Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Återfås? I Windows 10 måste man väl klicka på ikonen så att volymreglaget poppar upp och sedan scrolla för att kunna ändra volymen? I GNU/Linux (Gnome i mitt fall) så behövs inga extra klick. Det bara funkar! Detsamma gäller macOS

Kan vara patentrelaterat. Om Apple exempelvis har ett patent på denna funktionalitet så kan inte MS ha funktionen, och ingen bryr sig om Linux för de kan inte stämma dem i alla fall. Lite som det att Google nu inte får låta en styra volymen på alla smarta högtalare i en zon med ett reglage, för det har Sonos patent på.

Nu säger jag inte att det är så, bara att det är en möjlig förklaring till att de inte har denna ändå rätt uppenbara funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan vara patentrelaterat. Om Apple exempelvis har ett patent på denna funktionalitet så kan inte MS ha funktionen, och ingen bryr sig om Linux för de kan inte stämma dem i alla fall.

Var lite snabb med min kommentar, för det funkade inte alls med scrollhjulet i macOS Även onödigt bökigt med trackpaden.

Permalänk
Medlem

Windows 11 saknar någon som helst optimering både angående systemkrav och prestanda.
Känns ganska framkrystat i mitten av COVID-19 när det släpptes i "good enough for shipping" skick jämnfört med tidigare släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl bra att de installeras. Ska du koppla en dator till en TV exempelvis så är det ju segt om ljudet inte fungerar som det ska. Och även AMD installerar ju ljuddrivrutiner till sina grafikkort.

Däremot att sätta de som default output är ju inte bra någonstans. Sen förstår jag inte varför det ska vara så komplicerat, ingångarna känner ju av om något är inkopplat, så varför inte använda de som har något kopplat och sen om inget är kopplat gå över till HDMI-ljud?

Jo, det är väl inte dumt som så för dom som använder det. Men med allt annat som är bevakat/sparat, så borde installationsprogrammet kunna minnas vad man har valt tidigare. Har jag inte velat installera den tidigare (har 0 behov av det själv), så kommer jag nog inte behöva det nästa eller nästnästa gång heller

Skrivet av Markus_d:

jag klickar på ikonen och skrollar för att ändra volymen, men visst måste man klicka på ljudikonen, annars poppar bara en info ruta upp med aktuell volym...
Funkar så även på win 10.

Kan själv tycka att det är bra att det krävs ett klick iaf, så man inte ändrar av misstag osv.

Men alla tycker olika

Här fungerar det direkt, utan att klicka. Bara skrolla med pekaren över volymikonen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Här fungerar det direkt, utan att klicka. Bara skrolla med pekaren över volymikonen

Kör du med insider preview? För jag vet att det introducerades i dev kanalen för Windows 11 för några månader sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kör du med insider preview? För jag vet att det introducerades i dev kanalen för Windows 11 för några månader sedan

Nej, det är i vanliga kanalen. Vet inte om det hänger på enhet eller så, det är ett USB-headset jag kör med (Logitech G Pro X wireless).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Efter läs ett antal kommentarer här så känner jag direkt att W11 inte kommer hamna på min dator. Och det är utöver andra recensioner jag läst om skräpet tidigare. Risk för reklam, ännumer övervakning och brott mot personlig integritet.

När W10 är EOL för mig så kommer jag defenitivt köra nån linux-dist, får sluta spela helt enkelt, eller lira det steam kan få att fungera med vadnudethetteigen.

Permalänk
Medlem

Lite nytt för Windows 11 fungerar fint installerat på 3 burkar än så länge.

https://www.theverge.com/2022/2/15/22934562/microsoft-windows...

Android app storen fins dock endast i USA ATM , men går väll att ändra region så går det att testa skulle jag gissa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nu gör jag inte speciellt mycket mer än att surfa och spela på datorn hemma, men jag uppdaterade till Win11 och är för det mesta nöjd. Det tog ett litet tag att vänja sig vid att ha taskbar ikonerna i mitten.

Det enda jag absolut inte gillar är att de på något sätt satt ihop ljud- och nätverksknapparna nere i högra hörnet vilket medför att man måste trycka två gånger för att komma in och ändra ljudet. Undrar lite vem som tyckte det var en smart lösning.

Utöver detta är jag nöjd, som sagt spelar eller surfar bara så jag hade säkert varit lika nöjd med något annat OS. Känns i princip som man bara installerat ett nytt tema till Win10.

Edit: Kom precis på en till sak! När man högerklickar på något och vill öppna det i ett annat program än standard behövs nu typ 4 klick istället för 2-3. Det positiva med det är väl att jag känt mig tvungen att lära mig kortkommandon för att komma in där jag vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Lite nytt för Windows 11 fungerar fint installerat på 3 burkar än så länge.

https://www.theverge.com/2022/2/15/22934562/microsoft-windows...

Android app storen fins dock endast i USA ATM , men går väll att ändra region så går det att testa skulle jag gissa.

Det tråkiga är ju att det är Amazons butik man får, vilken väl fortfarande är ganska skral speciellt på mer svenska eller europeiska appar då de ju inte säljer sina Android-enheter här. Dock verkar det gå att få in Google-butiken, men vi får se hur det blir när det blir mer officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det tråkiga är ju att det är Amazons butik man får, vilken väl fortfarande är ganska skral speciellt på mer svenska eller europeiska appar då de ju inte säljer sina Android-enheter här. Dock verkar det gå att få in Google-butiken, men vi får se hur det blir när det blir mer officiellt.

exakt, man kan också sideloada apparna man vill ha, men får väll se om det blir bra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Kan ha att göra med drivrutinerna för det är inget jag märkt med AMD.

Så pass? Bara en sån sak skulle kunna får mig att överge Nvidia i en handvändning.

Ett annat irriterande problem Microsoft envisas med, är snabbknappar som inte går att redigera. Ta Windows+Mellanslag. Fullständigt idiotiskt! Går inte att stänga av heller!

Edit: Om man inte stänger av Win-Snabbknapp helt och hållet, vilket är lika dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så pass? Bara en sån sak skulle kunna får mig att överge Nvidia i en handvändning.

Ett annat irriterande problem Microsoft envisas med, är snabbknappar som inte går att redigera. Ta Windows+Mellanslag. Fullständigt idiotiskt! Går inte att stänga av heller!

Edit: Om man inte stänger av Win-Snabbknapp helt och hållet, vilket är lika dumt.

Hur ofta använder du win + mellanslagstangenten? Själv har jag aldrig använt den och visste inte ens om den snabbknappen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stötte på problem med min cpu-temperatur vid idle. Gick från 40c till 60c men samma temperatur vid maxbelastning. Detta med mitt 5600x och nyaste bios. Annars har det funkat på bra men blev att gå tillbaka till Windows 10 pga. så mycket högre temperatur vid idle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Så pass? Bara en sån sak skulle kunna får mig att överge Nvidia i en handvändning.

Ett annat irriterande problem Microsoft envisas med, är snabbknappar som inte går att redigera. Ta Windows+Mellanslag. Fullständigt idiotiskt! Går inte att stänga av heller!

Edit: Om man inte stänger av Win-Snabbknapp helt och hållet, vilket är lika dumt.

Jo den har jag kommit åt av misstag någon gång och inte fattat vad som hände, men det var nog på XP-tiden eller så, sen visste jag ju vad problemet var när exempelvis Å, Ä och Ö inte funkade längre. Det jobbiga är väl att de inte verkar skilja på språk för rättstavning och sånt och tangentbordslayout. Jag skriver mycket på engelska så jag vill ju gärna ha rättstavningen i Powerpoint exempelvis, men då installeras också (vad jag förstår) engelsk tangentbordslayout vilket jag absolut inte har något behov av. Hade man bara haft en layout installerad så hade ju inte denna knappkombination gjort något liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur ofta använder du win + mellanslagstangenten? Själv har jag aldrig använt den och visste inte ens om den snabbknappen

Inget de flesta använder avsiktligt, nej.
Känns som en sån där grej som borde gå att välja att aktivera om man absolut vill. Samma med alt-shift, som är ännu mer irriterande i sammanhanget eftersom det är klart större risk att man råkar aktivera det.

Dock verkar ju blotta existensen av denna genväg ställa till problem för dem internt, när de bygger sina Powertoys t.ex. så verkar de ju t.ex. inte tycka att de kan använda win+space utan väljer istället alt-space där. Galenskap, det krockar ju ännu värre istället och matchar inte ens vad man förväntar sig från "andra system" ändå.

Inget av detta är ju dock nytt i Windows 11. Man hade väl bara kunnat hoppas att de skulle ha städat upp lite i kaoset vi dragits med länge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inget de flesta använder avsiktligt, nej.
Känns som en sån där grej som borde gå att välja att aktivera om man absolut vill. Samma med alt-shift, som är ännu mer irriterande i sammanhanget eftersom det är klart större risk att man råkar aktivera det.

Dock verkar ju blotta existensen av denna genväg ställa till problem för dem internt, när de bygger sina Powertoys t.ex. så verkar de ju t.ex. inte tycka att de kan använda win+space utan väljer istället alt-space där. Galenskap, det krockar ju ännu värre istället och matchar inte ens vad man förväntar sig från "andra system" ändå.

Inget av detta är ju dock nytt i Windows 11. Man hade väl bara kunnat hoppas att de skulle ha städat upp lite i kaoset vi dragits med länge.

Visste inte heller att alt+shift gjorde det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Var tvungen att prova och för mig ändras volymen av att bara scrolla.

Då använder du ett tredjeparts program, din volym ändras Inte default med varken 10 eller 11.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Då använder du ett tredjeparts program, din volym ändras Inte default med varken 10 eller 11.

Nu när du säger det så har jag ju startallback eller vad det hette. Om det ger den funktionaliteten. Annars är det i mitt fall stock.

Kan testa på sambons dator sen, kommer inte ihåg om hon lagt in 11 än eller inte, annars är det 10:an där.

Skrivet av Segas:

Så pass? Bara en sån sak skulle kunna får mig att överge Nvidia i en handvändning.

Ett annat irriterande problem Microsoft envisas med, är snabbknappar som inte går att redigera. Ta Windows+Mellanslag. Fullständigt idiotiskt! Går inte att stänga av heller!

Edit: Om man inte stänger av Win-Snabbknapp helt och hållet, vilket är lika dumt.

Vad gör win+mellanslag i normalfallet? Vet att den ploppar upp en sökruta om man har powertools installerat och inte ändrat snabbknappen, men i vanliga fall har jag inte reagerat på att den gör något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Trodde det menades när man fått upp volumslidern att bara scrolla för att ändra. Nej, jag kan inte bara hålla ovan ikonen och scrolla jag heller.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Trodde det menades när man fått upp volumslidern att bara scrolla för att ändra. Nej, jag kan inte bara hålla ovan ikonen och scrolla jag heller.

Det kommer komma till W11, det finns i dev kanalen i insider preview programme just nu om jag förstått det rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av s010di:

Titta på denna sida
Scrolla ner till
Disable Windows Widgets using Windows Registry

https://appuals.com/msedgewebview2-exe-consuming-memory-windo...

How to uninstall Widgets in Windows 11
1. Open a Command Prompt (or PowerShell) as an Administrator.

2. Type the following command in the window, and hit the Enter key

winget uninstall "windows web experience pack"

You will need to agree to the Microsoft's Store's terms and conditions. Type Y to accept, or N to cancel the operation.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Stämmer, det kom en uppdatering till "Windows web experience pack" i Microsoft store som skickades ut till alla som gör att widgetspanelen inte kan laddas in vilket gör att den bara loopar och CPU-användningen rusar. Helt otroligt att det kan pushas ut i det skicket.

Också helt galet att widgetspanelen trots att den är avbockad i inställningarna startas av Windows oavsett också. Inte bra Microsoft, inte bra alls.

How to uninstall Widgets in Windows 11
1. Open a Command Prompt (or PowerShell) as an Administrator.

2. Type the following command in the window, and hit the Enter key

winget uninstall "windows web experience pack"

You will need to agree to the Microsoft's Store's terms and conditions. Type Y to accept, or N to cancel the operation.

funkar

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

How to uninstall Widgets in Windows 11
1. Open a Command Prompt (or PowerShell) as an Administrator.

2. Type the following command in the window, and hit the Enter key

winget uninstall "windows web experience pack"

You will need to agree to the Microsoft's Store's terms and conditions. Type Y to accept, or N to cancel the operation.

funkar

Yes, jag har gjort det på alla system med Windows 11 som jag har kontroll över. Skönt att bli av med den menyn.

Men det ska inte behövas att gå igenom Powershell/kommandotolk för att avinstallera enskilda komponenter. Dåligt MS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Yes, jag har gjort det på alla system med Windows 11 som jag har kontroll över. Skönt att bli av med den menyn.

Men det ska inte behövas att gå igenom Powershell/kommandotolk för att avinstallera enskilda komponenter. Dåligt MS!

Vad är det man tar bort? Är det något som man kommer inte längre se eller något som kommer ändras rent grafiskt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det man tar bort? Är det något som man kommer inte längre se eller något som kommer ändras rent grafiskt?

Det som avinstalleras är widgetmenyn i aktivitetsfältet. Även om den bockas av i inställningarna så körs den i bakgrunden. Det var en uppdatering förra veckan som gjorde att den ballade ur och belyste att den försöker starta oavsett. Jag använder inte den funktionen och då är det skönt att avinstallera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det som avinstalleras är widgetmenyn i aktivitetsfältet. Även om den bockas av i inställningarna så körs den i bakgrunden. Det var en uppdatering förra veckan som gjorde att den ballade ur och belyste att den försöker starta oavsett. Jag använder inte den funktionen och då är det skönt att avinstallera den.

Ah, ok. Jag läste något om att MS ska ha skickat ut en ny uppdatering till den, men den uppdatering som gjorde att den ballade ur, fanns att installera på min dator och då valde jag att inte installera den så har inte kollat om de släppt en ny men jag tycker mig ha läst det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De har tagit bort "never combine" i aktivitetsfältet. Hatar det. Har installerat StartAllBack som ger tillbaka den funktionen.
I övrigt fungerar det smitidgt.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som hävdar att win11 är buggigt och instabilt, är det någon sanning i det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har en kompis som hävdar att win11 är buggigt och instabilt, är det någon sanning i det?

Inte för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig