Klantarslet som trodde han kunde själv. Booting problem.. (KLAR UTRÄTT TACK!)

Permalänk
Medlem

Klantarslet som trodde han kunde själv. Booting problem.. (KLAR UTRÄTT TACK!)

Hej alla glada

Jag sitter på
Mb:Mpg z490 gaming Edge wifi (ms-7c79)
CPU: i9-11900kf
Gpu: zotac gaming 3080
Sata: ST2000DM008-2fr102
M2: E12S-1TB-PHISION-SSD

Eftersom jag är en trattbasse så tänkte jag inte innan jag agerade.
Allt började med att jag insåg efter att ha ägt datorn i någon månad att snurrisen hade Windows på sig så jag tänkte använda Aomei och bara kopiera över allt..
Det slutade med att jag lämnade datorn för att allt skulle kopieras i lugn och ro.
När jag nu kom tillbaka är jag i Bios och kan inte boota upp för jag hittar inte snurrisen i listan att boota från.

Jag har testat div olika nu.
Tex csm mode och jag har rätt boot priorities tror jag.

Är det någon som kan ha en ide på vad jag kan göra för att komma vidare?

Tack för att ni läst.
/Klantarslet som inte ska göra annat än att spela..

Permalänk
Medlem

Personligen så kan jag inte installera om mitt OS om jag har nån annan disk än min ssd inkopplad. Kanske testa med bara en i taget?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Tänkte på det, ska prova det nu.

är dock rädd för att jag måste blåsa hela datorn och köpa ett nytt Windows eftersom det måste blivit fel vid kopieringen annars hade inte datorn startat om av sig själv..

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att plugga in snurrisen i en annan burk som slave för att säkerhetskopiera?

Edit:Om du har något värdefullt på dvs. Annars är ju ny win-installation likvärt med att lägga sig nyduschad och naken i en helt nybäddad säng. win 10 kostar väl runt 20 spänn på ebay

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr inte nu.
Ska prova köpa ett nytt Windows och trycka in det genom USB och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ADHD:

Nej tyvärr inte nu.
Ska prova köpa ett nytt Windows och trycka in det genom USB och hoppas på det bästa

Windows 10 och nyare har Windows nyckeln i BIOS och känner automatiskt av den, alternativt har datorn en digital licens, då du bör inte behöva köpa ny Windows licens

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ryck ur HDD först då. Good luck <3 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ADHD:

Tänkte på det, ska prova det nu.

är dock rädd för att jag måste blåsa hela datorn och köpa ett nytt Windows eftersom det måste blivit fel vid kopieringen annars hade inte datorn startat om av sig själv..

Om du redan köpt och aktiverat en Windows 10/11-version på datorn behöver du inte köpa någon ny.
Windows skall aktiveras automatiskt efter att du installerat det på nytt. (Ange att du inte har någon nyckel under installationen.)
Du behöver bara ladda ner installationen från microsoft och konfigurera ett USB-minne som installations-media.
Använd lämpligtvis Microsoft Media Creation Tool för denna process samt för att ladda ner Windows-installationen.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

För övrigt, när du använde Aomei, var det mer än en partition du klonade?
När du installerar om, rekommenderas följande.
Koppla ur ALLA hårddiskar utom den du skall installera Windows på.
Detta för att det skall skapas en EFI-partion, Windows-partition och en reparations-partition på samma disk.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Kul att ni är så otroligt hjälpsamma!

Jag har nu mött på nästa patrull.
”Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen gpt”

Permalänk
Medlem

Jag har haft svårt att hitta och förstå riktigt vad jag ska gör om disken till.

Tror ni detta kan lösa mitt problem?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1155391-guide-konverte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ADHD:

Jag har haft svårt att hitta och förstå riktigt vad jag ska gör om disken till.

Tror ni detta kan lösa mitt problem?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1155391-guide-konverte...

Ja, det borde hjälpa 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ADHD:

Tack för alla svar.
Kul att ni är så otroligt hjälpsamma!

Jag har nu mött på nästa patrull.
”Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen gpt”

Du vill köra disken som GPT! du vill INTE konvertera till MBR!

Det är en inställning i UEFI/BIOS.
Enligt första inlägget har så ny hårdvara att du behöver inte köra "Legacy" mode eller CSM.

Edit:
Enda orsaken till att köra Legacy mode eller CSM är om man har någon hårdvara som är så gammal att det inte fungerar i rent UEFI-läge, vilket talar för att hårdvaran är minst 7-8år gammal eller mer troligt 10+ år gammal.

Permalänk
Medlem

Tack återigen nu funkar det som det ska.

Jag körde bara en tömning på disken sen gick det som det skulle.

Tusen tack för alla svar!