En tyst minut för mitt 10+ år gamla nätaggregat.

Permalänk

En tyst minut för mitt 10+ år gamla nätaggregat.

skulle starta min server efter att ha mixtrat lite med den fysiskt (bytt fläktar då de gamla hade lite halvdassiga lager efter lång drift och förtjänade pension)

satte i elkabeln frid och fröjd.

slog på brytaren på nätaggregatet, lan och div leds på moderkortet lyser upp som de ska

tryckte på powerknappen för att starta upp den

BAAM!
blixt ur nätagget Gigabyte style och den välkända doften som kommer när det släpper ut den magiska röken och rummet helt strömlöst.

kan säga att de blev lite brunt i kallingarna minst sagt...

får hoppas skiten klarade sig min nyinköpta SSD (ca 1vecka) verkade iaf ha klarat sig som tur var för kan iaf läsa och ta en backup på den.

inte riktigt vad jag kände för en fredagsmorgon kl 8 med endast 3 koppar kaffe i kroppen...

något bra tips på nätagg tippar att typ 500-600W är med god marginal tror inte den drar mer än typ absolut max 200W. z97 moderkort, 4790K (stockklockad + undervoltad till max 1.2V vid full turbo) innan omstarten raporterades ~11-20W på cpu via mjukvara (troligen ingen korrekt mätning dock vid normal serverlast på den men låg relativt lättlastad generellt).

hade intel grafiken enablad för att kunna ge den en "fakeskärm" (3x 68ohm resistorer i vga porten) så VNC inte bara visade svart skärm pga ingen fysiskt ansluten bildskärm...

hälst med bra pris då jag inte äns vet om resten överlevde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har i din server och hur mycket du belastar den så lär du ligga på 70-120W i snitt, 200W då har du ett fett grafikkort i den och 20+ hårddiskar

Du vill helst belasta PSU till 50% för optimal last, där PSU är som mest energieffektiv.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Quim:

Beroende på vad du har i din server och hur mycket du belastar den så lär du ligga på 70-120W i snitt, 200W då har du ett fett grafikkort i den och 20+ hårddiskar

Du vill helst belasta PSU till 50% för optimal last, där PSU är som mest energieffektiv.

jo är mycket medveten om ~50 regeln eller ja 25-75% generellt för nätagg typ men brukar generellt försöka lägga mig på 50%

jo tror att 200W är överdrigt har absolut noll koll på vad datorn faktiskt drar och kan inte riktigt mäta upp den nu heller men som du säger troligen nånstans runt 100W max högg mest till med 200W

låg väl ganska permanent spikad på runt 20-30% cpu last så tippar att den typ aldrig äns nådde sin max klock eller ström vet att den mest låg och pendlade mellan typ 800-3500Mhz vid normallast (speedstep) vilket är typ mer eller mindre idle eller strax över...

så troligen skulle jag väl generellt komma undan med typ 350-400W agg för att hamna i sweetspot men de existerar ju knappt lägre 500W är ju typ minimum vad som säljs idag.

som sagt hittills så har den drivits av vad jag haft liggandes... gamla nätagget var något random 500W FSP agg från typ 2010 inte äns 80+ klassat (iaf inget emblem på agget) kanske ännu äldre vet inte riktigt när jag skaffade det och det funkade klockrent fram till idag men gissar att åldern hade tagit ut sin rätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Beroende på vad du har i din server och hur mycket du belastar den så lär du ligga på 70-120W i snitt, 200W då har du ett fett grafikkort i den och 20+ hårddiskar

Du vill helst belasta PSU till 50% för optimal last, där PSU är som mest energieffektiv.

Moderna nätagg är väldigt effektiva även vid lägre laster, ett 80+ guld kanske ligger runt 85% vid 10%, så verkningsgraden är nog under 10% sämre än vid 50%, och vid låga laster så blir det ju inga större siffror när det kommer till förluster.

Liksom jämför du ett 550 mot 850 så ser du att skillnaderna i princip blir irrelevanta. Bägge ligger på över 80% vid 50w.

Permalänk
Skrivet av Quim:

Beroende på vad du har i din server och hur mycket du belastar den så lär du ligga på 70-120W i snitt, 200W då har du ett fett grafikkort i den och 20+ hårddiskar

Du vill helst belasta PSU till 50% för optimal last, där PSU är som mest energieffektiv.

Köper du ett modernt nätagg så behöver du inte bry dig om 50% belastning, de nya aggen är effektiva redan vid 10%, visst de är effektivare vid 50% belastning men det är 5 procentenheter vi snackar om

TS, hoppas din hårdvara överlevde!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Köper du ett modernt nätagg så behöver du inte bry dig om 50% belastning, de nya aggen är effektiva redan vid 10%, visst de är effektivare vid 50% belastning men det är 5 procentenheter vi snackar om

TS, hoppas din hårdvara överlevde!

