Ska köpa fritös och undrar vad ni har för råd och tips samt så har jag frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Återigen, din åsikt om vad du tycker, är inte vetenskap om att det är ohälsosamt.
Men du får såklart tycka vad du vill, men det är inte fakta.

Fett, alla möjliga olika sorter, är en av makronutrienterna som människor behöver.
Så att avfärda "fett" som ohälsosamt, är rent felaktigt om man generaliserar så.

Och din åsikt är din, vi tycker olika.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Återigen, din åsikt om vad du tycker, är inte vetenskap om att det är ohälsosamt.
Men du får såklart tycka vad du vill, men det är inte fakta.

Fett, alla möjliga olika sorter, är en av makronutrienterna som människor behöver.
Så att avfärda "fett" som ohälsosamt, är rent felaktigt om man generaliserar så.

Lägg av nu olja är väl fan det sämsta att stoppa i sig om man vill hålla sin mättnad på en rimlig nivå utan att överkonsumera. Så koncentrerade kalorier är inte människan anpassad för.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Återigen, din åsikt om vad du tycker, är inte vetenskap om att det är ohälsosamt.
Men du får såklart tycka vad du vill, men det är inte fakta.

Fett, alla möjliga olika sorter, är en av makronutrienterna som människor behöver.
Så att avfärda "fett" som ohälsosamt, är rent felaktigt om man generaliserar så.

AA fast nä. Absolut inte.

Det finns väldigt många olika sorters fett som människor absolut inte behöver.

Faktumet är att det endast finns två essentiella fettsyror. Dessa två är linol- och linolensyra (omega 3 och omega 6). Resten är inte behövliga.

Detta är vetenskaplig fakta.

Båda dessa går att få i sig utan att äta olja. Du kan gå hela ditt liv utan att äta olja utan problem, så länge du får i dig dessa två via annan föda.

håller f.övr. med om att man inte ska avfärda "fett" som ohälsosamt i generella drag. Du kan dock inte påstå att fett "i alla dess former" är behövligt. För det är det verkligen inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Lägg av nu olja är väl fan det sämsta att stoppa i sig om man vill hålla sin mättnad på en rimlig nivå utan att överkonsumera. Så koncentrerade kalorier är inte människan anpassad för.

😱

Kunskapen om näringslära är chockerande..
Men jag lämnar den diskussionen..

Permalänk
Medlem

Köpte en "stor" fritös använder den inte speciellt ofta då den behöver ca 5 liter olja. När jag köpte den använde jag den mest för pommes men har testat i princip allt. Köpte en airfryer förra året och den blir bra mycket mer använd mest för att det luktar en del och het olja är inte jättekul att ha stående.

Däremot är smaken oslagbar på en vanlig fritös, de flesta har väl testat på pommes i ugn, det går man inte tillbaka till när man har en riktig fritös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

😱

Kunskapen om näringslära är chockerande..
Men jag lämnar den diskussionen..

https://nutritionfacts.org/topics/oils/

Du kan ju ta den diskussionen med Dr. Michael Greger.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

En med RGB givetvis!

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Dom flesta har väl redan en varmluftsugn tänker jag...

De flesta har INTE en varmluftsugn. Den typen av ugn är dyrare än en vanlig ugn.
Så de flesta hyresvärdar installerar bara den gamla typen av spis/ugn och oftast en begagnad om din nuvarande pajjat, allt för att spara pengar.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att om man som mig vill fritera hemma ungefär en gång om året så är rätt svar ingen fritös.
Det fungerar utmärkt att ta en tjockbottnad kastrull och hälla i rejält med olja och sen bara fiska upp maten med en flottyr eller hålslev.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Allting blir fetare om man friterar det, så jag har helt undvikit fritös. Ska man bara göra pommes eller nuggets någon gång ibland så är det väldigt enkelt att göra i en vanlig kastrull med olja. Det kanske känns risky, men man kan stoppa i en termometer för att hålla lite koll tills man lär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

https://nutritionfacts.org/topics/oils/

Du kan ju ta den diskussionen med Dr. Michael Greger.

