"Försvunnet Paket" - Skickade in på lagning och datorn tappades bort...!?

Permalänk
Medlem

"Försvunnet Paket" - Skickade in på lagning och datorn tappades bort...!?

Jag köpte en dator, vill inte säga vilken butik detta gäller än & inte heller exakt vilken dator det var men jag kommer att uppdatera med den informationen sen när detta är klart. (Det är en av de större nätbutikerna)

Jag köpte datorn i November/december och den kostade runt 20 - 25.000 kr.
Jag kan säga att det var ett Skapligt RTX30XX serien i osv.

Denna gick sönder så den ej startade i Början av Mars.
Jag skickade den på lagning och den var framme på 2 dagar och sen efter någon vecka fick jag notis om att den var klar och skulle skickas tillbaka. Det började med att jag fick ett kolli nummer som inte fanns reggat, efter 2 dagar skickade jag och frågade va som hänt eftersom jag inte fått något sms eller notis på Postnords app. Då fick jag ett nytt nummer av butiken som var Reggat hos Postnord och paketet hade kommit iväg och var halvvägs till mig ungefär. Men sen hände inget mer alls. Det stod att det var under transport men jag fick aldrig notiser om att det scannats eller sånt som man brukar. Det stod bara "Under transport" & "kan bli försenat" ...

Efter en vecka blev jag förbannad och ifrågasatte detta och fick krångla fram och tillbaka med Postnord som säger att detta är butikens ansvar och de sa kompensera mig. Då insåg jag att detta är kört.
De har ingen aning om var mitt paket är tydligen, butiken skriver i mail till mig att "Postnord kan inte hitta ditt paket"

Det luktar skumt redan från början med detta när jag fick fel kollinummer osv men jag vet inte vems fel detta är...

Men jag blir så besviken, arg & ledsen för jag har blivit av med personliga saker på Disken, även tid (då jag använder datorn i jobb..) osv. ALLT som fanns på disken, hur fan ska de kunna värdera det? Jag vet inte om någon fått tag på uppgifter om mig nu m.m..

Sen så har ju även priserna gått ner nu så datorn är ju inte värd samma nu som för 5 mån sedan då grafikkortspriserna rasat.
Skulle jag köpa en dator nu skulle det ju inte vara samma som då, och sen då.. kommer jag inte få någon kompensation för att jag blivit av med mitt material plus all tid jag kunde ha jobbat med den...

Så jag är skit ledsen och arg för det känns inte ens som de vill ge mig något "för plåster på såren".
Dåligt med info har jag fått, bara när jag frågat och sen svaret:
"Vill du ha en färdig likvärdig demo-dator eller pengar tillbaka så du kan köpa en ny?" ...

Det känns dåligt. Inte en fråga eller en hint om att jag ska få kompensation för detta.
Man kan alltså bli av med saker kors å tvärs men det är skit samma?

Hade jag ägt någon av de största nätbutikerna och något sånt här händer så skulle jag se till så den personen fick något "bra" och fråga vad jag skulle kunna göra så den kände att det var okej...? Alltså för det är väl ändå bättre reklam om man tar hand om kunderna ÄVEN om det nu (kanske) inte var deras fel kanske utan Postnord, men först se till så kunden var nöjd och sen undersöka vad som har hänt och ta den andra delen med Postnord som företag i mellan.. för någonstans har det gått fel.

Men någon måste ha stulit min dator för Postnord brukar väl ha koll på sina paket, man tycker ju att OM det nu är inscannat någonstans så borde de se vem som jobbade och scannade det (kameror? Id?), vart det gick åt helvete liksom? Det är ju 2022 nu...? Det luktade skumt redan från början när kolli var fel så jag vet inte vad jag ska tro faktiskt.

Är det någon mer som blivit av med sina paket eller datorer på liknande sätt?
Har jag fel om att de borde kompensera?
Jag menar inte med hur mycket som helst nu utan något, iaf fråga om det är något?

