäna pengar på, inom vissa områden är det mer eller mindre enda sättet för dem att få till sig folk med den kunskap och erfarenhet som krävs.