🤣🤣🤣
Varför? Lösryckta länkar och studier är väl inte ett dugg intressant?
Jag säger endast att "fett" överlag inte är ohälsosamt.
Sen att vissa sorter är bättre eller sämre osv osv. det är en helt annan diskussion.
Men, jag släpper det nu.. Lev som och "tro" vad ni vill

Permalänk
Medlem

Jag använder kastrull och termometer de gånger jag ska fritera. Silar oljan efter användning genom kaffefilter och förvarar den i glasburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

🤣🤣🤣
Varför? Lösryckta länkar och studier är väl inte ett dugg intressant?
Jag säger endast att "fett" överlag inte är ohälsosamt.
Sen att vissa sorter är bättre eller sämre osv osv. det är en helt annan diskussion.
Men, jag släpper det nu.. Lev som vi vill "tro" vad ni vill

Jag... förstår dig inte... Koncentrerat fett i form av olja är inte(av studier att döma) bra i någon form. I denna tråden pratas fritering o då har man oljor. Tur att du släpper detta nu iaf för det verkar svårt för dig att krångla ur detta.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag kan helhjärtat rekommendera denna fritös, främst tack vare den riktigt bra filtreringsfunktionen efter man använt fritösen. Vill man så kan man köpa till en extra behållare för att tex ha en behållare med olja för fiskfritering och en för mer neutrala matvaror.

https://www.pricerunner.se/pl/81-3005671/Fritoeser/Tefal-Oleo...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jämfört med vad?
Det är lite förlegat att bara säga att fett är ohälsosamt..

Oljor i sig själva är inte ohälsosamma. Det finns inga essentiella kolhydrater, men det finns essentiella fetter.

Det enda som är negativt med mängden energi som fett innehåller (vs de andra makronutrienterna). Och andra sidan så ger fett en tidigare mättnadskänsla. Transfetter förekommer inte så mycket längre vad jag förstått.

Att fett i sig själv är ohälsosamt är bara en myt från länge (1960) sedan som fastnade. Socker / snabba kolhydrater är så extremt mycket värre.

För de som vill lära sig lite om var fettskräcken startade så kolla lite på Ancel Keys och hans friserade undersökning som kom med i Times.

https://healthimpactnews.com/2014/time-magazine-we-were-wrong...

Det är många inom vården som lärde sig detta i sin utbildning och det bara sitter kvar. Alla är inte så att de söker ny information. De lär sig ett yrke och det som de lärde sig i början sitter kvar och ändras inte alltid. Så ekot av detta kommer finnas kvar länge.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Skulle säga att om man som mig vill fritera hemma ungefär en gång om året så är rätt svar ingen fritös.
Det fungerar utmärkt att ta en tjockbottnad kastrull och hälla i rejält med olja och sen bara fiska upp maten med en flottyr eller hålslev.

Problemet med detta är att du måste hålla till på spisen under fläktkåpan.
Folk normalt är inte så duktiga på att göra rent gallret/filtret till fläkten. Vilket gör att den är full med fett och smuts.
Ett stänk från kastrullen kan resultera i att ditt hus eldas ned.

Fritös och Airfryer är INTE samma sak. Vill du ha en Fritös köper du en fritös och vill du ha en Airfryer köper du en Airfryer (om du inte har en varmluftsugn). Denna diskussion om vad som är bäst börjar bli löjlig.
Under min livstid så har det alltid funnits en av de billigare modeller i hemmet: https://www.rusta.com/se/sv/fritos-p900101040101.aspx
Fungerar så länge man sköter om den och byter olja då och då.

Men skulle jag köpa nytt idag är nog en Tefal som länkats tidigare för strax kring 1000:- ett mycket bättre köp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

🤣🤣🤣
Varför? Lösryckta länkar och studier är väl inte ett dugg intressant?
Jag säger endast att "fett" överlag inte är ohälsosamt.
Sen att vissa sorter är bättre eller sämre osv osv. det är en helt annan diskussion.
Men, jag släpper det nu.. Lev som vi vill "tro" vad ni vill

Rapsolja är i sig bra och nyttigt fett men problemet är att när det hettas upp kraftigt som under fritering så omvandlas det till transfetter som verkligen inte är nyttigt.
Sen kan man ju diskutera huruvida man bör undvika mat med så hög kaloridensitet eller inte men om man håller fettintaget till rimliga mängder och man rör på sig lite gran så är det verkligen inga problem.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fritös och Airfryer är INTE samma sak. Vill du ha en Fritös köper du en fritös och vill du ha en Airfryer köper du en Airfryer (om du inte har en varmluftsugn).

Nej, det är det inte. Vi köpte dock en airfryer för att vi kan göra mycket i den som vi tidigare gjorde i fritös eller i ugn. Man behöver inte vänta på att den blir varm, den börjar köra direkt. Vet inte om den är mer energieffektiv än en ugn p.g.a det.

Så, det är egentligen ett alternativt sätt att tillaga mat på. De flesta jag vet har en :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

https://nutritionfacts.org/topics/oils/

Du kan ju ta den diskussionen med Dr. Michael Greger.

Intressant!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har fritös också (körde wienerschnitzel) men använder den aldrig. Visst det blir lite godare, men 90% mer ohälsosamt.

Använder 2st matskedar olja till mina pommes och det blir väldigt bra. Hemligheten är hur man tillagar dem och vilken potatis man använder, potatismjöl etc. Man måste börja på ca.160 grader i 10min och sedan höja till 180 och köra ytterligare 15-20 min. Ta ut och skaka om 2-3 ggr.

Hur långtid tar 2 kilogram pommes att göra då?

Skrivet av kelthar:

Nej, det är det inte. Vi köpte dock en airfryer för att vi kan göra mycket i den som vi tidigare gjorde i fritös eller i ugn. Man behöver inte vänta på att den blir varm, den börjar köra direkt. Vet inte om den är mer energieffektiv än en ugn p.g.a det.

Så, det är egentligen ett alternativt sätt att tillaga mat på. De flesta jag vet har en :).

Man aka aldrig köra en fritör under en fläkt hemma.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Köpråd: Köp ingen fritös! Bara ytterligare en maskin hemma som tar plats och "belastar" miljön.
I vart fall inte om det är pommes och chips som ska friteras. Jag friterar pommes varje vecka i en vanlig 4-literskastrull på induktionshällen. 1kg pommes fördelar jag på 0,33kg och kör 3 omgångar. Häller i ca 2 liter olja som jag återanvänder ca 10ggr innan jag byter och lämnar på återvinningsstationen. Stektermometern funkar bra. Häller tillbaka i flaskan när den svalnat efter friteringen och förvarar i kylskåpet. Köper rapsolja på 2-litersflaska.

EDIT Det förbrukas/saknas 2-3dl olja i 2 litersflaskan när jag friterat 1kg pommes vid 8-10 tillfällen. Inte speciellt mkt olja och inte flottigt! En del använder minsta lika mkt olja i sina Air fryers.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara fritera i en kastrull med olja? Typ olivolja/rapsolja?

Skrivet av tobbe_hitman:

Köpråd: Köp ingen fritös! Bara ytterligare en maskin hemma som tar plats och "belastar" miljön.
I vart fall inte om det är pommes och chips som ska friteras. Jag friterar pommes varje vecka i en vanlig 4-literskastrull på induktionshällen. 1kg pommes fördelar jag på 0,33kg och kör 3 omgångar. Häller i ca 2 liter olja som jag återanvänder ca 10ggr innan jag byter och lämnar på återvinningsstationen. Stektermometern funkar bra. Häller tillbaka i flaskan när den svalnat efter friteringen och förvarar i kylskåpet. Köper rapsolja på 2-litersflaska.

This!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Oljor i sig själva är inte ohälsosamma. Det finns inga essentiella kolhydrater, men det finns essentiella fetter.

Det enda som är negativt med mängden energi som fett innehåller (vs de andra makronutrienterna). Och andra sidan så ger fett en tidigare mättnadskänsla. Transfetter förekommer inte så mycket längre vad jag förstått.

Att fett i sig själv är ohälsosamt är bara en myt från länge (1960) sedan som fastnade. Socker / snabba kolhydrater är så extremt mycket värre.

För de som vill lära sig lite om var fettskräcken startade så kolla lite på Ancel Keys och hans friserade undersökning som kom med i Times.

https://healthimpactnews.com/2014/time-magazine-we-were-wrong...

Det är många inom vården som lärde sig detta i sin utbildning och det bara sitter kvar. Alla är inte så att de söker ny information. De lär sig ett yrke och det som de lärde sig i början sitter kvar och ändras inte alltid. Så ekot av detta kommer finnas kvar länge.

Precis, men jag orkade inte skriva mer "nähä joho"

Permalänk
Medlem

Själv kör jag bara en AirFryer eller om jag verkligen vill fritera något i olja så använder jag en gjutjärnsgryta. Lite meckigare att hålla temperaturen rätt men jag slipper ha en massa extra apparater i köket

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur långtid tar 2 kilogram pommes att göra då?

Man aka aldrig köra en fritör under en fläkt hemma.

Har för mig att jag kör på ~1,2kg. Kan kolla mer exakt nästa gång.
Jag har funderat på att göra en guide för pommes i airfryer. Får se om jag får tummen ur

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

En bra Airfryer är det bättre alternativet om du frågar mig. Det blir otroligt krispigt och sjukt gott även om det inte friteras på riktigt och det smakar såklart inte exakt likadant som friterat heller. Däremot tycker jag att det smakar bättre.

Aldrig ägt en vanlig fritös men som jag förstått det så vill man ha en som är lätthanterlig så du kan byta eller filtrera oljan enkelt. Skulle inte rekommendera att använda den inomhus då flottet och lukten sätter sig i precis ALLT även om du har en bra köksfläkt. Det stinker verkligen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Precis, men jag orkade inte skriva mer "nähä joho"

"We’ve known for nearly two decades that a single fast-food meal, such as a Sausage and Egg McMuffin, can stiffen our arteries within hours, cutting in half their ability to relax normally. And, just as this inflammatory state starts to calm down five or six hours later, we may once again assault our arteries with another load of harmful food, leaving many stuck in a danger zone of chronic, low-grade inflammation. Indeed, unhealthy meals don’t just cause internal damage decades down the road, but within hours of consumption—and the relative paralysis of our arteries for hours after eating fast food may also occur after consuming olive oil."

Du ger dig inte. Läs texten. Fettet gör att artärerna stelnar o får svårare att slappna av i flera timmar.
Detta händer oavsett om man använder "nyttig" olja som t.ex. olivolja.

Detta har uppenbarligen varit känt i ca 20 års tid..

https://nutritionfacts.org/video/the-carcinogen-glycidol-in-c... <- där är ett annat problematiskt ämne som finns i olja som ökar när den hettas upp.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar solrosolja för fritering. Chipstillverkarna använder det numera i stället för palmolja som tidigare. Blir crispigare och godare.

Till airfryern som vi numera använder till bl a pommes sprayar vi i drygt en matsked (200-250g pommes) solrosolja blandat med olivolja, 90/10, och rör om ordentligt.
Pommesen tinas först i en skål i kylen så den blir torr och ca 20 min i airfryern och rör om efter halva tiden.
Blir aldrig lika gott som oljefriterat, men nyttigare? och helt ok med Heinz majonäs till entrecote eller hamburgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kör denna, den är riktigt bra med filtrering och att man sparar oljan i en separat behållare.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Köp denna ingen annan. Har testat många olika men denna är den enda som är enkel att rengöra och ta vara på oljan.