Visste inte vilket forum jag skulle posta eftersom jag inte vill säga vilken butik detta gäller än..
Jag kommer uppdatera när jag vet mer, men än så länge har jag inte fått något eller vet vad som kommer hända.
Ursäkta att det blev lite lång text.

Permalänk
Avstängd

Sålänge du får pengarna tillbaka så är det väl löst? Även om det är tråkigt.

Två saker dock:
1. En butik har inget ansvar över din personliga data, allt som du vill ha kvar måste man säkerhetskopiera innan.
2. Vad är det negativa med att priserna gått ner sen du köpte? Då kan du väl köpa en likvärdig dator och ha pengar över?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Inte för att vara taskig.. Men det här med backup är ju jävligt bra att ha.. När man skickar in saker tex datorer telefoner mm. Så är risken stor att det försvinner på sin tex dator.

När jag har lämnat in saker brukar företaget man skickar in till vara noga berätta att dom inte kan garantera att personliga saker är kvar efter en reparation tyvär

Permalänk
Medlem

Och som sagt, Du får ju mer dator för pengarna nu..

Permalänk
Medlem

Dom "borde" inte kompensera dig. Det är ju Postnord som gjort fel. Är det en riktigt schysst butik så kanske dom gör det ändå, men verkligen inget dom måste göra.
Pengar tillbaka eller likvärdig produkt är väl det enda du kan kräva.
Det var ditt fel att dina filer nu är borta.

Permalänk
Medlem

Som redan har sagts: att låta dina personliga tillhörigheter ligga kvar på datorn kan inte gärna butiken och/eller posten klandras för. Det måste vi som konsumenter ta reda på innan vi skickar iväg våra datorer.

I övrigt är det trist, så klart, men att posten bara skulle rycka på axlarna låter lite märkligt. Det är ju inte otänkbart att du fick fel kollinummer från början från butiken på grund av att personalen satt och drack kaffe och Facebooksurfade under tiden. Mänskliga faktorn är vad den är. Det senare, aktuella kollinumret dock, vad är den mer exakta statusen på det hos Postnord? Är försändelsen liksom "borta" ur deras system helt och hållet. Om inte, står det fortfarande att paketet är på väg och hur länge har det varit på väg, i så fall? Kan du se var i leveranskedjan det har försvunnit? Säger Postnord någonting mer än att det är butikens ansvar att kompensera dig?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Var det en lenovodator?

Du borde ha backup eller inte skicka med disken (detta kanske inte är möjligt för att få garanti), nu vet du det till nästa gång.

Om det går, se till att du får pengar tillbaka, det du betalade, inte samma produkter.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Inte för att vara taskig.. Men det här med backup är ju jävligt bra att ha.. När man skickar in saker tex datorer telefoner mm. Så är risken stor att det försvinner på sin tex dator.

När jag har lämnat in saker brukar företaget man skickar in till vara noga berätta att dom inte kan garantera att personliga saker är kvar efter en reparation tyvär

Det fanns två diskar i och jag har backup men Jag säger att det fanns personlig information som någon annan förmodligen har... Det är dessutom inte lätt att göra något när man inte kan starta datorn.

Permalänk

När det kommer till postnord så har dom tappat bort en processor jag sålde, och dom gav en dator jag byggde åt en bekant en rejäl smäll.

Båda gångerna vägrade betala ut kompensation för det utan skyller det på diverse saker.

Det är ett gäng tusen som jag verkligen behövde :/

Kan ju inte säga att jag är så värst impad av deras service där borta.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psych0-w:

Det fanns två diskar i och jag har backup men Jag säger att det fanns personlig information som någon annan förmodligen har... Det är dessutom inte lätt att göra något när man inte kan starta datorn.

De går ju att plocka ur datorn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Var det en lenovodator?

