Helsedirektoratet: Barn under två år borde ej få skärmtid, under fem: max en timme om dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det går ju inte bara säga "inte får skärmtid". Tar man bort skärmen så gäller det att föräldrarna engagerar sig i barnen också, det är väl snarare där det brister kan jag tycka.

Man kan ju hoppas att någon av de som skaffar barn vill ha barn.
Att inte allt är av misstag.
Eller att de tror att barnet är en accessoar likt kändisar som går runt med en Chihuahua i handväskan.

Permalänk
Medlem

Hur många här har inte vart utsatta för lysrör under sitt liv. Borde vara ganska mycket skärmtid. Jag pratar om bakgrunds belysning och lysrör. Om någon missade det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skärmtid kan vara många olika saker: passivt tittande för att vila en stund efter långa utevistelser, distraktion när förälder behöver göra annat eller klippa naglar, aktivt spelande så man lär sig reflexer och samarbete (coop), pusslande och lärospel där man kan lära sig nya saker och problemlösning, fri lejd utan förälders närvaro, låta youtube-algortimen välja klipp fritt, reddit, ...

Jag tycker det är sjukt stor skillnad på vilken skärmtid man pratar om och hur den genomförs

Permalänk
Medlem

Barn gör aldrig som man säger, utan gör det man gör.

Där tror jag skon klämmer. Vi föräldrar har även vi fastnat i oändlighets scrollande. Och det är jävligt beroende framkallande och lättare sagt än gjort att dra sig tillbaka från det.

Vi här hemma har lättare för det under sommar halvåret då vi är väldigt aktiva och klassas som friluftsmänniskor. Hoppas det kan fortsätta till nästa vinter. Vår dotter är 7 månader och inte sett något på en skärm. Däremot känner jag att hon blir mer och mer intresserad av våra mobiler, så vi har börjat lägga ifrån oss dessa. Hoppas vi kan hålla i det även i vinter.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Ja det låter kanonbra!
Barn under 2 år behöver annat mer stimulerande att göra än att sitta vid en surfplatta. Tror till och med att det är farligt för utvecklingen överlag. Dom behöver göra saker som är taktilt och kunna röra och smaka/bita på det dom ser osv.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

För mig är frågan "bör staten lägga sig i" ganska enkel. Far barnet illa, ja absolut.
Att ge rekommendationer är 110% en bra grej och inget jag är emot men ska jag ha barn framöver är det ju föräldrarnas beslut och ansvar sålänge barnet mår bra, både fysiskt och psykiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Barn gör aldrig som man säger, utan gör det man gör.

Där tror jag skon klämmer. Vi föräldrar har även vi fastnat i oändlighets scrollande. Och det är jävligt beroende framkallande och lättare sagt än gjort att dra sig tillbaka från det.

Vi här hemma har lättare för det under sommar halvåret då vi är väldigt aktiva och klassas som friluftsmänniskor. Hoppas det kan fortsätta till nästa vinter. Vår dotter är 7 månader och inte sett något på en skärm. Däremot känner jag att hon blir mer och mer intresserad av våra mobiler, så vi har börjat lägga ifrån oss dessa. Hoppas vi kan hålla i det även i vinter.

Jao, man blir vad man äter.

Skärmtid bör inte fragmenteras som något dåligt för barn. Med en viss tilltänkt moderation från föräldrar så, går det nog hur bra som helst. Men det är ju stor skillnad på äpplen och päron tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag tycker som Jonathan Haidt. Åldersgräns för social media på 16 år.

https://cdn.theatlantic.com/thumbor/ojXdu3azLkMOswfQ6SztQhr6hDk=/0x0:10036x8380/655x547/media/img/posts/2021/11/data_depression_12/original.png
Källa: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/11/facebooks-d...

Jag tycker definitivt att samtliga regeringar i EU i vart fall borde enas om ett ålderskrav eftersom föräldrar kan tydligen inte ta hand om sina egna barn. Se statistik ovan.

Jag säger inte att du har fel men bara för att tekniken har ökat betyder inte det att det är därför fler är deprimerade.

Frågar du Greta beror det på klimatångest
Frågar du trångbodda så beror det på bostadsbrist
Frågar du fattiga så beror det på ekonomin

osv...osv...

Jag som faktiskt är ung nog att ha vuxit upp med Internet redan från 4-5 års ålder ca 1998-1999 är ganska trött på narrativet att det är djävulen för alla barn och inget bra alls. Jag har garanterat lärt mig mer av Internet än av svenska skolsystemet under samma tidsperiod och förmodligen umgåtts mer med vänner tack vare Internet. "Men men men!! Ni har ju träffats mindre "på riktigt"". Nja, jag är inte säker på att man 10 år gammal träffades alls när man åkt hem efter skolan en regnig tisdag 1972, det gjorde vi efter skolan i tredje klass 2003.

Det är inte tekniken eller Facebook som är boven. Det är vad man gör med det. Jag är oerhört tacksam idag att mina föräldrar inte bara kom och skrek på mig att stänga av och gå ut och leka istället. Å andra sidan hade de förmodligen släpat ut mig om de insåg att jag höll på att bli fullständigt missanpassad.

Men jag kanske är undantaget snarare än regeln och använde datorn mer produktivt än många ungar idag. Men jag kan se framför mig hur annorlunda livet kunnat bli om jag blivit tvingad att stänga av med motivationen "ögonen blir kantiga".

En kompis pappa sa en gång att vi vore raketforskare om vi lagd tiden på något vettigt istället för World of Warcraft. Nu blev vi tyvärr bara ingenjörer och läkare så tekniskt sett hade han väl rätt men helt bränd i huvudet blir man inte nödvändigtvis av att sitta vid datorn och glo om kvällarna.

Men två år är nog för ungt hur som helst. Kan de ens kontrollera fingrarna ordentligt i den åldern?

Skrivet av Nozomi:

Åldersgräns på socialmedia bör vara 58 år.

Förövrigt så spelar inte åldersgränser någon roll när folk ändå skapar konton och inte blir avstängda. Om man nu inte kräver ID vid registrering. Men då är vi ju i 1984.

De över 58 är ju de som verkligen borde stängas av. De är ju helt galna ute på Internet till den grad att man enkelt kan förväxla dem med spam-botar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Under 2 år ja kanske en ok rekommendation, i övrigt nja.. Hursomhelst vi satte inga speciella limitar på våra barn, och de har nu blivit helt normala personer med bra jobb osv, på köpet så lärde de sig engelska flytande utan att egentligen plugga det mm, sedan så när det är lite äldre barn så är en ganska stor del av deras sociala kontakter online, och kan bli isolerade med få eller inga vänner om deras skärmtid begränsas för hårt, och begränsar man för hårt så riskerar man att de hittar på satyg ute istället och hamnar i "dåligt sällskap"

Om dina barn redan är vuxna med jobb så växte de upp under ett helt annat samhälle (speciellt internet, youtube kom väl när de var 5-10 år redan?) och du kan inte direkt jämföra med dagens eller vad tråden handlar om. Fan kolla bara vad som hänt med Discovery/History channel osv. När jag var liten var det fullt med innehåll för att lära sig saker. Nu är det mest reality TV.

Eller kolla på spel idag, nästan alla innehåller köp i spelet.

T.ex Youtube idag, den delen barn verkar hamna på är helt sjukt. Det är ju inte så att en fyraåring själv går igenom allt från Mark Rober, Smarter every day, Veritasium osv.

Här har du en video som beskriver det men är från fyra år sen och det verkar vara värre idag. https://www.youtube.com/watch?v=v9EKV2nSU8w

Elsagate var ju också stort https://en.wikipedia.org/wiki/Elsagate

Utan ordentlig kontroll hamnar barn och ser timme efter timme av material som enbart är till för att få dig att stanna och se mer. Ingen möjlighet till att lära sig språk eller något för ofta används inte riktiga språk i videos och även det fanns subs så flesta under 5 inte direkt läsa sånt.

Det är inte som internet när jag växte upp 90/00, där hade en 0-5åring aldrig tagit sig någonstans. Du som förälder kunde sätta barnet framför ett spel som var gjort för att lära sig saker och det hade inte kommit något annat innehåll.

Någon som säger att det fungerade bra för X och då tänker på en person som idag är över tio år tänker då på ett helt annat internet och har nog inte alls insyn i läget idag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

De över 58 är ju de som verkligen borde stängas av. De är ju helt galna ute på Internet till den grad att man enkelt kan förväxla dem med spam-botar.

De över 58 blir inte deprimerade eller påverkade av Hur man ska se ut och annat på sociala medier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ja! Rekommendationer är bra, annars riskerar vi att våra barn blir smått autistiska, välavlönade medelålders män.

aj

Permalänk
Hedersmedlem

På frågan Bör myndigheter lägga sin i barnuppfostran?

Det gör de redan. Skolan är reglerad av myndigheter, vilket gör att de lägger sig i barnuppfostran.

I det här fallet handlar det om allmänna råd, inget tvång, det känns inte särskilt kontroversiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Åldersgräns på socialmedia bör vara 58 år.

Förövrigt så spelar inte åldersgränser någon roll när folk ändå skapar konton och inte blir avstängda. Om man nu inte kräver ID vid registrering. Men då är vi ju i 1984.

Kan tycka att dom över 58 inte borde få ha sociala medier, ser hela tiden sura knälliga äldre folk som inte har något folkvett skriver skit på lokala Facebook grupper.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cerb1980:

Kan tycka att dom över 58 inte borde få ha sociala medier, ser hela tiden sura knälliga äldre folk som inte har något folkvett skriver skit på lokala Facebook grupper.

Spärra allt och alla. Förbjud grupperingar på nätet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så...ingenjörer helt enkelt.
Första gången jag faktiskt garvat på SweC på länge

Alltid bra med rekommendationer, under förutsättningen att det grundar sig i vetenskapen...

Hört flera vänner med småbarn säga att en iPad är världens bästa babysitter.
Tyckte själv att det var sjukt att man sätter småbarn framför paddor på det viset, men har sett det så mycket och har inte barn själv så kan inte direkt säga hur jag själv hade gjort, men jag har extremt svårt för det...

Easy way out även om det är tufft att låta bli. Vi har varit ganska bra på att begränsa skärmtid eftersom det lett till mer konflikter när det blivit för mycket (rastlöshet, svårt att byta aktivitet, svårt att leka, dålig fantasi i leken osv).

Tror att det problem är att för två personer med heltidsjobb, pendling, barn med långa dagar på förskolan så det är trötta, kommer hem sent och ska laga middag är det svårt att få ihop det och då underlättar en padda. Ensamstående ännu värre såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Om dina barn redan är vuxna med jobb så växte de upp under ett helt annat samhälle (speciellt internet, youtube kom väl när de var 5-10 år redan?) och du kan inte direkt jämföra med dagens eller vad tråden handlar om. Fan kolla bara vad som hänt med Discovery/History channel osv. När jag var liten var det fullt med innehåll för att lära sig saker. Nu är det mest reality TV.

Eller kolla på spel idag, nästan alla innehåller köp i spelet.

T.ex Youtube idag, den delen barn verkar hamna på är helt sjukt. Det är ju inte så att en fyraåring själv går igenom allt från Mark Rober, Smarter every day, Veritasium osv.

Här har du en video som beskriver det men är från fyra år sen och det verkar vara värre idag. https://www.youtube.com/watch?v=v9EKV2nSU8w

Elsagate var ju också stort https://en.wikipedia.org/wiki/Elsagate

Utan ordentlig kontroll hamnar barn och ser timme efter timme av material som enbart är till för att få dig att stanna och se mer. Ingen möjlighet till att lära sig språk eller något för ofta används inte riktiga språk i videos och även det fanns subs så flesta under 5 inte direkt läsa sånt.

Det är inte som internet när jag växte upp 90/00, där hade en 0-5åring aldrig tagit sig någonstans. Du som förälder kunde sätta barnet framför ett spel som var gjort för att lära sig saker och det hade inte kommit något annat innehåll.

Någon som säger att det fungerade bra för X och då tänker på en person som idag är över tio år tänker då på ett helt annat internet och har nog inte alls insyn i läget idag.

Jag tror att vi tänker mer eller mindre åt liknande håll kring skärmtid idag vs skärmtid förr:
- Dagens "passiva underhållning" (YouTube, m.fl.) är till för att hålla dig kvar så länge som det går eftersom det finns annonsering eller ytterligare insamling av data att vinna på det. Samtidigt så finns det också illasinnade aktörer ute på "marknaden för passiv underhållning" som mer sällan nu sållas bort till skillnad från redaktionell passiv underhållning såsom "vanlig TV".

- Dagens "interaktiva underhållning" (alla former av spel) är till för att hålla dig kvar så länge du spenderar så mycket pengar som möjligt (MTX, Paywalls, DLCs, mm). Tidigare fokuserade spel på att underhålla en, idag fokuserar de flesta spel på att bara underhålla en ett tag så att man blir sugen på nästa spel istället (1... 2... 3... NY TRAILER FRÅN VALFRI SPELUTVECKLARE!) eller man köper skins för att man är avis på alla andras skins. Dagens "min farsa har större bil än din farsa" har blivit "mina skins kostar mer än dina skins, tönt".

- Dagens "sociala medier" (jag jämför med Cutestonline.com, Snyggast.se, Lunarstorm.se, och funplanet.com) är till för att hålla dig kvar så länge som möjligt - "engagerad" - och vad som håller dig kvar lättast är ilska (polariserande ämnen), avundsjuka (människor som visar upp vad du inte har, t.ex. 99% av Instagram), och detta i kombination av med enorm variation tills att dina "favoritämnen till ilska/avundsjuka" har hittats (t.ex. TikTok-algoritmen).

- Tillgången till allt från en och samma plats i form av appar, sociala medier där folk kan länka dig vadsomhelst, och du lär dig tidigt att du kan "googla fram vadsomhelst" om så behövs. Förr i tiden så var det Altavista, Alltheweb, och övriga sökmotorer och dessutom var spelen på den tiden mer underhållande under längre tid istället för att man hela tiden tabbade ur och kollade på Lunarstorm.se eller dylikt.

- Förmågan att kunna jämföra sig med helt fullständigt OVERKLIGA liv på grund av sociala medier såsom Facebook, Instagram och TikTok. Observera att en 10-åring knappast lär ha samma självinsikt baserat på flera års livserfarenhet i livet att förstå från botten av sin hjärna att, "Det som visas på sociala medier är inte verkligheten. Det är en förvrängd bild av verkligheten för att många människor vill ha bekräftelse, andra är avundsjuka, och resten ger dem bekräftelsen för de önskar själva innerst inne att de kunde leva samma overkliga framhävda liv". Någon får gärna berätta för mig vilken genomsnittlig 10-åring idag som har den självinsikten för att inte råka jämföra sig med alla så kallade "influencers"!

- Det är precis som du säger i slutändan: det går INTE att jämföra hur det kommer att gå för dagens 10-åringar om 10 år (eller dagens 2-4-åringar om 10 år) jämfört med hur det gick för oss födda tidiga sena 80-talet eller mycket tidiga 90-talet. Helt andra teknologiska förutsättningar. Dagens framtagna "underhållningsteknologi" har optimerats för att göra oss BEROENDE, på både gott (aldrig bli uttråkad) och ont (kanske man skall lära sig att vara uttråkad inte är världens undergång?).

Jag spekulerar: barn som haft skärmar som barnvakter - på gott eller ont - kommer uppvisa sämre kreativitets- och fantasiförmåga med fysiska objekt, större tekniskt intresse (förhoppningsvis?), och möjligen en riktig skärrad självbild på grund av att deras jämförelse är med photoshoppade iscensatta Instagram-foton publicerade som om "Det här är mitt liv 24/7/365".

Tänk på alla äldre som redan mer eller mindre blivit "telefonzombies" och tänk då hur större sådan andel det lär komma när alla 10-åringar och yngre vuxit upp med skärmar mer eller mindre dygnet runt framför sig... Kurvan för djup depression tycker jag är en klar indikator på att sättet lång skärmtid används idag kontra förr inte verkar vara så optimal. Och det är lätt att säga, "Använd skärmen rätt då, duh!". Hade vi varit lika duktiga själva om vår första sociala mediesajt på vår tid var dagens Facebook må tro? 🤔

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ja! Rekommendationer är bra, annars riskerar vi att våra barn blir smått autistiska, välavlönade medelålders män.

Som tur är så lysnar inte alla på rekomdetioner. Som då SV fick för sig att man inte skulle ta upp spädbarn då de skrek.
Som av en händelse så dog barn av att de inte togs hand om. Mödrar från början av sekelskiftet var av en annan åsikt. Ta hand om ungen. Lite svårt att citera minna släktingar som är döda. Men om det finns någon sjuksköterska här så håller hon/han nog med om att beprövade metoder är bättre än nya rekommendationer.

Off:
Tur att jag är en medelålders man.

On:
Hur många tror fortfarande att lapp för ögat är ett bra sätt att lösa att man shelar? (hur man nu stavar det)
Hur många tror fortfarande att vara vänsterhänt är en sjukdom?
Hur många läser in vad de vill i ett inlägg? Jag inkluderat.

God morgon eller godnatt.

Edit:
Åsikter är lätt att ha. Bevisa om de är sanning en annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror att vi tänker mer eller mindre åt liknande håll kring skärmtid idag vs skärmtid förr:
- Dagens "passiva underhållning" (YouTube, m.fl.) är till för att hålla dig kvar så länge som det går eftersom det finns annonsering eller ytterligare insamling av data att vinna på det. Samtidigt så finns det också illasinnade aktörer ute på "marknaden för passiv underhållning" som mer sällan nu sållas bort till skillnad från redaktionell passiv underhållning såsom "vanlig TV".

- Dagens "interaktiva underhållning" (alla former av spel) är till för att hålla dig kvar så länge du spenderar så mycket pengar som möjligt (MTX, Paywalls, DLCs, mm). Tidigare fokuserade spel på att underhålla en, idag fokuserar de flesta spel på att bara underhålla en ett tag så att man blir sugen på nästa spel istället (1... 2... 3... NY TRAILER FRÅN VALFRI SPELUTVECKLARE!) eller man köper skins för att man är avis på alla andras skins. Dagens "min farsa har större bil än din farsa" har blivit "mina skins kostar mer än dina skins, tönt".

- Dagens "sociala medier" (jag jämför med Cutestonline.com, Snyggast.se, Lunarstorm.se, och funplanet.com) är till för att hålla dig kvar så länge som möjligt - "engagerad" - och vad som håller dig kvar lättast är ilska (polariserande ämnen), avundsjuka (människor som visar upp vad du inte har, t.ex. 99% av Instagram), och detta i kombination av med enorm variation tills att dina "favoritämnen till ilska/avundsjuka" har hittats (t.ex. TikTok-algoritmen).

- Tillgången till allt från en och samma plats i form av appar, sociala medier där folk kan länka dig vadsomhelst, och du lär dig tidigt att du kan "googla fram vadsomhelst" om så behövs. Förr i tiden så var det Altavista, Alltheweb, och övriga sökmotorer och dessutom var spelen på den tiden mer underhållande under längre tid istället för att man hela tiden tabbade ur och kollade på Lunarstorm.se eller dylikt.

- Förmågan att kunna jämföra sig med helt fullständigt OVERKLIGA liv på grund av sociala medier såsom Facebook, Instagram och TikTok. Observera att en 10-åring knappast lär ha samma självinsikt baserat på flera års livserfarenhet i livet att förstå från botten av sin hjärna att, "Det som visas på sociala medier är inte verkligheten. Det är en förvrängd bild av verkligheten för att många människor vill ha bekräftelse, andra är avundsjuka, och resten ger dem bekräftelsen för de önskar själva innerst inne att de kunde leva samma overkliga framhävda liv". Någon får gärna berätta för mig vilken genomsnittlig 10-åring idag som har den självinsikten för att inte råka jämföra sig med alla så kallade "influencers"!

- Det är precis som du säger i slutändan: det går INTE att jämföra hur det kommer att gå för dagens 10-åringar om 10 år (eller dagens 2-4-åringar om 10 år) jämfört med hur det gick för oss födda tidiga sena 80-talet eller mycket tidiga 90-talet. Helt andra teknologiska förutsättningar. Dagens framtagna "underhållningsteknologi" har optimerats för att göra oss BEROENDE, på både gott (aldrig bli uttråkad) och ont (kanske man skall lära sig att vara uttråkad inte är världens undergång?).

Jag spekulerar: barn som haft skärmar som barnvakter - på gott eller ont - kommer uppvisa sämre kreativitets- och fantasiförmåga med fysiska objekt, större tekniskt intresse (förhoppningsvis?), och möjligen en riktig skärrad självbild på grund av att deras jämförelse är med photoshoppade iscensatta Instagram-foton publicerade som om "Det här är mitt liv 24/7/365".

Tänk på alla äldre som redan mer eller mindre blivit "telefonzombies" och tänk då hur större sådan andel det lär komma när alla 10-åringar och yngre vuxit upp med skärmar mer eller mindre dygnet runt framför sig... Kurvan för djup depression tycker jag är en klar indikator på att sättet lång skärmtid används idag kontra förr inte verkar vara så optimal. Och det är lätt att säga, "Använd skärmen rätt då, duh!". Hade vi varit lika duktiga själva om vår första sociala mediesajt på vår tid var dagens Facebook må tro? 🤔

Kan inte mer än hålla med! Och har vittnat min systerson som precis fyllt 10 år.. motorik, självförtroende och diverse andra saker är rätt så kass. Han fastnar på Youtube i timmar. Filmer rullar, ibland på engelska och ibland något annat. Kan dock säga att han har lärt sig engelska snabbare än många andra. Men det e rejäl dynga han kollar på. Läskigt.

Även jag förbättrade min engelska via spel.. rpg-mmo spel som Tibia. Där man måste surra med andra för bästa spelupplevelsen. Men detta var vid 13-14 års ålder.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Jag märkte att min äldsta dotter 6 år fastnade på konstiga ryska barnprogram där ungen fick typ 1000 presenter och hade 100 vänner och bodde i ett enhörningspalats när jag lånade ut min telefon.

Jag har gått över till att förbjuda mobiler. Streamar numera bara lite från SVT barn och Disneyfilmer till TVn. Det har fungerat bra för mig.

Dock vill jag varna för att Bolibompafamiljen ger överdrivna förväntningar på familjelivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lagom relaterat till den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1663064-fraga-till-for...

Stämmer nog det forskarna säger, är glad att det inte fanns Youtube med autoplay och autogenererat (verkar vara sånt iallafall) innehåll så att man kanske hamnat i en oändlig cirkel av skit när jag var liten.

Kan säga att sambons unge är helt förstörd och jag tror mycket beror på att barnet har suttit framför sin surfplatta 10-16h per dag hela livet. En autism diagnos spelar också in men läkarna säger kort att barnet inte har sänkt IQ och borde inte ha stora problem.

Tio år: Noll vänner, ~20kg övervikt, väldigt dålig motorik (problem att gå, tappar saker, kan i stort inte göra något för har aldrig gjort något), kan inte prata (är på nivå med 3 åring), kan inte skriva, noll intressen utanför att titta på Youtube (och det spelas timmar av automatiskt genererade videos per dag som inte ger något, ofta t.om på ryska så ingen förstår vad som sägs).

Någon kanske tänker jag ska hjälpa, men ingen inblandad vill det (exet, sambon, grabben eller jag).

Har han autism spelar det väl fantastiskt mycket in och hans skärmtid kanske blir möjligheten att "fly verkligheten" och in i sin bubbla. Allt är inte svart eller vitt.

Permalänk
Medlem

Begränsar våra barns skärmtid (8, 11, 13).

Ingen skärm alls förrän alla läxor är avklarade. Om de inte har några läxor är det läsning före, 30-60 min, i böcker utvalda för att vara lite utmanande. Sedan kanske 1,5 h skärmtid om dagen (den äldste får göra mer såklart). Ibland blir det lite mer, ibland har de inte tid alls pga. fotbollsträning osv.

Vi har alltid kört rätt hårt med att inte ha mobiler/plattor när man är ute, t.ex. restauranger, butiker, bilen. På långresor är det ok såklart. Absolut inga mobiler eller TV eller nåt sådant vid matbordet.

Märker ju tydligt på dem när de suttit och spelat/glott på TV hur rastlösa de blir och "uuuhh...det finns inget att göra..." efteråt. Men om de inte haft skärm så hittar de på en miljon saker att göra på nolltid.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Begränsar våra barns skärmtid (8, 11, 13).

Ingen skärm alls förrän alla läxor är avklarade. Om de inte har några läxor är det läsning före, 30-60 min, i böcker utvalda för att vara lite utmanande. Sedan kanske 1,5 h skärmtid om dagen (den äldste får göra mer såklart). Ibland blir det lite mer, ibland har de inte tid alls pga. fotbollsträning osv.

Vi har alltid kört rätt hårt med att inte ha mobiler/plattor när man är ute, t.ex. restauranger, butiker, bilen. På långresor är det ok såklart. Absolut inga mobiler eller TV eller nåt sådant vid matbordet.

Märker ju tydligt på dem när de suttit och spelat/glott på TV hur rastlösa de blir och "uuuhh...det finns inget att göra..." efteråt. Men om de inte haft skärm så hittar de på en miljon saker att göra på nolltid.

/hulle.

1-2h skärmtid får våra barn (7, 11). Precis som du skriver märker man hur rastlösa och lättirrterade de blir om de sitter längre. Det blir en ofantlig ansträngning att klara vardagliga saker som att ens ställa in disken i maskinen och de är helt uttråkade också. Dopaminnivån blir helt kört i botten. Det här gäller ju för vuxna också, jag märker på mig själv hur beroende det kan vara med skärmar och hur trasig man kan känna sig efter en lång spelsession framför TV:n.

Permalänk
Medlem

Efter att ha 3 barn med plattor i olika ålder (och alla barn är olika såklart), där den förste inte hade alls innan han var kanske 2, och sedan sporadiskt, kan jag säga att även om flerspråkighet framhålls som positivt så bör små barn se främst svenska sånger och program på youtube/etc. Vi har stämt i bäcken, när våra barn börjat med för mycket engelska har vi dragit i handbromsen. Nu när de två äldsta är 8-10 har vi såklart inga begränsningar på engelska, och de är bra på både svenska och engelska nu. Men jag har sett andra familjer, även med barn som inte haft extra svårigheter, där barnen fått en lite krångligare språkutveckling. Barnen tycks ha engelska som förstaspråk (om det är dåligt är såklart subjektivt). Kan dock tänka mig att i situationer där ingen av föräldrarna är bra på svenska, exempelvis, kan det vara bra för barnet att se mycket svenskt på surfplatta.

Det vi försökt premiera är speltid över filmtittande. Vi har lagt in begränsningar på skärmtid, och hårdast reglerat är youtube. Har man svårt att locka barnen från plattan kan kan fresta med Nintendon, det brukar gå bra och tränar fingerfärdighet och koordination om inte annat, kan man försvara sig med. Ring Fit Adventure (switch) och Just Dance (Wii, Switch) har varit bra för mina barn som alternativ till youtube. Höll på att skriva dumtube, men de lär sig mycket där också. Inte bara skit, även om det säkert dominerar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nu lyckas jag såklart inte hitta den, men jag vet att spädbarnslabbet tillhörande Uppsala Universitets psykologfakultet gjorde en studie som jag förstår det visar att barn under 18 månader får sämre "3D-behandling" i hjärnan med ganska lite skärmtid. Det blir liksom nåt knas när nåt som borde ha djup inte har det på skärm (2D). Så jag skulle helst undvika det helt den första tiden.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag säger inte att du har fel men bara för att tekniken har ökat betyder inte det att det är därför fler är deprimerade.

Frågar du Greta beror det på klimatångest
Frågar du trångbodda så beror det på bostadsbrist
Frågar du fattiga så beror det på ekonomin

osv...osv...

Jag som faktiskt är ung nog att ha vuxit upp med Internet redan från 4-5 års ålder ca 1998-1999 är ganska trött på narrativet att det är djävulen för alla barn och inget bra alls. Jag har garanterat lärt mig mer av Internet än av svenska skolsystemet under samma tidsperiod och förmodligen umgåtts mer med vänner tack vare Internet. "Men men men!! Ni har ju träffats mindre "på riktigt"". Nja, jag är inte säker på att man 10 år gammal träffades alls när man åkt hem efter skolan en regnig tisdag 1972, det gjorde vi efter skolan i tredje klass 2003.

Det är inte tekniken eller Facebook som är boven. Det är vad man gör med det. Jag är oerhört tacksam idag att mina föräldrar inte bara kom och skrek på mig att stänga av och gå ut och leka istället. Å andra sidan hade de förmodligen släpat ut mig om de insåg att jag höll på att bli fullständigt missanpassad.

Men jag kanske är undantaget snarare än regeln och använde datorn mer produktivt än många ungar idag. Men jag kan se framför mig hur annorlunda livet kunnat bli om jag blivit tvingad att stänga av med motivationen "ögonen blir kantiga".

En kompis pappa sa en gång att vi vore raketforskare om vi lagd tiden på något vettigt istället för World of Warcraft. Nu blev vi tyvärr bara ingenjörer och läkare så tekniskt sett hade han väl rätt men helt bränd i huvudet blir man inte nödvändigtvis av att sitta vid datorn och glo om kvällarna.

Men två år är nog för ungt hur som helst. Kan de ens kontrollera fingrarna ordentligt i den åldern?

De över 58 är ju de som verkligen borde stängas av. De är ju helt galna ute på Internet till den grad att man enkelt kan förväxla dem med spam-botar.

Jag med. Dock himla stor skillnad på 4-5år och 0-2år.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Avstängd

Det är jättebra med rekommendationer, bara de bygger på etablerad vetenskap, vilket inte alltid är fallet. Är skärmtid det stora problemet eller är det stillasittandet?

Jag ser på min son att det är lätt att fastna, mycket innehåll riktat mot barn är ju designat just för att få dem att fastna liksom så det är inte så konstigt. Men är det bättre om han skulle spendera några timmar om dagen på exempelvis pärlplattor istället? Tveksamt tycker jag.

Har man ett aktivt barn som leker och rör på sig så ser jag inga problem att låta det ta det lugnt med en skärm ett tag, längre än dessa rekommendationer. Men har man ett slappt barn som helst inte gör något fysiskt frivilligt så kan det förstås vara läge att begränsa mer. Å andra sidan blir det ju en ständig strid i så fall liksom. Det kanske är bra för barnets kondition men knappast bra för relationen med föräldrarna. Och på sikt kan det ha motsatt effekt. Enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att folk som växer upp med vissa saker "förbjudna" har en tendens att överdriva dessa förbjudna saker när de väl blir tillåtna eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

På frågan Bör myndigheter lägga sin i barnuppfostran?

Det gör de redan. Skolan är reglerad av myndigheter, vilket gör att de lägger sig i barnuppfostran.

I det här fallet handlar det om allmänna råd, inget tvång, det känns inte särskilt kontroversiellt.

Skolan, och förskolan. Förskolan är kontroversiellt att dom ska fostra eller lära barn färdigheter alls då det inte är obligatoriskt, men det finns läroplaner ändå

Mamma lärde ut programmering till barnen, styra en radiostyrd mus över en karta på golvet från en Ipad. Det är mycket för att Sverige vill ha fler som kan jobba med utveckling i framtiden och vill stimulera det tidigt i åldrarna. Man trycker också på att vissa barn inte har tillgång till skärm hemma och behöver få det på förskolan så att man inte halkar efter alla som får det hemma - vilket känns som ett oärligt argument, men kanske finns många föräldrar utan både smartphones och TV idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ja! Rekommendationer är bra, annars riskerar vi att våra barn blir smått autistiska, välavlönade medelålders män.

Välavlönad? Tala för dig själv 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är jättebra med rekommendationer, bara de bygger på etablerad vetenskap, vilket inte alltid är fallet. Är skärmtid det stora problemet eller är det stillasittandet?

I åldern 0-2 (jag skulle säga 0-3 själv) är det inte stillasittandet, det är skärmen. Att sitta och läsa bok 2h om dagen jämfört med 2h skärmtid går inte att jämföra även om båda två är stillasittande aktiviteter, eller sitta och rita och måla, jobba med lera eller dylikt

I den åldern är skärmen rolig av två anledningar, mamma och pappa tittar alltid på den så då vill barnet det också. Den lyser, det drar till sig ögonen. Det kan vara vad som helst på skärmen, en vit skärm, och ett barn kommer titta på det ändå

Många här använder skärmen aktivt med barnen, och barnen lär sig design, programmering, språk, samarbete och så vidare. Vilket är hur fint som helst, det gör jag också, men det är inte direkt det som händer när du ger en bebis en Ipad. Och allt det positiva man kan använda en skärm till som jag har hört är något barnet kan tillgodose sig själv högre upp i åldrarna

För barnets skull finns i den åldern noll anledning att ha en skärm alls. Från föräldern finns behovet av en barnvakt däremot...

Minns en mamma som hade en bångstyrig unge, under två, runt ett år kanske. Barnet var svårt att få att sitta still. Så man använde skärmen, mobilen. I lagom dos helt rimligt. Så, nu måste barnet ha en mobil att sitta still, och när barnet skulle matas så tittade man på babblarna. Vilket säkert fungerade bra en stund, men desto mer mamman störde med matning desto mer frustrerad blev barnet och desto mer våldsamt gjorde motstånd mot matningen. För man störde i tittandet

Någonstans så slår man knut på sig själv och det hela blir en björntjänst i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Jag ser ingen vändning i detta, tills vi får en motreaktion mot föräldrar som lägger 4h om dagen på Instagram, och ger barnet en Ipad för att dom ska få göra det ifred. Jag får känslan av att man skaffar barn utan att vilja vara förälder.

Håller med till 100%. Jag blir både arg och besviken på föräldrar som drar till lekparker mm med sina barn för att sedan själva sätta sig på någon bänk och bara stirra på mobilen. Det ser jag ofta när jag är iväg och leker med mina två barn. Det är som om vissa föräldrar inte orkar engagera sig i sina barns lek och ser lekparken som någon typ av barnpassning så att dom själva kan få vara ifred.

Tillägg av text.