/S

jo. därför jag tänkte att 500-600W borde va det närmsta sweetspot jag kommer.

F.ö. verkar som att den överlevde.

hade ett gammalt agg i en core 2 duo burk som stått här under skrivbordet en längre stund jag kopplade in (måste va från tidigt 2000 tal troligen) 350W random name.

den kan iaf starta så långt att jag kommer till bios. vill dock inte bränna några diskar så vågar inte riktigt koppla in dem ifall de här smäller också onödigt att utmana ödet 2 ggr samma dag.

att moderkort, cpu, ram brunner upp kan jag leva med men vill hälst slippa jobbet med att läsa in från backupper då de tar en stund så diskarna ska funktionstestat när jag skaffat något som jag vet inte är äldre än stenyxan och troligen döende...

men hoppet finns iaf att säkerhetskretsarna tog smällen och inte resterande hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

80 plus Titanium innebär att nätdelen måste ha minst 90% verkningsgrad redan vid 10 % last så de är i praktiken "tillräckligt bra" om man jämför med lägre klassade nätdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Köper du ett modernt nätagg så behöver du inte bry dig om 50% belastning, de nya aggen är effektiva redan vid 10%, visst de är effektivare vid 50% belastning men det är 5 procentenheter vi snackar om

TS, hoppas din hårdvara överlevde!

/S

Tänker att dessa 5% kostar lite över 10år, sen betalar man ju mer för nätagget desto mer Watt det är speccad för, men visst det är ju inga jätte summor, men är ju onödigt att slösa om man inte behöver :).

Samma gäller om man kör Titanium klassat - de kostar upfront. Hittade själv ett 400W Titanium klassat Seasonic fanless agg när jag köpte nytt till servern. Hade varit betydligt dyrare om jag även valde ett 650W+ Titanium klassat :).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Hittade en hel del 300-450W agg på inet.se faktiskt. (använd deras filter)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle starta min server efter att ha mixtrat lite med den fysiskt (bytt fläktar då de gamla hade lite halvdassiga lager efter lång drift och förtjänade pension)

satte i elkabeln frid och fröjd.

slog på brytaren på nätaggregatet, lan och div leds på moderkortet lyser upp som de ska

tryckte på powerknappen för att starta upp den

BAAM!
blixt ur nätagget Gigabyte style och den välkända doften som kommer när det släpper ut den magiska röken och rummet helt strömlöst.

kan säga att de blev lite brunt i kallingarna minst sagt...

får hoppas skiten klarade sig min nyinköpta SSD (ca 1vecka) verkade iaf ha klarat sig som tur var för kan iaf läsa och ta en backup på den.

inte riktigt vad jag kände för en fredagsmorgon kl 8 med endast 3 koppar kaffe i kroppen...

något bra tips på nätagg tippar att typ 500-600W är med god marginal tror inte den drar mer än typ absolut max 200W. z97 moderkort, 4790K (stockklockad + undervoltad till max 1.2V vid full turbo) innan omstarten raporterades ~11-20W på cpu via mjukvara (troligen ingen korrekt mätning dock vid normal serverlast på den men låg relativt lättlastad generellt).

hade intel grafiken enablad för att kunna ge den en "fakeskärm" (3x 68ohm resistorer i vga porten) så VNC inte bara visade svart skärm pga ingen fysiskt ansluten bildskärm...

hälst med bra pris då jag inte äns vet om resten överlevde.

Vilket märke var det? Bra att det höll i 10 år

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vilket märke var det? Bra att det höll i 10 år

Mvh

Är verkligen 10år så mycket?
För en server som har stabil last så brukar inte PSU ta särskilt mkt stryk och på en gamingdator som man inte använder 24/7 så blir det inte många dygn i effektiv tid om man har ett helttidsjobb/barn ;).

Var en annan sak när gamingdatorn även var ens server och man pluggade på gymnasiet, men då höll inte PSU samma kvalite som senaste 15åren heller ;).

Har dock flera vänner (4st) med gamla Corsair VX450 som använder datorn 24/7, plus spelar på den - med över 10år drifttid. (Ca 14år)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Är verkligen 10år så mycket?
För en server som har stabil last så brukar inte PSU ta särskilt mkt stryk och på en gamingdator som man inte använder 24/7 så blir det inte många dygn i effektiv tid om man har ett helttidsjobb/barn ;).

Var en annan sak när gamingdatorn även var ens server och man pluggade på gymnasiet, men då höll inte PSU samma kvalite som senaste 15åren heller ;).

Nej, det slog mig direkt när jag hade postat inlägget Tycker dock 10 år är ganska lång tid, särskilt när Seasonic lämnar 10-12 års garanti på sina nätdelar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nej, det slog mig direkt när jag hade postat inlägget Tycker dock 10 år är ganska lång tid, särskilt när Seasonic lämnar 10-12 års garanti på sina nätdelar.

Mvh

Jag tänker ju att de ska vara extremt skickliga engineers om de kan predicta att PSU ska gå sönder direkt efter en 10år+ garantitid, de vet ju inte ens hur användarna kommer använda PSU, så de bör ju ha en hel del svängrum där, annars finns ju risken att d blir dyrt med alla som ska få nya PSU på garanti. (De flesta har ju digitalt kvitto hos sin återförsäljare och kan därmed inte tappa bort kvittot, plus serienumret på PSU)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

F

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vilket märke var det? Bra att det höll i 10 år

Mvh

som jag skrev nått gammalt FSP 500W agg från minst 2010 så det är väl snarare 10+ men minst 10 år iaf har inte gått permanent sen 2010 låg nog en 3-4 år i en garderob där nånstans på mitten när jag inte hade någon användning för det men som sagt så pass gammalt att det det är tillverkat före 80+ standarden kom på nätagg eller om det inte var 80+ certat.

kan kolla lite mer exakt modell senare slängde ut agget i snön på gräsmattan börjar de brinna så bränner jag iaf inte ner kåken på köpet ska ligga där iaf ett par timmar innan ja bär in det igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quim:

Jag tänker ju att de ska vara extremt skickliga engineers om de kan predicta att PSU ska gå sönder direkt efter en 10år+ garantitid, de vet ju inte ens hur användarna kommer använda PSU, så de bör ju ha en hel del svängrum där, annars finns ju risken att d blir dyrt med alla som ska få nya PSU på garanti. (De flesta har ju digitalt kvitto hos sin återförsäljare och kan därmed inte tappa bort kvittot, plus serienumret på PSU)

Sånt är tekniskt jättelätt om man verkligen vill, man sätter in en timräknare och när den triggas så aktiveras en självförstörelsemekanism

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Quim:

Tänker att dessa 5% kostar lite över 10år, sen betalar man ju mer för nätagget desto mer Watt det är speccad för, men visst det är ju inga jätte summor, men är ju onödigt att slösa om man inte behöver :).

Samma gäller om man kör Titanium klassat - de kostar upfront. Hittade själv ett 400W Titanium klassat Seasonic fanless agg när jag köpte nytt till servern. Hade varit betydligt dyrare om jag även valde ett 650W+ Titanium klassat :).

Jag förstår ditt inlägg bättre med tanke på att ett 500-600w agg efterfrågades, tolkade ditt inlägg mer som att man alltid bör satsa på 50% sweetspot, och efter skrivit resten av inlägget så förstår jag mer. Tänkte inte på 24/7 drift

Jag håller med dig, otroligt onödigt att slösa pengar på något man inte behöver. Kollade snabbt på Inet då jag var nyfiken, 80 Gold, där kan man få från 400W till 650w för mellan 600 och 800kr, där hade jag tagit det agg som har bästa garantin och var tystast.

Räknar man med 100w belastning, 85% mot 80% verkningsgrad (skiljer 8W i väggen) 24/7 i 10 år så blir det 700kWh mer, intressant tanke, väldigt intressant Går man från 90 till 95% verkningsgrad skiljer det 6W. Hoppas jag räknat rätt nu.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Jag förstår ditt inlägg bättre med tanke på att ett 500-600w agg efterfrågades, tolkade ditt inlägg mer som att man alltid bör satsa på 50% sweetspot, och efter skrivit resten av inlägget så förstår jag mer. Tänkte inte på 24/7 drift

Jag håller med dig, otroligt onödigt att slösa pengar på något man inte behöver. Kollade snabbt på Inet då jag var nyfiken, 80 Gold, där kan man få från 400W till 650w för mellan 600 och 800kr, där hade jag tagit det agg som har bästa garantin och var tystast.

Räknar man med 100w belastning, 85% mot 80% verkningsgrad (skiljer 8W i väggen) 24/7 i 10 år så blir det 700kWh mer, intressant tanke, väldigt intressant Går man från 90 till 95% verkningsgrad skiljer det 6W. Hoppas jag räknat rätt nu.