Du borde ha backup eller inte skicka med disken (detta kanske inte är möjligt för att få garanti), nu vet du det till nästa gång.

Om det går, se till att du får pengar tillbaka, det du betalade, inte samma produkter.

japp, garantifråga... Annars hade jag inte skickat med.

Permalänk
Sötast

----
Om företag A har skickat paket med postnord så kan inte privatperson B reklamera mot postnord då inget avtal finns mellan dessa parter.

Alltså helt normalt att B måste handlägga med A och sedan får A handlägga sina problem/försäkringar med postnord i efterhand.
Inget konstigt här alltså.

Paket försvinner dock, och såklart är det riktigt tråkigt för den drabbade.
----

Vad som finns eller inte finns på din disk är helt och hållet ditt ansvar.

----

Som jag har förstått på dina ord så har du fått valet om en demo dator eller pengarna tillbaka, alltså verkar du ha fått erbjudande om kompensation som du önskat.
Företag A är inte inte sugna att ge bort lite extrapengar till privatperson B för att postnord misslyckats i sitt uppdrag.
Postnord är inte sugna att kompensera privatperson B eftersom de inte har ett avtal med denne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psych0-w:

Dåligt med info har jag fått, bara när jag frågat och sen svaret:
"Vill du ha en färdig likvärdig demo-dator eller pengar tillbaka så du kan köpa en ny?" ...

Detta svaret är väl så bra som det kan bli eller? Förstår inte problemet?

Självklart ska du ta tillbaka pengarna och köpa om hela datorn.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av psych0-w:

Det fanns två diskar i och jag har backup men Jag säger att det fanns personlig information som någon annan förmodligen har... Det är dessutom inte lätt att göra något när man inte kan starta datorn.

Om det råkar vara så att någon har stulit din dator så är dom garanterat inte ett dugg intresserade av din personliga information förutsatt att du inte har t.ex. en mapp på skrivbordet som heter "bankuppgifter" där du i klartext har skrivit upp dina kortuppgifter osv.

I övrigt är det förstås jättetråkigt att det strular! Får du pengar tillbaka så är det ju bara att köpa ny dator och du lär ha pengar över om du säger att ny hårdvara är mycket billigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Som redan har sagts: att låta dina personliga tillhörigheter ligga kvar på datorn kan inte gärna butiken och/eller posten klandras för. Det måste vi som konsumenter ta reda på innan vi skickar iväg våra datorer.

I övrigt är det trist, så klart, men att posten bara skulle rycka på axlarna låter lite märkligt. Det är ju inte otänkbart att du fick fel kollinummer från början från butiken på grund av att personalen satt och drack kaffe och Facebooksurfade under tiden. Mänskliga faktorn är vad den är. Det senare, aktuella kollinumret dock, vad är den mer exakta statusen på det hos Postnord? Är försändelsen liksom "borta" ur deras system helt och hållet. Om inte, står det fortfarande att paketet är på väg och hur länge har det varit på väg, i så fall? Kan du se var i leveranskedjan det har försvunnit? Säger Postnord någonting mer än att det är butikens ansvar att kompensera dig?

Det står exakt var och när det sågs sist men när jag fick det kollinumret så var de händelserna redan där om jag säger så.
Så jag har inte sett någon uppdatering eller fått någon notis mer än när de skickade det och det är därför jag tycker allt är skumt, för det står fortfarande som "under transport".

Butiken kontaktade sedan Postnord som svarade till dem att de inte kan hitta mitt paket.
Sen fick jag beskedet från butiken.

Jag tycker att det är förjävligt, som sagt och att de strulat såhär är därför jag tycker att de borde kompensera, jag har backup som jag skrev, fick ej plocka ur något för garantin men eftersom det var två diskar så kan den som nu har min dator fått tag på massa saker som jag inte vill ska komma ut i nån annans händer.

