Kammarrätten står fast vid förbud mot Huaweis 5G-produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Sånt säger man när man inte kan bemöta argument och lever efter dubbelmoralen.

Eller när man gett upp hoppet om förändring och lurat sig själv att man trivs i sin egen skit eftersom andra också ljuger och säger att de gör det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kritisera inte Kina för att använda rättsväsendet för att genomföra politiska beslut som inte fattas korrekt om vi ska göra det samma.

Rikets säkerhet står på spel. Då gäller det att välja rätt lag. Vi söker ju medlemskap i NATO. Amerikanerna köper ju massor med utrustning från Ericson. Tycker att du ska vara tacksam att de gör det. Men du kanske har bättre koll än oss :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För amerikanska bolag säger nej till bakdörrar.

Visste att whataboutism skulle komma fram. Om det är något felaktigt med min argument får du gärna peka på det istället.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samtidigt förklarar kammarrätten att de kommit fram till att det kan antas att mobilnätsprodukter från Huawei kan orsaka skada för Sveriges säkerhet...

De skriver att det ska finnas objektiva grunder för beviskravet i LEK, men de har inte granskat något.

Skulle det finnas objektiva bevis mot Huawei så finns det objektiva bevis för att de kan antas påverka Ericsson eller Nokia på samma sätt, det finns ingen väg runt det. Det enda som tagits upp är Kinas lagar och inflytande över fack.

Det SÄPO kommer fram till exakt är ju hemligstämplat. Jag förstår inte ens att det finns fog för kritik. Klart Sverige ska köra utrustning från Sverige eller våra allierade.

Bara misstanken om att främmande makts utrustning kan skicka våra hemligheter räcker för bojkott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kritisera inte Kina för att använda rättsväsendet för att genomföra politiska beslut som inte fattas korrekt om vi ska göra det samma.

Som att använda våldtäkt som en form av tortyr? Som att avrätta folk för att sälja deras organ?
Är det du menar?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag skulle nog säga att lagen inte är formad efter att ta dessa beslut, beslutet sköts upp för att kunna göras efter lagändring, men lagändringen i sig ger knappast stöd för att samråd skulle kunna stoppa företag på detta sättet.

Alla argument som förts fram kan appliceras lika mycket på Ericsson och Nokia som har omfattande utveckling och forskning i folkrepubliken. Deras verksamhet faller under samma kinesiska lagar.

Det är samordnat mellan olika myndigheter och regeringar och är i grunden ett politiskt beslut som i praktiken inte går att överklaga. Det är inget som ska finnas i ett rättssamhälle och vi har andra lagar som ska förhindra detta. Hade det däremot varit sanktioner från EU så hade det inte varit något problem rättsligt, Sverige kan införa sanktioner om de kommer från EU eller FN.

Nu uppstår istället en situation där Huawei garanterat kommer användas i kritisk infrastruktur även efter 2025.

Men det är ju exakt det som lagen gör?? LEK (2003:389) 3. kap 11 § och sedan NLEK (2022:482) 3. kap 12 §.

Det står ganska tydligt i Lagen om elektronisk kommunikation, både före och efter senaste ändringen, att tillstånd får förenas med villkor och krav som rör Sveriges säkerhet. På annat håll står det att SÄPO och Försvarsmakten ska vara samrådsmyndigheter. PTS har utfärdat ett vilkor för att nätoperatörerna ska få sändningstillstånd, nämligen att utrustnining från Huawei inte får förekomma. Svensk lag har följts till punkt och pricka (jokern är att EU-domstolen skulle kunna få för sig att svensk lag står i konflikt med EU:s lagstiftning).

Och jo det är klart att det är ett politiskt beslut i grunden, det är ju politikerna som stiftar våra lagar. Det jag far efter är att om man är missnöjd bör man rikta sin kritik mot Riksdagen och inget annat (inte myndighet, domstol eller regering). Det är i Riksdagen som en stor majoritet har beslutat om lagen. Myndighet och domstol har bara följt lagen. Riksdagens utskott granskar också SÄPO och Försvarsmakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Oavsett vilka man stänger ute eller inte så kommer vi att bli spionerade på. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera.

