Permalänk

Bankimport till Excel 365

Hej

Jag har ett tag nu tänkt att återuppta arbetet med min kassabok i Excel och vill kunna importera mina transaktioner från min bank. Går det att fixa med Excel på något sätt?

Vet att det går från banken med exportfunktion men man kanske vill ha datan i anpassade celler med andra rubriker och kanske dropdownlist m.m. Inte för att finns det även en sådan funktion färdig för t.ex. en webapp?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är det du menar exakt men du skulle kunna titta på Python tillsammans med biblioteket pandas.

Permalänk

Först och främst är det import i Excel. En webapp är bara intressant att göra om jag kan få ut mer av en sådan app än vad excel kan ge vad gäller ekonomin m.m.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är banken som inte kommer acceptera att Excel försöker tanka data. Jag gissar såklart, men det känns som ett stort säkerhetshål.

Antar att det borde kunna lösas med nån form av API hos banken, som i sin tur kan släppa fram data efter att nån identifiering av dig är gjord. Känns dock som om efterfrågan är låg, vilket gör att jag gissar att det inte existerar.

Så, workaround blir nog tyvärr export från banken...
Och för att importera.
Så kan du göra makro/VBA-kod som importerar alla filer som finns i en viss mapp t.ex.
Och till ditt färdig-formulerade dokument. Så länge alla kolumner är konstanta, så.

Och i så fall ser jag ett problem. Hur säkerställa att du inte får in dubbel data?
Jag såg inför min aktie-deklaration att Nordnet har en kolumn med transaktions-ID. Man bör ju kunna nyttja sånt med lämplig kod för inte importera data som redan finns. Om inte vid import så med nån enkelt aktiverbart makro/VBA-kod.
Eller så kanske man har som rutin att exportera den första varje månad, eller nåt, sen radera filen i mappen. Då bör ju Excel blint kunna importera det i mappen.

Så, fel svar, men jag tror inte det du vill existerar. Och dessutom, pratar vid Web-version av Excel så klarar den ännu mindre än "riktiga"...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Jag skulle nog säga att det är banken som inte kommer acceptera att Excel försöker tanka data. Jag gissar såklart, men det känns som ett stort säkerhetshål.

Antar att det borde kunna lösas med nån form av API hos banken, som i sin tur kan släppa fram data efter att nån identifiering av dig är gjord. Känns dock som om efterfrågan är låg, vilket gör att jag gissar att det inte existerar.

Så, workaround blir nog tyvärr export från banken...
Och för att importera.
Så kan du göra makro/VBA-kod som importerar alla filer som finns i en viss mapp t.ex.
Och till ditt färdig-formulerade dokument. Så länge alla kolumner är konstanta, så.

Och i så fall ser jag ett problem. Hur säkerställa att du inte får in dubbel data?
Jag såg inför min aktie-deklaration att Nordnet har en kolumn med transaktions-ID. Man bör ju kunna nyttja sånt med lämplig kod för inte importera data som redan finns. Om inte vid import så med nån enkelt aktiverbart makro/VBA-kod.
Eller så kanske man har som rutin att exportera den första varje månad, eller nåt, sen radera filen i mappen. Då bör ju Excel blint kunna importera det i mappen.

Så, fel svar, men jag tror inte det du vill existerar. Och dessutom, pratar vid Web-version av Excel så klarar den ännu mindre än "riktiga"...

Hmm man skulle kunna skapa en enkel webbapp där man tar den exporterade excel filen från banken och importerar den till appen. Från appen exporterar man sedan de konstanta cellerna och dess värde till csv. CSV kan man sedan importera till exel. Låter som många steg och en aning jobbigt om man ska få något flyt på det, inte sant?

Ett bra budget program bör ha stöd för bankimport av något slag?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hmm man skulle kunna skapa en enkel webbapp där man tar den exporterade excel filen från banken och importerar den till appen. Från appen exporterar man sedan de konstanta cellerna och dess värde till csv. CSV kan man sedan importera till exel. Låter som många steg och en aning jobbigt om man ska få något flyt på det, inte sant?

Ett bra budget program bör ha stöd för bankimport av något slag?

1. En aning omständigt, ja. Man bör kunna importera direkt till Excel utan att gå via nån csv-fil. Antingen med kod som styr vilka "kolumner" man vill ha in från den exporterade filen, eller att man helt enkelt döljer de man inte vill se och därmed importerar allt.

2. Iofs. Det finns ju bokföringsprogram som lär kunna (som jag förstått det), importera direkt från banken. Så med det i åtanke så kanske det inte är HELT omöjligt att det finns budget-program med samma funktion.

Bara att gräva vidare!

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Hej! Open Xml SDK finns om du kan något om c#

Permalänk
Skrivet av toompaa1:

Hej! Open Xml SDK finns om du kan något om c#

Finns det inget färdigt sådant tillägg?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.