/S

tyckte inte ja hitta mer än typ 2-3 be quiet agg i nämda prisklassen med 80+ gold eller bättre (osäker viken som är vilken...)och mellan 400-600W

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk

märkligt att det inte dök upp på prisjakt...

lutar väl åt
https://www.inet.se/jamfor?compare=6903697&compare=6902875

hade gärna gått ner nån hundring till i pris men verkar knappt gå att få med skaplig garanti för under 500:- längre.

en till fråga.

hur tror ni dessa skulle klara sig mer eller mindre helpassiva?

då monteringen i mitt hemmabygge sitter både insug och utblås inne i "chassit" och förlitar sig helt på att chassifläktarna cirkulerar luft innuti servern och håller ambient temp i rimliga nivåer

hela servern är inbyggd i en möbel som kamoflage så är lite oortodoxt upplägg på insidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köpte mitt nuvarande corsair 850w bronze 2011 sitter fortfarande i min main dator 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Tänker att dessa 5% kostar lite över 10år, sen betalar man ju mer för nätagget desto mer Watt det är speccad för, men visst det är ju inga jätte summor, men är ju onödigt att slösa om man inte behöver :).

Samma gäller om man kör Titanium klassat - de kostar upfront. Hittade själv ett 400W Titanium klassat Seasonic fanless agg när jag köpte nytt till servern. Hade varit betydligt dyrare om jag även valde ett 650W+ Titanium klassat :).

Seasonic har slutat tillverka det 400W agget, lägsta dom har i dagsläget är 600W i fanless serien. Jag tror även att det saknas hos andra tillverkare, och det är ju inte bara en fråga om efterfrågan utan att Titan är den enda klassen som har krav på effektivitet vid 10% last, och det blir då väldigt dyrt att konstruera nätagg med lägre maxeffekt då det är svårt att hålla så hög effekitivtet vid låga laster.

Skrivet av Saandberg:

Räknar man med 100w belastning, 85% mot 80% verkningsgrad (skiljer 8W i väggen) 24/7 i 10 år så blir det 700kWh mer, intressant tanke, väldigt intressant Går man från 90 till 95% verkningsgrad skiljer det 6W. Hoppas jag räknat rätt nu.

/S

Du kommer nog få räkna med högre verkningsgrad dock om du ska mäta från 100W, ett bra guld agg på säg 850W kommer nästan vara uppe och nosa upp mot 90% redan där. Det är i regel under 10% last man börjar tappa.

Corsair rmx serien som vart uppe i tråden tillexempel så ligger den på över 85% redan vid 10% (85w) för 850W modellen.

Sen är det såklart så att behöver man inte hög maxeffekt så finns det ju ingen poäng med att köpa nätagg med det, men jag skulle säga att det är framförallt en fråga om inköpspris, sen kommer man ju spara några watt så blir väl winwin.

Permalänk

så nu har ja bootat upp den med mitt gamla skitagg och en gammal slit och släng tills den är helt död 200gb disk med färskinstallerat win 10 (dock fortfarande inte anslutit riktiga lagringen.)

enligt min killawatt mätare i uttaget
idle: 35-55W (uppmätt max 55W enligt mätaren. troligen inte helt korrekt de brukar inte gilla låga laster)

100% cpu load: 115-125W (8 trådar hyper pi 8M beräkning)

50% cpu load: 55-60W (4 trådar hyper pi 8M beräkning)

använde hyper pi bara för att jag själv kan välja belastningen på cpu´n (antal trådar) och ungefär hur lång tid det ska ta så jag hinner gå och kolla vad den drar på mätaren (8M = ~1 min eller mer testtid beroende på antal trådar inställt.) resultat oviktigt ska bara ta så pass lång tid att jag hinner läsa av mätaren.

så 100W verkar ju vara i bollparken iaf verklig max belastning med tanke på att jag inte har en aning om verkningsgrad på detta fornminne till nätagg jag testkör riggen med.

troligen under 75% iaf med föråldrandet inräknat samt noname brand.

men samtidigt som jag sa sällan den ligger och puttrar på mer än 30% cpulast så troligen ligger den nog mer konstant runt efekten för 50% last med nåra fler diskar anslutna.

så normalt ligger den nog och surrar på typ 10% nätaggslast kanske t.om. på ett 550W agg dvs knappt det kommer ligga in på effektivitetskurvan ändå för 80+ äns på de bästa kurvorna.

så ska nog snarare ha nedåt 300-400W känns det som för att hamna där det är effektivast verkar som att jag var ganska off på vad jag behövde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är själv inne i en uppgradering av min unraid burk och började handla prylar denna månad med nätagget.
Det blev ett Fractal Design Ion+ Platinum 660W vilket är overkill som sagt, men blev 660W istället för 560W agget då det fanns i lager.
Samma sak med 2-3 andra agg dom fanns ej i lager, sen varför dom behövde vara i lager när skiten troligen inte kommer kopplas in på 2-4mån är ju en annan sak.
Man vill ju ha lite kvalitets tid med sakerna
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5167321
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5167322

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!