Det är skrämmande att folk likställer spionage från USA och Kina som att de verkligen är lika onda.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns mörka tider i svensk historia också:
Sterilisering av zigenare, utrotning av samer, smygutvisning av judar till tyska koncentrationsläger under andra världskriget

Jag skulle gärna vilja se belägg för dina påståenden. Kan inte bara häva ur sig detta utan att ange trovärdig källa

Permalänk
Medlem

Påminnelse om att ~80% av 4g nätet i Sverige är Huaweis bassändare och att detta endast gäller 5g. En tankeställare när man trummar på om Rikets säkerhet.

Så ni som är rädda för spionage får hålla er till storstäderna på 5g frekvenserna?

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

"Döm inte andra, så blir du inte dömd själv."
Särskild om du gjorde samma.

Det finns mörka tider i svensk historia också:
Sterilisering av zigenare, utrotning av samer, smygutvisning av judar till tyska koncentrationsläger under andra världskriget.

Men vi ska hålla till ämnet.
Om du inte vill ha Kinas it-produkter pga spionagefobi, eller för att känsliga uppgifter behandlas, kan jag köpa. Men byta till USA's produkter är ingen lösning heller. De spionerar ju också. Lösningen är att man bör gynna inhemska tillverkarna. Och det finns - Eriksson. Men varför är de så dålig etablerade på svenska marknaden är en bra fråga. Antingen är de för dyra eller kass i kvalite (eller både och).
Min åsikt i så fall är att regeringen bör satsa på Eriksson när det gäller så känsliga samhällsfrågor. Men man ska inte bara pumpa in massor med skattepengar utan det skall era en offentlig kontroll och krav på resultatet.

Men vänta lite... Är det inte diktatur...

Telia Mobile kör i runda slängar hälften av sitt nät med Ericsson, beroende på var du är geografiskt. Finns några andra som kör dom för vissa applicationer också. Över lag är dom dyra ja, men med tanke på hur mycket från t ex Nokia som är DOA, så lär Ericsson vara billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Men det är ju exakt det som lagen gör?? LEK (2003:389) 3. kap 11 § och sedan NLEK (2022:482) 3. kap 12 §.

Det står ganska tydligt i Lagen om elektronisk kommunikation, både före och efter senaste ändringen, att tillstånd får förenas med villkor och krav som rör Sveriges säkerhet. På annat håll står det att SÄPO och Försvarsmakten ska vara samrådsmyndigheter. PTS har utfärdat ett vilkor för att nätoperatörerna ska få sändningstillstånd, nämligen att utrustnining från Huawei inte får förekomma. Svensk lag har följts till punkt och pricka (jokern är att EU-domstolen skulle kunna få för sig att svensk lag står i konflikt med EU:s lagstiftning).

Och jo det är klart att det är ett politiskt beslut i grunden, det är ju politikerna som stiftar våra lagar. Det jag far efter är att om man är missnöjd bör man rikta sin kritik mot Riksdagen och inget annat (inte myndighet, domstol eller regering). Det är i Riksdagen som en stor majoritet har beslutat om lagen. Myndighet och domstol har bara följt lagen. Riksdagens utskott granskar också SÄPO och Försvarsmakten.

Anser inte att det finns någon objektiv grund som lagen kräver. Skydd mot godtyckliga beslut bör också respekteras generellt.

Fast rätt (när du ska ta ett politiskt beslut) hade varit EU-sanktioner mot Kina som omfattar inte bara Huawei och ZTE utan också Ericsson, Nokia, Cisco med flera. Hade givetvis resulterat i att vi hade förstatligat Ericsson och Nokia. Då hade du kunnat avveckla kinesiskt inflytande över system i kritisk infrastruktur, nu kan du absolut inte det. Basstationer kommer vara Ericsson eller Nokia, men du kommer fortfarande ha Huawei i datacenter, stadsnät o.s.v. Likväl kommer de fortfarande tillsammans med ZTE stå för 5G-routrar (CPE) för mobilt bredband med mera. Funktioner för att styra infrastruktur i landet kommer fortfarande ligga utomlands också.

Riksdagen har inte utövat påtryckning på beslutet, lagändringsförslaget klubbades igenom men lades fram av regeringen och de hade gjort det tydligt att vi inte kommer ta något beslut om 5G innan lagen klubbas. Regeringen, Försvarsmakten och Säkerhetspolisen har garanterat fått påtryckningar från myndigheter och regeringar från andra länder, att då inte lägga fram annat än deras nationella underrättelselag, ägarförhållanden (att Huawei motsätter sig deras beskrivning hjälper de ju inte) och fackföreningar räcker inte. Underrättelselagen och att fackföreningar i praktiken inte är fristående gäller ju även andra bolag med huvudkontor utanför landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Påminnelse om att ~80% av 4g nätet i Sverige är Huaweis bassändare och att detta endast gäller 5g. En tankeställare när man trummar på om Rikets säkerhet.

Så ni som är rädda för spionage får hålla er till storstäderna på 5g frekvenserna?

Vad jag vet så behöver operatörerna ta bort all Huawei teknik senast 2025 oavsett om det gäller 5G 4G eller någon annan frekvens se det fetmarkerade. "Förvaltningsrätten har kommit fram till att PTS har haft skäl för att förena tillstånd att använda radiosändare med villkor som för­bjuder produkter från Huawei i centrala funktioner i svenska 5G-nät och som anger att befintliga produkter från Huawei ska vara avvecklade senast den 1 januari 2025. PTS har också haft skäl för villkoret att tillståndshavarna senast den 1 januari 2025 ska ha av­vecklat beroenden av personal eller funktioner som är placerade i utlandet och, om nödvändigt, ersätta dessa med funktioner eller personal placerade i Sverige." Källa: https://www.domstol.se/forvaltningsratten-i-stockholm/nyheter...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det SÄPO kommer fram till exakt är ju hemligstämplat. Jag förstår inte ens att det finns fog för kritik. Klart Sverige ska köra utrustning från Sverige eller våra allierade.

Bara misstanken om att främmande makts utrustning kan skicka våra hemligheter räcker för bojkott.

Du kan nog inte orden du använder. Bojkott är något individer kan använda sig av, när staten gör det heter det sanktioner och det finns ingen möjlighet för Sverige att införa sanktioner det kan enbart FN eller EU göra.

Om du följer tråden så ser du att jag förespråkar att de faktiskt ska används sig av sanktioner om de ska ha bort inflytandet från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du får gärna dra upp de motargumentet när Jullian Assange blir utlämnad till USA. Tror inte du har lust att ta fram USA’s tortyrläger mot oliktänkande.
Du inklusive många andra föredrar att sitta bekvämt i vinnarens sida som förtrycker.

Jo det har jag. Skapa ett ämne om det och bjud in mig så kan jag säga ett och annat om USA med.
Men vad du gör är att skifta fokus från ämnet i fråga. Vi kommer aldrig att kunna diskutera något om det enda man gör är att ägna sig åt whataboutism.
Jag är intresserad av att diskutera ämnet om kinas roll i avlyssning. Är du inte det så är det upp till dig.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har en nyare Huawei mobil? Funkar dom som dom ska?
Vill så gärna ha en ny

Googletjänster är bannade på nyare modeller så det beror på vad du ska använda för appar men hårdvaran funkar bra.

Skrivet av Petterk:

Samtidigt förklarar kammarrätten att de kommit fram till att det kan antas att mobilnätsprodukter från Huawei kan orsaka skada för Sveriges säkerhet...

De skriver att det ska finnas objektiva grunder för beviskravet i LEK, men de har inte granskat något.

Skulle det finnas objektiva bevis mot Huawei så finns det objektiva bevis för att de kan antas påverka Ericsson eller Nokia på samma sätt, det finns ingen väg runt det. Det enda som tagits upp är Kinas lagar och inflytande över fack.

Det blir i vart fall en stor skada pga pengarna som går till Kina, det är uppenbarligen komplicerat att göra affärer med en del länder tyo Ryssland och Kina, man vet inte vad de gör med pengarna och en dag kanske de återbetalar i form av dyrbara misiler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det är skrämmande att folk likställer spionage från USA och Kina som att de verkligen är lika onda.