Sen .. alla som tycker det var mitt fel? Hade det även varit ert fel om en butik skickar till er och det kommer bort? Hade det varit från mig till dom på vägen dit DÅ hade det varit mitt fel anser jag iaf. Jag skiter ju i om materialet är RADERAT men när det kommer i någon annans ägo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om det råkar vara så att någon har stulit din dator så är dom garanterat inte ett dugg intresserade av din personliga information förutsatt att du inte har t.ex. en mapp på skrivbordet som heter "bankuppgifter" där du i klartext har skrivit upp dina kortuppgifter osv.

I övrigt är det förstås jättetråkigt att det strular! Får du pengar tillbaka så är det ju bara att köpa ny dator och du lär ha pengar över om du säger att ny hårdvara är mycket billigare.

Klart jag inte har det så.
Men OM jag hade stulit en dator hade jag iaf rotat runt i den innan jag formaterat.

Ja det är det jag menar, kommer jag då få pengar som jag betalade DÅ eller efter de priser som är nu när jag får tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psych0-w:

Jag tycker att det är förjävligt, som sagt och att de strulat såhär är därför jag tycker att de borde kompensera, jag har backup som jag skrev, fick ej plocka ur något för garantin men eftersom det var två diskar så kan den som nu har min dator fått tag på massa saker som jag inte vill ska komma ut i nån annans händer.

Sen .. alla som tycker det var mitt fel? Hade det även varit ert fel om en butik skickar till er och det kommer bort? Hade det varit från mig till dom på vägen dit DÅ hade det varit mitt fel anser jag iaf. Jag skiter ju i om materialet är RADERAT men när det kommer i någon annans ägo?

Ska vi vara helt ärliga så kan man ju backa sin data på andra sätt än att riva ut hårddisken - USB-minnen, molnlagring och så vidare - så jag tror att du bara får bita i det sura äpplet där. Gällande själva borttappandet, så får du nog ligga på för att få mer kompensation än du har blivit erbjuden. Ring och skrik på butiken, så kanske du får en extra tusenlapp i kompensation. Det får anses som en bra deal i sammanhanget, tyvärr. Postnord gör säkert vad de kan, och visst kan du ringa och skrika på dem också, men det lär kanske inte ge något omedelbart resultat. Det som har skett här är ju i första hand ett problem mellan butik och leverantör, och lär sannolikt lösas mellan dem också.

Jag är med på att det kan kännas ruttet att bli av med sina ägodelar, och det affektionsvärde som finns där i, men den rent krassa verkligheten är att du är ansvarig för din egen data. Ingen säger att det är ditt fel att dina nakenbilder och/eller bankuppgifter är borta, men det var fel att lämna det i datorn när du skickade iväg den.

EDIT: Missade en bit där. Poängen med en backup är väl kanske inte bara att du ska ha kvar din personliga data för din egen skull. Om du ska lämna ifrån dig dina ägodelar ska väl det som finns där i inte vara någonting känsligt. Om det är sparfiler i spel och sparade memes så gör det kanske inte så mycket. Inloggningskoder och kortnummer, det är en annan sak.

miss
Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Ring och skrik på butiken

Sitter du på riktigt och skriver att någon ska ringa och skrika på en butiksanställd?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att det lät som en schyst deal att ge dig pengarna tillbaka. De har ingen skyldighet att hjälpa dig över förlorade personliga filer. Sånt ska man alltid ta backup på först om man är rädd för att förlora dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sitter du på riktigt och skriver att någon ska ringa och skrika på en butiksanställd?

