Permalänk

Är .heic värt bekymren?

Tjo

Var ute och tog lite bilder på prästkragar på min Iphone 12 och hade standardinställningar på istället för kompatibilitet.....

Och när jag kom hem och skulle öppna dem så funkade det inte....... men så laddade jag hem någon heic codec från windows store som kosta typ 10:- och så visades de i full kvalité......

De kan inte visas i webbläsare, åtminstone inte i Firefox, och när jag i windows default bildvisare sparade bilden som png och jpg gick den inte att visa den i Firefox....... den sa att bilden var trasig...... konstiga var att efter jag sparat om bilden så var den exakt (!) lika stor som den var i heic-format..... ytterst tveksam konvertering misstänker jag....

Så jag lära öppna filen i Gimp och spara om bilden den vägen för att få en fungerande bild för webben.....

Så min undran är..... är det värt det eller är "kompatibelt format" i Iphone mycket sämre?

Vet att jpg är ganska smetigt men men...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Utanför apples ekosystem är det lite drygt att hantera, ja. Men det är bättre än jpg iaf. Mer att läsa på adobes hemsida: https://www.adobe.com/se/creativecloud/file-types/image/raste...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Utanför apples ekosystem är det lite drygt att hantera, ja.

Standarder är bra, alla borde ha en...

Permalänk
Medlem

Du kan switcha mellan "automatisk" och "behåll original" och dra ut båda varianterna av mediat. Det är vad jag har gjort så har jag både klassiska JPEG och HEIC/HEIF.
Kör du "automatiskt" så tycks iPhonen konvertera videos/bilder till det klassiska "on the fly/on demand"...

Dock med "automatisk" så har alltid min enhet i Windows blivit otillgänglig en bit in i kopieringen. Troligen beror det på konverteringsprocessen på iPhonen/någon tjänst kraschar/inte kan hantera något... Omstart av telefon då har hjälpt, men det som suger är att det då krävs rätt så många sådana.

https://apple.stackexchange.com/questions/419869/iphone-error...

FYI har två iPhones och två Windows datorer med Win10 och 11, samma sak oavsett kombination.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

På min iphone blir det jpeg-filer om jag för över med usb-sladd, men .heic om jag för över via FTP.
Antar det är någon autokonvertering som Zyphoon här ovan nämner som av nån anledning startar med sladd men inte över wifi, inte haft några problem med crasher eller att det blir avbrytet dock, kan kopiera hela telefonminnet men tar en stund då det inte är snabbaste överföringen direkt.

Permalänk
Medlem

Blåser lite liv i den här tråden.

Finns det något sätt att visa animationen som ingår i HEIC formatet på Windows?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Jag lägger ner .heic forever! Säkert tekniskt jättebra.... men då borde det väl fan vara standard överallt.......

Skulle bidra med en bild till Wikipedia idag....... kände mig väldigt "Open source" och "Share my creativity" idag efter några öl så jag skulle ladda upp en bild på prästkragar till siten..... och det funkade inte....... "nehepp...." .... så jag öppna filen, spara om den som .jpg och laddade upp den igen...... "nehepp"........ mime-type "unknown/unknown".....

Så jag lära öppna den i Gimp..... klicka typ "fix now/this/whatever" och spara om den som en normal jpg och sen funkade det.....

Ett jävla krångel för en bild..... Öppna standarder TACK PÅ FÖRHAND!! Jävla Apple ibland...

Anyways...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A4stkrage_(blomma)

Sista bilden är min Inte varje dag man bidrar till Wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

.... så jag öppna filen, spara om den som .jpg och laddade upp den igen...... "nehepp"........ mime-type "unknown/unknown".....

Jag tror Windows Photos appen är buggad, den verkar inte konvertera till .jpg som den ska utan byter bara filnamn.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Jag tror Windows Photos appen är buggad, den verkar inte konvertera till .jpg som den ska utan byter bara filnamn.

Den försökte nog bara spara...

Men med Gimp så lära jag konvertera massa för att den skulle "förstå"....... så .heic är nog inte så enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jag lägger ner .heic forever! Säkert tekniskt jättebra.... men då borde det väl fan vara standard överallt.......

Skulle bidra med en bild till Wikipedia idag....... kände mig väldigt "Open source" och "Share my creativity" idag efter några öl så jag skulle ladda upp en bild på prästkragar till siten..... och det funkade inte....... "nehepp...." .... så jag öppna filen, spara om den som .jpg och laddade upp den igen...... "nehepp"........ mime-type "unknown/unknown".....

Så jag lära öppna den i Gimp..... klicka typ "fix now/this/whatever" och spara om den som en normal jpg och sen funkade det.....

Ett jävla krångel för en bild..... Öppna standarder TACK PÅ FÖRHAND!! Jävla Apple ibland...

Anyways...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A4stkrage_(blomma)

Sista bilden är min Inte varje dag man bidrar till Wikipedia

Jag har bara iPhone och mac och kör jpg för det är mest kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Vill kunna jobba med .heic för att visa animationen och välja "rätt" bild vid selfiies, porträtt osv.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jag älskar Apples sätt att ta foton där man får liten context över vad som händer precis innan och efter att man har tagit bilderna.

Ladda upp bilder till någon hemsida har jag bara gjort vid datorn och då öppnar jag Bilder-appen, drar ut bilderna till skrivbordet och vips så är dom jpeg utan animation. Superenkelt och smidigt. Men jag har en Mac så det kan ju fungera bättre än om man har en Windows-dator i det här fallet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag älskar Apples sätt att ta foton där man får liten context över vad som händer precis innan och efter att man har tagit bilderna.

Hatar Live foto. Har inte träffat någon person som gillar den funktionen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hatar Live foto. Har inte träffat någon person som gillar den funktionen

Alla gillar ju inte samma saker förstås. Jag tycker att det är jätteroligt att se vattenfall rinna eller se dottern vända sig om precis innan jag tar fotot. Det kommer göra under för mig när jag blir äldre och tittar tillbaka på gamla foton.

Det medför ju inget negativt (förutom något större filstorlek möjligtvis) och enda gången man märker av det är när man aktivt vill få lite sammanhang. Jag har massa foton som har fångat saker innan och efter själva fotot som har gjort det hela mycket bättre.

Jag är glad att det finns för mig i alla fall!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

...
Jävla Apple ibland...
...

Fast detta är ju inte direkt något som är apples "fel". HEIC är en standard som togs fram av Moving Picture Experts Group. Apple var dock först med att börja adaptera det. Senare Samsung kör också med heic, skulle bli förvånad om inte fler Android varianter där ute stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Standarder är bra, alla borde ha en...

ISO/IEC 23008-12

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980