Det är skrämmande att folk höjer USA till skyarna, när dom är lika stor eller ännu värre kålsupare än övriga som håller på med spionage.
För mig är det pest eller kolera!
Med detta sagt har jag inget mer att tillföra denna diskussion.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet så behöver operatörerna ta bort all Huawei teknik senast 2025 oavsett om det gäller 5G 4G eller någon annan frekvens se det fetmarkerade. "Förvaltningsrätten har kommit fram till att PTS har haft skäl för att förena tillstånd att använda radiosändare med villkor som för­bjuder produkter från Huawei i centrala funktioner i svenska 5G-nät och som anger att befintliga produkter från Huawei ska vara avvecklade senast den 1 januari 2025. PTS har också haft skäl för villkoret att tillståndshavarna senast den 1 januari 2025 ska ha av­vecklat beroenden av personal eller funktioner som är placerade i utlandet och, om nödvändigt, ersätta dessa med funktioner eller personal placerade i Sverige." Källa: https://www.domstol.se/forvaltningsratten-i-stockholm/nyheter...

Kan instämma. Har en polare som arbetar med sånt. Det räcker inte att bara ta bort utrustningen från Huawei. Den ska destrueras också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan nog inte orden du använder. Bojkott är något individer kan använda sig av, när staten gör det heter det sanktioner och det finns ingen möjlighet för Sverige att införa sanktioner det kan enbart FN eller EU göra.

Om du följer tråden så ser du att jag förespråkar att de faktiskt ska används sig av sanktioner om de ska ha bort inflytandet från Kina.

Visste inte att vi är så j*vla noga här på Sweclockers och att det är förskolenivå på semantiken. Men visst. Du får rätt. Känns det bra nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det är skrämmande att folk höjer USA till skyarna, när dom är lika stor eller ännu värre kålsupare än övriga som håller på med spionage.
För mig är det pest eller kolera!
Med detta sagt har jag inget mer att tillföra denna diskussion.
Mvh Mange

Det finns inte en enda kommentar här som höjer USA till skyarna.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Musikälskare

Helt rätt beslut, ibland så händer det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Anser inte att det finns någon objektiv grund som lagen kräver. Skydd mot godtyckliga beslut bör också respekteras generellt.

Fast rätt (när du ska ta ett politiskt beslut) hade varit EU-sanktioner mot Kina som omfattar inte bara Huawei och ZTE utan också Ericsson, Nokia, Cisco med flera. Hade givetvis resulterat i att vi hade förstatligat Ericsson och Nokia. Då hade du kunnat avveckla kinesiskt inflytande över system i kritisk infrastruktur, nu kan du absolut inte det. Basstationer kommer vara Ericsson eller Nokia, men du kommer fortfarande ha Huawei i datacenter, stadsnät o.s.v. Likväl kommer de fortfarande tillsammans med ZTE stå för 5G-routrar (CPE) för mobilt bredband med mera. Funktioner för att styra infrastruktur i landet kommer fortfarande ligga utomlands också.

Riksdagen har inte utövat påtryckning på beslutet, lagändringsförslaget klubbades igenom men lades fram av regeringen och de hade gjort det tydligt att vi inte kommer ta något beslut om 5G innan lagen klubbas. Regeringen, Försvarsmakten och Säkerhetspolisen har garanterat fått påtryckningar från myndigheter och regeringar från andra länder, att då inte lägga fram annat än deras nationella underrättelselag, ägarförhållanden (att Huawei motsätter sig deras beskrivning hjälper de ju inte) och fackföreningar räcker inte. Underrättelselagen och att fackföreningar i praktiken inte är fristående gäller ju även andra bolag med huvudkontor utanför landet.

Godtyckliga beslut ska vi inte ha i Sverige (det strider mot både Regeringsformen och Förvaltningslagen) vilket inte heller har skett. SÄPO och Försvarsmakten har yttrat sig som expertmyndigheter. Det finns alltså ett beslutsunderlag som inte på nåt sätt är godtyckligt. Det är bara inte offentligt för dig och mig. Detta styrs av Lagen om offentlighet och sekretess.

Obejktivitetsprincipen är också uppfylld då PTS har samlat in synpunkter för att sedan fatta beslutet på egen hand. Kammarrätten redogör för rättsläget här i punkt 2.3.2 och 2.3.3 i domen.

