Spel för 6-åring på PS5??

Permalänk

Spel för 6-åring på PS5??

Hej, fick äntligen tag på en PS5 igår för ordinarie pris (SCORE) och tittar på lite spel för sonen. Köpte Sonic på rean men herregud vilket tempo, stressig musik och rätt så knepigt ibland (känner mig gammal nu minst sagt).

Men med det sagt, någon som har tips på spel för en 6-åring? Han gillar Minecraft så det ska jag lösa, men finns andra bra spel? Gärna roliga, kreativa spel och inget direkt dödande. Och gärna spel som inte bygger på att lösa något med en riktigt tight tidsgräns så det blir stressigt. Verkar finnas en del familjespel för PS4 och det är ju bakåtkompatibelt, men vore inte fel med ännu schysstare grafik nu när det går.
Finns det ex vettiga indiespel för barn? Han är inte kräsen av sig utan det kan vara enkla, gulliga spel också. Ja, hjälp mig gärna.

Permalänk
Medlem

Spela "It takes two" tillsammans. Oförglömlig upplevelse tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Spela "It takes two" tillsammans. Oförglömlig upplevelse tillsammans.

Riktigt bra spel!

Offtopic/Till TS: I mitt tyckte så är det bara bra med utmaningar. Då lär sig barnen att man får arbeta för resultat och glädjen när de lyckas är mycket bättre Man får ju faktiskt tänka sig att (nästan) alla spel är gjorda för att klaras av. Fasen, när man var grabb själv och inte ens kunde Engelska så lyckades man ta sig genom hela Pokémon Gul/Silver, Zelda etc. Fattar inte än idag hur man lyckades. Men barn är smarta.

OnT: Fez, Golf it, Cities: Skylines, Rime är några spel

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Det medföljande ASTRO (som kommer installerat för alla ps5or) är ju typisk familjecharmigt spel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Resident evil village?

Skämt, men it takes two är ett fantastiskt spel. Perfekt att ni kan göra något tillsammans också.

Permalänk

Unravel 2 om ni ska spela tillsammans. Sen är ju little big planet-serien väldigt trevlig. Sackboy är ju baserat på det men har ingen större koll på hur det är mer än charmigt utseende. Lego går väl alltid hem? Dom brukar vara uppskattade.

Permalänk
Medlem

När jag var 6 år lirade jag mycket bil spel.
NEED FOR SPEED, F1 etc (finns säkert bättre nu iofs) även sport spel typ nhl/fifa.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Spela "It takes two" tillsammans. Oförglömlig upplevelse tillsammans.

Tack för tipset!! Ska titta på det i veckan. Var det inte Fares som gjorde det?

Skrivet av solomon:

Riktigt bra spel!

Offtopic/Till TS: I mitt tyckte så är det bara bra med utmaningar. Då lär sig barnen att man får arbeta för resultat och glädjen när de lyckas är mycket bättre Man får ju faktiskt tänka sig att (nästan) alla spel är gjorda för att klaras av. Fasen, när man var grabb själv och inte ens kunde Engelska så lyckades man ta sig genom hela Pokémon Gul/Silver, Zelda etc. Fattar inte än idag hur man lyckades. Men barn är smarta.

OnT: Fez, Golf it, Cities: Skylines, Rime är några spel

Tack! Jodå, han gillar utmaningar, men ett turboladddat speedat spel med en del kluriga moment är inte så optimalt första gången han håller i en handkontroll som inte är Nintendo Wii, och smart det är han 😊 och håller med, fattar inte heller hur jag fixade vissa spel, men nörden i mig tvingade mig att se till att vinnna 😎

Skrivet av eriksson850:

Resident evil village?

Skämt, men it takes two är ett fantastiskt spel. Perfekt att ni kan göra något tillsammans också.

😂😂 eller varför inte Serious Sam 😎
Ska se över It takes two, tack!

Skrivet av Unclefred:

Unravel 2 om ni ska spela tillsammans. Sen är ju little big planet-serien väldigt trevlig. Sackboy är ju baserat på det men har ingen större koll på hur det är mer än charmigt utseende. Lego går väl alltid hem? Dom brukar vara uppskattade.

Ok, tack för tips! Inga spel jag själv tänkt på så kul med mer ny input!

Skrivet av Swedishchef_90:

När jag var 6 år lirade jag mycket bil spel.
NEED FOR SPEED, F1 etc (finns säkert bättre nu iofs) även sport spel typ nhl/fifa.

Samma här, NFS såg ju himla snyggt ut på Windows 95 minns jag att jag tyckte 😂 tom D2 såg ju geymt ur, tills jag provade remaken och tryckte på knappen så jag såg hur det såg ut när det kom - herregud vad det har hänt mycket sedan dess!
Tack för tips, såg att Crash Bandicot racing fanns också. Men får se när jag har mer tid att i lugn och ro titta igenom allas tips här och se vilket vi börjar med.

Permalänk

Femåringen här hemma spelar:
Lego City
Lego Star Wars Skywalker Saga
Minecraft
Rocket League
Hot Wheels
Beach Bug Racing 2

Och han gillar att testa lite nya spel från familje-sektionen bland de spel som ingår gratis i PS Premium. Men de ovan är helt klart favoriterna.