Permalänk
Medlem

Läge att köpa 3090 nu?

Har gått ner i pris (från 13999 beroende på modell och butik) men är inte jätteprisvärt tyvärr. Vill ha 20 GiB vram eller mer.

Har dock sett flera exempel på hur 3090 inte get speciellt bra framerate med full raytracing, så om jag ska spela på kortet verkar det sub-optimalt.

Tyvärr vet vi inte vad 4090 och 4080ti kommer kosta så det är svårt att veta om det kommer löna sig att vänta. Risken är att man väntar och så får man inget grafikkort öht eller tvingas betala ockerpris.

Permalänk
Medlem

Ganska lätt val. Behöver man ett grafikkort nu, så får man ju köpa nu, de är ett tag kvar och vi har inte en hint om varesig pris eller tillgång. Risken finns ju att de tar slut lika fort denna gången som med 3000 serien.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

3090 köper man väl om man vill ha det "bästa". Och det kommer det ju inte vara särskilt länge.

Jag tror ett 4080ti kommer vara ett bättre köp till liknande pris som 3090 idag.

Men jag gissar ju bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

3090 köper man väl om man vill ha det "bästa". Och det kommer det ju inte vara särskilt länge.

Jag tror ett 4080ti kommer vara ett bättre köp till liknande pris som 3090 idag.

Men jag gissar ju bara...

Ja, alla är duktiga på att gissa, ja har sett allt från 7000:- till långt över 20.000:- så de är ganska brett spann av ”gissningar” intressant att gissningar och spekulationer är mer intressant och roligare än att vänta på fakta

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

3090 köper man väl om man vill ha det "bästa". Och det kommer det ju inte vara särskilt länge.

3090ti är bäst nu.

Citat:

Jag tror ett 4080ti kommer vara ett bättre köp till liknande pris som 3090 idag.

Det är mycket möjligt.

Pessimistiskt:

4080ti: 1599$
4090: 1999$
4090ti: 2599$

Optimistiskt:

4080ti: 1199$
4090: 1599$
4090ti: 1999$

Permalänk
Medlem

Köp nu, spela/appa i 6 månader, sälj när du lyckats beställa ett 4090, om du tror att det är värt mellanskillnaden för en liten prestandaboost. Första 3dmark resultatet sägs vara 70% bättre, kanske bättre framöver. Om du har ett gammalt kort idag eller inget alls, är det en större boost idag.

Alternativt streama på GeForce Now i 6 månader, tills 4090 dyker upp. Låna ett 3080 på 4K/120 för ca 1000kr i 6 månader, på listade spel.

Permalänk
Medlem

3090 är fortfarande överprisat relativt 3080.

Ska kolla upp hur användbart det är för produktivitet, har läst att drivrutinerna är gimpade.

Permalänk
Medlem

Om du behöver 20+ VRAM nu skulle jag nog köpa om du har råd. Som flera här tänker så vet vi inget om tillgängligheten på 4090 då det kommer. Men det borde vara klart snabbare på CUDA. Sen om det stämmer får man se. Däremot tror jag ett begagnat om det går att få tag på 3090 alltså inte Ti modellen inte skulle vara fel.

@teejee 4090Ti då Ti kommer klart senare tror jag inte är ett alternativ. Är det värt att vänta? De brukar dra ut på det.
Polaren köpte 3090 och fick det ganska fort, kortet släpptes enligt wiki 2020-09-17.
3090 Ti släpptes 2022-03-29. Nvidia brukar ta lite mer än ett år på sig med Ti modellerna och det är ju lite specielt nu.
Men vänta på ett eventuelt 4090Ti i ca 2år ifrån nu om det är som senaste modellen är kanske lite väl mycket.

Ställa sig i kö på 4090 och köpa ett beg eller nytt 3090 nu om man behöver ett kort nu eller snart.
Jag får hoppas jag har fel och 4090 är lättare att få tag på.

Priset på 3090 tror jag inte det kommer bli någon stor skillnad på. De sista chippen brukar försvinna till OEM för att inte sänka priset på de nya. Konspirations teorin.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

De nya rekommenderade priset på 3090 är 1300$ vilket är nästan dubbelt så mycket som det rek priset för 3080 10GB.

Känns sådär att betala 6000 kronor för 10% bättre prestanda och 14 GB mer VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

De nya rekommenderade priset på 3090 är 1300$ vilket är nästan dubbelt så mycket som det rek priset för 3080 10GB.

Känns sådär att betala 6000 kronor för 10% bättre prestanda och 14 GB mer VRAM.

Fast TS skrev specifikt att han behövde mer VRAM så förutsätter att han jobbar med något 3D-liknande eller simuleringar. Då är halva priset för något du inte kan använda pengar i sjön.

Alla spelar inte spel

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast TS skrev specifikt att han behövde mer VRAM så förutsätter att han jobbar med något 3D-liknande eller simuleringar. Då är halva priset för något du inte kan använda pengar i sjön.

Alla spelar inte spel

Det är ts du citerar

OnTopic: har du behov nu så köp. Klarar du dig med att vänta så vänta tycker jag. Sitter på ett 2060 och tänkte också skaffa nytt. Men klarar mig tillsvidare på detta och inväntar 4000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Det är ts du citerar

OnTopic: har du behov nu så köp. Klarar du dig med att vänta så vänta tycker jag. Sitter på ett 2060 och tänkte också skaffa nytt. Men klarar mig tillsvidare på detta och inväntar 4000-serien

Haha, ja se där ja. Då verkar det ju som att han inte alls "behöver" så mycket VRAM utan mer vill ha baserat på någon kryptisk känsla.

Japp, totalt kasst att köpa 3090 istället för 3080 idag. Vänta på 40xx istället.

Mer VRAM kommer inte framtidssäkra kortet nämnvärt utan du måste ändå skruva ner inställningarna i framtida spel o då räcker troligen 10 gb.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Haha, ja se där ja. Då verkar det ju som att han inte alls "behöver" så mycket VRAM utan mer vill ha baserat på någon kryptisk känsla.

Japp, totalt kasst att köpa 3090 istället för 3080 idag. Vänta på 40xx istället.

Mer VRAM kommer inte framtidssäkra kortet nämnvärt utan du måste ändå skruva ner inställningarna i framtida spel o då räcker troligen 10 gb.

Jo så kommer det vara tror jag, speciellt om man vill ha över 100fps i spel.

Har hört att mer ram är bra för produkrivitet men vet inte hur mycket det stämmer.

Kommer definitivt att hålla på med videoredigering mem vet inte om òver 12GB hjälper nämnvärt där.

Tror jag skippar 10GB modellen iallafall men 3080 12GB och 3080ti är alternativ.

Permalänk
Medlem

Här är en guide över GPU minnesbehov för olika typer av produktivitetsappar, inte helt enkelt eftersom det finns lätt/medium/tung 3D eller videoredigering, men om du ska köra 4K video eller högre och mycket effekter, är inte 12Gb tillräckligt.
Tror att bara starta ett 8K projekt äter upp 4Gb i Davinci Resolve, utan innehåll:

https://www.cgdirector.com/how-much-vram-do-you-need/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Här är en guide över GPU minnesbehov för olika typer av produktivitetsappar, inte helt enkelt eftersom det finns lätt/medium/tung 3D eller videoredigering, men om du ska köra 4K video eller högre och mycket effekter, är inte 12Gb tillräckligt.
Tror att bara starta ett 8K projekt äter upp 4Gb i Davinci Resolve, utan innehåll:

https://www.cgdirector.com/how-much-vram-do-you-need/

Har hittills arbetat i 1440p (165hz skärm) så 12GB borde räcka såvida jag inte byter till mer högupplöst skärm.

Permalänk
Medlem

Det gäller projekten du skapar/exporterar. Ska du sälja 4K video? 24GB. Hobby videos i 1080/1440, kan säkert överleva på 12GB.

Permalänk
Medlem

Är 5200 extra för 3090 över 3080 12GB just nu (efter moms), känns inte jättebra att betala de extra pengarna när det är oklart om jag kommer få nämnvärd nytta av det.

Men om ex TUF 3090 går mer mer i pris så kanske jag köper.

Permalänk
Medlem

Premiere Pro verkar klara sig med 12GB:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

DaVinci Resolve klarar sig också med 12Gb så länge man kör 4k eller lägre exporter:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Andra appar:
https://www.pugetsystems.com/solutions/content_creation/index...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Premiere Pro verkar klara sig med 12GB:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

DaVinci Resolve klarar sig också med 12Gb så länge man kör 4k eller lägre exporter:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Andra appar:
https://www.pugetsystems.com/solutions/content_creation/index...

Är nog bättre att spara mellanskillnaden och använda det till andra uppgraderingar ex bättre processor.

Har r5 3600.

Gäller bara att inte bända några kontaktfjädrar i sockeln.