Sen det här med att du säger att det "garanterat förekommit påtryckningar", hur ska man bemöta det? Det ligger i sakens natur att det är omöjligt att bevisa att det inte har förekommit påtryckningar. Samma sak med argumentationen om att andra bolag är precis lika illa, jag tror att FM/Säpo är de som har bäst koll på detta och lämnat korrekt underlag.

Centrala funktioner i nätet får inte heller vara beroende av personer eller funktioner som är placerade utomlands, det ska vara avvecklat senast 2025 enligt villkoret från PTS. Och det går naturligtvis utmärkt att ordna, det blir bara dyrare.

Vi får väl helt enkelt konstatera att jag har tillit till de statliga myndigheter som är aktuella här, du har det inte. Vi får väl säga agree to disagree på den punkten, ingen av oss lär omvända den andre.

Men de som faktiskt kan göra nåt för att påverka detta är Riksdagen. Riksdagen stiftar lagen som följs, Riksdagens utskott har insyn i Försvarsmaktens och SÄPOs verksamhet, Riksdagen kan avsätta Regeringen. Gå till valurnan i september och rösta på ett parti som tycker som du i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det är skrämmande att folk höjer USA till skyarna, när dom är lika stor eller ännu värre kålsupare än övriga som håller på med spionage.
För mig är det pest eller kolera!
Med detta sagt har jag inget mer att tillföra denna diskussion.
Mvh Mange

Halmgubbeargumentation, det finns ingen som höjer USA till skyarna här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det finns inte en enda kommentar här som höjer USA till skyarna.

Skrivet av Cinvan865:

Halmgubbeargumentation, det finns ingen som höjer USA till skyarna här.

Bra!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Visste att whataboutism skulle komma fram. Om det är något felaktigt med min argument får du gärna peka på det istället.

Gläd dig istället åt att den sidan saknar argument. Att försöka byta spår och peka på andra som också gjort fel är att ge upp. Det är en villkorslös kapitulation. Jag kommer snart lägga in en länk som förklarar begreppet whataboutism i min signatur. Det ska bli intressant att se om debattklimatet här förändras. För det är allt för vanligt nu med whataboutism. Det är liksom inget riktigt argument och det är dags att folk fattar det och vaknar till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir i vart fall en stor skada pga pengarna som går till Kina, det är uppenbarligen komplicerat att göra affärer med en del länder tyo Ryssland och Kina, man vet inte vad de gör med pengarna och en dag kanske de återbetalar i form av dyrbara misiler.

Du pratar om två länder som är medlemmar i WTO och hade betydligt aggressivare utrikespolitik förr i tiden med stöd till terrorister, gerillagrupper och var inblandade i flera krig där väst gav stöd eller gick in för andra sidan. Svenska soldater har förmodligen slagits med grupper som haft stöd från Kina, liknande situation kommer knappast hända idag.

Ericsson och Nokia betalar skattepengar, har JVs med olika myndigheter och deras anställda i Kina betalar inkomstskatt och moms så jag tycker du bara är helt verklighetsfrånvänd här. Ser inte hur ditt utspel skulle ha något med myndighetsutövande i Sverige att göra.

Det enda Kina har som når oss är kärnvapen. Kina är ett av få länder som fortfarande följer no first use, de var också första landet att införa en sådan policy. Maoistiska gerillagrupper i tredje land behöver du knappast oroa dig för idag.

Det är såklart inte fint med konflikter idag, men vi har inget i skala med de krig Sovjet och Kina var inblandade i fram till 90-talet där vi hade miljontals dödade.

Så komplicerat kan det inte vara att ta sanktioner via EU, och på så sätt också tvinga Ericsson och Nokia att lämna landet. Nu skulle de sistnämnda kollapsa utan sin kinesiska verksamhet, men det får man ta. Har vi bara leverantörer som skulle kunna påverkas av Kina så blir vi knappast säkrare utan Huawei.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cinvan865:

Halmgubbeargumentation, det finns ingen som höjer USA till skyarna här.

Snackar man inte bojkott på landet så är de knappast konsekvent kritiskt heller.
Sen att vi utan att direkt tänka redan ser folket vilja springa till NATO med öppna armar säger ju något annat också. (Man springer till en problemskapare för att lösa problemet)

Personligen så tror jag att det är framför allt ett ekonomiskt krig vi ser, ett början till något större kallt krig som vi redan sett skapas med NATO v Ryssland. Och det kommer bli betydligt större och dummare än man ser nu i aktion och folk kommer att med på allt detta utan vidare eftertanke.

Huawei verkar vara på topp vad gäller tekniken och då ska de motarbetas. Deras enorma investeringar i R & D har gett dem resultat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Snackar man inte bojkott på landet så är de knappast konsekvent kritiskt heller.
Sen att vi utan att direkt tänka redan ser folket vilja springa till NATO med öppna armar säger ju något annat också. (Man springer till en problemskapare för att lösa problemet)

Personligen så tror jag att det är framför allt ett ekonomiskt krig vi ser, ett början till något större kallt krig som vi redan sett skapas med NATO v Ryssland. Och det kommer bli betydligt större och dummare än man ser nu i aktion och folk kommer att med på allt detta utan vidare eftertanke.

Huawei verkar vara på topp vad gäller tekniken och då ska de motarbetas. Deras enorma investeringar i R & D har gett dem resultat.

Låter som propaganda...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Godtyckliga beslut ska vi inte ha i Sverige (det strider mot både Regeringsformen och Förvaltningslagen) vilket inte heller har skett. SÄPO och Försvarsmakten har yttrat sig som expertmyndigheter. Det finns alltså ett beslutsunderlag som inte på nåt sätt är godtyckligt. Det är bara inte offentligt för dig och mig. Detta styrs av Lagen om offentlighet och sekretess.

Obejktivitetsprincipen är också uppfylld då PTS har samlat in synpunkter för att sedan fatta beslutet på egen hand. Kammarrätten redogör för rättsläget här i punkt 2.3.2 och 2.3.3 i domen.

Sen det här med att du säger att det "garanterat förekommit påtryckningar", hur ska man bemöta det? Det ligger i sakens natur att det är omöjligt att bevisa att det inte har förekommit påtryckningar. Samma sak med argumentationen om att andra bolag är precis lika illa, jag tror att FM/Säpo är de som har bäst koll på detta och lämnat korrekt underlag.

Centrala funktioner i nätet får inte heller vara beroende av personer eller funktioner som är placerade utomlands, det ska vara avvecklat senast 2025 enligt villkoret från PTS. Och det går naturligtvis utmärkt att ordna, det blir bara dyrare.

Vi får väl helt enkelt konstatera att jag har tillit till de statliga myndigheter som är aktuella här, du har det inte. Vi får väl säga agree to disagree på den punkten, ingen av oss lär omvända den andre.

Men de som faktiskt kan göra nåt för att påverka detta är Riksdagen. Riksdagen stiftar lagen som följs, Riksdagens utskott har insyn i Försvarsmaktens och SÄPOs verksamhet, Riksdagen kan avsätta Regeringen. Gå till valurnan i september och rösta på ett parti som tycker som du i frågan.

Om något inte går att pröva hur kan det då var objektivt och uppfylla beviskrav? Hur kan man säga det utan att granska något? Varför tro på något som som inte får prövas? Varför hänvisa till Riksdagen när de inte ansvar för översyn och inte kommer granska något underlag i det här fallet?

Spelar det någon roll om nätet inte får styras utomlands när ditt SIM-kort kan bli avaktiverat av någon utomlands? Det är väl mer än 112 som är samhällsfunktion? Ett mobilnät är inte bara drift, delar som påverkar om du har åtkomst kommer fortsätta administreras utomlands.

De som jobbar med känsliga uppgifter använder garanterat Huawei-utrustning i form av mobilroutrar, mobiltelefoner, bärbara datorer o.s.v. Stadsnät och datacenters kör vidare på switchar och routrar från Huawei.

Det enda som skulle kunna komma till rätta med problemet är sanktioner. Sverige får inte införa egna sanktioner, men kan givetvis gå till EU-rådet och be medlemsländerna att införa dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Snackar man inte bojkott på landet så är de knappast konsekvent kritiskt heller.
Sen att vi utan att direkt tänka redan ser folket vilja springa till NATO med öppna armar säger ju något annat också. (Man springer till en problemskapare för att lösa problemet)

Personligen så tror jag att det är framför allt ett ekonomiskt krig vi ser, ett början till något större kallt krig som vi redan sett skapas med NATO v Ryssland. Och det kommer bli betydligt större och dummare än man ser nu i aktion och folk kommer att med på allt detta utan vidare eftertanke.

Huawei verkar vara på topp vad gäller tekniken och då ska de motarbetas. Deras enorma investeringar i R & D har gett dem resultat.

Det som har hänt är att Försvarsmakten och Säpo har förspråkat att Huawei inte ska få förekomma i centrala delar i vårt nät. PTS har beslutat att så ska det bli. Domstolen har konstaterat att beslutet är taget i laga ordning.

Om samma myndigheter sa att nätutrustning med ursprung i USA innebar samma risk och inte heller ska få förekomma, så skulle jag stödja det beslutet. Men nu är det inte så och att då prata om bojkott (fel begrepp men whatever) mot USA blir då ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om något inte går att pröva hur kan det då var objektivt och uppfylla beviskrav? Hur kan man säga det utan att granska något? Varför tro på något som som inte får prövas? Varför hänvisa till Riksdagen när de inte ansvar för översyn och inte kommer granska något underlag i det här fallet?

Spelar det någon roll om nätet inte får styras utomlands när ditt SIM-kort kan bli avaktiverat av någon utomlands? Det är väl mer än 112 som är samhällsfunktion? Ett mobilnät är inte bara drift, delar som påverkar om du har åtkomst kommer fortsätta administreras utomlands.

De som jobbar med känsliga uppgifter använder garanterat Huawei-utrustning i form av mobilroutrar, mobiltelefoner, bärbara datorer o.s.v. Stadsnät och datacenters kör vidare på switchar och routrar från Huawei.

Det enda som skulle kunna komma till rätta med problemet är sanktioner. Sverige får inte införa egna sanktioner, men kan givetvis gå till EU-rådet och be medlemsländerna att införa dessa.

Anledningen till att jag hänvisar till Riksdagen hela tiden är för att det är de som har satt regelverket för hur detta skall gå till i och med lagens utformning. Jag har läst LEK och NLEK, stora delar av lagens förarbeten och båda domarna i målet. Jag är helt övertygad om att man har följt svensk lag så som den är skriven idag. Juridiskt tycker jag det hela är oantastligt (men brasklappen om EU-domstolen). Någon jurist får gärna tillrättavisa mig, men då vill jag veta vilken del i domen som är fel med hänvisning till lagrum.

Då återstår det i min värld två möjliga invändningar mot beslutet:

  1. Korruption hos Försvarsmakten, SÄPO, PTS, Förvaltningsdomstolen och kammarrätten, d.v.s. att de ljuger och inte har Sveriges bästa för ögonen, faller för påtryckningar o.s.v. Här får vi nog som sagt skiljas med olika åsikter i frågan. Men Riksdagen har insyn i SÄPOs och Försvarsmaktens verksamhet via utskotten. Kanske finns korruptionen hos Regeringen? Återigen så faller då ansvaret på Riksdagen att avsätta Regeringen.

  2. Principiella invändningar mot hela regelverket(lagen). D.v.s. du vill inte att myndigheterna ovan skall få besluta i frågan på det sättet som de gjort, som lagen säger att de får göra. Du vill att Försvarsmaktens och SÄPOs grunder för beslutet skall vara offentliga (återigen så styrs detta av lagen). Vem kan ändra lagen? Riksdagen.

För övrigt håller jag nog med dig om att breda och långtgående sanktioner på EU-nivå vore bra. Men innan vi är där anser jag att detta är rätt av Svenska myndigheter.

Fast en del av detta händer redan på frivillig basis på många företag. Där jag jobbar är bl.a. Huawei och ZTE bannlysta vid nyanskaffning enligt ett policybeslut. Varför riskera framtida problem liksom? Vill man dessutom göra affärer med många sektorer på andra sidan pölen får man krav på sig att inte ha produkter från dessa tillverkare. Jag tror vi kommer åka snålsjuts på deras sanktioner så att vi inte behöver egna i slutänden.