Både ja och nej. Med risk för att någon mer missförstår: Det är en dålig idé att ringa företaget och bokstavligt talat skrika på den första person du får tala med. Gör inte det. Men om du tycker att du bör kompenseras utöver vad butiken har erbjudit dig, så får du nog i mer bildlig mening "skrika" på dem. Prata om konsumenträtt, förklara att du är en trogen kund och att du är besviken, berätta att du lever för att spela på din nya dator som nu är bortkommen. Ligg på, helt enkelt, och förklara att det du har erbjudits inte är plåster nog på såren. Kanske är det någon på företaget som tar till sig ditt öde och ser till att du erbjuds lite mer än vad som är brukligt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Paket försvinner hela tiden och det är allt som oftast inte företaget som skickar det som gör fel, de har ju ändå gjort ett försök att skicka paketet. Att du vill ha mer kompensation än de erbjuder förstår jag inte. Det är ens egna ansvar att se till att informationen på diskarna är borta eller säkrade innan man skickar in.

Säger inte att du gjort något fel här, menar bara att shit happens och ibland är det dyrt och tråkigt.

Postnord kommer även komma undan extremt lindrigt, hade man själv fått samma kompensation från Postnord som butiken får skulle man gråtit blod varje gång en dyr grej "tappas bort", det handlar om kanske max 10% av nypriset om man har tur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Både ja och nej. Med risk för att någon mer missförstår: Det är en dålig idé att ringa företaget och bokstavligt talat skrika på den första person du får tala med. Gör inte det. Men om du tycker att du bör kompenseras utöver vad butiken har erbjudit dig, så får du nog i mer bildlig mening "skrika" på dem. Prata om konsumenträtt, förklara att du är en trogen kund och att du är besviken, berätta att du lever för att spela på din nya dator som nu är bortkommen. Ligg på, helt enkelt, och förklara att det du har erbjudits inte är plåster nog på såren. Kanske är det någon på företaget som tar till sig ditt öde och ser till att du erbjuds lite mer än vad som är brukligt.

Samtidigt är det ju butiken som förlorar pengar på det här strulet, inte privatpersonen som drabbas.

Tycker väldigt också folk klagar på att de inte får "kompensation", är ju inte ens säkert att det är butiken som gjort fel. Och dessutom så har vi ju det fina uttrycket att shit happens, om varenda en ska kräva kompensation något blir minsta fel så känns det som konsumenterna dragit det lite långt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Samtidigt är det ju butiken som förlorar pengar på det här strulet, inte privatpersonen som drabbas.

Tycker väldigt också folk klagar på att de inte får "kompensation", är ju inte ens säkert att det är butiken som gjort fel. Och dessutom så har vi ju det fina uttrycket att shit happens, om varenda en ska kräva kompensation något blir minsta fel så känns det som konsumenterna dragit det lite långt.

Helt rätt. Nu pratar vi ju bara om företagets goodwill här, varför jag kan tycka att man bör fundera både en och tre gånger över sin egen roll i det hela. Om man verkligen tycker att man ska kompenseras ytterligare. Om jag blir bra och snabbt bemött av företaget, som inte krånglar innan det erbjuder kompensation, vars produkter och tjänster jag har varit nöjd med tidigare och kan tänka mig att nyttja i framtiden, då tycker jag nog inte att mina sår behöver fler plåster än det som redan erbjuds. Om företaget däremot kör med systematiska ockerpriser, har dålig kundtjänst, är otrevliga eller på annat sätt behandlar mig som kund på ett dåligt sätt, då har jag färre skrupler att - bildligt - skrika på dem. Jag tycker att det är en avvägning som varje vuxen människa får göra, och som kanske kräver lite tuff självinsikt ibland. I det här fallet, av vad vi har hört, hade jag nog accepterat att det sket sig den här gången, tagit pengarna och gått vidare med mitt liv. Det kostade mig tid och personlig data som jag sparade där det inte borde ligga, men jag får igen pengarna och kan därmed köpa en (sannolikt) bättre dator idag.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av psych0-w:

Klart jag inte har det så.
Men OM jag hade stulit en dator hade jag iaf rotat runt i den innan jag formaterat.

Ja det är det jag menar, kommer jag då få pengar som jag betalade DÅ eller efter de priser som är nu när jag får tillbaka?

