Apple M1 Ultra utpresterar inte Nvidia Geforce RTX 3090

Permalänk
Melding Plague

Apple M1 Ultra utpresterar inte Nvidia Geforce RTX 3090

Tester visar att Apples grafer och påståenden kring M1 Ultras grafikprestanda inte riktigt lever upp till verkligheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att Apple lovar runt och håller tunt. Löften om högt pris brukar de dock kunna hålla

Permalänk
Medlem

Ingen idé att kolla på PR-grafer längre. Man får vänta på riktiga tester. Det gäller alla stora aktörer.

Permalänk
Medlem

Antar att med samma argument så utpresterar min mobil ett RTX 3090 också. Om man bara går upp till max effekt av mobilens SoC.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem
Skrivet av bia:

Antar att med samma argument så utpresterar min mobil ett RTX 3090 också. Om man bara går upp till max effekt av mobilens SoC.

Ja, det finns ju en anledning att man skriver "relative performance". 🤷‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Bara jag som förväntade mig sämre spel prestanda och blev imponerad av ovan? Rtx 3090 drar 350-450w och är skapad av ett företag vars R&D endast är grafikkort samt programvara till grafikkort.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är synd att Apple gapade efter mycket och skulle jämföra sin prestanda med RTX 3090. M1 Ultra är ju snarare en typ av APU om jag förstår det rätt, och som APU är prestandan sjukt bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Att inte företag lär sig. AMD, Nvidia, Apple, Intel. Alla är skyldiga till att producera grafer som lätt skjuts ner när oberoende parter testar produkterna. Det ser bara dåligt ut. Hade varit smartare att fejka graferna så att de är lite sämre än vad oberoende tester sedan visar, så blir folk positivt överaskade istället. Ingen blir väl imponerad av skryt som senare visade sig vara lögn liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det bättre att invänta riktiga tester än att förlita sig på reklambladen. Det som slog mig av den här testen är att M1 Max är hyfsat bra i jämförelse så jag tänker att basmodellen av Studio troligtvis är den prisvärdaste av dem alla. Att Max är något bättre än MacBook Pro gissar jag beror på bättre möjligheter till kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Bara jag som förväntade mig sämre spel prestanda och blev imponerad av ovan? Rtx 3090 drar 350-450w och är skapad av ett företag vars R&D endast är grafikkort samt programvara till grafikkort.

Skrivet av giplet:

Det är synd att Apple gapade efter mycket och skulle jämföra sin prestanda med RTX 3090. M1 Ultra är ju snarare en typ av APU om jag förstår det rätt, och som APU är prestandan sjukt bra.

Ja, det är väl enbart själva jämförelsen, så som den gjordes, som kritiseras.

M1 Ultra är väldigt imponerande i sig (liksom övriga M1 i andra segment), och att den är på samma karta i en rättvisande jämförelse hade ju egentligen varit nog.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är synd att Apple gapade efter mycket och skulle jämföra sin prestanda med RTX 3090. M1 Ultra är ju snarare en typ av APU om jag förstår det rätt, och som APU är prestandan sjukt bra.

Man måste tänka på att M1 Ultra är ett väldigt stort chipp och inte direkt jämförbart med andra APU på marknaden om jag inte har fel så är M1 Ultra förmodligen större än 12900K+RTX 3090 på en tätare 5nm nod.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Om man jämför Geekbench 5 Compute resultatet så får Mac Studio (Ultra) nästan hälften så bra poäng som RTX 3090 PC (när Macen kör Metal).
Om Macen drar ca 1/3 av strömmen som RTX 3090,
framförallt om hela Macen, inte bara GPU drar ca 1/3 av vad bara grafikkortet RTX 3090 drar.
Då är det fortfarande rätt bra sett till prestanda per watt.

Däremot att påstå att man är snabbare och sen prestera ungefär hälften är mindre imponerande.

Men det är väl sannolikt att det finns scenarion där Mac Studio Ultra slår en RTX 3090 PC.
Om man kör "rätt" saker.

AMD, Intel, Nvidia är trots allt stora företag med många kompetenta anställda.
Hade varit konstigt om Apple plötsligt vara bäst på allt.
Om de var bäst på precis allt utan undantag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är väl enbart själva jämförelsen, så som den gjordes, som kritiseras.

M1 Ultra är väldigt imponerande i sig (liksom övriga M1 i andra segment), och att den är på samma karta i en rättvisande jämförelse hade ju egentligen varit nog.

Precis så är det. Hade de gjort som Intel och jämfört sig med 3070 så hade vi sluppit diskussionen om att de lovade mer än de höll, och det hade ändå varit sjukt bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Inget nytt detta såg jag direkt i presentationen.

Det finns inget speciellt negativt att säga om M1 ultra mer än att Apple har valt att låsa systemet för framtida uppgraderingar. Så det val man gör idag får man köra med tills man kasserar datorn. Nu har dock Apple en viss typ av användare som kanske inte bryr sig så mycket om detta.

*edit*
Min egen åsikt om utvecklingen står still. Så visst går det leva med ett system där man i början behöver vräka på med vad man tror ens framtida behov är. Om utvecklingen däremot fortsätter att utvecklas så att priser sjunker, så vill man inte idag vräka på med hårdvara som är svindyr i onödan.

För min egen del när jag köper en laptop så väljer jag med minsta mängd ssd och ram. Sedan stoppar jag in egna bättre grejer och sparar ofta långt över 10 000kr på detta än att tillverkaren ska göra exakt samma sak åt mig.

Permalänk
Medlem

Hmm fastän Ultra:n skulle ha slått 3090 så kommer ju 4000 serien ut snart.

Får en och tänka att kanske Ultra:n var menad att släppa tidigare men pga covid och en extrem efterfråga på silicon så kom den först nu.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Eftersom RTX 3090 har ett specificerat effektuttag på 350 W finns dock mer kraft att hämta, något Apple väljer att inte visa. Tillåts grafikkortet använda dess fulla potential är det därmed utan tvekan fortfarande mer kraftfullt.

Nåja, den skillnaden lär ju vara extremt marginell och knappast en förklaring till detta.
Åtminstone 3080 kan ju undervoltas så man sparar in 60 W med en prestandaförlust på 0-3%, så att spara in 30 W på ett 3090 lär knappt vara en mätbar skillnad ens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Inte oväntat att Apple lovar runt och håller tunt. Löften om högt pris brukar de dock kunna hålla

Apple brukar ju snarare ovanligt ärliga med sina siffror.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Apple brukar ju snarare ovanligt ärliga med sina siffror.

Jag tycker de faktisk var ärliga. De visade klart och tydligt med grafen att de klippte av vid en strömeffekt. Jag trodde för att det då för de flesta var självklart att över denna effekt så kommer riktigt strömtörstiga grafikkort att prestera ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Börjat snegla på Macbook Pro då jag enbart lirar WoW på PC, kan Apple M1 Ultra driva WoW i 4k 60 fps eller vad deras paneler nu stödjer så kanske det blir ett köp från mig sålänge datorerna är söder om 25k i prislapp.

https://www.amazon.se/Apple-%C3%A5ttak%C3%A4rnig-processor-fj...

denna modell har jag kikat på som en desktop replacement samt en Xbox Series X+++ när en uppdaterad variant likt Xbox One X dyker upp också för mina racingspel och lite GTA

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Accelatorer för viss mjukvara där apple presterar bra sen ligger fokus inte på spel utan på viss mjukvara där de presterar bra .
tror själv hela apple bygget är som vanligt mest skitsnack precis som det alltid varit

citat ifrån https://www.servethehome.com/the-apple-m1-ultra-shows-the-fut...

"Third, we have heavy use of accelerators. Benchmarks are one thing, but I also wanted to give some anecdotes of performance here. I have the M1 Mac Mini and had the 13″ MacBook Pro with the M1. Both have OK performance, but in general, it felt like working on a lower-end Core i3 Project TinyMiniMicro node, or worse, under many tasks. There were some things like video editing that are clearly better on the M1 than on a Core i3. Under heavy multitasking, the challenge seemed to be MacOS managing memory. Even on the 16GB model, it was very noticeable both on the Mac Mini and MacBook Pro M1 when a browser tab was not fresh. In contrast to the Mac Mini"

Är ett imponerande arm bygge men de lovar för mycket mot vad de presterar, sen kommer ju apple fansen köpa allt de säger ändå men är fortfarande imponerande det de gjort men själv håller jag mig skeptisk & kollar på oberoende tester istället

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Nä precis, ingen hade lyft ett öga om det stått "high-end" istället för "Highest-end".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker de faktisk var ärliga. De visade klart och tydligt med grafen att de klippte av vid en strömeffekt. Jag trodde för att det då för de flesta var självklart att över denna effekt så kommer riktigt strömtörstiga grafikkort att prestera ännu bättre.

Jag skulle säga "nej" som svar på det påståendet.

Den insatte kan dra slutsatsen att grafen rimligen borde fortsätta eftersom den slutar på för låg effekt, men ingenting i grafen indikerar att något sådant gjorts.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man jämför Geekbench 5 Compute resultatet så får Mac Studio (Ultra) nästan hälften så bra poäng som RTX 3090 PC (när Macen kör Metal).
Om Macen drar ca 1/3 av strömmen som RTX 3090,
framförallt om hela Macen, inte bara GPU drar ca 1/3 av vad bara grafikkortet RTX 3090 drar.
Då är det fortfarande rätt bra sett till prestanda per watt.

Däremot att påstå att man är snabbare och sen prestera ungefär hälften är mindre imponerande.

Men det är väl sannolikt att det finns scenarion där Mac Studio Ultra slår en RTX 3090 PC.
Om man kör "rätt" saker.

AMD, Intel, Nvidia är trots allt stora företag med många kompetenta anställda.
Hade varit konstigt om Apple plötsligt vara bäst på allt.
Om de var bäst på precis allt utan undantag.

Nä, Geekbench Compute och Tomb Raider var nog inte varifrån Apple själva hämtade sina siffror.

Jag skulle tro att Apple har testat saker som Adobes svit, DaVinci, Final Cut m.m. Och då är det även Metal mot OpenCL eller CUDA, så ingen riktig äpplen mot äpplen jämförelse.

För kundernas del lär det vara det här som är det viktigaste, så det vore inte fel att jämföra på det viset. Jag menar, det här är maskiner som riktar sig till seriösa kreatörer som inte är särskilt priskänsliga. Det är inga gaming-maskiner och inget för den som vill tävla i benchmarks. Kreatörerna vill ju främst veta vad som ger snabbast möjliga arbetsflöde med de program de arbetar med.

Nu vet jag förvisso inte säkert att M1 Ultra kommer smiska stjärt i dessa avseenden heller men skulle tro att den mycket väl kan utprestera 3090 där (förutsatt att man mäter mot "rätt" sorts arbetsflöde - vissa saker kommer 3090 vara snabbare på).

Permalänk
Medlem

"relative performance" means shit

Permalänk
Medlem

Det var ju en hyfsat "optimistisk" graf, minst sagt haha
Jag tror dock att större företag som apple intel etc kommer under med sådant för en stor majoritet av köparna kollar inte oberoende tester utan konsumerar enbart ren marknadsföring.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Inte oväntat att Apple lovar runt och håller tunt. Löften om högt pris brukar de dock kunna hålla

Prissättning är alltid lättare än R&D!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker de faktisk var ärliga. De visade klart och tydligt med grafen att de klippte av vid en strömeffekt. Jag trodde för att det då för de flesta var självklart att över denna effekt så kommer riktigt strömtörstiga grafikkort att prestera ännu bättre.

Skrivet av evil penguin:

Jag skulle säga "nej" som svar på det påståendet.

Den insatte kan dra slutsatsen att grafen rimligen borde fortsätta eftersom den slutar på för låg effekt, men ingenting i grafen indikerar att något sådant gjorts.

Skrivet av DasIch:

Nä, Geekbench Compute och Tomb Raider var nog inte varifrån Apple själva hämtade sina siffror.

Jag skulle tro att Apple har testat saker som Adobes svit, DaVinci, Final Cut m.m. Och då är det även Metal mot OpenCL eller CUDA, så ingen riktig äpplen mot äpplen jämförelse.

För kundernas del lär det vara det här som är det viktigaste, så det vore inte fel att jämföra på det viset. Jag menar, det här är maskiner som riktar sig till seriösa kreatörer som inte är särskilt priskänsliga. Det är inga gaming-maskiner och inget för den som vill tävla i benchmarks. Kreatörerna vill ju främst veta vad som ger snabbast möjliga arbetsflöde med de program de arbetar med.

Nu vet jag förvisso inte säkert att M1 Ultra kommer smiska stjärt i dessa avseenden heller men skulle tro att den mycket väl kan utprestera 3090 där (förutsatt att man mäter mot "rätt" sorts arbetsflöde - vissa saker kommer 3090 vara snabbare på).

Ja, det där ser jag som en förmodligen mer sannolik förklaring; de har valt en last där grafen faktiskt blir sådär (åtminstone för deras testsystem).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Ja, det finns ju en anledning att man skriver "relative performance". 🤷‍♂️

Skrivet av gonace:

"relative performance" means shit

Det enda det betyder är ju att värdet på y-axeln (i detta fall) är ett prestandaindex vars värde i sig inte har en konkret angiven betydelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot

Räkna på mellan 60 - 75 000 kronor beroende på konfiguration. Det är närmare vad en Mac med M1 Ultra kommer kosta väl i svensk handel. Det är inte en dator menad för hemmabruk på det viset

The Verge har fått lagt lovarna på en enhet och där står priserna i dollar också.
https://www.theverge.com/22981815/apple-mac-studio-m1-ultra-m...

″Apple sent us basically the most powerful Mac Studio money can buy, with the 20-core M1 Ultra, a 64-core GPU, and 128GB of unified memory. If you want to buy this, it'll cost $6,199. (You can push that price up to $7,999 by adding up to 8TB of internal storage, but it doesn't get any more powerful than this.)″

Dold text

EDIT:
Apple Studio M1 Ultra finns på svenska apple-hemsidan, börjar på 50 495,00 kr för modellen med 48-grafikkärnor och 62 995,00 kr för modellen med 64-grafikkärnor i grundutförande med 64GB RAM och 1TB SSD.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >