Intel: "Böjda värmespridare på Core 12000-serien är normalt"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Böjda värmespridare på Core 12000-serien är normalt"

I ett uttalande angående problem med att värmespridaren på Core 12000-seriens processorer böjs efter montering i sockeln menar Intel att det inte är ett stort problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är väl som vissa nätdelstillverkare skriver. Lite rök från nätdelen är normalt vid högre belastning.

Angående Intels problem så har jag för lite information för att dra någon slutsats. Men man ser ju tydligt att det är en dålig konstruktion vid montering. När man monterar mycket utrustning som topplock och annat så ska man kryssdra skruvarna, inte en sida först och sedan den andra. Jag gör även samma sak med bildäck. Inte först dra åt en skruv så mycket som den ska, sedan gå till nästa.

Permalänk
Medlem

Intel: Äh, lite bananböj är väl ingen fara!

Permalänk
Medlem

Som en gammal kollega brukade säga: Lite snett är också rakt

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Låter inte som någon stor grej. Alla som kan grundläggande kemi och fysik vet att värme förändrar sakers form i viss mån. Intel har så klart tagit höjd för detta.

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att om man fäster ca 1.0 mm tjocka brickor under fästningsmekanismen för att räta ut trycket på processorn så det gav optimal temperatur.

EDIT: här https://www.igorslab.de/en/alder-lakes-cooling-problem-bend-a...

Gav ju hela -5.76C bättre load temperaturer för sån simpel fix, iofs måste påminna Intel uttalat sig att de inte täcker garantier för nån form av egna moddar men frågan är om jag inte personligen hade gjort så iallafall då det är fråga om så stora skillnader för sån enkel mod.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har haft en del datorer med detta problem, där loadtemps ligger och svettas på 100 grader, så visst kan det skapa problem. Visst, en CPU ska klara 100 grader men över tid är det inte så bra.

Permalänk
Medlem

"It's a feature!"
Skämt åsido, säger de att inte är någon fara så...
Drabbar inte mig personligen ändå.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Så länge garantier osv är aktiva så känner jag inte att det är ett superproblem.

Dock kan man ju inte påstå att det ser särskilt proffsigt ut när det kommer till byggkvalité.

Permalänk
Medlem

Om man läser mellan raderna;

Du får lite högre temperatur och det blir inte optimal kontakt med kylaren, men processorn går inte sönder och kommer fortsätta fungera inom spec.
Vi kan fixa processorhållaren men vi tycker det blir för dyrt att göra det med nuvarande moderkortserier, vi fixar det här till nästa generation.

/sarkasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Låter inte som någon stor grej. Alla som kan grundläggande kemi och fysik vet att värme förändrar sakers form i viss mån. Intel har så klart tagit höjd för detta.

Jo fast vi vet ju att värme i detta fall expanderar materialet därav borde större kurvatur uppstå. Sen är väll det försvinnande lite expandering men nu när vi ändå tog upp detta så kan vi ju diskutera de.

Permalänk
Inaktiv

Inga problem, vi får helt enkelt börja "lappa" värmespridaren i sockeln framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Inga problem, vi får helt enkelt börja "lappa" värmespridaren i sockeln framöver

Ok

Ska du göra jobbet när den sitter monterad så är det lite svårt. Men då den böjs vid montering så är det enda alternativet om du ska få ett bra resultat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Ok

Ska du göra jobbet när den sitter monterad så är det lite svårt. Men då den böjs vid montering så är det enda alternativet om du ska få ett bra resultat.

Inget jag kommer göra utan jag försökte vara lite rolig. Jag tror man är better off med direct die cooling (som vanligt).

Permalänk
Medlem

Det är inte en bugg, det är en feature.

Permalänk
Medlem

”Bend it like Intel” (c)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Det är inte en bugg, det är en feature.

Det är inte en böj, det är en intel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Moderator

Det där ser inte ut att vara en EU-godkänd böj. Skulle dock behövt en bananbild för jämförelsens skull.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Intel har inte råd att "erkänna" att dom gjort en dundertabbe på denna generation, skulle kosta alldeles för mycket för dom. Jag hoppar över denna generation och väntar tills nästa, som kommer redan Q3 i år.

Permalänk
Snusfri

Ännu ett icke-problem som blir en hönsfarm av en fjäderatom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det där var inte lite flex, kan ju inte vara hälsosamt i längden att ha CPU:n så där böjd.

Permalänk
Medlem

Har det inte alltid varit mer eller mindre såhär?
Men det har ju aldrig varit något problem innan, då kylarna är lite konvexa. Till och med Noctua skriver om det i sin FAQ:

Skrivet av Noctua:

FAQ: Why is the cooler’s contact surface slightly convex?
As the Integrated Heat Spreaders (IHS) of today’s CPUs are slightly concave, the cooler’s contact surface has been deliberately designed to be slightly convex in order to ensure optimal contact. This way, more contact pressure will be applied at the centre of the IHS directly above the DIE, which results in better heat transfer and improved overall performance.

https://noctua.at/en/why-is-the-coolers-contact-surface-sligh...

Permalänk
Medlem

Om man inte klockar alls så spelar det kanske inte så stor roll. Men 7c varmare kan definitivt vara ett problem om man överklockar. Känns som ett långfinger till de som gillar att greja själva medans resten lugnt kan somna om typ.

Ja en processor tål 100C. visst... Det gör den, men meningen med en bättre kylare ska ju vara lägre temps, och folk kommer såklart med all rätt bli irriterade om deras dyra kylare helt plötsligt knappt presterar bättre än möget man får med i lådan när man köper sin processor.

Skulle det vara så att det visar sig att processorerna throttlar över tid så är det det bra reklam för AMD kan man ju säga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Klart att cpuerna håller sig inom temp-specen då dom trottlar ner sig själva och är mer eller mindre omöjliga att komma förbi med normal användning. Merparten av de flesta konsumenter skulle nog inte förstå (eller märka) detta. Helt plötsligt får man lite lägre fps och inte alla som kopplar det till värmen.

Givetvis inte acceptabelt och jag skulle reklamera direkt. Gör om och gör rätt!

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

Bend it like Intel.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv

Acceptera fel och återkalla. Kostnadsanalys: Dyrt.
Invänta garantiärende från kund. Ingen större risk att processorn fallerar inom garantitid. Kostnadsanalys: Acceptabel.

Beslut:
Spela Allan i ett pressmeddelande.

"Kära kunder! Det är inget vi har någon erfarenhet med från tidigare processorer. Men det är klart att det är normalt att det böjer sig lite grann."

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ännu ett icke-problem som blir en hönsfarm av en fjäderatom.

Förstår du problemet så förstår du, annars inte...

Själva böjningen gör så att värmespridaren blir som en tallrik fylld med kylpasta, och som intet gör huvudregeln god kontakt mellan kylare/fläkt och processor för bra prestanda/hållbar levnadslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har det inte alltid varit mer eller mindre såhär?
Men det har ju aldrig varit något problem innan, då kylarna är lite konvexa. Till och med Noctua skriver om det i sin FAQ:

https://noctua.at/en/why-is-the-coolers-contact-surface-sligh...

Tyvärr så verkar inte det hjälpa, igor'sLAB observerade detta i början av året:

Citat:

Now, unfortunately, Intel has literally turned the tables with Alder Lake, so the center of the IHS tends to sit lower than the surrounding area and only an extremely convex cooler base could make direct contact with the CPU there. In most cases, however, a lake of thermal paste simply forms in the center of the IHS without direct contact of the CPU and cooler.

Permalänk

🤔🤔🤔🤔

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Björn P:

Klart att cpuerna håller sig inom temp-specen då dom trottlar ner sig själva och är mer eller mindre omöjliga att komma förbi med normal användning. Merparten av de flesta konsumenter skulle nog inte förstå (eller märka) detta. Helt plötsligt får man lite lägre fps och inte alla som kopplar det till värmen.

Givetvis inte acceptabelt och jag skulle reklamera direkt. Gör om och gör rätt!

Ja, men det handlar ju givetvis om märka. Inte förstå. Det var lite väl nedlåtande.

I vanlig användning, redigering och gaming hade man inte märkt av det alls. Jag tror absolut inte heller att det skulle vara problem med thottling pga värme med dessa CPU:er det hade poppat upp stora mängder folk med problem nästan direkt efter release i så fall och det har det inte gjort. Varför börja krångla med reklamationer för något man inte märker av?