Uppgradera CPU/Mobo gaming/jobbdator

Permalänk

Uppgradera CPU/Mobo gaming/jobbdator

Sitter med specs från signatur. Funderar på att uppgradera cpu/mobo nu till hösten. Mest fokus är på spel men kör div 3d-program/unreal etc så fler cores på CPU är alltid att föredra också. Sitter på Nvme-disk + 2080 Super vilket borde räcka ett tag.

Största frågan för mig är om det bli en total bottleneck med mitt DDR4 RAM @2400 Mhz. AMD-cpuer vill generellt ha snabbare RAM nuförtiden eller? Eller ska man köra på 64GB DDR5 också?

Sitter med en Dark Rock Pro 2 cooler, men lär väl få skaffa ny iom nya socket sizes. Förslag? Sist jag deep-divade på cpus var det Intel=Gaming och AMD=Workstation men det kanske har jämnats ut nu iom jämnare Ghz/IPC etc

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emomilol1213:

Största frågan för mig är om det bli en total bottleneck med mitt DDR4 RAM @2400 Mhz. AMD-cpuer vill generellt ha snabbare RAM nuförtiden eller? Eller ska man köra på 64GB DDR5 också?

I första omgången av CPU (Alder Lake) och DDR5 har det varit minimal skillnad där DDR5 endast har visat tydligare fördelar i syntetiska tester med krav på hög bandbredd. DDR5 har också varit vansinnigt dyrt där 64GB kostade 8 kkr i höstas om det ens gick att få tag på. Konsensus från diverse reviewers har varit att endast idioter köper se DDR5 (se min bio).

Hur prestandan kommer se ut med Raptor Lake i höst och Zen 4 vet vi ju inte förrän om en månad eller två, men det ryktas att Raptor Lake kommer kunna utnyttja DDR5 betydlig bättre. Priserna går också ned och du kan nu få 64GB för 4 kkr. Om plånboken tillåter hade jag gått över till DDR5 i höst.

Intel "Raptor Lake" presterar 20 procent bättre flertrådat med DDR5

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere