Ännu en popularitetstävling som handlar om att få en skara trogna kunder att rösta. Generellt är vi människor vanedjur; vi handlar där vi alltid handlar, såvida det inte uppkommer en god orsak att ändra det beteendet, och vi älskar att känna att vi valt rätt (även när vi inte gjort det).
Märk väl att jag varken kritiserar Inet eller deras kunders fanatism, jag kritiserar utmärkelser av den här typen - av den enkla anledningen att de inte säger något om att en butik skulle vara bäst, bara att de bryr sig om utmärkelser och lyckats bäst att få sin fanbase att rösta (inte bara i SweC:s omröstning utan även i andra, även om röstläggarna i många fall sannolikt är desamma) eftersom de (och vi kunder, så länge vinnarna är de vi är kund hos) bryr sig om att de kan visa upp sina jääättehäftiga utmärkelser och emblem.
[edit]Nu säger jag inte att Inet aktivt säger "gå in och rösta på oss här", åtminstone inte här på SweC där de faktiskt ombedes att inte göra det, jag säger att de inte behöver göra det tack vare att de redan köpt in sig genom sitt "engagemang för vår community" sedan 2009.[/edit]
Och nej, det kan inte vara så att de faktiskt utmärker sig så här mycket. Skulle de siffror de vunnit med reflektera verkligheten skulle konkurrenterna ha gått under för länge sedan.
En omröstning med en enda röst på fem kandidater kommer att ge ett skevt resultat, och som vi har sett i kommentarstrådarna så är det många som röstar "på gammal vana", och säkerligen många trots att de inte ens handlat på butiken i fråga under givet år.
Edit 2: Dagens tips till forumets medlemmar: vill ni ha ännu mer "engagemang" framöver, rösta på någon annan butik nästa gång och invänta Inets nästa drag. Om de nu är så genuint bra så kommer de ju i värsta fall bara att fortsätta på nuvarande linje, inte sant?