Antingen så får man använda sig av diskkryptering eller så får man montera disken i en annan dator och ta bort sådant som man inte vill någon ska komma åt innan man skickar iväg datorn. En del datortillverkare har "behåll din disk" som tillval vid garantiärenden, men det brukar främst vara sådana som säljer till företag/offentlig verksamhet.

Att paket försvinner är rätt sällsynt, men händer förstås ibland.

Permalänk
Medlem

Har jag fel om att de borde kompensera?
Ja jag tycker det. Återförsäljaren har tagit sitt ansvar genom att anlita en så pass seriös speditör som man kan förvänta sig. Att denne slarvar bort ett paket kan ju inte återförsäljaren rå för. Du kan ju som någon tidigare skrivits hoppas på goodwill, men du har inte rätt till någon kompensation om återförsäljaren har gjort allt i sin makt för att ordna erat problem.

Permalänk
Medlem

Säger som många andra, ingen rätt till kompensation här.

Läs på om

1. Backup
2. Kryptering (bitlocker finns inbyggt i win 10/11 pro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av psych0-w:

Jag skiter ju i om materialet är RADERAT men när det kommer i någon annans ägo?

Om du kör med BitLocker, så är din data relativt säker. Utan BitLocker så går det däremot att nollställa alla lokala Windows-lösenord på ett par minuter.

Windows Home är så osäkert att det borde vara förbjudet att ta betalt för skiten.

Permalänk
Medlem

När skedde den sista (senaste) scanningen av paketet hos PostNord?

Paket/kollin som kommit på villovägar brukar ofta komma fram småningom, kan ligga i en rullcontainer, i en bil som hamnat på service, hos fel utlämningsställe etc.

En annan inte helt okänd orsak är att adresslappen ramlat av, då hamnar paketet på ett särskilt ställe och efter ett tag kommer någon med tillstånd att öppna det att göra så för att hitta avsändare/mottagare.

Visst kan paket stjälas men då talar vi oftast om betydligt större världen en en beggad dator.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av psych0-w:

Jag köpte en dator, vill inte säga vilken butik detta gäller än & inte heller exakt vilken dator det var men jag kommer att uppdatera med den informationen sen när detta är klart. (Det är en av de större nätbutikerna)

Jag köpte datorn i November/december och den kostade runt 20 - 25.000 kr.
Jag kan säga att det var ett Skapligt RTX30XX serien i osv.

Denna gick sönder så den ej startade i Början av Mars.
Jag skickade den på lagning och den var framme på 2 dagar och sen efter någon vecka fick jag notis om att den var klar och skulle skickas tillbaka. Det började med att jag fick ett kolli nummer som inte fanns reggat, efter 2 dagar skickade jag och frågade va som hänt eftersom jag inte fått något sms eller notis på Postnords app. Då fick jag ett nytt nummer av butiken som var Reggat hos Postnord och paketet hade kommit iväg och var halvvägs till mig ungefär. Men sen hände inget mer alls. Det stod att det var under transport men jag fick aldrig notiser om att det scannats eller sånt som man brukar. Det stod bara "Under transport" & "kan bli försenat" ...

Efter en vecka blev jag förbannad och ifrågasatte detta och fick krångla fram och tillbaka med Postnord som säger att detta är butikens ansvar och de sa kompensera mig. Då insåg jag att detta är kört.
De har ingen aning om var mitt paket är tydligen, butiken skriver i mail till mig att "Postnord kan inte hitta ditt paket"

Det luktar skumt redan från början med detta när jag fick fel kollinummer osv men jag vet inte vems fel detta är...

Men jag blir så besviken, arg & ledsen för jag har blivit av med personliga saker på Disken, även tid (då jag använder datorn i jobb..) osv. ALLT som fanns på disken, hur fan ska de kunna värdera det? Jag vet inte om någon fått tag på uppgifter om mig nu m.m..

Sen så har ju även priserna gått ner nu så datorn är ju inte värd samma nu som för 5 mån sedan då grafikkortspriserna rasat.
Skulle jag köpa en dator nu skulle det ju inte vara samma som då, och sen då.. kommer jag inte få någon kompensation för att jag blivit av med mitt material plus all tid jag kunde ha jobbat med den...

Så jag är skit ledsen och arg för det känns inte ens som de vill ge mig något "för plåster på såren".
Dåligt med info har jag fått, bara när jag frågat och sen svaret:
"Vill du ha en färdig likvärdig demo-dator eller pengar tillbaka så du kan köpa en ny?" ...

Det känns dåligt. Inte en fråga eller en hint om att jag ska få kompensation för detta.
Man kan alltså bli av med saker kors å tvärs men det är skit samma?

Hade jag ägt någon av de största nätbutikerna och något sånt här händer så skulle jag se till så den personen fick något "bra" och fråga vad jag skulle kunna göra så den kände att det var okej...? Alltså för det är väl ändå bättre reklam om man tar hand om kunderna ÄVEN om det nu (kanske) inte var deras fel kanske utan Postnord, men först se till så kunden var nöjd och sen undersöka vad som har hänt och ta den andra delen med Postnord som företag i mellan.. för någonstans har det gått fel.

Men någon måste ha stulit min dator för Postnord brukar väl ha koll på sina paket, man tycker ju att OM det nu är inscannat någonstans så borde de se vem som jobbade och scannade det (kameror? Id?), vart det gick åt helvete liksom? Det är ju 2022 nu...? Det luktade skumt redan från början när kolli var fel så jag vet inte vad jag ska tro faktiskt.

Är det någon mer som blivit av med sina paket eller datorer på liknande sätt?
Har jag fel om att de borde kompensera?
Jag menar inte med hur mycket som helst nu utan något, iaf fråga om det är något?

Visste inte vilket forum jag skulle posta eftersom jag inte vill säga vilken butik detta gäller än..
Jag kommer uppdatera när jag vet mer, men än så länge har jag inte fått något eller vet vad som kommer hända.
Ursäkta att det blev lite lång text.

1. Ta pengarna tillbaka o köp en ny
2. lär dig o ta backup, när man skickar in datorer för reparation så säger dom alltid detta
3. Ja skit händer vad ska du ha pengar för? Räntan på pengarna som du legat ute med i några veckor?
4. du köpte inte datorn som företag därav har du inte riktigt samma business garanti med ersättning
5. du kan typ kräva kostnaderna för frakten från o till postombud... men ja småpengar

Ja du blir frustrerad men du har ju själv satt dig i skiten genom att inte ta backup på sakerna, lär dig läxan och förstå att saker kan gå fel vid transport.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

När skedde den sista (senaste) scanningen av paketet hos PostNord?

Paket/kollin som kommit på villovägar brukar ofta komma fram småningom, kan ligga i en rullcontainer, i en bil som hamnat på service, hos fel utlämningsställe etc.

En annan inte helt okänd orsak är att adresslappen ramlat av, då hamnar paketet på ett särskilt ställe och efter ett tag kommer någon med tillstånd att öppna det att göra så för att hitta avsändare/mottagare.

Visst kan paket stjälas men då talar vi oftast om betydligt större världen en en beggad dator.

Kan inte svara för hur PostNord gör men jobbade för en extremt mycket större speditör tidigare med hub i Belgien. Att en Scan säger att ett paket någonstans behöver inte betyda något tyvärr. Man skiljer på s.k fysiska och datascans. Ett paket kan vara satt att vara på en bur eller bil som sedan kommer någon vart men paketet står kvar på ursprungsorten. Det vanligaste är dock som du säger att etiketten ramlar av och med alla tusentals paket så är det ofta omöjligt att identifiera något när alla paketerar sina paket med samma förpackningar och tejp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl