Permalänk

Ny laptop eller eGPU

Hej!

Jag studerar produktdesign och håller på mycket med visualisering/3D. Jag har en stationär dator (sign) och tidigare har jag gjort en del på min laptop när jag är hemma på somrarna eller reser. Nu går jag i tankarna att antingen uppgradera till en ny laptop eller skaffa en eGPU och ställa hemma resp. på skolan.

Laptopen börjar bli gammal (i7 7500U, MX940 etc) och programmen jag använder tyngre. På senare år har jag även börjat jobba en del i Unreal Engine 5.

Jag har hittat en bra deal på en Dell XPS 9520 med en i7 12700H, 32gb DDR5, 3050ti (45w) och en sjukt bra 4K OLED-skärm, för knappt 25k.

Hur hade ni gjort? Är det mer värt att bara skaffa en eGPU eller är det lika bra att uppgradera och ha allt samlat? Jag lär få sjukt mycket bättre grafikprestanda med en eGPU men tappar flexibilitet såklart.

(Kan även tillägga att jag ska ner på praktik i Frankrike i höst och då kommer jag behöva en bra privat laptop också).

Tack!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Hej!

La min röst på eGPU av den anledningen att en laptop av den formfaktorn som går varm en längre tid riskerar att få ett svullet batteri.
Om du väljer att köpa en desktop-replacement-laptop så hoppa gärna in på reddit och spicy pillow-subredditen innan och försök få en bild av hur illa läget ser ut för just din modell eller generationen innan, just XPSen har inte förändrats jättemycket men tidigare generationer av XPS 13 har haft en del problem och då har de inte ens haft dGPUer.

Permalänk
Skrivet av Ecodot:

Hej!

La min röst på eGPU av den anledningen att en laptop av den formfaktorn som går varm en längre tid riskerar att få ett svullet batteri.
Om du väljer att köpa en desktop-replacement-laptop så hoppa gärna in på reddit och spicy pillow-subredditen innan och försök få en bild av hur illa läget ser ut för just din modell eller generationen innan, just XPSen har inte förändrats jättemycket men tidigare generationer av XPS 13 har haft en del problem och då har de inte ens haft dGPUer.

Okej, intressant! Hade faktiskt det problemet med min nuvarande laptop, så jag bytte nyligen batteriet. Den har gått rätt varm innan jag skaffade min desktop.

Tack för tipset om subredditen! Ett alternativ är ju såklart att skaffa en biffigare/gaminglaptop men dels bryr jag mig rätt mycket om design och dels värderar jag en högupplöst och color accurate skärm högt

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Helgardering, Asus ROG Flow X13 eller X16 med bärbar eGPU, förra årsmodellen reas ut för ca 25k, var 35k. Det är en ny egen klass med laptop/surfplatta med 3050Ti under 50W i bärbart läge. Men kopplar man ihop dockan med mobil 3080 på 150W och 16GB VRAM, blir den en ersättare för stationära. Just eGPU stryps av Thunderbolt och en desktop 3080 eGPU är väldigt nära denna mobila 3080, som är mera bandbredd genom Asus egna specialport.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-ROG-GV301QEZ-K5099T...

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

Helgardering, Asus ROG Flow X13 eller X16 med bärbar eGPU, förra årsmodellen reas ut för ca 25k, var 35k. Det är en ny egen klass med laptop/surfplatta med 3050Ti under 50W i bärbart läge. Men kopplar man ihop dockan med mobil 3080 på 150W och 16GB VRAM, blir den en ersättare för stationära. Just eGPU stryps av Thunderbolt och en desktop 3080 eGPU är väldigt nära denna mobila 3080, som är mera bandbredd genom Asus egna specialport.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-ROG-GV301QEZ-K5099T...

Tack för tipset! Men jag fattar inte riktigt, är det en eGPU med ett desktop-3080 eller ett laptop-3080?

Verkar vara en galen deal i alla fall.

EDIT: Verkar vara ett laptop-3080 vilket motsvarar typ desktop-3070 då.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

X13 har en 4K på 13tum med bra färger och 60Hz. X16 har en 1440P HDR1000 miniLED på 165Hz, men är lite tyngre att hålla i surfplatta läge. X16 finns med bättre inbyggda grafikkort som inte behöver dockan lika mycket. Just nu finns X16 bara med AMD eGPU, kör du program som kräver NVIDIA är det inget bra paket.

Test av X13+ 3080 dockan mot desktop 3080 i eGPU thunderbolt låda, rätt lika trots att det är 150W vs 300W (mera minne i Asus dockan, större GPU i desktopen): https://youtu.be/Fu7bG5pAYUI

Permalänk
Medlem

Asus dockan har en laptop 3080 GPU på 150W och PCIe 8x och extra portar (HDMI, DP, SD kort, 4x USB). En thunderbolt docka har bara PCIe 4x som ofta verkar strypa prestandan på desktop 3080, trots att den borde vara 2x snabbare. En jätteskillnad är vikten, du kan ta med X13 med dockan överallt, Thunderbolt lådorna är inte bärbara och väger flera kilo. Se testet ovan så blir det tydligare. Förutom PCIe bandbredden kan CPUn påverka också, kör man med gammal mobil intel CPU, kan man tappa ännu mera prestanda än testet visar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Tack för tipset! Men jag fattar inte riktigt, är det en eGPU med ett desktop-3080 eller ett laptop-3080?

Verkar vara en galen deal i alla fall.

EDIT: Verkar vara ett laptop-3080 vilket motsvarar typ desktop-3070 då.

3070-ish med 16Gb minne, finns det ingen desktop motsvarighet förutom 3090 på 24Gb eller "quadro" korten från 16Gb och uppåt för drygt 15 kSEK. Just för design/grafik jobb går det åt mera minne.

Permalänk
Medlem

Det andra alternativet är en Lenovo med 3080, en av de få som kör med bra kylning, lite under 150W tror jag och 16Gb VRAM. Just nu 24kSEK utan rea, brukar finnas deals då och då: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Permalänk
Medlem

2 st demo ex för 21k i Västerås och Skövde, om du är i närheten:
https://www.elgiganten.se/product/outlet/asus-rog-flow-x13-gv...

Asusen väger exakt hälften av Lenovon. Med dockan resp 300W lenovo tegelsten till laddare, blir det ca 4kg vs 2kg lätt överdrivet. Ska du resa mycket är vikt och volym något att tänka på.

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

Det andra alternativet är en Lenovo med 3080, en av de få som kör med bra kylning, lite under 150W tror jag och 16Gb VRAM. Just nu 24kSEK utan rea, brukar finnas deals då och då: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Också bra deal absolut! Men vad tror du om XPSen som jag nämnde annars då? Grafikmässigt är ju de som du länkat absolut bättre, men XPSen har nyare och bättre processor och dessutom DDR5 RAM, vilket känns lite mer framtidssäkert. Sen är jag sjukt attraherad av dess helhetsupplevelse. Kanske bästa är att köpa en sån och sen köra eGPU om 3050ti:t inte räcker till?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa en laptop med bra grafikkort från början, än eGPU som i praktiken inte är snabbare än laptop GPUer men kräver en stor dyr och tung låda.
3050Ti på 45W och 4GB minne är för lite för grafikutvecklare, du kommer att ångra dig snabbt.
AMD vs Intel är ganska lika, AMD ger dig bättre batteritid och mindre värme, Intel bränner mera energi för att vara lite snabbare än AMD trots äldre kretstillverkingsteknik. Här är en jämförelse (tyvärr med gamla drivrutiner för AMD med lite sämre resultat än senaste): https://www.ultrabookreview.com/56783-amd-ryzen-7-6800h-vs-in...

XPSen faller bort pga klent grafikkort och hög kostnad, för 25k finns många med alternativ med bra skärm och 3080 eller 3070 eller 3070Ti. Om du är inne på eGPU, lägg pengarna på en extra OLED skärm istället, denna är på rea då och då för 10k: https://www.sweclockers.com/nyhet/33980-alienwares-bildskarm-...

Permalänk
Medlem

Den enda som är teoretisk framtidssäker för Windows 12 är AMDs nya 6000 serie, tex den som finns i Asus rog flow x16. Den har Microsofts nya säkerhetsprocessor Pluton, som ryktas bli krav framöver. Spekulationer och 3 år kvar enligt senaste ryktet.

Permalänk
Medlem

En stor nackdel med XPSen som du inte märker förrän du kör dina tunga grafikprogram, 4k betyder ca 4x mera grafik än en HD skärm, det blir väldigt tungt för ett litet 3050 på 45W. Kanske lika segt som dina gamla laptop med sämre GPU men lättdrucket HD skärm. Ska du framtidssäkra för en bra extern skärm med HDR och hög fps, behövs även bra bättre grafik. Dell är bra på läckra laptops, men ofta väljer de för långsam grafik.

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

Bättre att köpa en laptop med bra grafikkort från början, än eGPU som i praktiken inte är snabbare än laptop GPUer men kräver en stor dyr och tung låda.
3050Ti på 45W och 4GB minne är för lite för grafikutvecklare, du kommer att ångra dig snabbt.
AMD vs Intel är ganska lika, AMD ger dig bättre batteritid och mindre värme, Intel bränner mera energi för att vara lite snabbare än AMD trots äldre kretstillverkingsteknik. Här är en jämförelse (tyvärr med gamla drivrutiner för AMD med lite sämre resultat än senaste): https://www.ultrabookreview.com/56783-amd-ryzen-7-6800h-vs-in...

XPSen faller bort pga klent grafikkort och hög kostnad, för 25k finns många med alternativ med bra skärm och 3080 eller 3070 eller 3070Ti. Om du är inne på eGPU, lägg pengarna på en extra OLED skärm istället, denna är på rea då och då för 10k: https://www.sweclockers.com/nyhet/33980-alienwares-bildskarm-...

Jag ser vad du menar. Skulle nog inte kalla mig för grafikutvecklare primärt utan designstudent med sidointresse i visualisering. Jag ska inte ha en ersättare till min stationära rent prestandamässigt utan något som klarar av de mjukvaror jag kör på den med behaglig upplevelse när jag är på skolan, hemma på somrarna och på min praktik i Frankrike.

Det är möjligt att ett 3050 inte pallar det, och just nu har jag nog landat i att en begagnad eGPU med ett 3060 med 12gb VRAM är en väldigt prisvärd prestandaboost. Har fått tag på en eGPU på ca 90x200x150mm med tillhörande väska. Det kitet med ett begagnat 3060 hade vägt drygt 3kg och gått på ca 5500kr. Min CPU kommer flaska i spel men i program som bygger mycket på VRAM och använder enbart GPU:n (t ex KeyShot och Blender i GPU-läge) bör det funka galant. Laptopen är bra annars med 16GB DDR4, 512GB nvme SSD,4K-skärm och bra tangentbord och trackpad. En bra desktopskärm har jag redan, så det är inte riktigt aktuellt i detta fall.

Skrivet av ToxicX:

En stor nackdel med XPSen som du inte märker förrän du kör dina tunga grafikprogram, 4k betyder ca 4x mera grafik än en HD skärm, det blir väldigt tungt för ett litet 3050 på 45W. Kanske lika segt som dina gamla laptop med sämre GPU men lättdrucket HD skärm. Ska du framtidssäkra för en bra extern skärm med HDR och hög fps, behövs även bra bättre grafik. Dell är bra på läckra laptops, men ofta väljer de för långsam grafik.

Min gamla laptop har ett MX940 och en 4K-skärm så det hade säkert blivit en liten boost, men som sagt, kanske inte den boost jag behöver. Troligen blir inte en eGPU med min nuvarande laptop en väldigt långsiktig lösning utan tills jag är klar med studierna. Sen kommer jag säkert uppgradera laptopen och då ska jag komma ihåg alla dina bra tips. Stort tack!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att ifall du vill ha ”full fart” på eGPU måste thunderboltporten ha 4 dedikerade pcie kanaler, många har enbart 2 kanaler vilket resulterar i 1/2 prestanda (20GB/s).

Använder själv en eGPU till min HP och det fungerar förvånansvärt ok om man är villig att leva med kompromisserna egpu innebär.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av Mango:

Värt att nämna är att ifall du vill ha ”full fart” på eGPU måste thunderboltporten ha 4 dedikerade pcie kanaler, många har enbart 2 kanaler vilket resulterar i 1/2 prestanda (20GB/s).

Använder själv en eGPU till min HP och det fungerar förvånansvärt ok om man är villig att leva med kompromisserna egpu innebär.

Jag trodde jag hade kollat upp detta -- att Spectre x360 hade 4 lanes. Men tydligen är det bara 13"aren som har 4 eftersom den inte har någon dedikerad GPU... Verkar som min 7e gen i7a ställer till väldigt med problem. Inget Win 11, bara 2C, dålig eGPU performance.
Kanske får jag bara inse att den laptopen är för gammal för mina behov...

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4